SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

(Zdroj: Peter Kálmán)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

BÅSTNÄS. Hlboko na severe v krásnej švédskej prírode sa skrýva čosi, čo by v lese nikto nečakal. Medzi stromami a hustým machom už roky odpočívajú stovky áut z rôzneho obdobia. Väčšina z nich by dnes v zrekonštruovanom stave bola žiadaným zberateľským artiklom, no namiesto toho vrastajú do zeme.

Koho neodradí, že do baníckej oblasti Båstnäs sa ide viac než 20 kilometrov po štrkovej ceste, si nakoniec môže za odmenu pozrieť, čo jazdilo po švédskych cestách medzi rokmi 1950 až 1980.

Veľký cintorín áut zaujal na internete aj nás. Na miesto sme sa vybrali na jeseň, keď sa už príroda ukladá na zimný spánok, ale vraky ešte nezakrýva sneh.

Počas obdivovania krásnych áut alebo aspoň toho, čo z nich ostalo, nám v hlave vŕtala otázka, ktorú sme sa rozhodli objasniť. Prečo približne tisíc áut ticho hrdzavie ďaleko od civilizácie?

Deň kedy všetci prešli na pravú stranu

Internet ponúka niekoľko vysvetlení. Prvá teória hovorí, že vrakovisko vzniklo po roku 1967, keď Švédi zaviedli jazdenie po pravej strane cesty, a preto sa začali vo veľkom zbavovať áut s volantom na druhej strane.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Deň H (od slova Högertrafikomläggningen, teda prechod na pravú stranu) skutočne prišiel 3. septembra 1967 a znamenal prechod z ľavostranného na pravostranné jazdenie. Išlo o najväčšiu logistickú zmenu v histórii Švédska, ktorá, samozrejme, spôsobila na cestách veľký chaos.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C54EQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M54EQ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

6 h
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan