Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

(Zdroj: Peter Kálmán)

BÅSTNÄS. Hlboko na severe v krásnej švédskej prírode sa skrýva čosi, čo by v lese nikto nečakal. Medzi stromami a hustým machom už roky odpočívajú stovky áut z rôzneho obdobia. Väčšina z nich by dnes v zrekonštruovanom stave bola žiadaným zberateľským artiklom, no namiesto toho vrastajú do zeme.

Koho neodradí, že do baníckej oblasti Båstnäs sa ide viac než 20 kilometrov po štrkovej ceste, si nakoniec môže za odmenu pozrieť, čo jazdilo po švédskych cestách medzi rokmi 1950 až 1980.

Veľký cintorín áut zaujal na internete aj nás. Na miesto sme sa vybrali na jeseň, keď sa už príroda ukladá na zimný spánok, ale vraky ešte nezakrýva sneh.

Článok pokračuje pod video reklamou

Počas obdivovania krásnych áut alebo aspoň toho, čo z nich ostalo, nám v hlave vŕtala otázka, ktorú sme sa rozhodli objasniť. Prečo približne tisíc áut ticho hrdzavie ďaleko od civilizácie?

Deň kedy všetci prešli na pravú stranu

Internet ponúka niekoľko vysvetlení. Prvá teória hovorí, že vrakovisko vzniklo po roku 1967, keď Švédi zaviedli jazdenie po pravej strane cesty, a preto sa začali vo veľkom zbavovať áut s volantom na druhej strane.

Deň H (od slova Högertrafikomläggningen, teda prechod na pravú stranu) skutočne prišiel 3. septembra 1967 a znamenal prechod z ľavostranného na pravostranné jazdenie. Išlo o najväčšiu logistickú zmenu v histórii Švédska, ktorá, samozrejme, spôsobila na cestách veľký chaos.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C54EQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C54EQ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Matúša Krčmárika

Mlčme, ak veríme, že práva diktátora sú viac ako obyčajných ľudí

Keď diktátor zrazil krajinu na kolená, frázy neplatia.

KULTÚRA

Anjel aj démon. Bruno Ganz nemal talent z tohto sveta

Pomáhal osamelým, šepkal aj vrahovi.

Neprehliadnite tiež

Čo prinesie ženevský autosalón a kto sa ho nezúčastní?

Neúčasť viacerých značiek kompenzuje množstvo noviniek.

Dacia Logan MCV je splnený sen o dostupnom novom aute (test)

Časy, keď sa ľudia za Daciu hanbili sú už minulosťou.

Dacia Logan MCV Stepway
Ilustračné foto
Podcast Za volantom

Za volantom: Môže sa cestovanie vlakmi zlepšiť?

Za posledné mesiace došlo k viacerým nehodám vlakov.

Podcast Za volantom o autách a doprave.
Matúš Vallo