SME

5 vecí, na ktoré by mala myslieť mladá rodina pred kúpou auta

Výber auta je dôležitý krok. Najmä ak má uspokojiť potreby všetkých jej členov.

Auto si zvykneme kupovať kvôli prestíži, silnému motoru, adrenalínu, aby sme sa vytiahli pred okolím, alebo jednoducho preto, že ho potrebujeme. Pre mladé rodiny s deťmi je auto poväčšine nutnosť. Nákupy, návštevy starých rodičov, cestovanie na výlety, neskôr vozenie do škôlky, či na krúžky. Nie všetko sa dá pohodlne stíhať mestskou dopravou. Ako teda vybrať model, ktorý plne uspokojí nároky veľkých aj malých členov rodiny?

1. Dostatočný úložný priestor pre kočík aj kufre

Na víkendový wellness pobyt v Tatrách sa dá zbaliť aj do malého kufra. Ani letná dovolenka v Chorvátsku si nevyžaduje extra veľa priestoru a čo sa nevojde do kufra, obsadí zadné sedadlá. To si mysleli aj Mirka a Andrej z Bratislavy pri kúpe ich prvého auta. S radostnou správou, že čakajú prírastok do rodiny však okamžite vytriezveli z predstavy, že im maličké auto postačí.

„Prvý problém nastal s kočíkom. Mali sme auto s objemom kufra pod 200 litrov. Ani som neriešila, či mi tam vojde kočík, kým som ho nechcela po kúpe vložiť do auta. Bolo to tesné aj pri zložených sedadlách,“ hovorí Mirka.

Auto, ktoré postačovalo na behanie po meste, nákupy aj dovolenku bolo príliš malé, aby odviezlo kočiar, detskú sedačku, výbavu plienok, prenosný prebaľovací pultík, cestovnú sadu pre batoľa.

„Auto sme sa rozhodli vymeniť. Batožinový priestor bol zrazu priorita. Dokonca sme priamo do predajne prišli s kočíkom a zistili, či sa do auta pohodlne vojde. To odporúčam každej mladej dvojici. Pretože nie je dôležitý len objem, ale aj šírka kufra, ako je vysoká nakladacia hrana, kočík niečo váži. Nie je to hračka a naťahovať sa s ním budete často,“ upozorňuje Mirka. Tak isto je vhodné zvážiť, že ak kočík vojde len na šírku, zaberie mnoho miesta zbytočne.

2. Zvýšená bezpečnosť v krízových situáciách

Muži sa po narodení dieťaťa stávajú opatrnejšími. Adrenalín a bezstarostnosť vymieňajú za zodpovednosť. Zatiaľ čo Mirka dbala na dostatok priestoru, Andrej už s predajcom konzultoval bezpečie. „Viac ako maximálka a zrýchlenie z nula na stovku ma zrazu zaujímalo, ako je auto bezpečné pre moju rodinu. Otvoril sa mi úplne nový kľúč výberu automobilu a ja som chcel funkcie, ktoré pomôžu udržať vozidlo bezpečne pod kontrolou aj v krízových situáciách,“ vysvetľuje Andrej.

S dieťaťom v detskej sedačke môžu rodičia na pár sekúnd ľahko stratiť ostražitosť pri šoférovaní. Dieťa zaplače, vyžaduje pozornosť, popravíte mu tričko, ale nedávate pozor na cestu. Vtedy je vhodným pomocníkom napríklad systém výstrahy pred kolíziou s rozpoznávaním chodcov, systém varovania pred zrážkou s vozidlami v mŕtvom uhle, či systém, ktorý zareaguje na vybočenie z jazdného pruhu. „Dôležité pre mňa je, aby som sa na auto mohol spoľahnúť,“ dodáva mladý otec.

3. Najužitočnejšie technológie, keď ich najviac treba

Auto je dnes možné doslova prešpikovať technológiami. No tie niečo stoja a nie je potrebné mať v aute všetko. Poďme sa však pozrieť na to, čo mladá rodina ocení najviac. Začína sa to maličkosťami. „Inteligentný kľúč bol absolútne najlepšia vychytávka, ktorá mohla byť k autu a to som ani netušila, ako je to dobrá vec, kým som neskúsila. Často idem na nákup sama s dieťaťom, nesiem tašku, dieťa, dávam pozor na peniaze a kľúče mám kdesi na dne kabelky. Ani neviem, ako by som ich vylovila,“ pochvaľuje si Mirka.

