SME

Chevrolet vyrobil osemvalec, ktorý vie vypnúť sedem valcov

Silverado používa diely z hliníka, za ktoré výrobca konkurenciu kritizoval.

(Zdroj: Chevrolet)

DETROIT, BRATISLAVA. Jediný valec stačí pri pokojnej jazde na to, aby udržal obrovský pikap v pohybe. Technológiu vypínania valcov používajú aj mnohé európske autá, no nový Chevrolet Silverado sa vie uskromniť najviac zo všetkých.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Technológia automatického vypínania valcov je na trhu už niekoľko rokov, napríklad koncern Volkswagen ju používa v štvorvalcových motoroch s označením 1,4 TSI ACT. V nich riadiaca jednotka pri pokojnej jazde vypne vstrekovanie paliva do dvoch valcov, pri vidlicových motoroch ide obvykle o celý rad valcov.

SkryťVypnúť reklamu

V novej generácií pikapu Silverado, ktoré Chevrolet predstavil na prebiehajúcom autosalóne v Detroite, vie riadiaca jednotka vypnúť "akýkoľvek počet valcov", píše sa v tlačovej správe. Pri každom otočení kľukového hriadeľa sa vypnú iné valce, aby žiaden príliš nevychladol a aby sa minimalizovali vibrácie.

Ponúkne viac chrómu alebo menej chrómu

Keď Chevrolet pripravoval súčasnú generáciu Silverada, automobilka sa práve spamätávala z prekonaného bankrotu, potrebovala čo najrýchlejšie dostať na trh nový pikap a preto sa ponáhľala s jeho vývojom. "Toto Silverado je konečne pikap, aký sme chceli postaviť," povedal o novinke Mark Reuss, riaditeľ vývoja koncernu General Motors.

Prečítajte si tiež: Súboj pickupov: Oceľový Chevrolet zaútočil na hliníkový Ford, vyhrala plastová Honda Čítajte 

Nové Silverado je väčšie ako predchodca, ale pritom je až o 200 kilogramov ľahšie - okrem iného vďaka tomu, že viaceré panely karosérie sú po novom z hliníka, za čo Chevrolet v minulosti kritizoval konkurenčný Ford. (Ford aj Chevrolet používajú oceľový rám.)

SkryťVypnúť reklamu

Medzi novinky Silverada patrí aj elektricky sklopné zadné čelo, vôbec prvý raz použité na pikape. Zákazníci majú na výber osem stupňov výbavy, ktoré sa navonok líšia množstvom použitého chrómu, pretože podľa automobilky preferujú niektorí nenápadnejšie vozidlá a iných zrkadlové plochy priťahujú.

Lacná úspora paliva

Pod kapotou Silverada nájdeme naftový trojlitrový radový šesťvalec a benzínové V8 s objemom 5,3 a 6,2 litra. Kdispozícii je aj nová desaťstupňová automatická prevodovka.

Benzínové osemvalce sú vybavené spomínanou technológiou vypínania valcov, ktorá by mala v priemere ušetriť okolo 15 percent paliva. Na prvý pohľad to neznie ako veľká úspora, no valce sa vypínajú len pri nízkej záťaži a do tých, ktoré ostávajú aktívne, sa vstrekuje väčšie množstvo paliva.

SkryťVypnúť reklamu

Startup Tula Technologies, ktorý začal takéto vypínanie valcov ešte v roku 2014 vyvíjať, vtedy upozornil , že táto úspora paliva je relatívne lacná. Náklady na ušetrenie jedného percenta paliva vypínaním valcov sú asi 30 dolárov, rovnaká úspora použitím hybridnej technológie stojí 200 dolárov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 63 399
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 151
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 728
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 780
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 165
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 992
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 154
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 84 972
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 164
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 505
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 823
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 248
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 880
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 248
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 751
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu