Batéria najväčšieho elektromobilu váži 4,5 tony a počas používania sa nevybije

Nákladiak e-Dumper vyvíjaný vo Švajčiarsku má byť hotový do konca roka.

(Zdroj: eDumper)

LOMMIS. Prechod na elektrický pohon sa už netýka iba osobných áut, ale aj nákladiakov, dokonca tých najväčších na svete.

Ťažkotonážne stroje, ktoré v kameňolomoch vozia vydolovaný materiál majú veľkosť rodinného domu a výška profilu ich pneumatík často presahuje človeka.

Stroje od japonského výrobcu Komatsu majú väčšinou dieselový šesťvalcový motor s výkonom 715 koní a objemom nádrže 780 litrov nafty.

Lenže vo Švajčiarsku sa rozhodli prerobiť nákladiak typu HD605-7 tak, aby počas práce neminul ani liter nafty a namiesto toho využil elektrinu. Prototyp dostal názov e-Dumper a jeho vývoj by mal byť hotový do konca roka.

Prečítajte si tiež: Tesla predstaví elektrický kamión už v októbri

Výrobca batérií Lithium Storage spolu s svojim dodávateľom Kuhn Group vyvíjajú na objednávku betonárskej spoločnosti Vigier prvý tažkotonážny elektrický sklápač do náročných pracovných podmienok.

Okrem dosiahnutia nulových emisií získajú prvenstvo najväčšieho elektrického vozidla na svete, ktoré má zároveň najväčšiu batériu vážiacu 4,5 tony.

Plne naložené Komatsu e-Dumper váži 110 ton. Obrovský nákladiak je navrhnutý tak, aby pri práci v lomoch zvládol denne prekonávať prevýšenia 200 metrov. Batéria dokáže uchovať 700 kilowatthodín, čo je približne desaťnásobne viac, ako pri súčasných osobných elektromobiloch.

Podľa šéfa spoločnosti Lithium Storage Rogera Miautona spotrebuje elektrický kolos s váhou 45 ton pri takomto prevýšení 30 až 45 kilowatthodín, aby sa s prázdnou korbou dostal hore, informoval Miauton prostredníctvom webu Car and Driver.

Nákladiak bude pri návrate brzdením z kopca získavať naspäť energiu rekuperáciou a do batérie sa tak môže uložiť až 110 kilowatthodín, čo znamená, že počas práce by sa elektrické Komatsu nemalo vybiť.

Cementáreň Vigier odhaduje, že nákladiak zíde s nákladom do doliny 20 krát denne a jeho životnosť bude aspoň 10 rokov.

Už v súčasnosti vyrába Komatsu tažkotonážny sklápač 930E, ktorý síce má dieslový pohon, ale je kombinovaný s elektrickými generátormi, ktoré poháňajú zadné kolesá.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  3. Platbami kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  4. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  7. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  9. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Slovensko spieva koledy
  2. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  3. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  4. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  7. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  9. Autokamery Mio a navigace teď s 3letou záruční dobou
  10. Move in immediately, if you feel like it
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 45 494
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 441
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 096
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 7 806
  5. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 794
  6. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 7 780
  7. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 6 707
  8. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 6 093
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 863
  10. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 741

Téma: Elektromobily


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Mayová môže prísť o dôveru, v hre je koniec vlády

Mayová už konzervatívcov do riadnych volieb v roku 2022 nepovedie.

KULTÚRA

Seriálový otecko Braňo Deák: Chýba mi veľká filmová rola

Obľúbený seriálový herec nakrúca 3. sériu Oteckov.

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

To, čo sa deje v Paríži, je cesta do pekiel

Črtá sa precedens, ktorý by si Európa mala odpustiť.

SVET

Klamal aj podplácal. Trumpov osobný právnik ide do väzenia

Cohen bude naďalej spolupracovať s FBI.

Neprehliadnite tiež

Jaguar s novou kolekciou predvádza psie kusy

Doplnky uľahčia život psovi aj jeho majiteľovi.

Prvá jazda: Seat Tarraco kombinuje nemecké gény so španielskym temperamentom

Môže byť zaujímavou alternatívou k Seatu Alhambra.

Škola šmyku: Ako správne šoférovať v zime?

Je jeden zaručený spôsob, ako nedostať šmyk.

Na viacerých úsekoch v Bratislave sa zdržíte v kolónach

Na úseku D1 od križovatky Senec až do Petržalky hlásia zdržanie až 50 minút.