Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Ilustračné foto.(Zdroj: Pixabay / CC)

DETROIT, BRATISLAVA. Mnohé automobilky v snahe zlepšiť spotrebu a emisie svojich áut nahrádzajú veľké motory menšími s turbom. Tento trend sa nazýva downsizing a využívajú ho hlavne európske, čiastočne aj americké a niektoré japonské automobilky.

Prečítajte si tiež: Vďaka novej technológii budú mať benzínové motory spotrebu ako naftové

Pod kapotami áut si tak postupne našli miesto litrové trojvalce s turbom namiesto 1,4-litrových štvorvalcov - a 1,4-litrové štvorvalce s turbom nahrádzajú dvojlitre. Na papieri sú výhody jasné - menšie motory ponúkajú rovnakú alebo lepšiu dynamiku a nižšiu sptrebu.

Článok pokračuje pod video reklamou

V praxi však tieto motory majú často jednu spoločnú nevýhodu - chýba im ťah v nízkych otáčkach. Kým výfukové plyny roztočia turbo a to začne vyvíjať dostatočný plniaci tlak, chvíľu to trvá.

S riešením tohto problému prichádzajú americkí konštruktéri. Slabý ťah v nízkych otáčkach by chceli vyriešiť umiestnením jedného turba ku každému valcu.

Pred motorom zdržuje ešte jedna veľká komora

So zaujímavým riešením prichádzajú Jim Clarke a Dick Fotsch, ktorí vyvíjali motory pre rôzne firmy vrátane automobilky Ford. Koncept ich nového motora má zaujímavé riešenia na nasávacej aj výfukovej strane.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C54CD na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C54CD na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 20 499
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 454
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 13 485
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 994
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 532
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 629
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 433
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 483
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 380
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 166

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Chorvátsky novinár pre SME: Nie som šťastný z futbalového úspechu

Tréner Zlatko Dalič premrhal možnosť zmeniť veci.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Ak Kiskovi laureáti nie sú hodní, koho chce oceniť Fico a vláda

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Neprehliadnite tiež

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.

Extrémne rýchla kosačka zaujala na okruhu v Goodwoode

Jej maximálna rýchlosť je až 240 kilometrov za hodinu.

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje. Prestavba prináša zmeny

Treba sa pripraviť na väčšiu trpezlivosť.