SME

Batérie, aké Tesla najnovšie sľubuje, popierajú zákony fyziky

Elon Musk dúfa, že keď dôjde na skutky, technológie už budú nachystané.

(Zdroj: Tesla)

Nikto vám nedá toľko, ako vám dokáže Elon Musk sľúbiť. Vyhlásenia o nových modeloch Tesly sú prehnane ambiciózne aj na Muskove pomery.

Aby Tesla dokázala splniť to, čo jej šéf tvrdí, musela by ďaleko prekonať to, o čom si dnes myslíme, že je možné. Zhodujú sa na tom odborníci na technológie batérií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vezmime si ťahač Tesla Semi: Musk hovorí, že pri plnom zaťažení 36 ton má prejsť vyše 800 kilometrov na jedno nabitie, a po 30 minútach na nabíjačke zvládne prejsť vyše 640 kilometrov. Podľa odhadov Bloombergu by na to tesla potrebovala nabíjací systém desaťkrát silnejší než tie najrýchlejšie nabíjačky, aké sa dnes používajú - a to sú, zhodou okolností, Superchargery od Tesly.

SkryťVypnúť reklamu

Nízky Roadster od Tesly sa má stať najrýchlejším sériovým autom, aké kedy kto vyrobil. To by však znamenalo, že automobilka napchá do relatívne malej karosérie batériu raz takú silnú ako tá najsilnejšia, aká sa do elektromobilov montuje dnes.

Klamú alebo len zatajujú?

Muskove tvrdenia ďaleko prekračujú zaužívané štandardy pre elektromobily. Vyžadujú buď veľký pokrok v technológií skladovania elektrickej energie, alebo nový spôsob jej využitia, povedal Sam Jaffe, analytik batérií coloradskej výskumnej spoločnosti Cairn Energy Research.

Odborníci sa domnievajú, že v niektorých prípadoch sa Tesla jednoducho spolieha na vedecký pokrok, ktorý sa udeje medzi dneškom a časom, kedy sľúbila novinky skutočne priniesť na trh.

"Nemyslím si, že by klamali," hovorí Jaffe. "Len pri verejnej prezentácii vynechali niečo, vďaka čomu by sme pochopili, ako tie čísla fungujú."

SkryťVypnúť reklamu

Tu sú štyri najviac provokujúce tvrdenia Tesly - a pokusy o vyriešenie toho, ako by ich mohla automobilka dosiahnuť.

Dojazd kamiónu: 800 km pri zaťažení 36 ton

Keď sa Musk postavil pred obecenstvo v leteckom hangári pri Los Angeles, prvé, čo ohlásil, je dojazd elektrického ťahača: Plne naložený kamión prejde pri diaľničných rýchlostiach 500 míľ čiže niečo vyše 800 kilometrov. Doterajší držiteľ rekordu, elektrický nákladiak od Daimleru predstavený v októbri, nezvládne ani polovicu.

Kamión s veľkou nosnosťou, určený na dlhé trasy, je najnáročnejší na elektrifikáciu pri zachovaní ziskovosti výrobcu, vysvetľuje Menahem Anderman, prezident kalifornskej spoločnosti Total Battery Consulting.

Tesla to však môže robiť len preto, aby svetu niečo dokázala. "Ak dokážete vyrobiť kamión na batérie," hovorí Anderman, "potom dokážete vyrobiť aj všetko ostatné na batérie."

SkryťVypnúť reklamu

Tesla chce znížiť spotrebu ťahača tým, že zníži jeho odpor vzduchu - jeho koeficient odporu je porovnateľný s dnešnými športovými autami. Ale aj keď automobilka dosiahne úžasne nízku spotrebu, stále bude potrebovať batériu s kapacitou niekde na úrovni 600 až 1000 kilowatthodín. Len tak sa podarí kamiónu splniť sľube Elona Muska, odhaduje Bloomberg New Energy Finance.

Ak si vezmeme strednú hodnotu - 800 kilowatthodín - tak batéria s takouto kapacitou by vážila vyše 4,5 tony a stála vyše 100 000 dolárov - ešte pred tým, než okolo nej postavíme zvyšok kamiónu.

