SME
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Andreas Schäfer.Andreas Schäfer. (Zdroj: Michael Kasarda)

Andreas Schäfer je jedným z takmer dvoch stoviek vedcov, ktorí pracujú na vývoji palív a mazív vo výskumom centre spoločnosti Shell v Hamburgu. Pracoval na vývoji nových palív, ktoré majú vyšší podiel čistiacich zložiek.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Túto zmenu si vyžiadali zmeny v technológii motorov. "Vývoj nových palív ide ruka v ruke s vývojom nových motorov," vysvetľuje Schäfer.

Pracujete v laboratóriu petrolejárskej spoločnosti. Čomu všetkému sa vo výskumnom centre venujete?

"V Hamburgu vyvíjame palivá, motorové oleje a ďalšie mazivá. Našim hlavným zameraním je pozemná doprava - autá, nákladné autá a autobusy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho sa venujeme aj vývoju palív a mazív pre motoršport - napríklad tímy, ktoré jazdia vo Formule 1 s motormi od Ferrari, využívajú benzín aj oleje, ktoré sme vyvinuli tu u nás. Spolupráca s Ferrari potom pokračuje aj pri cestných autách. Každé Ferrari, ktoré opustí brány továrne v Maranelle, má benzín, motorový olej aj ďalšie náplne od Shellu.

Tiež pomáhame automobilkám pri vývoji nových motorov. Niekedy nás napríklad oslovia s tým, že chcú otestovať, ako by ich nový motor fungoval v rôznych kútoch sveta. Vtedy im namiešame palivo, aké sa používa v Európe, USA, ale aj v Afrike či na Ďalekom Východe. Automobilka tak nemusí zháňať palivo z celého sveta a môže vyskúšať, či motor správne funguje aj na palive s vyšším obsahom síry či nečistôt."

SkryťVypnúť reklamu

Tento rok ste predstavili nový druh aditív. Prečo bolo treba vylepšiť benzín a naftu, ktoré sme tankovali doteraz?

"Vývoj novej generácie palív súvisí s tým, že v autách sa v posledných rokoch udomácnil nový druh motorov - s nižším objemom, turbom a priamym vstrekom paliva. Technologické zmeny v motoroch si vyžiadali aj nové benzíny a nafty. Doterajšie palivá boli skrátka navrhnuté pre motory, aké v tom čase jazdili.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 875
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 7 180
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 080
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 587
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 481
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 257
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 986
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


3 h
Toyota RAV4 Adventure

Na výsledku sa podpisuje hmotnosť auta.


30. jan
Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Kresby prírodným uhlíkom...
  2. Matúš Mathis: Ponuka bytov v Košiciach po prvýkrát od septembra 2022 klesla - Píše Matúš Mathis
  3. Jozef Stasík: Niekto zhasína a niekto myslel dopredu
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Veľké Rovné
  5. Peter Maroncik: Tak už máme v Čechách nového, dobrého prezidenta.
  6. Anna Miľanová: Snívanie... 2022
  7. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  8. Ján Škerko: Všetko ide podľa plánu, Putinovi sa kráti čas
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 10 381
  2. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 7 301
  3. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 936
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 690
  5. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 4 472
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 707
  7. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 326
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 267
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu