PALO ALTO, BRATISLAVA. Prvý "lacný" elektromobil pre masy aktuálne trápia problémy s výrobou. Tesla minulý týždeň zverejnila hospodárske výsledky za tretí štvrťrok, podľa ktorých sa jej zatiaľ podarilo vyrobiť len 260 kusov najnovšieho elektroauta Model 3, z toho klientom doručila len 220.
Automobilka pôvodne plánovala, že na konci kvartálu bude mať vyrobených už 1500 kusov Modelu 3.
Kvôli pomalšiemu nábehu sa tak z masového elektromobilu stala malosériová a exkluzívna záležitosť. Ešte aj vodíková Toyota Mirai, ktorá bola v minulosti Elonovi Muskovi na posmech, pravdepodobne tento rok prevýši výrobu Modelu 3 všíma si server Daily Kanban.
Predbehne Toyotu Tesla?
Toyotu Mirai poháňajú palivové články, v ktorých sa vyrába elektrická energia chemickou reakciou kyslíka zo vzduchu a natankovaného stlačeného vodíka. Mirai ponúka výkon 155 koní a dojazd 500 kilometrov za cenu 78 600 eur - takmer dvojnásobok toho, koľko stojí aktuálne najlacnejší Model 3.
Toyota Mirai je v predaji od roku 2015, ide o model značky, z ktorého sa ročne vyrobí najmenej zo všetkých. Továreň Motomachi pri japonskom meste Nagoya má maximálnu kapacitu 3-tisíc kusov Miraiov ročne.
Ak si Tesla do konca roka udrží tempo približne 130 Modelov 3 mesačne, na konci roka by Toyota mohla vyrobiť viac "malosériovej" vodíkovej Toyoty Mirai, než Tesla "lacných" a "masových" elektromobilov.
Nie je ručná výroba ako ručná výroba
Spomalenie výroby Modelu 3 zapríčinil podľa Elona Muska "postupný nábeh výroby" a "výrobné peklo". Aktuálne sa totiž Model 3 montuje z veľkej časti ručne - automobilka sa obhajuje, že to vo svete nie je nič výnimočné, no nemá to tak byť.

Výroba Modelu 3 bola ttiž od počiatku navrhovaná tak, aby elektromobil skladala sústava robotov bez jediného kroku, ktorý by vyžadoval ľudský faktor. Ľudia by sa mali na montážnej linke starať o údržbu a chod robotov.
Robotická montážna linka je však stále vo výrobe u dodávateľa Tesly v Detroite. Jej zhotovenie a dodanie sa očakáva v lete budúceho roka, dovtedy sa musia čakatelia na nový elektromobil uspokojiť s omrvinkami.
V minulosti Elon Musk nazval palivové články (v angličtine fuel cells) "fool cells", čiže články bláznov. Na konci roka sa uvidí, či tým bláznom náhodou nebol Elon Musk.