SME
Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Batérie, aké Tesla najnovšie sľubuje, popierajú zákony fyziky

Elon Musk dúfa, že keď dôjde na skutky, technológie už budú nachystané.

(Zdroj: Tesla)

Nikto vám nedá toľko, ako vám dokáže Elon Musk sľúbiť. Vyhlásenia o nových modeloch Tesly sú prehnane ambiciózne aj na Muskove pomery.

Aby Tesla dokázala splniť to, čo jej šéf tvrdí, musela by ďaleko prekonať to, o čom si dnes myslíme, že je možné. Zhodujú sa na tom odborníci na technológie batérií.

Vezmime si ťahač Tesla Semi: Musk hovorí, že pri plnom zaťažení 36 ton má prejsť vyše 800 kilometrov na jedno nabitie, a po 30 minútach na nabíjačke zvládne prejsť vyše 640 kilometrov. Podľa odhadov Bloombergu by na to tesla potrebovala nabíjací systém desaťkrát silnejší než tie najrýchlejšie nabíjačky, aké sa dnes používajú - a to sú, zhodou okolností, Superchargery od Tesly.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Nízky Roadster od Tesly sa má stať najrýchlejším sériovým autom, aké kedy kto vyrobil. To by však znamenalo, že automobilka napchá do relatívne malej karosérie batériu raz takú silnú ako tá najsilnejšia, aká sa do elektromobilov montuje dnes.

Klamú alebo len zatajujú?

Muskove tvrdenia ďaleko prekračujú zaužívané štandardy pre elektromobily. Vyžadujú buď veľký pokrok v technológií skladovania elektrickej energie, alebo nový spôsob jej využitia, povedal Sam Jaffe, analytik batérií coloradskej výskumnej spoločnosti Cairn Energy Research.

Odborníci sa domnievajú, že v niektorých prípadoch sa Tesla jednoducho spolieha na vedecký pokrok, ktorý sa udeje medzi dneškom a časom, kedy sľúbila novinky skutočne priniesť na trh.

"Nemyslím si, že by klamali," hovorí Jaffe. "Len pri verejnej prezentácii vynechali niečo, vďaka čomu by sme pochopili, ako tie čísla fungujú."

Skryť Vypnúť reklamu

Tu sú štyri najviac provokujúce tvrdenia Tesly - a pokusy o vyriešenie toho, ako by ich mohla automobilka dosiahnuť.

Dojazd kamiónu: 800 km pri zaťažení 36 ton

Keď sa Musk postavil pred obecenstvo v leteckom hangári pri Los Angeles, prvé, čo ohlásil, je dojazd elektrického ťahača: Plne naložený kamión prejde pri diaľničných rýchlostiach 500 míľ čiže niečo vyše 800 kilometrov. Doterajší držiteľ rekordu, elektrický nákladiak od Daimleru predstavený v októbri, nezvládne ani polovicu.

Kamión s veľkou nosnosťou, určený na dlhé trasy, je najnáročnejší na elektrifikáciu pri zachovaní ziskovosti výrobcu, vysvetľuje Menahem Anderman, prezident kalifornskej spoločnosti Total Battery Consulting.

Tesla to však môže robiť len preto, aby svetu niečo dokázala. "Ak dokážete vyrobiť kamión na batérie," hovorí Anderman, "potom dokážete vyrobiť aj všetko ostatné na batérie."

Skryť Vypnúť reklamu

Tesla chce znížiť spotrebu ťahača tým, že zníži jeho odpor vzduchu - jeho koeficient odporu je porovnateľný s dnešnými športovými autami. Ale aj keď automobilka dosiahne úžasne nízku spotrebu, stále bude potrebovať batériu s kapacitou niekde na úrovni 600 až 1000 kilowatthodín. Len tak sa podarí kamiónu splniť sľube Elona Muska, odhaduje Bloomberg New Energy Finance.

Ak si vezmeme strednú hodnotu - 800 kilowatthodín - tak batéria s takouto kapacitou by vážila vyše 4,5 tony a stála vyše 100 000 dolárov - ešte pred tým, než okolo nej postavíme zvyšok kamiónu.

