SME
reklama

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Flickr / CC Your Best Digs)
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo sa zmenilo na autosedačkách v roku 2017?

Tento rok začala na autosedačky pre väčšie deti platiť nová norma Hospodárskej komisie OSN pre Európu, podľa ktorej sa schvaľujú pred uvedením na trh. Sedačky pre menšie deti sa schaľujú podľa novej normy už od roku 2013.

Staršia norma má označenie 44/04, nová R129. Aj sedačky, ktoré boli schválené podľa starej normy, zatiaľ môžu ostať v predaji a môžu sa ďalej používať.

V najbližších rokoch sa očakáva ukončenie predaja sedačiek podľa starej normy. Konkrétny termín zatiaľ nebol stanovený, dávnejšie sa hovorilo o roku 2018.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V čom spočíva norma i-Size?

Hospodárska komisia OSN pre Európu upravila predpisy tak, aby sa zvýšila bezpečnosť detí pri preprave autom. Medzi najdôležitejšie zmeny patria:

  • Deti do veku 15 mesiacov majú byť prepravované zásadne proti smeru jazdy. Dôvodom je lepšia ochrana hlavy batoľaťa - jeho hlava je v pomere k telu veľká a ťažká a krčné svaly, ktoré by ju držali na mieste ešte nie sú dostatočne vyvinuté. Pri členom náraze poskytuje sedačka obrátená proti smeru jazdy lepšiu ochranu hlavy a krku.
  • Deti do 125 centimetrov výšky už nesmú používať takzvaný podsedák bez opierky chrbta. Ten totiž pre menšie deti nezabezpečuje správne uchytenie bezpečnostného pásu a pri vystrelení bočných airbagov zabezpečuje podsedák s opierkou chrbta lepšiu ochranu.
  • Pri schvaľovaní nových autosedačiek sa okrem doterajších nárazových testov spredu a zozadu používa aj test bočného nárazu, to všetko za použitia figuríny vybavenej viac senzormi. Vďaka tomu by mali byť nové sedačky bezpečnejšie a kvalitnejšie.
Načítavam video...

Norma už nepoužíva rozdelenie do kategórií podľa hmotnosti ako doteraz. Sedačky sa po novom vyberajú podľa výšky dieťaťa, ale konkrétne výškové kategórie stanovené nie sú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výrobcovia na nových sedačkách používajú označenie i-Size. "i" v názve symbolizuje nemáte si sedačku kupovať podľa váhy dieťaťa, ale "inteligentne" podľa jeho výšky. Tá lepšie a presnejšie odráža to, akú veľkú sedačku dieťa potrebuje.

Stará norma

ECE 44/04

Nová norma

ECE R129

0 - 13 kg

Veľkostné kategórie zrušené

Používa sa označenie i-Size

Autosedačky sa kupujú podľa výšky dieťaťa

0 - 18 kg
9 - 18 kg
15 - 36 kg

Ako sa pripevňujú nové autosedačky k autu?

Norma R129 zatiaľ platí pre sedačky všetkých veľkostí, ktoré sa k autu kotvia systémom ISOFIX. Najnovšie a najbezpečnejšie modely s označením i-Size si teda zatiaľ môžete k autu pripojiť len pomocou kotviacich bodov ISOFIX.

ISOFIX sa začal vo väčšom rozširovať pred viac ako desiatimi rokmi a dnes už ho majú prakticky všetky nové autá. Ak máte staršie auto bez kotviacich bodov ISOFIX, kúpte si staršiu sedačku, ktorá sa k autu pripevňuje pomocou bezpečnostných pásov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pomocou ISOFIXu je autosedačka pripevnená prakticky priamo na karosériu, nie len o sedadlo auta bezpečnostným pásom. Keďže kotviace body ISOFIX sú pevné - nehýbu sa ako pás - pripevnenie sedačky by malo byť jednoduchšie a bezpečnejšie. Pravdepodobnosť, že sedačka je pripevnenená nesprávne, je totiž nižšia.

Mnohé sedačky i-Size majú veľmi veľkú základňu - automobilky už v posledných rokoch vyrábajú sedadlá tak, aby na nich aj tieto veľké autosedačky dobre sedeli. Viacerí výrobcovia autosedačiek vedú vlastný zoznam áut a k nim sediacich autosedačiek.

Aj sedačky, ktoré sa do auta upevňujú pomocou bezpečnostného pásu, by mali byť v najbližších rokoch schvaľované podľa novej normy s označením i-Size.

Môžem naďalej používať starú sedačku?

Áno. Zakázaný je predaj a používanie autosedačiek podľa najstarších noriem 44/01 a 44/02. Novšie seadčky ďalej ostávajú v predaji a môžu sa používať v autách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To, podľa akej normy je sedačka schválená (homologovaná), by malo byť uvedené na štítku na autosedačke.

Treba tiež dodať, že výber sedačky, jej správne ukotvenie a pripútanie dieťaťa by malo byť v záujme ochrany dieťaťa, nie plnenia technických noriem a právnych predpisov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Prioritou vzdelávania na Slovensku má byť talent
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Priesady ako zo škatuľky
  4. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  5. Každý piaty zomrie
  6. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  7. Vydrica rozšíri gastromapu Bratislavy o zaujímavé koncepty
  8. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba
  1. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  2. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  3. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  4. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  5. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Spúšťa sa online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 046
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 895
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 770
  4. Každý piaty zomrie 8 302
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 747
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 672
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 502
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 302
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  2. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  3. Julius Kravjar: Kandidáti
  4. Blanka Ulaherová: Iorana! (Prechádzky nielen po Patagónii – 4/4)
  5. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /
  6. Jakub Rochlitz: Trhové Trháky Týždňa - Nvidia GTC 2024 ukáže budúcnosť AI
  7. Dada Vozáriková: Lyžovačka a polárna žiara v Tromsø: jedno horšie ako druhé (+ film)
  8. Ján Valchár: A novým prezidentom v rusku sa stáva... (prekvapenie?)
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 24 988
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 446
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 637
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 596
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 741
  6. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 12 584
  7. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 102
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 7 474
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu