Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.

Ilustračné foto.(Zdroj: Flickr / CC Owen Parrish)

ORLANDO, BRATISLAVA. Ešte nedávno sa koleso s defektom vymieňalo za rezervu. Vodiči vedeli, kde rezervné koleso hľadať, ako ho vymeniť, profíci dokonca aj to, že skrutky na koleso sa uťahujú do kríža, nie v poradí.

Vodiči nových áut čoraz častejšie siahajú po sade na lepenie pneumatík, jazdia s prepichnutou pneumatikou, alebo rovno volajú odťahovku. Vyplýva to z prieskumu Americkej automobilovej asociácie, podľa ktorej až 28 percent modelov v ponuke (na severoamerickom trhu) nemá vo výbave rezervné koleso. V roku 2006 to bolo iba päť percent.

Článok pokračuje pod video reklamou

Asociácia AAA, ktorá prevádzkuje asistenčnú službu, za minulý rok pomohla v USA 450-tisíc vodičom, ktorí dostali defekt a nemali v aute rezervu. Defekt je jednou z najčastejších príčin, pre ktorú vodiči službu využívajú.

Klinec musí ostať v gume

Prečítajte si tiež: Povinná výbava auta - najnovší sumár toho, čo treba mať v aute

Výrobcovia prestali do áut plnohodnotné a dojazdové rezervy (a náradie na ich výmenu) montovať najmä z dôvodu šetrenia hmotnosti. Pri testoch emisií a spotreby totiž pomôže každý ušetrený kilogram.

Namiesto rezervných kolies vo výbave čoraz častejšie nájdeme lepiace sady či takzvané run-flat pneumatiky so zosilnenými bočnicami, ktoré po prepichnutí nestrácajú tvar a umožňujú dojazd niekoľko desiatok kliometrov.

AAA upozorňuje, že lepiace sady majú len obmedzenú schopnosť na opravu - dokážu zalepiť len defekty, pri ktorých je prepichnutý behúň pneumatiky a predmet je v nej stále zapichnutý. Sú tiež drahé a majú limitovanú trvanlivosť, väčšinou od štyroch do ôsmich rokov.

Ako nezostať na ceste

"Defekt môže vodiča na pár minút zdržať, no ak koleso nemôže vymeniť za rezervné, je to ešte oveľa horšie," vysvetľuje John Nielsen z AAA, a dodáva: "Rutinný postup výmeny kolesa na kraji cesty sa bez rezervy mení na zložitú a nákladnú poruchu, ktorá si vyžaduje odťah do pneuservisu."

Asociácia AAA odporúča overiť si, či máte v aute rezervu, a kontrolovať jej nahustenie spolu s ostatnými pneumatikami aspoň raz za mesiac. Ak máte v aute namiesto rezervy lepiacu sadu, prečítajte si vopred návod na jej použitie a kontrolujte, či ste nezmeškali jej dátum spotreby.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 899
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 846
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 17 539
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 117
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 540
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 627
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 436
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 474
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 091
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 639

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

PLUS

Boli sme u posledného grófa Šternberka zo Šternberka

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.