Tesla ohlásila, že elektrický ťahač s 800-kilometrovým dojazdom bude stáť 180-tisíc dolárov, čím podliezla odhady siedmich analytikov Bloombergu. Úspora na palive v porovnaní s naftovým ťahačom by sa prepravnej spoločnosti mohla vrátiť už za dva roky.

Skryť Vypnúť reklamu

To, na čo sa automobilka môže spoľahnúť, sú klesajúce ceny batérií. Musk verí, že okolo roku 2020, kedy sa začne ťahač naozaj rozširovať, batérie zlacnejú a Tesla môže na Semi profitovať.

Prvé ťahače neprídu na cesty skôr ako v roku 2019 a ich výroba bude aj tak nabiehať pomaly. Veľkí zákazníci budú chcieť najprv vyskúšať zopár kusov, kým elektrifikujú celé flotily. Kým sa Tesle začnú hrnúť veľké objednávky, batérie by mali stáť podstatne menej.

Meganabíjačky: Dobijú 640 kilometrov za 30 minút

Muskove tvrdenie, že kamión po 30 minútach na nabíjačke zvládne prejsť vyše 640 kilometrov by umožnilo ťahaču od Tesly stať sa prvým elektrickým kamiónom na skutočne dlhé vzdialenosti.

Šofér môže vyštartovať s plnou batériou, na ktorú prejde 800 kilometrov, dobiť ju počas obednej prestávky a splniť americký limit 11 hodín denne s tým, že v batérii je ešte dosť šťavy na ďalší deň.

Skryť Vypnúť reklamu

Na to by však Tesla potrebovala nabíjačku, akú sme doteraz ešte nevideli.

"Nerozumiem, ako to funguje," povedal Salim Morsy, analytik pre elektromobily v Bloomberg New Energy Finance. "Naozaj nerozumiem." Rýchlosť nabíjania, o ktorej tesla hovorí, prevyšuje dnes dostupné riešenia a zákazníci majú platiť podstatne menej, než sú dnešné priemerné ceny energií.

Súčasné rýchlonabíjačky Tesla Supercharger majú výkon 120 kilowattov a Modelu S dokážu za 30 minút zvýšiť dojazd približne o 290 kilometrov. Ale to je dojazd osobného auta, nie naloženého kamióna.

Aby tesla dodržala tvrdenie o 640 kilometroch za 30 minút pre plne kamión s 36-tonovým nákladom, jej nabíjačky Megachargers by mali mať výkon 1 200 kilowattow - desaťkrát toľko, ako dnešné nabíjačky Tesly.

Skryť Vypnúť reklamu

Garantovaná cena za nabíjanie: 7 centov za kilowatthodinu

Elektrické ťahače budú vždy drahšie ako naftové, pretože len samotná batéria stojí toľko, ako lacnejší ťahač. Tesla Semi bude stáť 180-tisíc dolárov, naftové ťahače tejto veľkosti stoja aj menej ako stotisíc. Tesla však chce vyvážiť prvotnú investíciu úsporami na palive a údržbe.

Najzaujímavejšou časťou prezentácie bolo, keď tesla oznámila, že bude kamionistom garantovať nabíjanie za cenu 7 centov za kilowatthodinu. To by mohlo podľa odhadov Bloombergu ušetriť kamionistovi asi 30-tisíc dolárov ročne. Musk povedal, že túto cenu dosiahnu sčasti tým, že k nabíjačkám postavia solárne panely a obrovské batérie.

Konkrétne ceny závisia od lokality, no podľa odhadov Bloombergu bude Tesla nabíjanie mohutne dotovať. Za sedem centov, ktoré zaplatí zákazník za kilowatthodinu nabíjania, budú náklady Tesly najmenej 40 centov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nie je možné, aby ste za sedem centov na kilowatthodinu pokryli náklady zariadenia, ktoré nabije megawatthodinovú batériu, vysvetľuje Salim Morsy. "To jednoducho neexistuje."

