SME
Piatok, 9. jún, 2023 | Meniny má Stanislava
reklama

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Kedysi bolo kupovanie nových áut jednoduché. Ponúkli vám buď benzínový, alebo naftový motor a vy ste si ľahko vybrali. Ale ako sa rozhodnúť, keď máte na výber už aj hybridy, plug-in hybridy a elektromobily? Ako zistíte, ktoré z nich sa vám bude sedieť najlepšie?

Elektromobil - ideálny na krátke vzdialenosti

Hlavným a jediným pohonným prvkom elektromobilu je elektromotor, ktorý uchováva elektrickú energiu v akumulátore. Nabíja sa z externej elektrickej siete.

Výhodou elektromobilu je jeho ekologickosť - keďže nepoužíva spaľovanie fosílnych palív ako pohon, pri jazde má nulové emisie. Výhodou je tiež tichá jazda a ekonomickosť jazdy.

Nevýhodou je však ešte nepripravená infraštruktúra pre nabíjanie a dojazd okolo 500 kilometrov pri najdrahších modeloch.

Pre koho je elektromobil vhodnou voľnou?

"Elektromobil sa hodí pre klientov, ktorí robia veľa krátkych jázd. Odpadá tam fáza zohrievania spaľovacieho motora, kedy má veľmi nevýhodnú emisnú bilanciu," hovorí motoristický novinár Václav Lipavský.

Výhodou, o ktorej sa nehovorí, no je významná, je jazda v kopcoch. "Elektromobily a plug-in hybridy sa oplatia v kopcovitých terénoch, vďaka rekuperácii. Pri dlhom klesaní sa dokážu akumulátory tak zregenerovať, že ich konečná spotreba vychádza výhodnejšie ako pri klasických spaľovacích motoroch."

Ak teda zvyčajne jazdíte na kratšie vzdialenosti, alebo často chodíte do kopca a z kopca, elektromobil sa vám bude ozaj hodiť.

Hybrid - mestské auto, ktoré ušetrí palivo

Primárnym pohonným prvkom hybridnu je spaľovací motor. Jeho doplnkom je elektromotor s energiou z akumulátora. Akumulátor sa však nedá nabiť z externej zásuvky. Nabíja sa výhradne počas brzdenia, či počas jazdy dole kopcom, keď ide o tzv. rekuperáciu energie.

Výhodou auta s hybridným pohonom je hlavne nižšia spotreba v porovnaní s automobilom s rovnakým spaľovacím motorom, ale bez elektromotora. Zároveň produkuje menej emisií.

Nevýhodou je však, že úspornejšie je iba v rámci mesta; mimo mesta je úspora iba minimálna. Elektormotor je naozaj iba doplnkom a nedá sa s ním jazdiť výhradne na elektrinu.

Pre koho je hybrid vhodnou voľnou?

"Hybrid pre klientov, ktorí jazdia už dlhšie trasy. Ekonomika prevádzky hybridného auta v dlhšom časovom horizonte vychádza lepšie. Napriek vyššej cene benzínu výchádza stále výhodnejšie," hovorí Lipavský.

Hybridné autá dokážu oceniť najmä firmy s väčšou flotilou služobných áut. Úspora na palive dokáže tak byť skutočne významná. "Ak zaradíte hybridné auto s automatickou prevodovkou do firemnej flotily, tak aj neskúsený vodič dokáže jazdiť výrazne úspornejšie ako s autom so spaľovacím motorom."

Lipavský hovorí, že vďaka automatickým prevodovkám hybridných áut, aj menej skúsení vodiči dokážu jazdiť úsporne, keďže si to auto reguluje samo.

Plug-in hybrid - úsporný v meste, ideálny na výlety mimo mesta

Základný rozdiel oproti hybridu spočíva v tom, že má úplne sebestačnú elektrickú sústavu, ktorá sa nabíja externe. Primárnym pohonom je stále spaľovací motor, no plug-in hybrid dokáže jazdiť čisto na elektrinu. Niekoľko desiatok kilometrov zvládne iba na elektrinu, dlhšie trasy mimo mesto zas využíva spaľovací motor.

Výhodou plug-in hybridu je práve jazda na elektrickú energiu a možnosť jej externého dobíjania. Pri jazde na elektrinu neprodukuje žiadne emisie a pri krátkych vzdialenostiach má nulovú spotrebu fosílnych palív. Pri dlhších jazdách využíva bežný spaľovací motor.

