Slovenskí študenti prešli na liter paliva skoro 400 kilometrov

Získali tak prvé miesto na súťaži Shell Eco-marathon.

FME Racing Team zvíťazil na Shell Eco-marathone v Turecku. (Zdroj: FME Racing Team)

BRATISLAVA, ISTANBUL. Slovenský tím študentov združených v FME Racing Teame zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave sa zúčastnil podujatia Shell Eco-marathon Türkiye, ktorý sa konal v Istanbule.

Jedná sa o kvalifikačné podujatie na celoeurópsku súťaž Shell Eco-marathon Europe. Súťažný tím je tvorený študentmi Ústavu dopravnej techniky a konštruovania, pričom zahŕňa študentov zo všetkých troch stupňov štúdia.

Podstatou súťaže Shell Eco-marathon je navrhnúť vozidlo, ktoré bude mať najvyšší dojazd na jeden liter paliva. Súťaž je rozdelená do 3 kategórií podľa druhu pohonu: pohon spaľovacím motorom, elektrický pohon a vodíkový pohon.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na výstavbu formule využili karbón i 3D tlač

Vozidlo FME Racing Teamu súťažilo v kategórií spaľovacích motorov s benzínovým motorom Honda GX25, ktorý poháňa vozidlo tvorené samonosnou karosériou z karbónu, ktorú navrhli a skonštruovali sami študenti.

Pri úprave formule využili aj technológiu 3D tlače - s ňou vytvorili štartér a časti satia. Hmotnosť vozidla činí 50 kg, výkon motora je približne 0,8 kW a maximálna dosiahnuteľná rýchlosť sa pohybuje na úrovni 40 km/h.

Podujatia v Turecku sa zúčastnilo 26 tímov z krajín Grécko, Bulharsko, Turecko a Slovensko. Každý z tímov mal rovnaký cieľ, prejsť 10 okruhov dlhých 620 metrov za čas kratší ako 20 minút, pričom sa kládol dôraz na spotrebu paliva.

Z toho dôvodu bolo potrebné skĺbiť vhodné naladenie motora, minimalizovať odpory vozidla a zvoliť najlepší spôsob prejazdu trate v časovom limite. Pri takomto druhu súťaže je vodič kľúčovým prvkom úspechu.

Prečítajte si tiež: Nie 95, ale E5. Takto sa mení označovanie palív na pumpách

Po odjazdení prvého meraného pokusu činil dojazd 342 km na liter paliva. Nasledovala úprava motora, zvolenie inej taktiky prejazdu trate a ďalšie drobné úpravy na vozidle, ktoré v druhom meranom pokuse zvýšili dojazd na 377 km na liter paliva.

S týmto výsledkom sa slovenskému tímu podarilo v konkurencii ostatných tímov zvíťaziť, čím si zabezpečil účasť na celoeurópskej súťaži v roku 2018.

Uspieť v medzinárodnej konkurencii nie je jednoduché

Shell Eco-marathon je pritom jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. Študenti si vozidlá vlastnoručne navrhujú a vyrábajú. Každoročne sa uskutočňuje v Európe, Severnej Amerike a Ázii.

Prečítajte si tiež: Študentské úsporné vozidlá mieria do Londýna

A kým pred 30 rokmi štartovali študenti na drevených vozidlách poháňaných motormi z kosačiek, dnes je na štarte viac ako dvesto rôznych prototypov z najmodernejších materiálov.

Do mája 2018 je cieľom FME Racing Teamu vozidlo doladiť a dostatočne otestovať s ohľadom na zvýšenie spoľahlivosti pri znížení hmotnosti a teda aj predpokladaného zvýšenia dojazdu na liter paliva.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  10. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 444
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 706
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 398
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 278
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 682
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 898
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 572
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 272
  10. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 500

Hlavné správy zo Sme.sk

TV

Cez čiaru s Pavlom Fejérom: Ľudí v Humennom ovláda strach

O tom, ako v meste vládne primátorka, sa šíria nelichotivé príbehy.

DOMOV

Polícia smeruje k obvineniu Kočnera z vraždy

Zsuzsová nemala dôvod na objednávku vraždy Kuciaka, upozornil Najvyšší súd.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kočner je v putách, zrazu ho nikto nepozná

Ako fungoval Marian Kočner a zmenky.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Pred Maltou sme o Kočnera popredu

Rok od vraždy novinárky Galiziovej sú v cele len vykonávatelia.

Neprehliadnite tiež

Volvo V60: Čistokrvný Švéd myslí hlavne na posádku (test)

Škandinávske kombi jazdí komfortne a je plné praktických detailov.

Dovoz starých aut na Slovensko rastie, zaplavujú krajinu

Takmer štyri z desiatich zaregistrovaných vozidiel majú viac ako desať rokov.

Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?

Úroveň bezpečnej jazdy určujú pneumatiky.