SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Pamätáte si ich? Aj tieto autá brázdili naše cesty v socializme

Na západe bol o ne len malý záujem, na východe lepšie neboli.

GAZ-24 Volga. (Zdroj: Archív SME.)

Mnohí nostalgicky spomínajú, ako na zadných sedadlách týchto áut cestovali na dovolenku do Chorvátska či na Balaton. A tiež na to, ako im počas cesty vyvrela voda v chladiči, ako museli kvapkať benzín na sviečky alebo podobmácky opravovať niektorú zo súčiastok, ktorá sa skôr či neskôr pokazila.

Pretože sa autá socializmu navrhovali a vyrábali s ohľadom na cenu, mnohé sa stali známe svojou nevalnou kvalitou a nízkou spoľahlivosťou. Bolo ich málo, zákazníci si často nemohli vybrať ani farbu či výbavu, ale pamätníkom sa k nim viažu pekné spomienky - a preto sa k nim radi vracajú.

Pripravili sme pre výber najzaujímavejších áut, aké na našich cestách za minulého režimu jazdili.

Lada 2101 – 21011 žiguli

Vo výrobe: 1970 – 2012 v meste Togliatti (Toľjatti) v Rusku

Karoséria: štvordverový sedan a päťdverové kombi; motor vpredu, pohon vzadu

Motor: benzínové štvorvalce 1,2 – 1,7 litra; výkon 60 – 75 koní

Ruská automobilka AvtoVAZ získala licenciu na výrobu tohto auta od talianskeho Fiatu. Taliani sa rozhodli, že modelu 124 predĺžia život – tým, že poskytnú licenciu na jeho výrobu rozvojovým krajinám.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Prvé lady s okrúhlymi svetlami sa na fiat skutočne ponášali. Neskoršie kusy už dostali hranaté predné svetlá. Auto nieslo počas života rôzne názvy – VAZ, Lada, Žiguli – podľa roku výroby a podľa toho, či išlo o auto pre domáci, ruský trh, alebo bolo určené na export. Mimochodom, Žiguli sa volá podľa pohoria neďaleko mesta Togliatti, kde sa auto vyrábalo.

Lady sa exportovali aj do západnej Európy, kde sa predávali pod označeniami 1200 a 1500 podľa objemu motora, neskôr aj Nova a Riva. Oproti Fiatu 124 bola lada navrhnutá tak, aby bola odolnejšia a vydržala náročnejšie podmienky a nižšie teploty.

Pamätníci radi spomínajú na to, že ľahký sedan s ťažkým motorom vpredu mal na snehu problém s rozbiehaním a tendenciu ísť do pretáčavého šmyku. Pomohlo zaťaženie zadnej nápravy nákladom v kufri.

Prečítajte si tiež: Zrodil ich socializmus a stali sa ikonami ciest Čítajte 

Wartburg 353

Vo výrobe: 1966 – 1991 v meste Eisenach vo východnom Nemecku

Karoséria: štvordverový sedan a päťdverové kombi; motor vpredu, pohon vpredu

Motor: dvojtaktný benzínový trojvalec 1,0 litra; výkon 50 – 57 koní

Východonemecký wartburg bol známy najmä vďaka svojim technickým riešeniam, ktoré boli zastarané už v čase, keď prichádzal na trh. Wartburg poháňal hlučný dvojtaktný litrový trojvalec – ako je pre dvojtakty typické, olej sa miešal s benzínom a zle spálená zmes prenasledovala auto v podobe kúdolu bieleho dymu.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C52H5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M52H5 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Trest za marihuanu je vyšší ako za znásilnenie

Za opätovné držanie marihuany hrozí niekoľkoročné väzenie.

Podcast Dobré Ráno.

Azyl majú, čo ďalej? Atény zaplnili utečenci z Blízkeho východu

Uprostred námestia ulíhajú desiatky rodín z Afganistanu, Sýrie či Iránu.

Nie je to prvýkrát, čo utečenci z Blízkeho východu našli dočasné útočisko na Viktóriinom námestí v Aténach.
Michal Havran.

Neprehliadnite tiež

Opel Mokka-e

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR