SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Legendárny Trabant oslavuje 60. narodeniny. Pozrite sa, ako sa vyrábal

Do konca roku 1957 bolo vo fabrike Sachsenring vyrobených 50 modelov Trabant P50, tiež označovaných ako Trabant 500.

Počas 34 rokov sa vyrobilo viac ako tri milióny trabantov. Vyvážali sa do všetkých vtedajších socialistických krajín vrátane vtedajšieho Československa, do ktorého sa priviezlo viac ako 130.000 kusov.Počas 34 rokov sa vyrobilo viac ako tri milióny trabantov. Vyvážali sa do všetkých vtedajších socialistických krajín vrátane vtedajšieho Československa, do ktorého sa priviezlo viac ako 130.000 kusov. (Zdroj: TASR/AP)

ZWICKAU. Od momentu, kedy z výrobného pásu zišiel prvý model legendárneho Trabantu, ktorý roky brázdil cesty bývalých socialistických krajín, uplynulo dnes 60 rokov.

7. novembra 1957, v deň 40. výročia Veľkej októbrovej socialistickej revolúcie, sa v bývalej Nemeckej demokratickej republike v automobilke Sachsenring v saskom meste Zwickau začala výrobe prvého modelu Trabant P50. Ten sa stal automobilovým symbolom bývalej socialistickej časti dnešnej zjednotenej Spolkovej republiky Nemecko.

Model Trabant P50 sa vyrábal do roku 1962, kedy ho nahradil Trabant 600, ktorý na rozdiel od svojho staršieho brata dostal pod kapotu silnejší, ale tiež dvojtaktný motor s objemom 0,6 litra. Ten umožňoval trabantu zrýchlenie z 0 na 100 km za 21 sekúnd.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Maximálna rýchlosť, ktorú dokázal trabant dosiahnuť, bola 112 km/h. Tento typ motora mal aj ďalší a najrozšírenejší model Trabant 601, ktorý sa začal vyrábať už v roku 1964. Trabant 601 bol pre zákazníkov k dispozícii v troch základných verziách: Štandard, S a de Luxe.

Prečítajte si tiež: Pamätáte si ich? Aj tieto autá brázdili naše cesty v socializme Čítajte 

Vyrábala sa aj verzia Kombi či Tramp, ktorá mala plátennú strechu a dvere. Verziu Tramp vo veľkej miere využívala vtedajšia východonemecká polícia.

Koncom 80. rokov 20. storočia začali vývojári vyvíjať ďalší model s označením 1.1. Ten sa od svojich predchodcov neodlišoval len výraznou zmenou prednej a zadnej časti karosérie, ale predovšetkým motorom. Ten už nebol dvojtaktný, ale štvortaktný.

Prvý Trabant 1.1 so štvortaktným motorom zišiel z výrobnej linky v roku 1988. Posledné trabanty, symboly nemeckého socialistického automobilového priemyslu, opustili fabriku vo Zwickau 30. apríla 1991.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 977
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 231
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 950
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 229
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 823
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 951
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 330
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 349
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 054
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší žúr v histórii krajiny

Niektoré slovenské idiomy po tomto víkende už nebudú, čo bývali.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L je zabudnutým rekordérom

Auto vážilo len 826 kilogramov.

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.