SME
Piatok, 22. október, 2021 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

(Zdroj: Peter Kálmán)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

BÅSTNÄS. Hlboko na severe v krásnej švédskej prírode sa skrýva čosi, čo by v lese nikto nečakal. Medzi stromami a hustým machom už roky odpočívajú stovky áut z rôzneho obdobia. Väčšina z nich by dnes v zrekonštruovanom stave bola žiadaným zberateľským artiklom, no namiesto toho vrastajú do zeme.

Koho neodradí, že do baníckej oblasti Båstnäs sa ide viac než 20 kilometrov po štrkovej ceste, si nakoniec môže za odmenu pozrieť, čo jazdilo po švédskych cestách medzi rokmi 1950 až 1980.

Veľký cintorín áut zaujal na internete aj nás. Na miesto sme sa vybrali na jeseň, keď sa už príroda ukladá na zimný spánok, ale vraky ešte nezakrýva sneh.

Počas obdivovania krásnych áut alebo aspoň toho, čo z nich ostalo, nám v hlave vŕtala otázka, ktorú sme sa rozhodli objasniť. Prečo približne tisíc áut ticho hrdzavie ďaleko od civilizácie?

Deň kedy všetci prešli na pravú stranu

Internet ponúka niekoľko vysvetlení. Prvá teória hovorí, že vrakovisko vzniklo po roku 1967, keď Švédi zaviedli jazdenie po pravej strane cesty, a preto sa začali vo veľkom zbavovať áut s volantom na druhej strane.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Deň H (od slova Högertrafikomläggningen, teda prechod na pravú stranu) skutočne prišiel 3. septembra 1967 a znamenal prechod z ľavostranného na pravostranné jazdenie. Išlo o najväčšiu logistickú zmenu v histórii Švédska, ktorá, samozrejme, spôsobila na cestách veľký chaos.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Zdôvodnenie opisuje detaily podozrení voči inšpekcii.


a 1 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


24 h
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Skryť Zatvoriť reklamu