SME

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Flickr / CC Owen Parrish)

ORLANDO, BRATISLAVA. Ešte nedávno sa koleso s defektom vymieňalo za rezervu. Vodiči vedeli, kde rezervné koleso hľadať, ako ho vymeniť, profíci dokonca aj to, že skrutky na koleso sa uťahujú do kríža, nie v poradí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vodiči nových áut čoraz častejšie siahajú po sade na lepenie pneumatík, jazdia s prepichnutou pneumatikou, alebo rovno volajú odťahovku. Vyplýva to z prieskumu Americkej automobilovej asociácie, podľa ktorej až 28 percent modelov v ponuke (na severoamerickom trhu) nemá vo výbave rezervné koleso. V roku 2006 to bolo iba päť percent.

SkryťVypnúť reklamu

Asociácia AAA, ktorá prevádzkuje asistenčnú službu, za minulý rok pomohla v USA 450-tisíc vodičom, ktorí dostali defekt a nemali v aute rezervu. Defekt je jednou z najčastejších príčin, pre ktorú vodiči službu využívajú.

Klinec musí ostať v gume

Prečítajte si tiež: Povinná výbava auta - najnovší sumár toho, čo treba mať v aute Čítajte 

Výrobcovia prestali do áut plnohodnotné a dojazdové rezervy (a náradie na ich výmenu) montovať najmä z dôvodu šetrenia hmotnosti. Pri testoch emisií a spotreby totiž pomôže každý ušetrený kilogram.

Namiesto rezervných kolies vo výbave čoraz častejšie nájdeme lepiace sady či takzvané run-flat pneumatiky so zosilnenými bočnicami, ktoré po prepichnutí nestrácajú tvar a umožňujú dojazd niekoľko desiatok kliometrov.

AAA upozorňuje, že lepiace sady majú len obmedzenú schopnosť na opravu - dokážu zalepiť len defekty, pri ktorých je prepichnutý behúň pneumatiky a predmet je v nej stále zapichnutý. Sú tiež drahé a majú limitovanú trvanlivosť, väčšinou od štyroch do ôsmich rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Ako nezostať na ceste

"Defekt môže vodiča na pár minút zdržať, no ak koleso nemôže vymeniť za rezervné, je to ešte oveľa horšie," vysvetľuje John Nielsen z AAA, a dodáva: "Rutinný postup výmeny kolesa na kraji cesty sa bez rezervy mení na zložitú a nákladnú poruchu, ktorá si vyžaduje odťah do pneuservisu."

Asociácia AAA odporúča overiť si, či máte v aute rezervu, a kontrolovať jej nahustenie spolu s ostatnými pneumatikami aspoň raz za mesiac. Ak máte v aute namiesto rezervy lepiacu sadu, prečítajte si vopred návod na jej použitie a kontrolujte, či ste nezmeškali jej dátum spotreby.

Umývanie a čistenie auta

Ilustračné foto.

Pri jazde na krátku vzdialenosť zvážte používanie auta.


Oliver Varchol 8
Súvisiace témy: Zimné pneumatiky
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  2. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 16 098
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 312
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 992
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 151
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 951
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 246
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 517
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár 1 165
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ernest Klotton: Slovensko podľa predstáv Roberta Fica
  2. Vladimír Bojničan: Prečo cirkev počas SNP kolaborovala s Tisom a podporovala fašizmus – a prečo je dodnes vážnym rizikom pre našu slobodu a demokraciu
  3. Stop alibizmu: Aj minister školstva Tomáš Drucker požehnal šikane ukrajinských žiakov
  4. Braňo Ondruš: Svedectvá izraelských vojakov ako cielene vyvražďujú Palestíncov
  5. Zora Horská: Plné vrecká slovenských dôchodcov
  6. Štefan Šturdzík: Adamovské jazerá. Rybársky raj a skvelá zastávka pri cyklotrase.
  7. Danica Chames: O plnotučných obrazoch a ich štíhlej autorke
  8. Zuzana Kučminová: Modriny na duši - Keď sa minie ružová
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 102
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 18 626
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 12 491
  4. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 654
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 035
  6. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 616
  7. Ján Valchár: Zaujímavé info o ruskom rafinačnom sektore 5 246
  8. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 5 203
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťZatvoriť reklamu