SME

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Flickr / CC Your Best Digs)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo sa zmenilo na autosedačkách v roku 2017?

Tento rok začala na autosedačky pre väčšie deti platiť nová norma Hospodárskej komisie OSN pre Európu, podľa ktorej sa schvaľujú pred uvedením na trh. Sedačky pre menšie deti sa schaľujú podľa novej normy už od roku 2013.

Staršia norma má označenie 44/04, nová R129. Aj sedačky, ktoré boli schválené podľa starej normy, zatiaľ môžu ostať v predaji a môžu sa ďalej používať.

V najbližších rokoch sa očakáva ukončenie predaja sedačiek podľa starej normy. Konkrétny termín zatiaľ nebol stanovený, dávnejšie sa hovorilo o roku 2018.

SkryťVypnúť reklamu

V čom spočíva norma i-Size?

Hospodárska komisia OSN pre Európu upravila predpisy tak, aby sa zvýšila bezpečnosť detí pri preprave autom. Medzi najdôležitejšie zmeny patria:

  • Deti do veku 15 mesiacov majú byť prepravované zásadne proti smeru jazdy. Dôvodom je lepšia ochrana hlavy batoľaťa - jeho hlava je v pomere k telu veľká a ťažká a krčné svaly, ktoré by ju držali na mieste ešte nie sú dostatočne vyvinuté. Pri členom náraze poskytuje sedačka obrátená proti smeru jazdy lepšiu ochranu hlavy a krku.
  • Deti do 125 centimetrov výšky už nesmú používať takzvaný podsedák bez opierky chrbta. Ten totiž pre menšie deti nezabezpečuje správne uchytenie bezpečnostného pásu a pri vystrelení bočných airbagov zabezpečuje podsedák s opierkou chrbta lepšiu ochranu.
  • Pri schvaľovaní nových autosedačiek sa okrem doterajších nárazových testov spredu a zozadu používa aj test bočného nárazu, to všetko za použitia figuríny vybavenej viac senzormi. Vďaka tomu by mali byť nové sedačky bezpečnejšie a kvalitnejšie.
Načítavam video...

Norma už nepoužíva rozdelenie do kategórií podľa hmotnosti ako doteraz. Sedačky sa po novom vyberajú podľa výšky dieťaťa, ale konkrétne výškové kategórie stanovené nie sú.

SkryťVypnúť reklamu

Výrobcovia na nových sedačkách používajú označenie i-Size. "i" v názve symbolizuje nemáte si sedačku kupovať podľa váhy dieťaťa, ale "inteligentne" podľa jeho výšky. Tá lepšie a presnejšie odráža to, akú veľkú sedačku dieťa potrebuje.

Stará norma

ECE 44/04

Nová norma

ECE R129

0 - 13 kg

Veľkostné kategórie zrušené

Používa sa označenie i-Size

Autosedačky sa kupujú podľa výšky dieťaťa

0 - 18 kg
9 - 18 kg
15 - 36 kg

Ako sa pripevňujú nové autosedačky k autu?

Norma R129 zatiaľ platí pre sedačky všetkých veľkostí, ktoré sa k autu kotvia systémom ISOFIX. Najnovšie a najbezpečnejšie modely s označením i-Size si teda zatiaľ môžete k autu pripojiť len pomocou kotviacich bodov ISOFIX.

ISOFIX sa začal vo väčšom rozširovať pred viac ako desiatimi rokmi a dnes už ho majú prakticky všetky nové autá. Ak máte staršie auto bez kotviacich bodov ISOFIX, kúpte si staršiu sedačku, ktorá sa k autu pripevňuje pomocou bezpečnostných pásov.

SkryťVypnúť reklamu

Pomocou ISOFIXu je autosedačka pripevnená prakticky priamo na karosériu, nie len o sedadlo auta bezpečnostným pásom. Keďže kotviace body ISOFIX sú pevné - nehýbu sa ako pás - pripevnenie sedačky by malo byť jednoduchšie a bezpečnejšie. Pravdepodobnosť, že sedačka je pripevnenená nesprávne, je totiž nižšia.

Mnohé sedačky i-Size majú veľmi veľkú základňu - automobilky už v posledných rokoch vyrábajú sedadlá tak, aby na nich aj tieto veľké autosedačky dobre sedeli. Viacerí výrobcovia autosedačiek vedú vlastný zoznam áut a k nim sediacich autosedačiek.

Aj sedačky, ktoré sa do auta upevňujú pomocou bezpečnostného pásu, by mali byť v najbližších rokoch schvaľované podľa novej normy s označením i-Size.

Môžem naďalej používať starú sedačku?

Áno. Zakázaný je predaj a používanie autosedačiek podľa najstarších noriem 44/01 a 44/02. Novšie seadčky ďalej ostávajú v predaji a môžu sa používať v autách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To, podľa akej normy je sedačka schválená (homologovaná), by malo byť uvedené na štítku na autosedačke.

Treba tiež dodať, že výber sedačky, jej správne ukotvenie a pripútanie dieťaťa by malo byť v záujme ochrany dieťaťa, nie plnenia technických noriem a právnych predpisov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  6. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  1. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  2. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Ako znížiť vysoký tlak a cholesterol
  5. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  6. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  7. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  8. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 10 327
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 10 241
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 896
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 024
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 239
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 1 873
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 788
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 585
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rastislav Puchala: Fico má pravdu. Režimy v Číne a Vietname sú vysoko inšpiratívne
  2. Tomáš Hrubý: Byt bez dverí
  3. Martin Turčan: Copak je to za vojáka?
  4. Erik Kriššák: Radoslava Hubeková – Intersvet
  5. Vladimír Čuchran: Vojačkovia
  6. Ľubica Adamková: Máte PZP? Takto vás môže prekvapiť.
  7. Oskar Kaman: Staromešťan opäť na odstrel
  8. Viktor Pamula: "Bezbariérovosť " v 21. storočí
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 21 908
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 119
  3. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 977
  4. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 373
  5. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 6 193
  6. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 852
  7. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 649
  8. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 4 811
  1. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  2. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  3. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  4. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  5. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  6. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  7. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  8. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
SkryťZatvoriť reklamu