Nevýhodou dokážu byť batérie a elektromotor v prípade, že sa auto nenabíja externe. V takom prípade ide iba o drahšiu a ťažšiu verziu bežného hybridu, resp. auta so spaľovacím motorom.

Pre koho je plug-in hybrid vhodnou voľnou?

"Človek, ktorý žije v hustých mestských aglomeráciách a väčšinu svojho života trávi tam, ale zároveň má prístup k elektrickej zásuvke. Cez týždeň sa presúva medzi relatívne krátkymi vzdialenosťami a na víkend naloží do auta rodinu a idú na dlhší výlet," hovorí Lipavský.

Plug-in hybrid najviac ocenia ľudia, ktorí počas týždňa jazdia do práce, na nákupy a domov a cez víkend sa vyberú na výlet. Elektrický motor zníži náklady a emisie pri jazde po meste a spaľovací motor dodá dostatočný dojazd aj pre dlhšie výlety.

Myslíte si, že už ste expert na elektromobily a hybridy? Otestujte sa v tomto krátkom kvíze

Načítávam...
  1. Koľko je na Slovensku nabíjacích staníc pre elektromobily?

    1. 21
    2. 52
    3. 115
    4. 87
  2. Kedy sa dobíja batéria auta s hybridným pohonom?

    1. rýchlou jazdou
    2. iba pri brzdení
    3. iba pri jazde dolu kopcom
    4. pri brzdení a jazde dolu kopcom
  3. Aký dojazd mávajú plug-in hybridy pri jazde elektrinu?

    1. v desiatkach kilometrov
    2. v stovkách kilometrov
    3. v tisíckach kilometrov
    4. plug-in hybridy nejazdia čisto na elektrinu
  4. Bývam a pracujem v meste, cez víkendy chodievam k rodičom vzdialeným 300 km. Auto s akým pohonom je pre mňa najvhodnejšie?

    1. Elektromobil
    2. Hybrid
    3. Plug-in hybrid

Plug-in hybridy nie sú iba posledný technologický výstrelok. Je to kvalitné riešenie pre tých, ktorí chcú jazdiť úsporne a ekologicky, no nechcú byť viazaní na niekoľko desiatok nabíjacích staníc na Slovensku. KIA Optima plug-in hybrid s dojazdom 64 km na elektrinu vás v meste dostane, kam potrebujete, a cez víkend ju vezmete vyvetrať na výlet.

Tento článok vám prináša Optima plug-in hybrid od KIA.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  3. Ako zvládnuť zápal močových ciest bez antibiotík?
  4. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  5. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  6. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Hráči získali päťtisíc eur a stretnú sa s Ronaldom
  2. Ojazdených elektromobilov je v SR 3x viac než pred covidom
  3. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  4. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  5. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  6. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  7. Super zábava, super deň
  8. Špecialisti na úspory sa zastavili v Prešove
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 751
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 7 919
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 752
  4. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 780
  5. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 154
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 4 680
  7. Ako znížiť vysoký cholesterol? 4 532
  8. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 294
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Lukáš Reich: Invázna armáda RF
  2. Marek Strapko: Pomalá smrť medzi smrtiacou vodou a vražednými raketami!
  3. Matej Galo: Vojnové zločiny Ruska a medzinárodná spravodlivosť
  4. Elena Antalová: Po voľbách "v súlade s úradným postupom" zakážu aj komisára Montalbana?
  5. Anna Miľanová: Nebojte sa ženy starnutia...
  6. Nikolas Kelemen: Potom povodeň: zlyhanie priehrady na Ukrajine spôsobuje viaceré tragédie
  7. Milan Brejcha: Môže úprimný katolík voliť Progresívne Slovensko? Pokojne áno.
  8. Vladimír Krátky: Fico liezol na Úrad vlády cez plot.
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 18 825
  2. Martin Sukupčák: Barbari aj na Slovensku 10 064
  3. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 9 225
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 6 842
  5. Vlasta Sedláková: Ako je to s naším štátnym dlhom? Je nižší ako za čias Fica a Pellegriniho. 5 533
  6. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 5 392
  7. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 5 237
  8. Michal Porubän: Adamovi Blahovi a Lile Blahovej po roku 2030.Aký bol Váš otec Ľuboš Blaha v skutočnosti, keď ste boli ešte deti. 4 842
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu