Je vodík palivo budúcnosti, alebo iba kuriozita? (otázky a odpovede)

Spolu s novým Mercedesom GLC F-Cell budú na trhu už štyri autá na palivové články, no od dostupnosti pre masy majú ešte ďaleko.

(Zdroj: Mercedes-Benz)
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako fungujú vodíkové autá?

Technológia palivových článkov je známa už od roku 1801. Vo vozidlách sa s ňou stretávame okolo roku 1959, no do 90. rokov sa ňou nikto veľmi nezaoberal.

Až pomerne nedávno sa o technológiu začali zaujímať veľké automobilky a ukazuje sa, že vodík by sa mohol v budúcnosti stať vhodnou náhradou za fosílne palivá.

O samotný pohon sa stará elektromotor, podobne ako v tradičných elektrických autách. Rozdiel je, že v takomto vozidle batériu nahrádzajú palivové články, ktoré produkujú elektrinu prostredníctvom chemickej reakcie vodíka a kyslíka.

Vodík býva skladovaný v tlakovej nádobe, do ktorej sa tankuje na špeciálnych čerpacích staniciach, kyslík sa jednoducho získava z okolitého vzduchu. Systém býva doplnený vyrovnávacím akumulátorom alebo batériou, podobne ako hybridy.

Aké sú výhody takéhoto pohonu?

Prevádzka vodíkového automobilu je výhodná z ekologického aj ekonomického hľadiska.

Pri chemickej reakcii v palivovom článku vzniká ako vedľajší produkt pri výrobe elektrickej energie iba čistá voda, teda takýto automobil produkuje nulové emisie.

Vodík sa môže získavať napríklad z vody elektrolýzou, na ktorú je ale potrebná elektrická energia. Vodík sa takto stáva vlastne len médiom, ktorým sa v aute uchováva elektrická energia.

V konečnom dôsledku je situácia veľmi podobná ako pri tradičných elektrických vozidlách, emisie závisia od spôsobu výroby paliva.

Z ekonomického hľadiska je samotná prevádzka lacnejšia ako pri spaľovacích motoroch, tankovanie vodíka vychádza lacnejšie ako fosílne palivá. Pri súčasných modeloch trvá natankovanie plnej nádrže približne tri minúty.

Prečo nejazdíme všetci na vodíkových autách?

Jedným z najväčších problémov je práve získavanie čistého vodíka. Veľká časť sa dnes získava zo zemného plynu a pri jeho výrobe sa uvoľňuje množstvo oxidu uhličitého. Čistejšie technológie sú v súčasnosti ešte drahé.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C53N9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C53N9 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  2. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  8. Dva rekordy na druhý pokus
  9. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  5. Company´s autumn in the High Tatras
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 31 680
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 23 797
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 994
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 13 000
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 779
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 636
  8. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 627
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 098
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 529

Téma: Hyundai


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily, Mercedes-Benz

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

DOMOV

Návrat do čias mečiarizmu. Reakcie redakcií na sledovanie novinárov

Reagujú Aktuality.sk i týždenník .týždeň.

Neprehliadnite tiež

Golf GTI prišiel pred vyše 40 rokmi, najrýchlejšia verzia je za dverami

Komu sa GTI málilo, mohol mať Golfa aj s poriadnym šesťvalcom.

Renault Megane R.S. dospel, ale baviť sa nezabudol

Systém 4Control sa osvedčil aj v najostrejšej verzii.