Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ilustračné foto.(Zdroj: Flickr / CC Your Best Digs)
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo sa zmenilo na autosedačkách v roku 2017?

Tento rok začala na autosedačky pre väčšie deti platiť nová norma Hospodárskej komisie OSN pre Európu, podľa ktorej sa schvaľujú pred uvedením na trh. Sedačky pre menšie deti sa schaľujú podľa novej normy už od roku 2013.

Staršia norma má označenie 44/04, nová R129. Aj sedačky, ktoré boli schválené podľa starej normy, zatiaľ môžu ostať v predaji a môžu sa ďalej používať.

V najbližších rokoch sa očakáva ukončenie predaja sedačiek podľa starej normy. Konkrétny termín zatiaľ nebol stanovený, dávnejšie sa hovorilo o roku 2018.

V čom spočíva norma i-Size?

Hospodárska komisia OSN pre Európu upravila predpisy tak, aby sa zvýšila bezpečnosť detí pri preprave autom. Medzi najdôležitejšie zmeny patria:

  • Deti do veku 15 mesiacov majú byť prepravované zásadne proti smeru jazdy. Dôvodom je lepšia ochrana hlavy batoľaťa - jeho hlava je v pomere k telu veľká a ťažká a krčné svaly, ktoré by ju držali na mieste ešte nie sú dostatočne vyvinuté. Pri členom náraze poskytuje sedačka obrátená proti smeru jazdy lepšiu ochranu hlavy a krku.
  • Deti do 125 centimetrov výšky už nesmú používať takzvaný podsedák bez opierky chrbta. Ten totiž pre menšie deti nezabezpečuje správne uchytenie bezpečnostného pásu a pri vystrelení bočných airbagov zabezpečuje podsedák s opierkou chrbta lepšiu ochranu.
  • Pri schvaľovaní nových autosedačiek sa okrem doterajších nárazových testov spredu a zozadu používa aj test bočného nárazu, to všetko za použitia figuríny vybavenej viac senzormi. Vďaka tomu by mali byť nové sedačky bezpečnejšie a kvalitnejšie.

Norma už nepoužíva rozdelenie do kategórií podľa hmotnosti ako doteraz. Sedačky sa po novom vyberajú podľa výšky dieťaťa, ale konkrétne výškové kategórie stanovené nie sú.

Výrobcovia na nových sedačkách používajú označenie i-Size. "i" v názve symbolizuje nemáte si sedačku kupovať podľa váhy dieťaťa, ale "inteligentne" podľa jeho výšky. Tá lepšie a presnejšie odráža to, akú veľkú sedačku dieťa potrebuje.

Stará norma

ECE 44/04

Nová norma

ECE R129

0 - 13 kg

Veľkostné kategórie zrušené

Používa sa označenie i-Size

Autosedačky sa kupujú podľa výšky dieťaťa

0 - 18 kg
9 - 18 kg
15 - 36 kg

Ako sa pripevňujú nové autosedačky k autu?

Norma R129 zatiaľ platí pre sedačky všetkých veľkostí, ktoré sa k autu kotvia systémom ISOFIX. Najnovšie a najbezpečnejšie modely s označením i-Size si teda zatiaľ môžete k autu pripojiť len pomocou kotviacich bodov ISOFIX.

ISOFIX sa začal vo väčšom rozširovať pred viac ako desiatimi rokmi a dnes už ho majú prakticky všetky nové autá. Ak máte staršie auto bez kotviacich bodov ISOFIX, kúpte si staršiu sedačku, ktorá sa k autu pripevňuje pomocou bezpečnostných pásov.

Pomocou ISOFIXu je autosedačka pripevnená prakticky priamo na karosériu, nie len o sedadlo auta bezpečnostným pásom. Keďže kotviace body ISOFIX sú pevné - nehýbu sa ako pás - pripevnenie sedačky by malo byť jednoduchšie a bezpečnejšie. Pravdepodobnosť, že sedačka je pripevnenená nesprávne, je totiž nižšia.

Mnohé sedačky i-Size majú veľmi veľkú základňu - automobilky už v posledných rokoch vyrábajú sedadlá tak, aby na nich aj tieto veľké autosedačky dobre sedeli. Viacerí výrobcovia autosedačiek vedú vlastný zoznam áut a k nim sediacich autosedačiek.

Aj sedačky, ktoré sa do auta upevňujú pomocou bezpečnostného pásu, by mali byť v najbližších rokoch schvaľované podľa novej normy s označením i-Size.

Môžem naďalej používať starú sedačku?

Áno. Zakázaný je predaj a používanie autosedačiek podľa najstarších noriem 44/01 a 44/02. Novšie seadčky ďalej ostávajú v predaji a môžu sa používať v autách.

To, podľa akej normy je sedačka schválená (homologovaná), by malo byť uvedené na štítku na autosedačke.

Treba tiež dodať, že výber sedačky, jej správne ukotvenie a pripútanie dieťaťa by malo byť v záujme ochrany dieťaťa, nie plnenia technických noriem a právnych predpisov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 697
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 710
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 351
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 400
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 836
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 385
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 733
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 661
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 793
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 248

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.