Inteligentný kľúč totiž umožní iba prísť k autu, potiahnuť za kľučku a auto sa otvorí. Toto ocenia všetci rodičia, ktorí dobre vedia, že pri deťoch sú dve ruky akosi vždy málo.

Pri samotnej jazde zbaví stresu asistent rozjazdu do kopca. Zabráni tomu, aby vozidlo cúvlo dozadu. Potom je tu množstvo vecí, ktoré za vás auto urobí samé a netreba na ne myslieť. Napríklad automatický tempomat, stierače čelného skla s dažďovým senzorom a automatické svetlomety s asistentom diaľkových svetiel. Určite je veľkým pomocníkom aj integrovaná navigácia, ktorú je možné prepojiť so smartfónom. Stavili na ňu aj Mirka s Andrejom. Považujú ju za neoceniteľnú pomôcku pri prvých spoločných jazdách na rodinné výlety.

4. Pozor na airbagy pri detských sedačkách

Niekedy neplatí, že čim viac, tým lepšie. Dokonca ani ak ide o bezpečnostné prvky. Príkladom sú airbagy pri malých deťoch. Obzvlášť, ak sa prevážajú na prednom sedadle. Deti do deväť mesiacov by mali sedieť len v reboard autosedačkách, ktoré sú montované v protismere jazdy. To platí na predných aj zadných sedadlách.

Malé dieťa by malo sedieť na mieste spolujazdca len vtedy, ak je to nevyhnutné. Keďže Mirka niekedy chodí na nákupy sama, je nutnosť, aby dieťa brala so sebou a sedí vpredu. Nikdy pritom nezabudne deaktivovať airbag. Ak sa airbag v aute nedá deaktivovať, dieťa vpredu nikdy neprevážajte. Aj menšia nehoda by v takom prípade mohla skončiť smrťou dieťaťa. Na zákaz voziť deti v autosedačkách vpredu pri zapnutom airbagu upozorňujú nálepky v autách a na certifikovaných detských autosedačkách.

5. Najvhodnejší typ auta pre mladú rodinu

Bezpečnosť, dostatok priestoru, vhodné na jazdu po meste, ale hodilo by sa aj na výlety do prírody. Nepotrebujete na tachometri 300, väčšiu pridanú hodnotu prináša účelne rozvrhnutý priestor auta.

Všetko nasvedčuje tomu, že výber auta pre mladú rodinu s deťmi by mohol pokračovať príbehom o SUV. Navyše obľuba tohto typu vozidiel neustále rastie. V triede malých SUV sa aktuálne v Európe každoročne predá 1,1 milióna kusov, čo predstavuje asi 7 % trhu. Dokonca sa očakáva, že do roku 2020 sa predaj zvýši na viac ako dva milióny ročne a bude najväčší v Európe.

Problémom SUV je však niekedy zložitejšia manipulácia kvôli ich robusnosti. V úzkych uličkách obchodných centier strácajú náskok a treba počítať s vyššou obstarávacou aj prevádzkovou cenou.

Ideálnym riešením môže byť preto crossover. Tento typ kombinuje jazdné aj konštrukčné prvky SUV s vlastnosťami minivanu a hatchbacku. Je určený do mesta, ale zvládne pohodlne aj ľahší terén. Typický reprezentantom takéhoto auta je napríklad Kia Stonic. S kratším previsom, výbornou stabilitou a skvelým pružením. Ľahko manévrovateľná v obchodných centrách, v uliciach aj vo voľnom teréne. Najúspornejší motor 1,6-litrový vznetový motor CRDi s výkonom 89 kW (110 k) má pritom uvádzanú spotrebu len 4,2 l/100 km. Zistite viac o novej Kia Stonic na tejto stránke.

Tento článok vám prináša Kia Stonic.
Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Autor: Marek Mittaš pre Kia

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 419
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 325
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 893
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 804
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 558
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 421
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 144
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 859
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 522
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 289
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 238
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 036
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu