SME

Škola šmyku: Ako správne šoférovať v zime?

Je jeden zaručený spôsob, ako nedostať šmyk.

(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sedím v aute a vidím pred sebou veľkú asfaltovú plochu, ktorá je natretá na bielo a pokropená vodou. Má simulovať šmykľavú, zimnú cestu, po ktorej mám prejsť štyridsiatkou.

Ako správny sebavedomý mladý muž vypínam stabilizačný systém, veď mám pohotové reflexy a volantom viem krútiť rýchlo. Vyrážam na plochu a prechádzam cez hydraulickú odtrhovú plošinu, ktorá ma posiela do šmyku.

Prečítajte si tiež: Zimné pneumatiky: čo sú mýty a čo pravda? Čítajte 

Hoci okamžite krútim volantom do opačnej strany, ledva stíham sledovať, čo sa okolo mňa deje. Na chvíľu vidím cestičku, po ktorej som k odtrhovej plošine prišiel, potom cestičku na opačnej strane, potom triafam prúd vody, ktorý má simulovať prekážku a celé auto na chvíľu zaleje voda.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa konečne zorientujem, stabilizáciu opäť zapínam a potupne sa vraciam na štart, aby som si šmyk zopakoval znovu. Pretože len tak sa ho naučím naozaj zvládať.

Brzdná dráha na snehu je dlhšia

Nachádzam sa v Centre bezpečnej jazdy, ktoré je súčasťou areálu Slovakiaringu pri Orechovej Potôni. Inštruktor Jozef Dlholucký mi vysvetľuje, na čo by som si mal dávať pozor, keď šoférujem v zime.

Zníženú priľnavosť na mokrom povrchu a snehu mi ukazuje hneď na prvom stanovisku - pri brzdení. Zo šesťdesiatky som s Citroënom zastavil na trinástich metroch na suchom asfalte a na šesnástich metroch na mokrom asfalte; na bielom šmykľavom povrchu potrebovalo auto vyše tridsať metrov. To je rozdiel dĺžky troch áut alebo jedného autobusu.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5536 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 7 729
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 862
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 114
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 5 610
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 229
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 745
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 619
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 087
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu