SME

Toyota vyrába viac čudných áut na vodík než Tesla lacných elektromobilov

Namiesto automatizovanej linky sa Model 3 vyrába ručne.

Toyota MiraiToyota Mirai (Zdroj: Toyota)

PALO ALTO, BRATISLAVA. Prvý "lacný" elektromobil pre masy aktuálne trápia problémy s výrobou. Tesla minulý týždeň zverejnila hospodárske výsledky za tretí štvrťrok, podľa ktorých sa jej zatiaľ podarilo vyrobiť len 260 kusov najnovšieho elektroauta Model 3, z toho klientom doručila len 220.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Automobilka pôvodne plánovala, že na konci kvartálu bude mať vyrobených už 1500 kusov Modelu 3.

Kvôli pomalšiemu nábehu sa tak z masového elektromobilu stala malosériová a exkluzívna záležitosť. Ešte aj vodíková Toyota Mirai, ktorá bola v minulosti Elonovi Muskovi na posmech, pravdepodobne tento rok prevýši výrobu Modelu 3 všíma si server Daily Kanban.

SkryťVypnúť reklamu

Predbehne Toyotu Tesla?

Toyotu Mirai poháňajú palivové články, v ktorých sa vyrába elektrická energia chemickou reakciou kyslíka zo vzduchu a natankovaného stlačeného vodíka. Mirai ponúka výkon 155 koní a dojazd 500 kilometrov za cenu 78 600 eur - takmer dvojnásobok toho, koľko stojí aktuálne najlacnejší Model 3.

Toyota Mirai je v predaji od roku 2015, ide o model značky, z ktorého sa ročne vyrobí najmenej zo všetkých. Továreň Motomachi pri japonskom meste Nagoya má maximálnu kapacitu 3-tisíc kusov Miraiov ročne.

Načítavam video...

Ak si Tesla do konca roka udrží tempo približne 130 Modelov 3 mesačne, na konci roka by Toyota mohla vyrobiť viac "malosériovej" vodíkovej Toyoty Mirai, než Tesla "lacných" a "masových" elektromobilov.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je ručná výroba ako ručná výroba

Spomalenie výroby Modelu 3 zapríčinil podľa Elona Muska "postupný nábeh výroby" a "výrobné peklo". Aktuálne sa totiž Model 3 montuje z veľkej časti ručne - automobilka sa obhajuje, že to vo svete nie je nič výnimočné, no nemá to tak byť.

Prečítajte si tiež: Ako sa šoféruje Tesla Model 3? Čo hovoria zahraničné médiá Čítajte 

Výroba Modelu 3 bola ttiž od počiatku navrhovaná tak, aby elektromobil skladala sústava robotov bez jediného kroku, ktorý by vyžadoval ľudský faktor. Ľudia by sa mali na montážnej linke starať o údržbu a chod robotov.

Robotická montážna linka je však stále vo výrobe u dodávateľa Tesly v Detroite. Jej zhotovenie a dodanie sa očakáva v lete budúceho roka, dovtedy sa musia čakatelia na nový elektromobil uspokojiť s omrvinkami.

V minulosti Elon Musk nazval palivové články (v angličtine fuel cells) "fool cells", čiže články bláznov. Na konci roka sa uvidí, či tým bláznom náhodou nebol Elon Musk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 334
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 13 237
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 913
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 777
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 393
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 131
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 413
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 412
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Matej Galo: Ladislav Kamenický: Architekt novej železnej opony čo berie aj deťom z taniera
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Dávid Polák: Dve vojny, dva metre
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Juraj Tušš: Informačné škatuľky, alebo prečo starého psa novým kúskom nenaučíš.
  6. Štefan Šturdzík: Stal sa nulou.
  7. Marián Gunár: 8. apríl - Medzinárodný deň Rómov. Ja ho venujem tým, ktorých ešte nikto neobjal.
  8. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 844
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 367
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 76 932
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 724
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 086
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 14 060
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 667
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 714
  1. Tupou Ceruzou: Businessman
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  6. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  7. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  8. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
SkryťZatvoriť reklamu