Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

(Zdroj: Peter Kálmán)

BÅSTNÄS. Hlboko na severe v krásnej švédskej prírode sa skrýva čosi, čo by v lese nikto nečakal. Medzi stromami a hustým machom už roky odpočívajú stovky áut z rôzneho obdobia. Väčšina z nich by dnes v zrekonštruovanom stave bola žiadaným zberateľským artiklom, no namiesto toho vrastajú do zeme.

Koho neodradí, že do baníckej oblasti Båstnäs sa ide viac než 20 kilometrov po štrkovej ceste, si nakoniec môže za odmenu pozrieť, čo jazdilo po švédskych cestách medzi rokmi 1950 až 1980.

Veľký cintorín áut zaujal na internete aj nás. Na miesto sme sa vybrali na jeseň, keď sa už príroda ukladá na zimný spánok, ale vraky ešte nezakrýva sneh.

Článok pokračuje pod video reklamou

Počas obdivovania krásnych áut alebo aspoň toho, čo z nich ostalo, nám v hlave vŕtala otázka, ktorú sme sa rozhodli objasniť. Prečo približne tisíc áut ticho hrdzavie ďaleko od civilizácie?

Deň kedy všetci prešli na pravú stranu

Internet ponúka niekoľko vysvetlení. Prvá teória hovorí, že vrakovisko vzniklo po roku 1967, keď Švédi zaviedli jazdenie po pravej strane cesty, a preto sa začali vo veľkom zbavovať áut s volantom na druhej strane.

Deň H (od slova Högertrafikomläggningen, teda prechod na pravú stranu) skutočne prišiel 3. septembra 1967 a znamenal prechod z ľavostranného na pravostranné jazdenie. Išlo o najväčšiu logistickú zmenu v histórii Švédska, ktorá, samozrejme, spôsobila na cestách veľký chaos.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C54EQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C54EQ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: V akom stave sú slovenské autobusy, ak ich nepustia do Rakúska

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

Neprehliadnite tiež

Tri omyly o milovaní v aute

Čo robíte v aute, robíte na verejnosti.

Zapnutý bezpečnostný pás môže zachrániť život. Aj v autobuse

Niektoré miesta v autobuse sú bezpečnejšie ako iné, pás je povinný na všetkých.

Tesla podvádzala v Nemecku, zákazníkov to bude stáť 4000 eur

Auto s "Cenou od" si nikto nemohol kúpiť.

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.