Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Andreas Schäfer.Andreas Schäfer.(Zdroj: Michael Kasarda)

Andreas Schäfer je jedným z takmer dvoch stoviek vedcov, ktorí pracujú na vývoji palív a mazív vo výskumom centre spoločnosti Shell v Hamburgu. Pracoval na vývoji nových palív, ktoré majú vyšší podiel čistiacich zložiek.

Túto zmenu si vyžiadali zmeny v technológii motorov. "Vývoj nových palív ide ruka v ruke s vývojom nových motorov," vysvetľuje Schäfer.

Pracujete v laboratóriu petrolejárskej spoločnosti. Čomu všetkému sa vo výskumnom centre venujete?

"V Hamburgu vyvíjame palivá, motorové oleje a ďalšie mazivá. Našim hlavným zameraním je pozemná doprava - autá, nákladné autá a autobusy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Okrem toho sa venujeme aj vývoju palív a mazív pre motoršport - napríklad tímy, ktoré jazdia vo Formule 1 s motormi od Ferrari, využívajú benzín aj oleje, ktoré sme vyvinuli tu u nás. Spolupráca s Ferrari potom pokračuje aj pri cestných autách. Každé Ferrari, ktoré opustí brány továrne v Maranelle, má benzín, motorový olej aj ďalšie náplne od Shellu.

Tiež pomáhame automobilkám pri vývoji nových motorov. Niekedy nás napríklad oslovia s tým, že chcú otestovať, ako by ich nový motor fungoval v rôznych kútoch sveta. Vtedy im namiešame palivo, aké sa používa v Európe, USA, ale aj v Afrike či na Ďalekom Východe. Automobilka tak nemusí zháňať palivo z celého sveta a môže vyskúšať, či motor správne funguje aj na palive s vyšším obsahom síry či nečistôt."

Tento rok ste predstavili nový druh aditív. Prečo bolo treba vylepšiť benzín a naftu, ktoré sme tankovali doteraz?

"Vývoj novej generácie palív súvisí s tým, že v autách sa v posledných rokoch udomácnil nový druh motorov - s nižším objemom, turbom a priamym vstrekom paliva. Technologické zmeny v motoroch si vyžiadali aj nové benzíny a nafty. Doterajšie palivá boli skrátka navrhnuté pre motory, aké v tom čase jazdili.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C55KV na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C55KV na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  1. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Štefánka by Pulitzer
  4. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  5. Konferencia - EU support for research
  6. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  7. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  8. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  9. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  10. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 20 655
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 14 610
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 508
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 7 699
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 333
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 5 333
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 560
  8. Štefánka by Pulitzer 3 916
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 851
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 050

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: Danko a Fico, odstúpte a choďte preč, odkazujú protesty

Spomienkové zhromaždenia na Jána a Martinu sa konajú po celom Slovensku.

Neprehliadnite tiež

Pokuty na Slovensku: Na ktoré priestupky si vodiči musia dávať pozor?

Ak nafúkate nad jedno promile, hrozí už ročné väzenie.

Kia Ceed príde ako štýlový crossover už na jeseň

V ponuke bude aj plug-in hybridná verzia.

Ilustračné foto.

Nehoda na Račianskom mýte v Bratislave zablokovala dopravu

Nedá sa prejsť z Radlinského na Račiansku ulicu.

Ilustračné foto.
Hyundai Tucson