INZERCIA

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Kedysi bolo kupovanie nových áut jednoduché. Ponúkli vám buď benzínový, alebo naftový motor a vy ste si ľahko vybrali. Ale ako sa rozhodnúť, keď máte na výber už aj hybridy, plug-in hybridy a elektromobily? Ako zistíte, ktoré z nich sa vám bude sedieť najlepšie?

Elektromobil - ideálny na krátke vzdialenosti

Hlavným a jediným pohonným prvkom elektromobilu je elektromotor, ktorý uchováva elektrickú energiu v akumulátore. Nabíja sa z externej elektrickej siete.

Výhodou elektromobilu je jeho ekologickosť - keďže nepoužíva spaľovanie fosílnych palív ako pohon, pri jazde má nulové emisie. Výhodou je tiež tichá jazda a ekonomickosť jazdy.

Nevýhodou je však ešte nepripravená infraštruktúra pre nabíjanie a dojazd okolo 500 kilometrov pri najdrahších modeloch.

Pre koho je elektromobil vhodnou voľnou?

"Elektromobil sa hodí pre klientov, ktorí robia veľa krátkych jázd. Odpadá tam fáza zohrievania spaľovacieho motora, kedy má veľmi nevýhodnú emisnú bilanciu," hovorí motoristický novinár Václav Lipavský.

Výhodou, o ktorej sa nehovorí, no je významná, je jazda v kopcoch. "Elektromobily a plug-in hybridy sa oplatia v kopcovitých terénoch, vďaka rekuperácii. Pri dlhom klesaní sa dokážu akumulátory tak zregenerovať, že ich konečná spotreba vychádza výhodnejšie ako pri klasických spaľovacích motoroch."

Ak teda zvyčajne jazdíte na kratšie vzdialenosti, alebo často chodíte do kopca a z kopca, elektromobil sa vám bude ozaj hodiť.

Hybrid - mestské auto, ktoré ušetrí palivo

Primárnym pohonným prvkom hybridnu je spaľovací motor. Jeho doplnkom je elektromotor s energiou z akumulátora. Akumulátor sa však nedá nabiť z externej zásuvky. Nabíja sa výhradne počas brzdenia, či počas jazdy dole kopcom, keď ide o tzv. rekuperáciu energie.

Výhodou auta s hybridným pohonom je hlavne nižšia spotreba v porovnaní s automobilom s rovnakým spaľovacím motorom, ale bez elektromotora. Zároveň produkuje menej emisií.

Nevýhodou je však, že úspornejšie je iba v rámci mesta; mimo mesta je úspora iba minimálna. Elektormotor je naozaj iba doplnkom a nedá sa s ním jazdiť výhradne na elektrinu.

Pre koho je hybrid vhodnou voľnou?

"Hybrid pre klientov, ktorí jazdia už dlhšie trasy. Ekonomika prevádzky hybridného auta v dlhšom časovom horizonte vychádza lepšie. Napriek vyššej cene benzínu výchádza stále výhodnejšie," hovorí Lipavský.

Hybridné autá dokážu oceniť najmä firmy s väčšou flotilou služobných áut. Úspora na palive dokáže tak byť skutočne významná. "Ak zaradíte hybridné auto s automatickou prevodovkou do firemnej flotily, tak aj neskúsený vodič dokáže jazdiť výrazne úspornejšie ako s autom so spaľovacím motorom."

Lipavský hovorí, že vďaka automatickým prevodovkám hybridných áut, aj menej skúsení vodiči dokážu jazdiť úsporne, keďže si to auto reguluje samo.

Plug-in hybrid - úsporný v meste, ideálny na výlety mimo mesta

Základný rozdiel oproti hybridu spočíva v tom, že má úplne sebestačnú elektrickú sústavu, ktorá sa nabíja externe. Primárnym pohonom je stále spaľovací motor, no plug-in hybrid dokáže jazdiť čisto na elektrinu. Niekoľko desiatok kilometrov zvládne iba na elektrinu, dlhšie trasy mimo mesto zas využíva spaľovací motor.

