SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Kedysi bolo kupovanie nových áut jednoduché. Ponúkli vám buď benzínový, alebo naftový motor a vy ste si ľahko vybrali. Ale ako sa rozhodnúť, keď máte na výber už aj hybridy, plug-in hybridy a elektromobily? Ako zistíte, ktoré z nich sa vám bude sedieť najlepšie?

Elektromobil - ideálny na krátke vzdialenosti

Hlavným a jediným pohonným prvkom elektromobilu je elektromotor, ktorý uchováva elektrickú energiu v akumulátore. Nabíja sa z externej elektrickej siete.

Výhodou elektromobilu je jeho ekologickosť - keďže nepoužíva spaľovanie fosílnych palív ako pohon, pri jazde má nulové emisie. Výhodou je tiež tichá jazda a ekonomickosť jazdy.

Nevýhodou je však ešte nepripravená infraštruktúra pre nabíjanie a dojazd okolo 500 kilometrov pri najdrahších modeloch.

Pre koho je elektromobil vhodnou voľnou?

"Elektromobil sa hodí pre klientov, ktorí robia veľa krátkych jázd. Odpadá tam fáza zohrievania spaľovacieho motora, kedy má veľmi nevýhodnú emisnú bilanciu," hovorí motoristický novinár Václav Lipavský.

Výhodou, o ktorej sa nehovorí, no je významná, je jazda v kopcoch. "Elektromobily a plug-in hybridy sa oplatia v kopcovitých terénoch, vďaka rekuperácii. Pri dlhom klesaní sa dokážu akumulátory tak zregenerovať, že ich konečná spotreba vychádza výhodnejšie ako pri klasických spaľovacích motoroch."

Ak teda zvyčajne jazdíte na kratšie vzdialenosti, alebo často chodíte do kopca a z kopca, elektromobil sa vám bude ozaj hodiť.

Hybrid - mestské auto, ktoré ušetrí palivo

Primárnym pohonným prvkom hybridnu je spaľovací motor. Jeho doplnkom je elektromotor s energiou z akumulátora. Akumulátor sa však nedá nabiť z externej zásuvky. Nabíja sa výhradne počas brzdenia, či počas jazdy dole kopcom, keď ide o tzv. rekuperáciu energie.

Výhodou auta s hybridným pohonom je hlavne nižšia spotreba v porovnaní s automobilom s rovnakým spaľovacím motorom, ale bez elektromotora. Zároveň produkuje menej emisií.

Nevýhodou je však, že úspornejšie je iba v rámci mesta; mimo mesta je úspora iba minimálna. Elektormotor je naozaj iba doplnkom a nedá sa s ním jazdiť výhradne na elektrinu.

Pre koho je hybrid vhodnou voľnou?

"Hybrid pre klientov, ktorí jazdia už dlhšie trasy. Ekonomika prevádzky hybridného auta v dlhšom časovom horizonte vychádza lepšie. Napriek vyššej cene benzínu výchádza stále výhodnejšie," hovorí Lipavský.

Hybridné autá dokážu oceniť najmä firmy s väčšou flotilou služobných áut. Úspora na palive dokáže tak byť skutočne významná. "Ak zaradíte hybridné auto s automatickou prevodovkou do firemnej flotily, tak aj neskúsený vodič dokáže jazdiť výrazne úspornejšie ako s autom so spaľovacím motorom."

Lipavský hovorí, že vďaka automatickým prevodovkám hybridných áut, aj menej skúsení vodiči dokážu jazdiť úsporne, keďže si to auto reguluje samo.

Plug-in hybrid - úsporný v meste, ideálny na výlety mimo mesta

Základný rozdiel oproti hybridu spočíva v tom, že má úplne sebestačnú elektrickú sústavu, ktorá sa nabíja externe. Primárnym pohonom je stále spaľovací motor, no plug-in hybrid dokáže jazdiť čisto na elektrinu. Niekoľko desiatok kilometrov zvládne iba na elektrinu, dlhšie trasy mimo mesto zas využíva spaľovací motor.