Tesla ohlásila, že elektrický ťahač s 800-kilometrovým dojazdom bude stáť 180-tisíc dolárov, čím podliezla odhady siedmich analytikov Bloombergu. Úspora na palive v porovnaní s naftovým ťahačom by sa prepravnej spoločnosti mohla vrátiť už za dva roky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To, na čo sa automobilka môže spoľahnúť, sú klesajúce ceny batérií. Musk verí, že okolo roku 2020, kedy sa začne ťahač naozaj rozširovať, batérie zlacnejú a Tesla môže na Semi profitovať.

Prvé ťahače neprídu na cesty skôr ako v roku 2019 a ich výroba bude aj tak nabiehať pomaly. Veľkí zákazníci budú chcieť najprv vyskúšať zopár kusov, kým elektrifikujú celé flotily. Kým sa Tesle začnú hrnúť veľké objednávky, batérie by mali stáť podstatne menej.

Meganabíjačky: Dobijú 640 kilometrov za 30 minút

Muskove tvrdenie, že kamión po 30 minútach na nabíjačke zvládne prejsť vyše 640 kilometrov by umožnilo ťahaču od Tesly stať sa prvým elektrickým kamiónom na skutočne dlhé vzdialenosti.

Šofér môže vyštartovať s plnou batériou, na ktorú prejde 800 kilometrov, dobiť ju počas obednej prestávky a splniť americký limit 11 hodín denne s tým, že v batérii je ešte dosť šťavy na ďalší deň.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na to by však Tesla potrebovala nabíjačku, akú sme doteraz ešte nevideli.

"Nerozumiem, ako to funguje," povedal Salim Morsy, analytik pre elektromobily v Bloomberg New Energy Finance. "Naozaj nerozumiem." Rýchlosť nabíjania, o ktorej tesla hovorí, prevyšuje dnes dostupné riešenia a zákazníci majú platiť podstatne menej, než sú dnešné priemerné ceny energií.

Súčasné rýchlonabíjačky Tesla Supercharger majú výkon 120 kilowattov a Modelu S dokážu za 30 minút zvýšiť dojazd približne o 290 kilometrov. Ale to je dojazd osobného auta, nie naloženého kamióna.

Aby tesla dodržala tvrdenie o 640 kilometroch za 30 minút pre plne kamión s 36-tonovým nákladom, jej nabíjačky Megachargers by mali mať výkon 1 200 kilowattow - desaťkrát toľko, ako dnešné nabíjačky Tesly.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Garantovaná cena za nabíjanie: 7 centov za kilowatthodinu

Elektrické ťahače budú vždy drahšie ako naftové, pretože len samotná batéria stojí toľko, ako lacnejší ťahač. Tesla Semi bude stáť 180-tisíc dolárov, naftové ťahače tejto veľkosti stoja aj menej ako stotisíc. Tesla však chce vyvážiť prvotnú investíciu úsporami na palive a údržbe.

Najzaujímavejšou časťou prezentácie bolo, keď tesla oznámila, že bude kamionistom garantovať nabíjanie za cenu 7 centov za kilowatthodinu. To by mohlo podľa odhadov Bloombergu ušetriť kamionistovi asi 30-tisíc dolárov ročne. Musk povedal, že túto cenu dosiahnu sčasti tým, že k nabíjačkám postavia solárne panely a obrovské batérie.

Konkrétne ceny závisia od lokality, no podľa odhadov Bloombergu bude Tesla nabíjanie mohutne dotovať. Za sedem centov, ktoré zaplatí zákazník za kilowatthodinu nabíjania, budú náklady Tesly najmenej 40 centov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Nie je možné, aby ste za sedem centov na kilowatthodinu pokryli náklady zariadenia, ktoré nabije megawatthodinovú batériu, vysvetľuje Salim Morsy. "To jednoducho neexistuje."

Na prvé počutie to znie ako katastrofálny scenár, no Tesla už takto prevádzkuje nabíjačky Supercharger, ktoré sú pre mnohých majiteľov elektromobilov zadarmo. Za každú kilowatthodinu elektriny, ktorú zákazníci bezplatne "tankujú", platí Tesla približne jeden dolár. V roku 2017 tak zaplatí automobilka každému autu elektrinu v hodnote asi tisíc dolárov.

