SME

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Flickr / CC Your Best Digs)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo sa zmenilo na autosedačkách v roku 2017?

Tento rok začala na autosedačky pre väčšie deti platiť nová norma Hospodárskej komisie OSN pre Európu, podľa ktorej sa schvaľujú pred uvedením na trh. Sedačky pre menšie deti sa schaľujú podľa novej normy už od roku 2013.

Staršia norma má označenie 44/04, nová R129. Aj sedačky, ktoré boli schválené podľa starej normy, zatiaľ môžu ostať v predaji a môžu sa ďalej používať.

V najbližších rokoch sa očakáva ukončenie predaja sedačiek podľa starej normy. Konkrétny termín zatiaľ nebol stanovený, dávnejšie sa hovorilo o roku 2018.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V čom spočíva norma i-Size?

Hospodárska komisia OSN pre Európu upravila predpisy tak, aby sa zvýšila bezpečnosť detí pri preprave autom. Medzi najdôležitejšie zmeny patria:

  • Deti do veku 15 mesiacov majú byť prepravované zásadne proti smeru jazdy. Dôvodom je lepšia ochrana hlavy batoľaťa - jeho hlava je v pomere k telu veľká a ťažká a krčné svaly, ktoré by ju držali na mieste ešte nie sú dostatočne vyvinuté. Pri členom náraze poskytuje sedačka obrátená proti smeru jazdy lepšiu ochranu hlavy a krku.
  • Deti do 125 centimetrov výšky už nesmú používať takzvaný podsedák bez opierky chrbta. Ten totiž pre menšie deti nezabezpečuje správne uchytenie bezpečnostného pásu a pri vystrelení bočných airbagov zabezpečuje podsedák s opierkou chrbta lepšiu ochranu.
  • Pri schvaľovaní nových autosedačiek sa okrem doterajších nárazových testov spredu a zozadu používa aj test bočného nárazu, to všetko za použitia figuríny vybavenej viac senzormi. Vďaka tomu by mali byť nové sedačky bezpečnejšie a kvalitnejšie.
Načítavam video...

Norma už nepoužíva rozdelenie do kategórií podľa hmotnosti ako doteraz. Sedačky sa po novom vyberajú podľa výšky dieťaťa, ale konkrétne výškové kategórie stanovené nie sú.

SkryťVypnúť reklamu

Výrobcovia na nových sedačkách používajú označenie i-Size. "i" v názve symbolizuje nemáte si sedačku kupovať podľa váhy dieťaťa, ale "inteligentne" podľa jeho výšky. Tá lepšie a presnejšie odráža to, akú veľkú sedačku dieťa potrebuje.

Stará norma

ECE 44/04

Nová norma

ECE R129

0 - 13 kg

Veľkostné kategórie zrušené

Používa sa označenie i-Size

Autosedačky sa kupujú podľa výšky dieťaťa

0 - 18 kg
9 - 18 kg
15 - 36 kg

Ako sa pripevňujú nové autosedačky k autu?

Norma R129 zatiaľ platí pre sedačky všetkých veľkostí, ktoré sa k autu kotvia systémom ISOFIX. Najnovšie a najbezpečnejšie modely s označením i-Size si teda zatiaľ môžete k autu pripojiť len pomocou kotviacich bodov ISOFIX.

ISOFIX sa začal vo väčšom rozširovať pred viac ako desiatimi rokmi a dnes už ho majú prakticky všetky nové autá. Ak máte staršie auto bez kotviacich bodov ISOFIX, kúpte si staršiu sedačku, ktorá sa k autu pripevňuje pomocou bezpečnostných pásov.

SkryťVypnúť reklamu

Pomocou ISOFIXu je autosedačka pripevnená prakticky priamo na karosériu, nie len o sedadlo auta bezpečnostným pásom. Keďže kotviace body ISOFIX sú pevné - nehýbu sa ako pás - pripevnenie sedačky by malo byť jednoduchšie a bezpečnejšie. Pravdepodobnosť, že sedačka je pripevnenená nesprávne, je totiž nižšia.

Mnohé sedačky i-Size majú veľmi veľkú základňu - automobilky už v posledných rokoch vyrábajú sedadlá tak, aby na nich aj tieto veľké autosedačky dobre sedeli. Viacerí výrobcovia autosedačiek vedú vlastný zoznam áut a k nim sediacich autosedačiek.

Aj sedačky, ktoré sa do auta upevňujú pomocou bezpečnostného pásu, by mali byť v najbližších rokoch schvaľované podľa novej normy s označením i-Size.

Môžem naďalej používať starú sedačku?

Áno. Zakázaný je predaj a používanie autosedačiek podľa najstarších noriem 44/01 a 44/02. Novšie seadčky ďalej ostávajú v predaji a môžu sa používať v autách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To, podľa akej normy je sedačka schválená (homologovaná), by malo byť uvedené na štítku na autosedačke.

Treba tiež dodať, že výber sedačky, jej správne ukotvenie a pripútanie dieťaťa by malo byť v záujme ochrany dieťaťa, nie plnenia technických noriem a právnych predpisov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  4. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 14 718
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 11 169
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 7 954
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 5 225
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 997
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 4 064
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 3 015
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 2 070
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Droppa: Čo vám Fico na tlačovke nepovedal.
  2. Miroslav Hagara: Hybridná vojna Ruska v praxi
  3. Irena Šimuneková: Pohorie Tríbeč vo farbách jesene - Uhliská
  4. Alexandra Drobná: Rozhovory s "Bohom", kedy ich vedieš ? Aneb si k sebe úprimný? Poodstúp si kúsok.
  5. Gustáv Murín: Čítanie na nedeľu: Ponaučenia zo Španielska
  6. Jozef Javurek: Pád
  7. Martin Eštočák: Prešov – cesta na Kútoch je už 1 rok neskolaudovaná. Postavená aj na cudzích pozemkoch.
  8. Rado Surovka: Hurá, zvíťazili sme !
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 14 652
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 11 796
  3. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 7 241
  4. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 6 137
  5. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 758
  6. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 623
  7. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod. 4 983
  8. Ivan Mlynár: S klesajúcimi preferenciami, Robert Fico pripomína už len vyťahanú gumu v starých teplákoch. 4 219
  1. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  2. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  3. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  4. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  5. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  6. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  7. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  8. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
SkryťZatvoriť reklamu