Batéria najväčšieho elektromobilu váži 4,5 tony a počas používania sa nevybije

Nákladiak e-Dumper vyvíjaný vo Švajčiarsku má byť hotový do konca roka.

(Zdroj: eDumper)

LOMMIS. Prechod na elektrický pohon sa už netýka iba osobných áut, ale aj nákladiakov, dokonca tých najväčších na svete.

Ťažkotonážne stroje, ktoré v kameňolomoch vozia vydolovaný materiál majú veľkosť rodinného domu a výška profilu ich pneumatík často presahuje človeka.

Stroje od japonského výrobcu Komatsu majú väčšinou dieselový šesťvalcový motor s výkonom 715 koní a objemom nádrže 780 litrov nafty.

Lenže vo Švajčiarsku sa rozhodli prerobiť nákladiak typu HD605-7 tak, aby počas práce neminul ani liter nafty a namiesto toho využil elektrinu. Prototyp dostal názov e-Dumper a jeho vývoj by mal byť hotový do konca roka.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Tesla predstaví elektrický kamión už v októbri

Výrobca batérií Lithium Storage spolu s svojim dodávateľom Kuhn Group vyvíjajú na objednávku betonárskej spoločnosti Vigier prvý tažkotonážny elektrický sklápač do náročných pracovných podmienok.

Okrem dosiahnutia nulových emisií získajú prvenstvo najväčšieho elektrického vozidla na svete, ktoré má zároveň najväčšiu batériu vážiacu 4,5 tony.

Plne naložené Komatsu e-Dumper váži 110 ton. Obrovský nákladiak je navrhnutý tak, aby pri práci v lomoch zvládol denne prekonávať prevýšenia 200 metrov. Batéria dokáže uchovať 700 kilowatthodín, čo je približne desaťnásobne viac, ako pri súčasných osobných elektromobiloch.

Podľa šéfa spoločnosti Lithium Storage Rogera Miautona spotrebuje elektrický kolos s váhou 45 ton pri takomto prevýšení 30 až 45 kilowatthodín, aby sa s prázdnou korbou dostal hore, informoval Miauton prostredníctvom webu Car and Driver.

Nákladiak bude pri návrate brzdením z kopca získavať naspäť energiu rekuperáciou a do batérie sa tak môže uložiť až 110 kilowatthodín, čo znamená, že počas práce by sa elektrické Komatsu nemalo vybiť.

Cementáreň Vigier odhaduje, že nákladiak zíde s nákladom do doliny 20 krát denne a jeho životnosť bude aspoň 10 rokov.

Už v súčasnosti vyrába Komatsu tažkotonážny sklápač 930E, ktorý síce má dieslový pohon, ale je kombinovaný s elektrickými generátormi, ktoré poháňajú zadné kolesá.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  2. GoPass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  4. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  5. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  6. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  7. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  8. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  10. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 26 977
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 635
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 18 489
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 247
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 340
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 929
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 377
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 193
  9. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 2 845
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 008

Téma: Elektromobily


Hlavné správy zo Sme.sk

Dnes píše Matúš Ritomský

Dnes už vieme, že kto nemá zbrojný pas, nie je skutočný Slovan

Maska pacifizmu padla.

Píše Mikuláš Dzurinda

Únia sa musí zmeniť na federáciu (píše Mikuláš Dzurinda)

Aby Únia vzbudzovala nádej aj rešpekt.

Neprehliadnite tiež

Kia začala v Žiline vyrábať prvé elektrifikované auto

Nový je motor, dizajn, volant aj výbava

Najpredávanejším elektromobilom v Európe už nie je Renault Zoe

Za prvý polrok sa ich predalo 18-tisíc kusov.

Lego predstavilo model najznámejšieho auta Jamesa Bonda

Stavebnica s 1295 dielmi dá zabrať aj dospelým.

Tri omyly o milovaní v aute

Čo robíte v aute, robíte na verejnosti.