Tieto nízke sadzby za nabíjanie by však mohli naštartovať vstup Tesly do novej sféry podnikania. Automobilke pomôžu tým, že si môže vypýtať vyššiu predajnú sumu za každý kamión a za získané prostriedky potom postupne vybudovať a prevádzkovať nabíjaciu sieť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Malý roadster s dojazdom tisíc kilometrov

Tesla tvrdí, že nový Roadster s cenovkou 200-tisíc dolárov sa stane najrýchlejším sériovo vyrábaným autom na svete, na stovku zrýchli za 1,9 sekundy.

Ešte bláznivejší je predtým nemysliteľný dojazd: asi tisíc kilometrov na jedno nabitie. To je viac, než zvládne akékoľvek iné batériou poháňané vozidlo, a dvojnásobok dojazdu Modelu S.

Na to, aby mal Roadster taký výkon a dojazd, bude podľa Muska potrebovať 200-kilowatthodinovú batériu. To je dvojnásobok oproti v súčasnosti najväčšej, akú Tesla ponúka - Roadster je pritom nižší a celkovo menší, než veľký sedan S alebo SUV X.

Musk pritom v minulosti tvrdil, že do modelov S, 3, X sa väčšia batéria už nezmestí. Ako potom chce vyrobiť malý roadster s dvojnásobnou kapacitou?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Salim Morsy z Bloomberg New Energy Finance má hneď dve odpovede. Ako prvé očakáva, že Tesla bude v Roadsteri ukladať batérie (nie jednotlivé články, ale celé zväzky) na seba. To sa nezaobíde bez problémov s ich manažmentom, no tie by nemali byť neprekonateľné. Morsy však hovorí, že do kompaktnej karosérie Roadsteru by sa asi dve batérie z Modelu S len tak nezmestili.

"Naozaj sa mi nezdá, že auto, ktoré nám Musk ukázal, by malo skutočnú 200-kilowatthodinovú batériu," hovorí Morsy. "Nemyslím si, že je to momentálne fyzicky možné."

Elon Musk sa možno len spolieha na budúcnosť. Zálohy za Roadster zbiera Tesla už teraz, no prvé kúsky nebudú zákazníkom doručené skôr ako v roku 2020. Hustota batérií sa pritom zlepšuje v priemere o 7,5 percenta každý rok, takže v roku 2020 už budú môcť byť batérie menšie a silnejšie aj bez revolučnej technológie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Trend zmenšovania batérií je kľúčový pre všetko, čo Tesla o Roadsteri alebo ťahači Semi hovorí," vysvetľuje Morsy. "To je úplne férové. V roku 2020 očakávame iné batérie, než sú na trhu dnes."

Nedávno predstavený ťahač a športiak tak vyvolali viacero otázok o schopnostiach a plánoch Tesly. Samotný Musk možno bude potrebovať ešte niekoľko rokov, aby prišiel na všetky odpovede.

Autor: Bloomberg / Tom Randall, John Lippert

Umelá inteligencia

Podľa dohody dostane OpenAI najnovšiu verziu čipov.


TASR 2
Pellegrini priblížil, že stretnutie s Cormannom sa nieslo v duchu priateľských diskusií.

Slovensko si tento rok pripomína už 25 rokov členstva v OECD.


SITA 1
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  2. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  6. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  7. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  8. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  1. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  2. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  3. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  4. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  5. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  7. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  8. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 037
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 9 715
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 4 337
  4. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 491
  5. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 3 413
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 277
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 167
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 583
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jakub Cipko: Ako Blackout od Britney Spears zmenil popovú hudbu
  2. Elena Antalová: Budúci ďalší skvelý stranícky šéf Kollár
  3. Martina Paulenová: Tá, čo nosí v bežeckom batohu fonendoskop
  4. ASEKOL SK: Medzinárodný deň elektroodpadu ako riešenie na otázku: kam s tou nefunkčnou elektronikou?
  5. Milan Removčík: Slanské vrchy a opálové bane
  6. Jolana Čuláková: Hancko ukázal, ako má vyzerať správny chlap. Takého futbalistu ešte Slovensko nemalo.
  7. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 12
  8. Irena Šimuneková: Hrad Dobrá Voda, tichý strážca Malých Karpát
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 33 725
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 16 814
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 12 636
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 9 256
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 6 192
  6. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 5 731
  7. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 665
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 699
  1. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  2. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  3. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  4. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  5. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  6. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  7. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  8. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
SkryťZatvoriť reklamu