Výhodou plug-in hybridu je práve jazda na elektrickú energiu a možnosť jej externého dobíjania. Pri jazde na elektrinu neprodukuje žiadne emisie a pri krátkych vzdialenostiach má nulovú spotrebu fosílnych palív. Pri dlhších jazdách využíva bežný spaľovací motor.

Nevýhodou dokážu byť batérie a elektromotor v prípade, že sa auto nenabíja externe. V takom prípade ide iba o drahšiu a ťažšiu verziu bežného hybridu, resp. auta so spaľovacím motorom.

Pre koho je plug-in hybrid vhodnou voľnou?

"Človek, ktorý žije v hustých mestských aglomeráciách a väčšinu svojho života trávi tam, ale zároveň má prístup k elektrickej zásuvke. Cez týždeň sa presúva medzi relatívne krátkymi vzdialenosťami a na víkend naloží do auta rodinu a idú na dlhší výlet," hovorí Lipavský.

Plug-in hybrid najviac ocenia ľudia, ktorí počas týždňa jazdia do práce, na nákupy a domov a cez víkend sa vyberú na výlet. Elektrický motor zníži náklady a emisie pri jazde po meste a spaľovací motor dodá dostatočný dojazd aj pre dlhšie výlety.

Myslíte si, že už ste expert na elektromobily a hybridy? Otestujte sa v tomto krátkom kvíze

Načítávam...
  1. Koľko je na Slovensku nabíjacích staníc pre elektromobily?

    1. 21
    2. 52
    3. 115
    4. 87
  2. Kedy sa dobíja batéria auta s hybridným pohonom?

    1. rýchlou jazdou
    2. iba pri brzdení
    3. iba pri jazde dolu kopcom
    4. pri brzdení a jazde dolu kopcom
  3. Aký dojazd mávajú plug-in hybridy pri jazde elektrinu?

    1. v desiatkach kilometrov
    2. v stovkách kilometrov
    3. v tisíckach kilometrov
    4. plug-in hybridy nejazdia čisto na elektrinu
  4. Bývam a pracujem v meste, cez víkendy chodievam k rodičom vzdialeným 300 km. Auto s akým pohonom je pre mňa najvhodnejšie?

    1. Elektromobil
    2. Hybrid
    3. Plug-in hybrid

Plug-in hybridy nie sú iba posledný technologický výstrelok. Je to kvalitné riešenie pre tých, ktorí chcú jazdiť úsporne a ekologicky, no nechcú byť viazaní na niekoľko desiatok nabíjacích staníc na Slovensku. KIA Optima plug-in hybrid s dojazdom 64 km na elektrinu vás v meste dostane, kam potrebujete, a cez víkend ju vezmete vyvetrať na výlet.

Tento článok vám prináša Optima plug-in hybrid od KIA.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 710
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 504
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 108
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 2 743
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 058
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 401
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 014
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj
Lada Granta

Autá budú bez airbagov.


a 1 ďalší 17. máj
Lexus ES 300h

Výkon je dostatočný, no zrýchlením nenadchne.


17. máj

Blogy SME

  1. Marián Kozák: Stretnutie s terapeutickými psíkmi počas Župních dní 2022 v Košiciach
  2. Soňa Bulbeck: Na Východe, kde nič nie je...
  3. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 8.časť
  4. Tomáš Dérer: Len neeskalovať napätie?
  5. Ján Škerko: Úvahy o Ukrajine
  6. Peter Biščo: Strana Smer zameraná na premiestňovanie obsahu štátnej kasy a eurofondov do svojich vreciek nemá virtuálnu adresu.
  7. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Špaldová varená kysnutá knedľa
  8. Anna Miľanová: Potreba odluky cirkví od štatu.
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 245
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 352
  3. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 800
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 634
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 055
  6. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 082
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 044
  8. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel! 1 912
  1. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  2. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  6. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  7. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu