SME
Piatok, 16. apríl, 2021 | Meniny má Dana, DanicaKrížovkyKrížovky

Je vodík palivo budúcnosti, alebo iba kuriozita? (otázky a odpovede)

Spolu s novým Mercedesom GLC F-Cell budú na trhu už štyri autá na palivové články, no od dostupnosti pre masy majú ešte ďaleko.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

Ako fungujú vodíkové autá?

Technológia palivových článkov je známa už od roku 1801. Vo vozidlách sa s ňou stretávame okolo roku 1959, no do 90. rokov sa ňou nikto veľmi nezaoberal.

Až pomerne nedávno sa o technológiu začali zaujímať veľké automobilky a ukazuje sa, že vodík by sa mohol v budúcnosti stať vhodnou náhradou za fosílne palivá.

O samotný pohon sa stará elektromotor, podobne ako v tradičných elektrických autách. Rozdiel je, že v takomto vozidle batériu nahrádzajú palivové články, ktoré produkujú elektrinu prostredníctvom chemickej reakcie vodíka a kyslíka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vodík býva skladovaný v tlakovej nádobe, do ktorej sa tankuje na špeciálnych čerpacích staniciach, kyslík sa jednoducho získava z okolitého vzduchu. Systém býva doplnený vyrovnávacím akumulátorom alebo batériou, podobne ako hybridy.

Aké sú výhody takéhoto pohonu?

Prevádzka vodíkového automobilu je výhodná z ekologického aj ekonomického hľadiska.

Pri chemickej reakcii v palivovom článku vzniká ako vedľajší produkt pri výrobe elektrickej energie iba čistá voda, teda takýto automobil produkuje nulové emisie.

Vodík sa môže získavať napríklad z vody elektrolýzou, na ktorú je ale potrebná elektrická energia. Vodík sa takto stáva vlastne len médiom, ktorým sa v aute uchováva elektrická energia.

V konečnom dôsledku je situácia veľmi podobná ako pri tradičných elektrických vozidlách, emisie závisia od spôsobu výroby paliva.

SkryťVypnúť reklamu

Z ekonomického hľadiska je samotná prevádzka lacnejšia ako pri spaľovacích motoroch, tankovanie vodíka vychádza lacnejšie ako fosílne palivá. Pri súčasných modeloch trvá natankovanie plnej nádrže približne tri minúty.

Prečo nejazdíme všetci na vodíkových autách?

Jedným z najväčších problémov je práve získavanie čistého vodíka. Veľká časť sa dnes získava zo zemného plynu a pri jeho výrobe sa uvoľňuje množstvo oxidu uhličitého. Čistejšie technológie sú v súčasnosti ešte drahé.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C53N9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M53N9 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  2. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  3. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  4. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  5. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  6. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  7. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  8. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  9. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  10. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  1. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  2. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  4. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  5. Reverzné inžinierstvo na FVT
  6. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  7. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  8. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  9. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  10. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 48 890
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 472
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 16 459
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 12 957
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 11 068
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 276
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 830
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 760
  9. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 6 418
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 5 780
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Mercedes-Benz

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Elektromobily, Hyundai, Vodík
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Očkovanie v dennom stacionári v Nižnej Sitnici.

Viac vakcín by malo ísť na západ, kde je o ne väčší záujem.

9 h

Prieskum Globsecu hovorí o vzťahu Slovákov k Rusku.

3 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Zasmejme sa s OĽaNO

Peter Tkačenko

Sľuby o zvyšovaní transparentnosti sú dnes smiešne, ale zákony stále platia.

14. apr

Neprehliadnite tiež

Seat Arona Xperience

Najväčšie zmeny sa udiali vo vnútri.

4 h
Nehoda v Kraľovanoch.

Rozdiely medzi okresmi sú priepastné.

9 h
Škoda Enyaq iV 80

Head-up displej s rozšírenou realitou sa osvedčil v hustom daždi.

16 h
Renault Arkana

Manuálna prevodovka už nebude k dispozícii.

13. apr