Autá boli doteraz ako Nokie. Prečo teraz musia byť ako iPhone

Výrobcovia musia pripraviť schránky, ktoré dostanú obsah až v budúcnosti.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

PRAHA, BRATISLAVA. "Nevieme povedať, ako bude vyzerať budúcnosť, ale vieme, že na ňu musíme byť pripravení." Týmito slovami ukončil svoju prednášku Johannes Reifenrath, riaditeľ stratégie a plánovania značky Mercedes-Benz. Do Prahy prišiel rozprávať o tom, akú neľahkú úlohu v automobilke má.

"Mám malý tím, asi šesťdesiat ľudí, ani môj rozpočet nie je veľký, ale vplývam na mnohomiliardové rozhodnutia v rámci automobilky," vysvetľuje Reifenrath. Predtým viedol komunikačné oddelenie automobilky, dnes má na starosti tím ľudí, ktorý automobilku pripravuje na budúcnosť.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte pred pár rokmi bol vývoj nových áut výzvou hlavne pre inžinierov. Šetrili sa kilogramy, znižovala sa spotreba a emisie, skrášľoval sa dizajn, no automobilka vedela, že pri premiére púšťa na trh hotový a uzavretý produkt, ktorého sa najbližších pár rokov - do prípadného faceliftu - nemusí ani dotknúť.

Vývoj áut dnes je trochu zložitejší. Automobilky si totiž predstavujú, že "pohodlný a bezpečný dopravný prostriedok z bodu A do bodu B" na definíciu moderného auta už nepostačuje.

Pojazdná schránka na služby

Tu prichádza paralela starej Nokie s novým smartfónom. Dôležitý rozdiel nie je v samotnej technológii, ale v tom, že kým Nokia pripravila hotový, úplne uzavretý telefón, Apple a ďalší výrobcovia akoby odviedli len polovičnú - ale zato omnoho náročnejšiu - robotu.

S Nokiou (alebo Motorolou, alebo Ericssonom) ste mohli úplne spoľahlivo telefonovať a posielať esemesky, neskôr aj fotiť a počúvať mp3 súbory - ale čo výrobca do telefónu nedal, to v ňom nebolo.

Prečítajte si tiež: Toto je šesť vecí, ktoré bude vaše auto vedieť už o pár rokov

Až s príchodom smartfónov ako iPhone (alebo Samsung, alebo...) sa popularizovali aplikácie. Dnes si každý kupuje smartfón, ale každý ho používa inak - jeden v ňom má aplikáciu na internetbanking, ďalší zoznamkovú aplikáciu Tinder, tretí hry. Výrobca hardvéru musí smartfón navrhnúť tak, aby na ňom fungovali všetky aplikácie.

Naopak, bez aplikácií by bola so smartfónom riadna nuda - a preto sa Samsung, Apple a ďalší spoliehajú na obsah od iných firiem, napríklad Googlu (vrátane YouTube), Facebooku (Instagram), Spotify či menších firiem ako Rovio (herné štúdio známe sériou Angry Birds).

Tak si predstavuje budúcnosť áut aj 60-členný tím pracujúci pod vedením Johannesa Reifenratha. Autá už nebudú len dopravné prostriedky, ale platformy pre ďalšie služby.

Reifenrath hovoril o štyroch hlavných trendoch. Označil ich skratkou CASE: Konektivita (Connected), Autonómia, Zdieľanie (Sharing) a Elektromobilita.

Konektivita

Auto (blízkej) budúcnosti bude neustále pripojené na internet a bude mať veľké displeje, ideálne na zobrazovanie obsahu a poskytovanie rozšírených služieb. Čo si pod tým máme predstavovať?

Reifenrathov tím vlastne len teraz zvažuje, čo všetko by mohlo auto ponúkať.

Ako príklady môžeme uviesť:

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C53JJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C53JJ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  3. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  4. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  7. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  10. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  1. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  2. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  3. Poistenie.sk v novom a lepšom šate
  4. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  7. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  8. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  9. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  10. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 17 583
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 16 328
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 959
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 047
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 431
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 7 439
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 043
  8. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 5 125
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 104
  10. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 3 604

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sakovú vytiahol na ministerstvo bývalý manžel, Kaliňákov kamarát

K aktivitám nádejnej ministerky vnútra sa Alexander Sako nevyjadruje. Sám je v niekoľkých verejných funkciách.

DOMOV

Dobré ráno: Fico s Kaliňákom napľuli na protesty aj na prezidenta

Saková je Kaliňákov, teda náš človek.

KOMENTÁRE

Saková je ďalší výkrik zúfalstva

Čím skôr však bude Saková vo funkcii, tým skôr bude môcť vláda žať politické plody svojho rozhodnutia.

SVET

Telo novinárky rozštvrtil, ako vrah sa necíti. Dána odsúdia

Amatérsky vynálezca môže v ostro sledovanom procese dostať doživotie.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.