Výhodou plug-in hybridu je práve jazda na elektrickú energiu a možnosť jej externého dobíjania. Pri jazde na elektrinu neprodukuje žiadne emisie a pri krátkych vzdialenostiach má nulovú spotrebu fosílnych palív. Pri dlhších jazdách využíva bežný spaľovací motor.

Nevýhodou dokážu byť batérie a elektromotor v prípade, že sa auto nenabíja externe. V takom prípade ide iba o drahšiu a ťažšiu verziu bežného hybridu, resp. auta so spaľovacím motorom.

Pre koho je plug-in hybrid vhodnou voľnou?

"Človek, ktorý žije v hustých mestských aglomeráciách a väčšinu svojho života trávi tam, ale zároveň má prístup k elektrickej zásuvke. Cez týždeň sa presúva medzi relatívne krátkymi vzdialenosťami a na víkend naloží do auta rodinu a idú na dlhší výlet," hovorí Lipavský.

Plug-in hybrid najviac ocenia ľudia, ktorí počas týždňa jazdia do práce, na nákupy a domov a cez víkend sa vyberú na výlet. Elektrický motor zníži náklady a emisie pri jazde po meste a spaľovací motor dodá dostatočný dojazd aj pre dlhšie výlety.

Myslíte si, že už ste expert na elektromobily a hybridy? Otestujte sa v tomto krátkom kvíze

Načítávam...
  1. Koľko je na Slovensku nabíjacích staníc pre elektromobily?

    1. 21
    2. 52
    3. 115
    4. 87
  2. Kedy sa dobíja batéria auta s hybridným pohonom?

    1. rýchlou jazdou
    2. iba pri brzdení
    3. iba pri jazde dolu kopcom
    4. pri brzdení a jazde dolu kopcom
  3. Aký dojazd mávajú plug-in hybridy pri jazde elektrinu?

    1. v desiatkach kilometrov
    2. v stovkách kilometrov
    3. v tisíckach kilometrov
    4. plug-in hybridy nejazdia čisto na elektrinu
  4. Bývam a pracujem v meste, cez víkendy chodievam k rodičom vzdialeným 300 km. Auto s akým pohonom je pre mňa najvhodnejšie?

    1. Elektromobil
    2. Hybrid
    3. Plug-in hybrid

Plug-in hybridy nie sú iba posledný technologický výstrelok. Je to kvalitné riešenie pre tých, ktorí chcú jazdiť úsporne a ekologicky, no nechcú byť viazaní na niekoľko desiatok nabíjacích staníc na Slovensku. KIA Optima plug-in hybrid s dojazdom 64 km na elektrinu vás v meste dostane, kam potrebujete, a cez víkend ju vezmete vyvetrať na výlet.

Tento článok vám prináša Optima plug-in hybrid od KIA.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  2. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  3. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  4. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  5. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  6. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  7. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  8. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  9. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  10. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho
  1. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  4. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  6. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  8. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  9. Rozhodujú činy!
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 13 290
  2. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 12 309
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 11 555
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 367
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 6 193
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 5 040
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 3 522
  8. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 3 450
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 3 287
  10. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur 3 249

Hlavné správy zo Sme.sk

Prečo je Ústavný súd dôležitý?

Ústavný súd: Kandidát Radovan Hrádek zastupoval Kotlebu

Radovan Hrádek dlhodobo pracuje pre ĽSNS

Dobré ráno

Dobré ráno: Čo urobí nový zákon s kolobežkármi

Ako skompiluje nový cestný zákon život kolobežkárom.

DOMOV

Trabelssie: So Slotom sa stretávam, bavíme sa o babách

Zatiaľ nemá víziu o budúcnosti bývalého Priora v Bratislave.

Neprehliadnite tiež

Podcast Za volantom

Za volantom: Ako bude vyzerať doprava v Bratislave od februára

Vodičov v hlavnom meste čakajú obmedzenia.

BMW predstavilo nový rad 7, zväčšovanie mriežok nekončí

Plug-in hybrid je po novom kombinovaný so šesťvalcom.

Hyundai chce, aby si elektroauto samo našlo parkovacie miesto

Otravné hľadanie voľného miesta bude minulosťou.

Autonómna Tesla zrazila robota, pravdepodobne ide o podvrh

Spoločnosť Promobot aj v minulosti čelila podobným podozreniam.