SME
Utorok, 25. február, 2020 | Meniny má Frederik(a)

Slovenskí študenti prešli na liter paliva skoro 400 kilometrov

Získali tak prvé miesto na súťaži Shell Eco-marathon.

FME Racing Team zvíťazil na Shell Eco-marathone v Turecku. FME Racing Team zvíťazil na Shell Eco-marathone v Turecku. (Zdroj: FME Racing Team)

BRATISLAVA, ISTANBUL. Slovenský tím študentov združených v FME Racing Teame zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave sa zúčastnil podujatia Shell Eco-marathon Türkiye, ktorý sa konal v Istanbule.

Jedná sa o kvalifikačné podujatie na celoeurópsku súťaž Shell Eco-marathon Europe. Súťažný tím je tvorený študentmi Ústavu dopravnej techniky a konštruovania, pričom zahŕňa študentov zo všetkých troch stupňov štúdia.

Podstatou súťaže Shell Eco-marathon je navrhnúť vozidlo, ktoré bude mať najvyšší dojazd na jeden liter paliva. Súťaž je rozdelená do 3 kategórií podľa druhu pohonu: pohon spaľovacím motorom, elektrický pohon a vodíkový pohon.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na výstavbu formule využili karbón i 3D tlač

Vozidlo FME Racing Teamu súťažilo v kategórií spaľovacích motorov s benzínovým motorom Honda GX25, ktorý poháňa vozidlo tvorené samonosnou karosériou z karbónu, ktorú navrhli a skonštruovali sami študenti.

Pri úprave formule využili aj technológiu 3D tlače - s ňou vytvorili štartér a časti satia. Hmotnosť vozidla činí 50 kg, výkon motora je približne 0,8 kW a maximálna dosiahnuteľná rýchlosť sa pohybuje na úrovni 40 km/h.

Podujatia v Turecku sa zúčastnilo 26 tímov z krajín Grécko, Bulharsko, Turecko a Slovensko. Každý z tímov mal rovnaký cieľ, prejsť 10 okruhov dlhých 620 metrov za čas kratší ako 20 minút, pričom sa kládol dôraz na spotrebu paliva.

Z toho dôvodu bolo potrebné skĺbiť vhodné naladenie motora, minimalizovať odpory vozidla a zvoliť najlepší spôsob prejazdu trate v časovom limite. Pri takomto druhu súťaže je vodič kľúčovým prvkom úspechu.

Prečítajte si tiež: Nie 95, ale E5. Takto sa mení označovanie palív na pumpách Čítajte 

Po odjazdení prvého meraného pokusu činil dojazd 342 km na liter paliva. Nasledovala úprava motora, zvolenie inej taktiky prejazdu trate a ďalšie drobné úpravy na vozidle, ktoré v druhom meranom pokuse zvýšili dojazd na 377 km na liter paliva.

S týmto výsledkom sa slovenskému tímu podarilo v konkurencii ostatných tímov zvíťaziť, čím si zabezpečil účasť na celoeurópskej súťaži v roku 2018.

Uspieť v medzinárodnej konkurencii nie je jednoduché

Shell Eco-marathon je pritom jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. Študenti si vozidlá vlastnoručne navrhujú a vyrábajú. Každoročne sa uskutočňuje v Európe, Severnej Amerike a Ázii.

Prečítajte si tiež: Študentské úsporné vozidlá mieria do Londýna Čítajte 

A kým pred 30 rokmi štartovali študenti na drevených vozidlách poháňaných motormi z kosačiek, dnes je na štarte viac ako dvesto rôznych prototypov z najmodernejších materiálov.

Do mája 2018 je cieľom FME Racing Teamu vozidlo doladiť a dostatočne otestovať s ohľadom na zvýšenie spoľahlivosti pri znížení hmotnosti a teda aj predpokladaného zvýšenia dojazdu na liter paliva.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Veľa šťastia s Kollárom

Boris Kollár nebude verný ani v koalícii.

Peter Tkačenko
Policajt pred hotelom na Tenerife.

Neprehliadnite tiež

Renault Twingo Z.E.

Francúzi predstavili luxusný sedan, ide o návrat do vyššej triedy

Tentokrát padla voľba na konzervatívnu eleganciu.

DS9

Nová Škoda Octavia je už v predaji. Koľko stojí?

Automat pre benzínovú verziu zatiaľ v ponuke nie je.

Škoda Octavia

Tatra okolo sveta vyštartovala z Bratislavy na trojročnú expedíciu

Cestovateľom na palube špeciálu môže byť ktokoľvek.

Tatra okolo sveta 2