FRANKFURT. Stánok Audi sa tento rok na Frankfurtskom autosalóne niesol v znamení autonómnych vozidiel, nové Audi A8 dostalo technológie, ktoré z neho robia autonómne vozidlo tretieho stupňa.
Na pódiu sa však objavili aj dve štúdie autonómnych vozidiel, Elaine a Aicon. Zatiaľ čo Aicon je víziou vzdialenejšej budúcnosti, Elaine má k sériovému vozidlu oveľa bližšie.
Oba koncepty sú vybavené systémom Audi AI, ktorý je vlastne akousi formou umelej inteligencie. Podľa slov automobilky by tieto vozidlá mali byť schopné učenia, rozmýšľania, a dokonca empatie. V realite to znamená, že sa dokážu prispôsobiť situácii, predvídať čo sa udeje ďalej, a dokonca odhadnúť aj priania posádky.
Audi Aicon
Z týchto dvoch je Aicon víziou tej vzdialenejšej budúcnosti. Ak vás baví šoférovať, pravdepodobne vás veľmi zaujímať nebude. Nie je totiž vybavený pedálmi ani volantom, dokonca ani bezpečnostnými pásmi.

Vozidlo je navrhnuté pre plne autonómne fungovanie a absencia tradičných ovládacích prvkov uvoľnila ešte viac miesta v už tak veľkorysej kabíne. Hoci na fotkách pôsobí menší, Aicon meria až 5,4 metra. Sedadlá sa dajú prispôsobiť na oddych aj na prácu.
Každé z obrovských 26-palcových kolies je poháňané vlastným elektromotorom, spolu dodávajú 354 koní a 550 Nm krútiaceho momentu. Dojazd na jedno nabitie by mal byť až 800 kilometrov. Na 80% kapacity ho špeciálna 800-voltová nabíjačka nabije za menej ako 30 minút, mal by byť schopný aj bezdrôtového nabíjania.
Keďže ide o plne autonómne vozidlo, tradičné svetlá v prednej časti nahradili senzory a akýsi "displej", ktorého funkciou už nie je osvetľovanie cesty, ale komunikácia s okolím. Prostredníctvom rôznych farieb a tvarov má oznamovať okolitým motoristom aj chodcom čo sa chystá urobiť. Zároveň môže napodobovať oči a doslova udržiavať očný kontakt.
Audi Elaine
Elaine je podstatne bližšie sériovej podobe, vychádza zo štúdie e-tron Sportback, ktorú automobilka predstavila nedávno v Šanghaji. Je dosť možné, že v najbližších rokoch uvidíme aj produkčný automobil vychádzajúci z tohto konceptu.
Tento elektromobil je poháňaný sústavou troch elektromotorov, ktorá je veľmi podobná systému, ktorý uvidíme v pripravovaných elektromobiloch Audi. Dva motory poháňajú zadnú nápravu, tretí poháňa predné kolesá.

Výkon týchto motorov je 435 koní v normálnom režime. Ak vám to však napríklad pri predbiehaní do kopca nestačí, systém dokáže ponúknuť až 503 koní. V tomto režime na stovku zrýchli za 4,5 sekundy.
Dojazd na jedno nabitie je 500 kilometrov a koncept ponúka nabíjanie pomocou 150-kilowattovej nabíjačky alebo bezdrôtové indukčné nabíjanie.
Elaine používa na autonómnu jazdu podobnú technológiu ako nová A8, no v oveľa pokročilejšej verzii. Samostatnej jazdy by malo byť vozidlo schopné až do rýchlosti 130 kilometrov za hodinu, čo je viac ako dvojnásobok oproti A8.
Zaujimavým je aj systém Audi Fit Driver, ktorý monitoruje telesné funkcie vodiča a na ich základe prispôsobuje teplotu, osvetlenie, masáž, či dokonca poskytuje pokyny k dýchacím cvičeniam. Vodič by sa v tomto aute mal zrelaxovať ako v žiadnom inom.
Ešte nejakú chvíľu potrvá, kým nás na cestách budú autá sledovať pohľadom, ako to sľubuje koncept Aicon. Je však aj tak zaujimavé vidieť ako sa budú autá meniť, keď sa z vodiča stane už iba pasažier.
Z krátkodobého hľadiska je však druhá štúdia, Elaine, veľmi zaujímavá, keďže nám výrazne približuje akým smerom sa vydajú chystané elektromobily Audi, ktoré by sme mohli vidieť už v roku 2020.