SME

Začal sa autosalón v Nitre. Patrí hlavne malým SUV

Na slovenskom autosalóne ukážu novinku z Česka.

(Zdroj: Michael Kasarda)

NITRA, BRATISLAVA. Vyberáte si nové auto? Je čoraz väčšia šanca, že sa pozeráte hlavne na SUV s vysokým podvozkom, veľkými kolesami a nárazníkmi z nenalakovaného plastu. Zákazníkov netrápia elektromobily ani hybridy s nižšou spotrebou, dôležitý je pre nich robustný, terénny vzhľad a vysoký posed.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predaje nových áut ťahá segment SUV, vyplýva z údajov analytickej spoločnosti JATO Dynamics. Už minulý rok tvoril segment SUV štvrtinu všetkých predaných áut v Európe.

Analytici očakávajú, že tento rok sa predajú štyri milióny SUV, čo je 28 percent trhu. Do roku 2020 by mal podiel SUV na celkových predajoch v Európe prekročiť tretinový podiel, čiže asi 5,7 milióna kusov, odhadujú analytici spoločnosti LMC Automotive. Konkurenč­ný boj sa pritom ešte vyostruje.

SkryťVypnúť reklamu

Viacerých nových zá­ stupcov tohto segmentu sme spoznali na septembrovom autosalóne vo Frankfurte. Niektoré novinky sa objavia aj na autosalóne v Nitre, ktorý sa dnes začal.

Šíria sa po svete

„Je to globálny fenomén, ktorý sa začal v Amerike,“ vysvetľuje módu SUV Felipe Munoz, analytik spoločnosti JATO. „SUV sa rozšírili do Európy a Číny a teraz formujú rozvíjajúce sa trhy ako Brazília, India a juhovýchodná Ázia.“

V Spojených štátoch tvorili predaje veľkých a menších SUV a pickupov spolu 60,7 percenta trhu, v Číne majú SUV 40-­percentný podiel, píše web Automotive News. Automotive News uvádza, že zákazníkov láka kombiná­ cia dostatočne praktických vlastností a vzhľadu, ktorý je atraktívnejší než pri bež­ ných autách.

Kúpa SUV je viac emocionálna než racionálna, a zákazník je preto ochotný minúť viac peňazí. Na SUV sa dobre zarába SUV pritom nie sú kon­ štrukčne príliš odlišné od nízkych áut, ale sú o niečo drahšie – predávajú sa teda s väčšou maržou, čo je dobrá správa pre výrobcov.

SkryťVypnúť reklamu

„Ceny sú určené podľa toho, koľko sú zákazníci ochotní zaplatiť. Vidíme, že na SUV si cenia robustnosť, vysoký posed a veľké kolesá – inak by si ich nekupovali,“ povedala pre Automotive News riaditeľka Citroënu Linda Jackson. Citroënu v ponuke SUV chýbali, tento rok predstavil hneď dva modely.

Predaje SUV pomáhajú aj značkám, ktoré v minulosti v tomto segmente zastú­ penie nemali. Napríklad SUV od Bentley, Jaguaru či Maserati predstavené v minulých rokoch, sa stali najpredávanejší­ mi modelmi svojich značiek.

Nová generácia veľkého SUV Volvo XC90 švédsku značku zachránila zo straty, aktuálne tvoria terénne SUV asi polovicu predajov Volva.

Najmenší segment rastie najviac

Na novinky je bohatý hlavne segment malých mestských SUV. Na jesennom frankfurtskom autosalóne absolvovali premiéru Hyundai Kona, Kia Stonic, Volkswagen T­-Roc, Seat Arona, Citroën C3 Aircross, faceliftovaný Ford EcoSport či lacná a odolná Dacia Duster. Predajom v tomto segmente vedie Renault Captur, ktorý tento rok absolvoval miernu modernizáciu.

SkryťVypnúť reklamu

Malé SUV v modelových radoch nahrádzajú MPV, napríklad Aircross nastupuje namiesto Citroënu C3 Picasso, ktorý sa vyrábal v Trnave. Aj Škoda plánuje vymeniť populárnu Fabiu Combi za malé SUV s vyšším podvozkom. Ich hlavným lákadlom je vyšší posed, ktorý uľahčuje nastupovanie a vystupovanie a zlepšuje výhľad.

Aj v segmente stredných SUV prichádzajú na trh viaceré novinky, napríklad Opel Grandland X či Škoda Karoq, ale aj luxusnejší Jaguar E­-Pace.

Na slovenskom autosalóne ukážu novinku z Česka

Práve slovenská premiéra Škody Karoq by mohla pritiahnuť návštevníkov na autosalón v Nitre, ktorý sa koná od 5. do 8. októbra na výstavisku Agrokomplex. Karoq je po technickej stránke založený na minulý rok predstavenom Seate Ateca, no má výbavu rozšírenú napríklad o vyberateľné zadné sedadlá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem českého zástupcu SUV sa predstaví napríklad luxusný Range Rover Velar, ale aj úžitková Lada 4x4 (predtým Niva), ktorá dostane päť­ dverovú karosériu.

V Nitre tak neuvidíme najnovšie športové autá so stovkami koní a šesťcifernými cenami, o ktorých môže väčšina len snívať.

Počas návštevy Agrokomplexu budú mať návštevníci príležitosť porovnať viacerých nových zástupcov kategó­ rie SUV – a práve medzi nimi sa čoraz viac Európanov rozhoduje pri kúpe nového auta. A, ako sa pri podobných akciách uvá­ dza, nebude chýbať ani bohatý sprievodný program.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 42 779
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 883
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 429
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 145
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 7 821
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 849
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 741
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 692
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  2. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  3. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  4. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  5. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  6. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  7. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  8. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 101 646
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 476
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 063
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 801
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 061
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 700
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 035
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 744
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
SkryťZatvoriť reklamu