SME
Piatok, 19. apríl , 2019

Autá boli doteraz ako Nokie. Prečo teraz musia byť ako iPhone

Výrobcovia musia pripraviť schránky, ktoré dostanú obsah až v budúcnosti.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

PRAHA, BRATISLAVA. "Nevieme povedať, ako bude vyzerať budúcnosť, ale vieme, že na ňu musíme byť pripravení." Týmito slovami ukončil svoju prednášku Johannes Reifenrath, riaditeľ stratégie a plánovania značky Mercedes-Benz. Do Prahy prišiel rozprávať o tom, akú neľahkú úlohu v automobilke má.

"Mám malý tím, asi šesťdesiat ľudí, ani môj rozpočet nie je veľký, ale vplývam na mnohomiliardové rozhodnutia v rámci automobilky," vysvetľuje Reifenrath. Predtým viedol komunikačné oddelenie automobilky, dnes má na starosti tím ľudí, ktorý automobilku pripravuje na budúcnosť.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte pred pár rokmi bol vývoj nových áut výzvou hlavne pre inžinierov. Šetrili sa kilogramy, znižovala sa spotreba a emisie, skrášľoval sa dizajn, no automobilka vedela, že pri premiére púšťa na trh hotový a uzavretý produkt, ktorého sa najbližších pár rokov - do prípadného faceliftu - nemusí ani dotknúť.

Vývoj áut dnes je trochu zložitejší. Automobilky si totiž predstavujú, že "pohodlný a bezpečný dopravný prostriedok z bodu A do bodu B" na definíciu moderného auta už nepostačuje.

Pojazdná schránka na služby

Tu prichádza paralela starej Nokie s novým smartfónom. Dôležitý rozdiel nie je v samotnej technológii, ale v tom, že kým Nokia pripravila hotový, úplne uzavretý telefón, Apple a ďalší výrobcovia akoby odviedli len polovičnú - ale zato omnoho náročnejšiu - robotu.

S Nokiou (alebo Motorolou, alebo Ericssonom) ste mohli úplne spoľahlivo telefonovať a posielať esemesky, neskôr aj fotiť a počúvať mp3 súbory - ale čo výrobca do telefónu nedal, to v ňom nebolo.

Prečítajte si tiež: Toto je šesť vecí, ktoré bude vaše auto vedieť už o pár rokov

Až s príchodom smartfónov ako iPhone (alebo Samsung, alebo...) sa popularizovali aplikácie. Dnes si každý kupuje smartfón, ale každý ho používa inak - jeden v ňom má aplikáciu na internetbanking, ďalší zoznamkovú aplikáciu Tinder, tretí hry. Výrobca hardvéru musí smartfón navrhnúť tak, aby na ňom fungovali všetky aplikácie.

Naopak, bez aplikácií by bola so smartfónom riadna nuda - a preto sa Samsung, Apple a ďalší spoliehajú na obsah od iných firiem, napríklad Googlu (vrátane YouTube), Facebooku (Instagram), Spotify či menších firiem ako Rovio (herné štúdio známe sériou Angry Birds).

Tak si predstavuje budúcnosť áut aj 60-členný tím pracujúci pod vedením Johannesa Reifenratha. Autá už nebudú len dopravné prostriedky, ale platformy pre ďalšie služby.

Reifenrath hovoril o štyroch hlavných trendoch. Označil ich skratkou CASE: Konektivita (Connected), Autonómia, Zdieľanie (Sharing) a Elektromobilita.

Konektivita

Auto (blízkej) budúcnosti bude neustále pripojené na internet a bude mať veľké displeje, ideálne na zobrazovanie obsahu a poskytovanie rozšírených služieb. Čo si pod tým máme predstavovať?

Reifenrathov tím vlastne len teraz zvažuje, čo všetko by mohlo auto ponúkať.

Ako príklady môžeme uviesť:

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C53JJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C53JJ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  4. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  5. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 27 002
  2. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 9 079
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 391
  4. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 696
  5. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 6 511
  6. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 5 011
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 133
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 019
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 810
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 233

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský premiér: Danka pozývam na Donbas pozrieť sa, kto je skutočný agresor

Ak niekto vystupuje proti sankciám, je to slabý líder, hovorí HROJSMAN.

Volodymyr Hrojsman (41) je od apríla 2016 premiérom Ukrajiny. Predtým bol predsedom parlamentu, ministrom pre regionálny rozvoj aj starosta mesta Vinnycia.
Ilustračná fotografia.
Autorská strana Michala Havrana

Posolstvo Veľkej noci sa stráca (píše Michal Havran)

Súčasná teológia nemôže byť iba návodom na sexuálnu výchovu.

Pohľad do interiéru Katedrály Notre-Dame po požiari.
Mesto Derry v Severnom Írsku.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet
Ilustračné foto.

Automobilka Karma si trúfa na Európu. S talianskym dizajnom

Pod kapotou je aj trojvalec na dobíjanie batérií.

Podcast Za volantom nebude niekoľko mesiacov vychádzať pravidelne

Témy sa budú ďalej objavovať v ostatných podcastoch

Podcast Za volantom, logo.

Nový Opel Corsa ukázal prvý detail. Čo vieme?

Technológiu bude zdielať s Peugeotom 208.

Skelet nového Opelu Corsa