SME
Streda, 1. február, 2023 | Meniny má Tatiana

Výrobca vysávačov chce do dvoch rokov predstaviť svoj prvý elektromobil

Dyson do projektu investuje dve miliardy libier.

(Zdroj: Dyson)

LONDÝN. Keď sa spomenie značka Dyson, mnohí si predstavia netypický vysávač s cyklónovou technológiou alebo sušič rúk na toaletách. Po tridsaťročnej skúsenosti si britský zakladateľ James Dyson povedal, že ponúkne svetu aj vlastnú víziu elektromobilov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Presnú predstavu o elektrickom aute nosí Dyson v hlave už 20 rokov, ale ako sám tvrdí, ten správny čas na jeho prvý elektromobil prichádza až teraz.

Svojim zamestnancom oznámil, že jeho spoločnosť investuje do projektu elektromobilov dve miliardy libier a prvé auto by malo byť hotové v roku 2020.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Správny čas na príchod elektromobilu

Dyson pri vývoji využíva nazbierané poznatky z výroby vysávačov. "V technológii elektrických áut nebudeme úplní nováčikovia," povedal v rozhovore pre britský Auto Express.

"O vznik plne elektrického auta som sa zaujímal už v roku 1998. Nezaujímal sa oň ale priemysel. V roku 1998 to nebolo v kurze, rovnako ani pre troma rokmi. Bol som veľmi sklamaný, že nikto sa problematikou nezaoberal, až do zlej reputácie dieselových motorov, ktorá výrobcov prinútila konať. Neviem však čo by nám súčasní výrobcovia dokázali ponúknuť," povedal Dyson.

Prečítajte si tiež: Toyota potichu chystá revolúciu v elektromobiloch Čítajte 

Podľa jeho slov na projekte už pracuje dva a pol roka, ale ešte nemajú hotový funkčný prototyp. "Produkt, ktorý vyvíjame je celkom progresívny a momentálne neexistuje podvozok, ktorý by sme mohli použiť."

SkryťVypnúť reklamu

Ústrednou technológiou by mali byť polovodičové batérie, na ktorých v súčasnosti pracuje napríklad aj Toyota. Umožnia väčší výkon, výrazne kratšie nabíjanie a zlepšia aj bezpečnosť.

Úspech s vysávačom chce zopakovať na trhu áut

O aký typ karosérie elektromobilu a cenovú kategóriu pôjde, zatiaľ Dyson neprezradil. Nebude to však športové ani lacné auto. "Bude to najmä o technológii a jej využití zaujímavým spôsobom."

"Vieme, že na trhu elektromobilov začína byť plno, ale pokiaľ vyrábate technicky lepší produkt, ako konkurencia, je veľká šanca, že uspejete. Napokon, aj trh s vysávačmi už bol preplnený keď sme naň vstúpili," hovorí autor prvého cyklónového vysávača.

Z dizajnu súčasných produktov sa dá usudzovať, že ani elektromobil nebude mať tradičné tvary. "Nemá zmysel vyrábať niečo, čo vyzerá, ako všetko ostatné. Na to tu nie sme. My sa snažíme byť progresívni," dodal Dyson.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  2. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  3. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  4. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  5. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  6. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  7. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 9 458
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 770
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 142
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 481
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 309
  8. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 230
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 10 h
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


31. jan
Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


31. jan
Toyota RAV4 Adventure

Na výsledku sa podpisuje hmotnosť auta.


30. jan

Blogy SME

  1. Jozef Bakša: Zabráňte vzniku policajnej šľachty pán Mikulec
  2. Michal Pavlík: Výroba hliníka na Slovensku končí
  3. Maroš Hrnčiar: Striptérka
  4. Otilia Horrocks: Druhý dych pre bezbariérové ihrisko na Markušovej ulici v Košiciach
  5. Jozef Purdeš: Tisíc dní bežcom
  6. Ján Šeďo: 30. september mal navrhnúť Fico, volili by sme v lete.
  7. Internátny život UK: Ako sa zbaviť stresu?
  8. Ján Valchár: Irán, F-16 a vrcholný výkon čečenských bojovníkov
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 043
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 466
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 720
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 698
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 610
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 711
  7. Ján Valchár: When the Leopards broke free (jubilejný stý blog) 2 693
  8. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 639
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu