Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Andreas Schäfer.(Zdroj: Michael Kasarda)

Andreas Schäfer je jedným z takmer dvoch stoviek vedcov, ktorí pracujú na vývoji palív a mazív vo výskumom centre spoločnosti Shell v Hamburgu. Pracoval na vývoji nových palív, ktoré majú vyšší podiel čistiacich zložiek.

Túto zmenu si vyžiadali zmeny v technológii motorov. "Vývoj nových palív ide ruka v ruke s vývojom nových motorov," vysvetľuje Schäfer.

Pracujete v laboratóriu petrolejárskej spoločnosti. Čomu všetkému sa vo výskumnom centre venujete?

"V Hamburgu vyvíjame palivá, motorové oleje a ďalšie mazivá. Našim hlavným zameraním je pozemná doprava - autá, nákladné autá a autobusy.

Okrem toho sa venujeme aj vývoju palív a mazív pre motoršport - napríklad tímy, ktoré jazdia vo Formule 1 s motormi od Ferrari, využívajú benzín aj oleje, ktoré sme vyvinuli tu u nás. Spolupráca s Ferrari potom pokračuje aj pri cestných autách. Každé Ferrari, ktoré opustí brány továrne v Maranelle, má benzín, motorový olej aj ďalšie náplne od Shellu.

Tiež pomáhame automobilkám pri vývoji nových motorov. Niekedy nás napríklad oslovia s tým, že chcú otestovať, ako by ich nový motor fungoval v rôznych kútoch sveta. Vtedy im namiešame palivo, aké sa používa v Európe, USA, ale aj v Afrike či na Ďalekom Východe. Automobilka tak nemusí zháňať palivo z celého sveta a môže vyskúšať, či motor správne funguje aj na palive s vyšším obsahom síry či nečistôt."

Tento rok ste predstavili nový druh aditív. Prečo bolo treba vylepšiť benzín a naftu, ktoré sme tankovali doteraz?

"Vývoj novej generácie palív súvisí s tým, že v autách sa v posledných rokoch udomácnil nový druh motorov - s nižším objemom, turbom a priamym vstrekom paliva. Technologické zmeny v motoroch si vyžiadali aj nové benzíny a nafty. Doterajšie palivá boli skrátka navrhnuté pre motory, aké v tom čase jazdili.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C55KV na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C55KV na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  2. Noc architektúry 2018
  3. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  4. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  7. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  8. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  9. Billa pomáha slabozrakým a nevidiacim s nákupmi už aj v Nitre
  10. Svetový roaming v O2 výhodnejšie
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 289
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 17 729
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 195
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 491
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 426
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 135
  7. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 115
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 029
  9. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 3 163
  10. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova 2 572

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Fialková pokazila streľbu, zmiešanú štafetu stiahli z pretekov

Triumfovali Francúzi pred Nórmi a Talianmi.

DOMOV

Poradenská firma u Maďariča mohla zneužívať dôverné informácie

Centire mala informácie vždy ako prvá.

ŠPORT

Šatan: Z nášho trendu nezľavíme. Budeme v ňom pokračovať

Keď sa pozriem na turnaj, vidím pozitíva.

KOMENTÁRE

Fondy sú európske, ale amaterizmus náš domáci

Ťažko nájsť väčší konflikt záujmov ako pomoc s písaním eurofondových výziev.

Neprehliadnite tiež

Tesla Roadster má 10 rokov. Ako vzniklo prvé auto vyslané do vesmíru?

Na začiatku nebol Musk, ani snaha postaviť od základov vlastné auto.

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.

Opel si chce s novým Combom získať rodiny. Ponúkne veľa priestoru aj bohatú výbavu

Premiéru bude mať v marci na ženevskom autosalóne, do predaja pôjde až v druhej polovici roka.

Tesla Model 3 mala prvú vážnu nehodu, Musk prisľúbil vylepšenie bezpečnosti

Auto pri nehode obstálo dobre, posádka vyviazla bez väčších zranení.

Enzo Ferrari sa stal legendou z donútenia

Pred 120 rokmi sa narodil zakladateľ legendárnej talianskej značky.