TOKIO. Japonská automobilka Toyota pracuje na vývoji plných pneumatík, ktorú už nebude potrebné plniť vzduchom. Cieľom je znížiť hmotnosť automobilov a zlepšiť ich výkon. Poslúžia najmä vodíkovým a elektrickým modelom, ktorým pomôžu znížiť hmotnosť.
Prvýkrát sa plné pneumatiky bez vzduchu objavili na tohtoročnom koncepte Toyota Fine-Comfort Ride, ktorý bol koncom októbra vystavený na autosalóne v Tokiu. Inovatívne kolesá sa skladajú z ráfikov vyrobených z hliníka a plastu so širokými gumovými pásmi.
Koncept na vodíkový pohon má navyše štvoricu elektromotorov umiestnených v každom kolese. Elektrický prúd na ich pohon vzniká priebežne vo vodíkových palivových článkoch.
Podobná technológia je zatiaľ stále náročná na hmotnosť. Fine-Comfort Ride neprodukuje žiadne emisie CO2 a vďaka plným pneumatikám má aj nižšiu spotrebu energie, informuje v tlačovej správe Toyota.

V súčasnosti síce váži plná pneumatika rovnako ako bežná, plnená vzduchom. Hlavný inžinier Toyoty Takao Sato však predpokladá, že vrámci technologického pokroku sa do roku 2025 podarí váhu plnej pneumatiky znížiť o 30 percent, teda približne o 5 kilogramov.
Plné pneumatiky pre Toyotu vyrába spoločnosť Sumitomo Rubber Industries. Podobný typ gúm sa v súčasnosti využíva pri malých úžitkových vozidlách, kosačkách na trávu, či pri golfových vozíkoch.
Projektový manažér spoločnosti Sumitomo Wako Iwamura potvrdil, že o plné pneumatiky prejavili záujem aj iné automobilky. Vo výrobe by sa nový typ pneumatík mal objaviť už o dva roky.