Batéria najväčšieho elektromobilu váži 4,5 tony a počas používania sa nevybije

Nákladiak e-Dumper vyvíjaný vo Švajčiarsku má byť hotový do konca roka.

(Zdroj: eDumper)

LOMMIS. Prechod na elektrický pohon sa už netýka iba osobných áut, ale aj nákladiakov, dokonca tých najväčších na svete.

Ťažkotonážne stroje, ktoré v kameňolomoch vozia vydolovaný materiál majú veľkosť rodinného domu a výška profilu ich pneumatík často presahuje človeka.

Stroje od japonského výrobcu Komatsu majú väčšinou dieselový šesťvalcový motor s výkonom 715 koní a objemom nádrže 780 litrov nafty.

Lenže vo Švajčiarsku sa rozhodli prerobiť nákladiak typu HD605-7 tak, aby počas práce neminul ani liter nafty a namiesto toho využil elektrinu. Prototyp dostal názov e-Dumper a jeho vývoj by mal byť hotový do konca roka.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Tesla predstaví elektrický kamión už v októbri

Výrobca batérií Lithium Storage spolu s svojim dodávateľom Kuhn Group vyvíjajú na objednávku betonárskej spoločnosti Vigier prvý tažkotonážny elektrický sklápač do náročných pracovných podmienok.

Okrem dosiahnutia nulových emisií získajú prvenstvo najväčšieho elektrického vozidla na svete, ktoré má zároveň najväčšiu batériu vážiacu 4,5 tony.

Plne naložené Komatsu e-Dumper váži 110 ton. Obrovský nákladiak je navrhnutý tak, aby pri práci v lomoch zvládol denne prekonávať prevýšenia 200 metrov. Batéria dokáže uchovať 700 kilowatthodín, čo je približne desaťnásobne viac, ako pri súčasných osobných elektromobiloch.

Podľa šéfa spoločnosti Lithium Storage Rogera Miautona spotrebuje elektrický kolos s váhou 45 ton pri takomto prevýšení 30 až 45 kilowatthodín, aby sa s prázdnou korbou dostal hore, informoval Miauton prostredníctvom webu Car and Driver.

Nákladiak bude pri návrate brzdením z kopca získavať naspäť energiu rekuperáciou a do batérie sa tak môže uložiť až 110 kilowatthodín, čo znamená, že počas práce by sa elektrické Komatsu nemalo vybiť.

Cementáreň Vigier odhaduje, že nákladiak zíde s nákladom do doliny 20 krát denne a jeho životnosť bude aspoň 10 rokov.

Už v súčasnosti vyrába Komatsu tažkotonážny sklápač 930E, ktorý síce má dieslový pohon, ale je kombinovaný s elektrickými generátormi, ktoré poháňajú zadné kolesá.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 423
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 629
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 14 395
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 10 179
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 7 040
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 6 736
  7. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 5 507
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 242
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 996
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 738

Téma: Elektromobily


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prečo má charizmu len pár vyvolených. Aká je tá vaša?

Buď sa s ňou narodíte, alebo nie. Je to dar od Boha, čaro, ktoré sa nedá získať, alebo platí, že stačí dobrý tréning a charizma naskočí ako motor?

EKONOMIKA

Firmy začnú zverejňovať základný plat už v inzeráte

Povinnosť zverejňovať základnú zložku mzdy sa netýka verejnej správy.

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

SVET

Ako Skripaľovci prežili? Šťastie, tekutiny, rýchla pomoc

Miesta v Salisbury, kde objavili novičok, budú niekoľko mesiacov čistiť.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.