BOSTON. Mnohé automobilky v posledných rokoch ukazujú štúdie, ktoré nám majú ukázať ich odvážnu predstavu budúcnosti. Napriek voľnosti, ktorú pri týchto konceptoch dizajnéri dostanú, všetky sú tak trocha na jedno kopyto.
Autonómne elektrické automobily budúcnosti mávajú rovnakú siluetu s veľkými kolesami a krátkymi prevismi, väčšinou v striebornej farbe. Pri pohľade do interiéru často nevidíme žiadny volant ani pedále, kabína skôr pripomína lobby moderného hotela.
To ale rozhodne nie je štýl Lamborghini - taliansky výrobca superšportov predstavil štúdiu športového automobilu budúcnosti, ktorá vznikla v spolupráci s Massachussetskou technickou univerzitou (MIT).
Zákazníci talianskej značky koncernu Volkswagen nemajú záujem o nudné automobily, do ktorých si sadnú a môžu sa venovať iným činnostiam, kým ich zavezú do cieľa. Chcú svoje auto šoférovať, chcú upútať pozornosť divokým dizajnom a ostrým zvukom motora s čo najvyšším počtom valcov.
Lamborghini Terzo Millenio je predstavou, ako by malo vyzerať auto budúcnosti, ktoré splní ich požiadavky. Názov sa doslovne prekladá ako "tretie tisícročie".
Štúdia je plná inovatívnych riešení a nápadov. O pohon sa starajú štyri elektromotory, z ktorých každý poháňa jedno koleso. Vďaka tomu majú dizajnéri oveľa viac slobody a dá sa lepšie pracovať s aerodynamikou vozidla, čo podľa počtu aerodynamických prvkov využili naplno.
Elektrickú energiu im nedodávajú tradičné batérie, tie nahradili superkondenzátory. Cieľom MIT bude vyvinúť kondenzátory, ktoré poskytnú dlhú životnosť a špičkový výkon a zároveň poskytnú energetickú kapacitu podobnú batériám.
Ako istá forma akumulátora by mala fungovať aj samotná karoséria na báze uhlíkových vlákien. Okrem schopnosti skladovať energiu má ešte jedno eso v rukáve - automobil monitoruje poškodenia karosérie ako sú rôzne praskliny, a tie potom dokáže zaceliť.

Keďže v dnešnej dobe je schopnosť autonómnej jazdy pri konceptoch pomaly pravidlom, inak to nie je ani v prípade Lamborghini, no možno nie v takej forme, ako by ste čakali.
Okrem jazdy v bežnej premávke vás dokáže previezť aj na okruhu a ukázať vám správnu stopu či nájazdovú rýchlosť. Znie to ako celkom strašidelný, na zaujímavý zážitok. Keď si potom skúsite kolo odjazdiť vy, automobil vám umožní porovnať vašu jazdu s kolom, ktoré odjazdil sám.
Aj keď ide zatiaľ iba o statickú štúdiu, množstvo nápadov a spolupráca s MIT môžu znamenať, že niektoré z týchto technológii sa už o pár rokov premietnu do produkčných vozidiel. Lamborghini nám opäť ukázalo, že divoké nápady im nechýbajú.