SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Slovenskí študenti prešli na liter paliva skoro 400 kilometrov

Získali tak prvé miesto na súťaži Shell Eco-marathon.

FME Racing Team zvíťazil na Shell Eco-marathone v Turecku. FME Racing Team zvíťazil na Shell Eco-marathone v Turecku. (Zdroj: FME Racing Team)

BRATISLAVA, ISTANBUL. Slovenský tím študentov združených v FME Racing Teame zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave sa zúčastnil podujatia Shell Eco-marathon Türkiye, ktorý sa konal v Istanbule.

Jedná sa o kvalifikačné podujatie na celoeurópsku súťaž Shell Eco-marathon Europe. Súťažný tím je tvorený študentmi Ústavu dopravnej techniky a konštruovania, pričom zahŕňa študentov zo všetkých troch stupňov štúdia.

Podstatou súťaže Shell Eco-marathon je navrhnúť vozidlo, ktoré bude mať najvyšší dojazd na jeden liter paliva. Súťaž je rozdelená do 3 kategórií podľa druhu pohonu: pohon spaľovacím motorom, elektrický pohon a vodíkový pohon.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na výstavbu formule využili karbón i 3D tlač

Vozidlo FME Racing Teamu súťažilo v kategórií spaľovacích motorov s benzínovým motorom Honda GX25, ktorý poháňa vozidlo tvorené samonosnou karosériou z karbónu, ktorú navrhli a skonštruovali sami študenti.

Pri úprave formule využili aj technológiu 3D tlače - s ňou vytvorili štartér a časti satia. Hmotnosť vozidla činí 50 kg, výkon motora je približne 0,8 kW a maximálna dosiahnuteľná rýchlosť sa pohybuje na úrovni 40 km/h.

Podujatia v Turecku sa zúčastnilo 26 tímov z krajín Grécko, Bulharsko, Turecko a Slovensko. Každý z tímov mal rovnaký cieľ, prejsť 10 okruhov dlhých 620 metrov za čas kratší ako 20 minút, pričom sa kládol dôraz na spotrebu paliva.

Z toho dôvodu bolo potrebné skĺbiť vhodné naladenie motora, minimalizovať odpory vozidla a zvoliť najlepší spôsob prejazdu trate v časovom limite. Pri takomto druhu súťaže je vodič kľúčovým prvkom úspechu.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Nie 95, ale E5. Takto sa mení označovanie palív na pumpách Čítajte 

Po odjazdení prvého meraného pokusu činil dojazd 342 km na liter paliva. Nasledovala úprava motora, zvolenie inej taktiky prejazdu trate a ďalšie drobné úpravy na vozidle, ktoré v druhom meranom pokuse zvýšili dojazd na 377 km na liter paliva.

S týmto výsledkom sa slovenskému tímu podarilo v konkurencii ostatných tímov zvíťaziť, čím si zabezpečil účasť na celoeurópskej súťaži v roku 2018.

Uspieť v medzinárodnej konkurencii nie je jednoduché

Shell Eco-marathon je pritom jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. Študenti si vozidlá vlastnoručne navrhujú a vyrábajú. Každoročne sa uskutočňuje v Európe, Severnej Amerike a Ázii.

Prečítajte si tiež: Študentské úsporné vozidlá mieria do Londýna Čítajte 

A kým pred 30 rokmi štartovali študenti na drevených vozidlách poháňaných motormi z kosačiek, dnes je na štarte viac ako dvesto rôznych prototypov z najmodernejších materiálov.

Skryť Vypnúť reklamu

Do mája 2018 je cieľom FME Racing Teamu vozidlo doladiť a dostatočne otestovať s ohľadom na zvýšenie spoľahlivosti pri znížení hmotnosti a teda aj predpokladaného zvýšenia dojazdu na liter paliva.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 272
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 17 405
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 124
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 282
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 690
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 314
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 474
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 096
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 997
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Pribudlo 705 prípadov nákazy a ďalších šesť úmrtí (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 31 400. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Odberné miesto na nový koronavírus.

Čo hovoria zahraničné štúdie o reštauráciách a fitnescentrách

Treba vetrať, nosiť rúško a udržiavať odstup.

Ilustračné foto.
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.
Bývalý šéf Inštitútu zdravotníckej politiky Martin Smatana.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric