SME

Legendárny Trabant oslavuje 60. narodeniny. Pozrite sa, ako sa vyrábal

Do konca roku 1957 bolo vo fabrike Sachsenring vyrobených 50 modelov Trabant P50, tiež označovaných ako Trabant 500.

Počas 34 rokov sa vyrobilo viac ako tri milióny trabantov. Vyvážali sa do všetkých vtedajších socialistických krajín vrátane vtedajšieho Československa, do ktorého sa priviezlo viac ako 130.000 kusov.Počas 34 rokov sa vyrobilo viac ako tri milióny trabantov. Vyvážali sa do všetkých vtedajších socialistických krajín vrátane vtedajšieho Československa, do ktorého sa priviezlo viac ako 130.000 kusov. (Zdroj: TASR/AP)

ZWICKAU. Od momentu, kedy z výrobného pásu zišiel prvý model legendárneho Trabantu, ktorý roky brázdil cesty bývalých socialistických krajín, uplynulo dnes 60 rokov.

7. novembra 1957, v deň 40. výročia Veľkej októbrovej socialistickej revolúcie, sa v bývalej Nemeckej demokratickej republike v automobilke Sachsenring v saskom meste Zwickau začala výrobe prvého modelu Trabant P50. Ten sa stal automobilovým symbolom bývalej socialistickej časti dnešnej zjednotenej Spolkovej republiky Nemecko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Model Trabant P50 sa vyrábal do roku 1962, kedy ho nahradil Trabant 600, ktorý na rozdiel od svojho staršieho brata dostal pod kapotu silnejší, ale tiež dvojtaktný motor s objemom 0,6 litra. Ten umožňoval trabantu zrýchlenie z 0 na 100 km za 21 sekúnd.

SkryťVypnúť reklamu

Maximálna rýchlosť, ktorú dokázal trabant dosiahnuť, bola 112 km/h. Tento typ motora mal aj ďalší a najrozšírenejší model Trabant 601, ktorý sa začal vyrábať už v roku 1964. Trabant 601 bol pre zákazníkov k dispozícii v troch základných verziách: Štandard, S a de Luxe.

Prečítajte si tiež: Pamätáte si ich? Aj tieto autá brázdili naše cesty v socializme Čítajte 

Vyrábala sa aj verzia Kombi či Tramp, ktorá mala plátennú strechu a dvere. Verziu Tramp vo veľkej miere využívala vtedajšia východonemecká polícia.

Koncom 80. rokov 20. storočia začali vývojári vyvíjať ďalší model s označením 1.1. Ten sa od svojich predchodcov neodlišoval len výraznou zmenou prednej a zadnej časti karosérie, ale predovšetkým motorom. Ten už nebol dvojtaktný, ale štvortaktný.

Prvý Trabant 1.1 so štvortaktným motorom zišiel z výrobnej linky v roku 1988. Posledné trabanty, symboly nemeckého socialistického automobilového priemyslu, opustili fabriku vo Zwickau 30. apríla 1991.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 296
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 5 695
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 813
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 054
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 688
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 622
  7. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 2 006
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 1 754
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Krátky: Fico sa stal prvýkrát predsedom vlády 4. júla 2006
  2. Vladimír Bojničan: “Ponížené a ukrivdené” Slovensko? Ale kdeže! Ponižujeme sa a blížime si opakovane sami sebe – a ešte sa s tým aj hrdíme.
  3. Štefan Šturdzík: Sociálna demokracia - koncept , ktorý Smer vôbec nepochopil.
  4. Dušan Koniar: Fico nám koleduje o preplesk ako Hugo Chávez Venezuele
  5. Eitan Levon: Izrael a Európa: Spoločné hodnoty a hrozby
  6. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  7. Dávid Polák: Kto je v skutočnosti "Bibi" Netanyahu?
  8. Viktor Pamula: Konsolidácia po Ficovsky
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 25 602
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 718
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 862
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 167
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 5 392
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 675
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 370
  8. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 4 097
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu