Autá boli doteraz ako Nokie. Prečo teraz musia byť ako iPhone

Výrobcovia musia pripraviť schránky, ktoré dostanú obsah až v budúcnosti.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

PRAHA, BRATISLAVA. "Nevieme povedať, ako bude vyzerať budúcnosť, ale vieme, že na ňu musíme byť pripravení." Týmito slovami ukončil svoju prednášku Johannes Reifenrath, riaditeľ stratégie a plánovania značky Mercedes-Benz. Do Prahy prišiel rozprávať o tom, akú neľahkú úlohu v automobilke má.

"Mám malý tím, asi šesťdesiat ľudí, ani môj rozpočet nie je veľký, ale vplývam na mnohomiliardové rozhodnutia v rámci automobilky," vysvetľuje Reifenrath. Predtým viedol komunikačné oddelenie automobilky, dnes má na starosti tím ľudí, ktorý automobilku pripravuje na budúcnosť.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte pred pár rokmi bol vývoj nových áut výzvou hlavne pre inžinierov. Šetrili sa kilogramy, znižovala sa spotreba a emisie, skrášľoval sa dizajn, no automobilka vedela, že pri premiére púšťa na trh hotový a uzavretý produkt, ktorého sa najbližších pár rokov - do prípadného faceliftu - nemusí ani dotknúť.

Vývoj áut dnes je trochu zložitejší. Automobilky si totiž predstavujú, že "pohodlný a bezpečný dopravný prostriedok z bodu A do bodu B" na definíciu moderného auta už nepostačuje.

Pojazdná schránka na služby

Tu prichádza paralela starej Nokie s novým smartfónom. Dôležitý rozdiel nie je v samotnej technológii, ale v tom, že kým Nokia pripravila hotový, úplne uzavretý telefón, Apple a ďalší výrobcovia akoby odviedli len polovičnú - ale zato omnoho náročnejšiu - robotu.

S Nokiou (alebo Motorolou, alebo Ericssonom) ste mohli úplne spoľahlivo telefonovať a posielať esemesky, neskôr aj fotiť a počúvať mp3 súbory - ale čo výrobca do telefónu nedal, to v ňom nebolo.

Prečítajte si tiež: Toto je šesť vecí, ktoré bude vaše auto vedieť už o pár rokov

Až s príchodom smartfónov ako iPhone (alebo Samsung, alebo...) sa popularizovali aplikácie. Dnes si každý kupuje smartfón, ale každý ho používa inak - jeden v ňom má aplikáciu na internetbanking, ďalší zoznamkovú aplikáciu Tinder, tretí hry. Výrobca hardvéru musí smartfón navrhnúť tak, aby na ňom fungovali všetky aplikácie.

Naopak, bez aplikácií by bola so smartfónom riadna nuda - a preto sa Samsung, Apple a ďalší spoliehajú na obsah od iných firiem, napríklad Googlu (vrátane YouTube), Facebooku (Instagram), Spotify či menších firiem ako Rovio (herné štúdio známe sériou Angry Birds).

Tak si predstavuje budúcnosť áut aj 60-členný tím pracujúci pod vedením Johannesa Reifenratha. Autá už nebudú len dopravné prostriedky, ale platformy pre ďalšie služby.

Reifenrath hovoril o štyroch hlavných trendoch. Označil ich skratkou CASE: Konektivita (Connected), Autonómia, Zdieľanie (Sharing) a Elektromobilita.

Konektivita

Auto (blízkej) budúcnosti bude neustále pripojené na internet a bude mať veľké displeje, ideálne na zobrazovanie obsahu a poskytovanie rozšírených služieb. Čo si pod tým máme predstavovať?

Reifenrathov tím vlastne len teraz zvažuje, čo všetko by mohlo auto ponúkať.

Ako príklady môžeme uviesť:

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C53JJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C53JJ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 858
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 480
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 19 990
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 666
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 291
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 895
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 876
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 431
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 397
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 702

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cinkota: Som pôžitkár. Viem, že chuť príde, ale už mi nebude diktovať

Verím, že som oveľa múdrejší, hovorí prepustený herec Dušan Cinkota.

KULTÚRA

Jana Oľhová: Politický sitkom potrebuje učiteľky zo základnej

Bývajú vystrašené, hovorí o učiteľkách, ktoré navštevujú jej divadelnú dielňu.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.