SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Slovenskí študenti prešli na liter paliva skoro 400 kilometrov

Získali tak prvé miesto na súťaži Shell Eco-marathon.

FME Racing Team zvíťazil na Shell Eco-marathone v Turecku. FME Racing Team zvíťazil na Shell Eco-marathone v Turecku. (Zdroj: FME Racing Team)

BRATISLAVA, ISTANBUL. Slovenský tím študentov združených v FME Racing Teame zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave sa zúčastnil podujatia Shell Eco-marathon Türkiye, ktorý sa konal v Istanbule.

Jedná sa o kvalifikačné podujatie na celoeurópsku súťaž Shell Eco-marathon Europe. Súťažný tím je tvorený študentmi Ústavu dopravnej techniky a konštruovania, pričom zahŕňa študentov zo všetkých troch stupňov štúdia.

Podstatou súťaže Shell Eco-marathon je navrhnúť vozidlo, ktoré bude mať najvyšší dojazd na jeden liter paliva. Súťaž je rozdelená do 3 kategórií podľa druhu pohonu: pohon spaľovacím motorom, elektrický pohon a vodíkový pohon.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na výstavbu formule využili karbón i 3D tlač

Vozidlo FME Racing Teamu súťažilo v kategórií spaľovacích motorov s benzínovým motorom Honda GX25, ktorý poháňa vozidlo tvorené samonosnou karosériou z karbónu, ktorú navrhli a skonštruovali sami študenti.

Pri úprave formule využili aj technológiu 3D tlače - s ňou vytvorili štartér a časti satia. Hmotnosť vozidla činí 50 kg, výkon motora je približne 0,8 kW a maximálna dosiahnuteľná rýchlosť sa pohybuje na úrovni 40 km/h.

Podujatia v Turecku sa zúčastnilo 26 tímov z krajín Grécko, Bulharsko, Turecko a Slovensko. Každý z tímov mal rovnaký cieľ, prejsť 10 okruhov dlhých 620 metrov za čas kratší ako 20 minút, pričom sa kládol dôraz na spotrebu paliva.

Z toho dôvodu bolo potrebné skĺbiť vhodné naladenie motora, minimalizovať odpory vozidla a zvoliť najlepší spôsob prejazdu trate v časovom limite. Pri takomto druhu súťaže je vodič kľúčovým prvkom úspechu.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Nie 95, ale E5. Takto sa mení označovanie palív na pumpách Čítajte 

Po odjazdení prvého meraného pokusu činil dojazd 342 km na liter paliva. Nasledovala úprava motora, zvolenie inej taktiky prejazdu trate a ďalšie drobné úpravy na vozidle, ktoré v druhom meranom pokuse zvýšili dojazd na 377 km na liter paliva.

S týmto výsledkom sa slovenskému tímu podarilo v konkurencii ostatných tímov zvíťaziť, čím si zabezpečil účasť na celoeurópskej súťaži v roku 2018.

Uspieť v medzinárodnej konkurencii nie je jednoduché

Shell Eco-marathon je pritom jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. Študenti si vozidlá vlastnoručne navrhujú a vyrábajú. Každoročne sa uskutočňuje v Európe, Severnej Amerike a Ázii.

Prečítajte si tiež: Študentské úsporné vozidlá mieria do Londýna Čítajte 

A kým pred 30 rokmi štartovali študenti na drevených vozidlách poháňaných motormi z kosačiek, dnes je na štarte viac ako dvesto rôznych prototypov z najmodernejších materiálov.

Skryť Vypnúť reklamu

Do mája 2018 je cieľom FME Racing Teamu vozidlo doladiť a dostatočne otestovať s ohľadom na zvýšenie spoľahlivosti pri znížení hmotnosti a teda aj predpokladaného zvýšenia dojazdu na liter paliva.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  6. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 677
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 9 179
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 6 393
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 133
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 829
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 506
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 463
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 767
  9. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 2 480
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 456
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis)
  2. Anton Kovalčík: Ublíženejší vyhráva.
  3. Štefan Vidlár: 613 a 363
  4. Lucia Žárska: Nedostatok čipov si riešia firmy po svojom
  5. Jozo Peric: Nemecká Lufthansa sa zbavuje dlhov vydaním nových akcií, trhy jej zatiaľ veria
  6. Olívia Lacenová: Rok a pol od prvých lockdownov: Ako si vedie EU, UK a USA?
  7. Nicholas Wintzler: Séria Agnosia
  8. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: o čom to je
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 404
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 14 678
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 10 058
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 028
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 475
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 458
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 192
  8. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ??? 4 189
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu