LOMMIS. Prechod na elektrický pohon sa už netýka iba osobných áut, ale aj nákladiakov, dokonca tých najväčších na svete.
Ťažkotonážne stroje, ktoré v kameňolomoch vozia vydolovaný materiál majú veľkosť rodinného domu a výška profilu ich pneumatík často presahuje človeka.
Stroje od japonského výrobcu Komatsu majú väčšinou dieselový šesťvalcový motor s výkonom 715 koní a objemom nádrže 780 litrov nafty.
Lenže vo Švajčiarsku sa rozhodli prerobiť nákladiak typu HD605-7 tak, aby počas práce neminul ani liter nafty a namiesto toho využil elektrinu. Prototyp dostal názov e-Dumper a jeho vývoj by mal byť hotový do konca roka.

Výrobca batérií Lithium Storage spolu s svojim dodávateľom Kuhn Group vyvíjajú na objednávku betonárskej spoločnosti Vigier prvý tažkotonážny elektrický sklápač do náročných pracovných podmienok.
Okrem dosiahnutia nulových emisií získajú prvenstvo najväčšieho elektrického vozidla na svete, ktoré má zároveň najväčšiu batériu vážiacu 4,5 tony.
Plne naložené Komatsu e-Dumper váži 110 ton. Obrovský nákladiak je navrhnutý tak, aby pri práci v lomoch zvládol denne prekonávať prevýšenia 200 metrov. Batéria dokáže uchovať 700 kilowatthodín, čo je približne desaťnásobne viac, ako pri súčasných osobných elektromobiloch.
Podľa šéfa spoločnosti Lithium Storage Rogera Miautona spotrebuje elektrický kolos s váhou 45 ton pri takomto prevýšení 30 až 45 kilowatthodín, aby sa s prázdnou korbou dostal hore, informoval Miauton prostredníctvom webu Car and Driver.
Nákladiak bude pri návrate brzdením z kopca získavať naspäť energiu rekuperáciou a do batérie sa tak môže uložiť až 110 kilowatthodín, čo znamená, že počas práce by sa elektrické Komatsu nemalo vybiť.
Cementáreň Vigier odhaduje, že nákladiak zíde s nákladom do doliny 20 krát denne a jeho životnosť bude aspoň 10 rokov.
Už v súčasnosti vyrába Komatsu tažkotonážny sklápač 930E, ktorý síce má dieslový pohon, ale je kombinovaný s elektrickými generátormi, ktoré poháňajú zadné kolesá.