BEDFORD. Týždeň pred európskou premiérou na frankfurtskom autosalóne Nissan ukázal novú generáciu elektrického modelu Leaf. Dizajn už nie je taký výstredný a má bližšie k typickým kompaktným hatchbackom.
Elektromobil dostal dvojfarebné lakovanie karosérie a kvalitnejší interiér. Jeho hlavnou zbraňou však naďalej ostáva pokroková technológia.
Dojazd elektromobilu sa zvýšil na 378 kilometrov a koncom budúceho roka pribudne aj výkonnejšia verzia, ktorá prejde na jedno nabitie až 500 kilometrov. Nový Leaf už nemá ďaleko od autonómneho auta. O minimum zásahov zo strany vodiča sa starajú tri systémy.
Prvým je ProPILOT, ktorý sa postará o plynulú jazdu na diaľnici s minimom potrebných zásahov zo strany vodiča. Auto je tiež pripravené na vylepšenie systému, vďaka ktorému bude auto schopné samo jazdiť aj v dvoch pruhoch.
Ďalšou novinkou je ProPILOT Park. Automatické parkovanie sa už síce pomaly stáva bežným prvkom lepšej výbavy, ale stále je potrebná asistencia vodiča, napríklad pri ovládaní pedálov a radiacej páky. Nový Leaf už však zaparkuje úplne bez pomoci, čím by sa stres z parkovania mal stať minulosťou. O bezpečné zaparkovanie sa postará 12 senzorov a štyri kamery.
Tretím systémom, na ktorý je Nissan najviac hrdý, je využívanie iba jedného pedálu pri jazde. Technológia e-Pedal funguje podobne ako pri autách s automatickou prevodovkou, ale odpadá potreba častého brzdenia. Nissan tvrdí, že pri 90 percent prípadov už postačí plynový pedál. Brzdový ostáva ako poistka pre nepredvídateľné situácie.

Jeho stlačením Leaf pridáva a pustením sám okamžite brzdí. Pri úplnom pustení pedálu auto zostane stáť bez pohnutia aj v kopcovitom teréne. Oproti klasickej automatickej prevodovke už teda na križovatkách netreba stáť na brzdovom pedále.
V prípade, že majiteľ chce prevziať nad autom väčšiu kontrolu, všetky spomenuté systémy sú s možnosťou deaktivovania.
Veľké zmeny nastali aj v spôsobe uchovávania energie. Elektromobil nemusí energiu iba prijímať, ale aj ju odovzdávať. Leaf sa vďaka systému V2G (Vehicle-to-Grid) mení z odberateľa elektrickej energie na jej zdroj. Batérie, ktoré sa počas jazdy dobíjajú, napríklad pri brzdení, môžu vyprodukovanú energiu formou alternatívneho zdroju odovzdať do domácej siete.
Cenu nového Leafu zatiaľ Nissan oficiálne nezverejnil. Podľa uniknutých informácii, by však základná verzia s označením S mala stáť približne 33-tisíc eur a výkonnejšia verzia SL s väčším dojazdom takmer 40-tisíc eur, informuje britský denník Express.
Za sedem rokov produkcie prvej generácie predal Nissan vyše 283-tisíc elektrických Leafov. Do histórie sa Leaf vďaka tomu zapíše ako prvý masovo vyrábaný elektromobil.