SME

Batéria najväčšieho elektromobilu váži 4,5 tony a počas používania sa nevybije

Nákladiak e-Dumper vyvíjaný vo Švajčiarsku má byť hotový do konca roka.

(Zdroj: eDumper)

LOMMIS. Prechod na elektrický pohon sa už netýka iba osobných áut, ale aj nákladiakov, dokonca tých najväčších na svete.

Ťažkotonážne stroje, ktoré v kameňolomoch vozia vydolovaný materiál majú veľkosť rodinného domu a výška profilu ich pneumatík často presahuje človeka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stroje od japonského výrobcu Komatsu majú väčšinou dieselový šesťvalcový motor s výkonom 715 koní a objemom nádrže 780 litrov nafty.

Lenže vo Švajčiarsku sa rozhodli prerobiť nákladiak typu HD605-7 tak, aby počas práce neminul ani liter nafty a namiesto toho využil elektrinu. Prototyp dostal názov e-Dumper a jeho vývoj by mal byť hotový do konca roka.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Tesla predstaví elektrický kamión už v októbri Čítajte 

Výrobca batérií Lithium Storage spolu s svojim dodávateľom Kuhn Group vyvíjajú na objednávku betonárskej spoločnosti Vigier prvý tažkotonážny elektrický sklápač do náročných pracovných podmienok.

Okrem dosiahnutia nulových emisií získajú prvenstvo najväčšieho elektrického vozidla na svete, ktoré má zároveň najväčšiu batériu vážiacu 4,5 tony.

Plne naložené Komatsu e-Dumper váži 110 ton. Obrovský nákladiak je navrhnutý tak, aby pri práci v lomoch zvládol denne prekonávať prevýšenia 200 metrov. Batéria dokáže uchovať 700 kilowatthodín, čo je približne desaťnásobne viac, ako pri súčasných osobných elektromobiloch.

Podľa šéfa spoločnosti Lithium Storage Rogera Miautona spotrebuje elektrický kolos s váhou 45 ton pri takomto prevýšení 30 až 45 kilowatthodín, aby sa s prázdnou korbou dostal hore, informoval Miauton prostredníctvom webu Car and Driver.

SkryťVypnúť reklamu

Nákladiak bude pri návrate brzdením z kopca získavať naspäť energiu rekuperáciou a do batérie sa tak môže uložiť až 110 kilowatthodín, čo znamená, že počas práce by sa elektrické Komatsu nemalo vybiť.

Cementáreň Vigier odhaduje, že nákladiak zíde s nákladom do doliny 20 krát denne a jeho životnosť bude aspoň 10 rokov.

Už v súčasnosti vyrába Komatsu tažkotonážny sklápač 930E, ktorý síce má dieslový pohon, ale je kombinovaný s elektrickými generátormi, ktoré poháňajú zadné kolesá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 78 744
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 399
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 112
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 974
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 222
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 205
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 289
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 637
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 561
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 51 467
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 204
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 357
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 957
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 673
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 072
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
SkryťZatvoriť reklamu