SME

Legendárny Trabant oslavuje 60. narodeniny. Pozrite sa, ako sa vyrábal

Do konca roku 1957 bolo vo fabrike Sachsenring vyrobených 50 modelov Trabant P50, tiež označovaných ako Trabant 500.

Počas 34 rokov sa vyrobilo viac ako tri milióny trabantov. Vyvážali sa do všetkých vtedajších socialistických krajín vrátane vtedajšieho Československa, do ktorého sa priviezlo viac ako 130.000 kusov.Počas 34 rokov sa vyrobilo viac ako tri milióny trabantov. Vyvážali sa do všetkých vtedajších socialistických krajín vrátane vtedajšieho Československa, do ktorého sa priviezlo viac ako 130.000 kusov. (Zdroj: TASR/AP)

ZWICKAU. Od momentu, kedy z výrobného pásu zišiel prvý model legendárneho Trabantu, ktorý roky brázdil cesty bývalých socialistických krajín, uplynulo dnes 60 rokov.

7. novembra 1957, v deň 40. výročia Veľkej októbrovej socialistickej revolúcie, sa v bývalej Nemeckej demokratickej republike v automobilke Sachsenring v saskom meste Zwickau začala výrobe prvého modelu Trabant P50. Ten sa stal automobilovým symbolom bývalej socialistickej časti dnešnej zjednotenej Spolkovej republiky Nemecko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Model Trabant P50 sa vyrábal do roku 1962, kedy ho nahradil Trabant 600, ktorý na rozdiel od svojho staršieho brata dostal pod kapotu silnejší, ale tiež dvojtaktný motor s objemom 0,6 litra. Ten umožňoval trabantu zrýchlenie z 0 na 100 km za 21 sekúnd.

SkryťVypnúť reklamu

Maximálna rýchlosť, ktorú dokázal trabant dosiahnuť, bola 112 km/h. Tento typ motora mal aj ďalší a najrozšírenejší model Trabant 601, ktorý sa začal vyrábať už v roku 1964. Trabant 601 bol pre zákazníkov k dispozícii v troch základných verziách: Štandard, S a de Luxe.

Prečítajte si tiež: Pamätáte si ich? Aj tieto autá brázdili naše cesty v socializme Čítajte 

Vyrábala sa aj verzia Kombi či Tramp, ktorá mala plátennú strechu a dvere. Verziu Tramp vo veľkej miere využívala vtedajšia východonemecká polícia.

Koncom 80. rokov 20. storočia začali vývojári vyvíjať ďalší model s označením 1.1. Ten sa od svojich predchodcov neodlišoval len výraznou zmenou prednej a zadnej časti karosérie, ale predovšetkým motorom. Ten už nebol dvojtaktný, ale štvortaktný.

Prvý Trabant 1.1 so štvortaktným motorom zišiel z výrobnej linky v roku 1988. Posledné trabanty, symboly nemeckého socialistického automobilového priemyslu, opustili fabriku vo Zwickau 30. apríla 1991.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  2. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  3. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  4. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  5. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  6. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  7. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  8. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  1. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  2. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  3. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  4. V Malackách vybudovali čajové impérium
  5. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  6. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  7. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 12 858
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 11 861
  3. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 9 754
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 5 635
  5. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 467
  6. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 304
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 143
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 773
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Irena Šimuneková: Furmanské preteky Topolecká
  2. Zuzana Kučminová: Modriny na duši: Keď sa zatvoria jedny dvere...
  3. Ivan Čáni: Matúškov ďalší gól do vlastnej siete.
  4. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LIII.
  5. Jaroslav Furman: Dotácie na medvede v Turci
  6. Lukáš Čelinák: Smerácka facka domácnostiam a podnikateľom: Konsolidačný balíček 2026
  7. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  8. Irena Šimuneková: Hrad Červený Kameň
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 44 508
  2. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 22 492
  3. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 10 816
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 549
  5. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 8 521
  6. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 7 964
  7. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 275
  8. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 7 242
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  2. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  3. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  4. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  5. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  6. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  7. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  8. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
SkryťZatvoriť reklamu