Na prvé počutie to znie ako katastrofálny scenár, no Tesla už takto prevádzkuje nabíjačky Supercharger, ktoré sú pre mnohých majiteľov elektromobilov zadarmo. Za každú kilowatthodinu elektriny, ktorú zákazníci bezplatne "tankujú", platí Tesla približne jeden dolár. V roku 2017 tak zaplatí automobilka každému autu elektrinu v hodnote asi tisíc dolárov.

Tieto nízke sadzby za nabíjanie by však mohli naštartovať vstup Tesly do novej sféry podnikania. Automobilke pomôžu tým, že si môže vypýtať vyššiu predajnú sumu za každý kamión a za získané prostriedky potom postupne vybudovať a prevádzkovať nabíjaciu sieť.

Skryť Vypnúť reklamu

Malý roadster s dojazdom tisíc kilometrov

Tesla tvrdí, že nový Roadster s cenovkou 200-tisíc dolárov sa stane najrýchlejším sériovo vyrábaným autom na svete, na stovku zrýchli za 1,9 sekundy.

Ešte bláznivejší je predtým nemysliteľný dojazd: asi tisíc kilometrov na jedno nabitie. To je viac, než zvládne akékoľvek iné batériou poháňané vozidlo, a dvojnásobok dojazdu Modelu S.

Na to, aby mal Roadster taký výkon a dojazd, bude podľa Muska potrebovať 200-kilowatthodinovú batériu. To je dvojnásobok oproti v súčasnosti najväčšej, akú Tesla ponúka - Roadster je pritom nižší a celkovo menší, než veľký sedan S alebo SUV X.

Musk pritom v minulosti tvrdil, že do modelov S, 3, X sa väčšia batéria už nezmestí. Ako potom chce vyrobiť malý roadster s dvojnásobnou kapacitou?

Skryť Vypnúť reklamu

Salim Morsy z Bloomberg New Energy Finance má hneď dve odpovede. Ako prvé očakáva, že Tesla bude v Roadsteri ukladať batérie (nie jednotlivé články, ale celé zväzky) na seba. To sa nezaobíde bez problémov s ich manažmentom, no tie by nemali byť neprekonateľné. Morsy však hovorí, že do kompaktnej karosérie Roadsteru by sa asi dve batérie z Modelu S len tak nezmestili.

"Naozaj sa mi nezdá, že auto, ktoré nám Musk ukázal, by malo skutočnú 200-kilowatthodinovú batériu," hovorí Morsy. "Nemyslím si, že je to momentálne fyzicky možné."

Elon Musk sa možno len spolieha na budúcnosť. Zálohy za Roadster zbiera Tesla už teraz, no prvé kúsky nebudú zákazníkom doručené skôr ako v roku 2020. Hustota batérií sa pritom zlepšuje v priemere o 7,5 percenta každý rok, takže v roku 2020 už budú môcť byť batérie menšie a silnejšie aj bez revolučnej technológie.

Skryť Vypnúť reklamu

"Trend zmenšovania batérií je kľúčový pre všetko, čo Tesla o Roadsteri alebo ťahači Semi hovorí," vysvetľuje Morsy. "To je úplne férové. V roku 2020 očakávame iné batérie, než sú na trhu dnes."

Nedávno predstavený ťahač a športiak tak vyvolali viacero otázok o schopnostiach a plánoch Tesly. Samotný Musk možno bude potrebovať ešte niekoľko rokov, aby prišiel na všetky odpovede.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  4. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 6 912
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 372
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 617
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 425
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 344
  6. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 225
  7. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 160
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 740
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 547
  10. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 2 376
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Účastníci protestného zhromaždenia proti opatreniam vlády.

Políciu nepriamo kritizoval aj Heger.


3 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte letnú olympiádu online.


Sportnet 2 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


3 h
Boris Kollár

Exekútori tvrdia, že ľudia sa k peniazom dostanú ešte ťažšie.


28. júl

Neprehliadnite tiež

Dacia Duster

Novinkou je automat pri najsilnejšej verzii.


9 h
Volkswagen Taigo

Osloviť chce športovejšími líniami aj veľkým kufrom.


29. júl
Hyundai Kona

Na prvých miestach sú kórejské značky.


28. júl
Renault Arkana E-Tech

Výrobcovi sa podaril zaujímavý hybrid s nízkou spotrebou.


27. júl