BRATISLAVA. Vďaka projektu URBAN-E by sa mala sieť elektronabíjacích staníc v Bratislave a okolí rozrásť o 55 nových staníc, z toho päť bude rýchlonabíjačiek.
Výstavba nových nabíjacích staníc je súčasťou medzinárodného projektu URBAN-E, ktorý je zameraný na rozšírenie infraštruktúry elektronabíjacích staníc v Európe.
Do projektu sa zapojili Slovinsko, Chorvátsko a Slovensko, vďaka nemu by v Ľubľane, Záhrebe a Bratislave malo pribudnúť do decembra 2020 dokopy 167 nových staníc.
Spolufinancovanie Európskou komisiou
Medzinárodnému projektu URBAN-E udelila Európska komisia v júli 2017 grant vo výške 3,8 milióna eur z celkového rozpočtu takmer 4,5 milióna eur. Prispieť by mal k rozvoju elektromobility, k jej prepojeniu na iné druhy dopravy, a k znižovaniu znečistenia ovzdušia.
Podľa Mariana Ruska, člena predstavenstva Západoslovenskej energetiky, nie je otázkou či elektromobilita príde, ale kedy príde. Preto je dôležité začať s rozvojom infraštruktúry už teraz, aby bola Bratislava s nástupom elektromobility dostatočne pokrytá.
ZSE sa na projekte podieľa spolu s kuriérskou spoločnosťou GO4 a Hlavným mestom SR Bratislavou.
Zákaz nafty zatiaľ nehrozí
Spoločnosť GO4 je aj prevádzkovateľom flotily elektrických taxíkov, ktoré si môže zákazník objednať cez aplikáciu Hopin. Rozšírenie siete nabíjačiek je mimoriadne dôležité pre rozvoj podobných služieb, ako sú napríklad bezemisné kuriérske služby alebo požičovne elektrických áut.

Práve taxislužby sú významnými pôvodcami emisií. Môže za to vysoký kilometrový nájazd vozidiel alebo čakanie v zime na stanovisku s naštartovaným motorom kvôli kúreniu.
"Či spomeniem dostatočný počet a kapacitu rýchlonabíjacích staníc, prispôsobenie právnych predpisov na lokálnej aj celoštátnej úrovni, alebo aj ovládací softvér a aplikácie užívateľsky priateľské pre klientov. To všetko je potrebné, aby sme sa posunuli smerom k udržateľnej doprave" uviedol Marcel Lukačka, obchodný riaditeľ GO4.
"Tých 70 staníc samozrejme nestačí, to je len prvý krôčik" vyjadril sa primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal. Podľa neho v blízkej budúcnosti Bratislave nehrozia žiadne zákazy pre naftové autá či nízkoemisné zóny, najprv je nutné motoristom ponúknuť alternatívu.