LAS VEGAS. Na uplynulom veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas sa predstavilo viacero nových značiek so svojimi elektromobilmi. Jedna z nich už skúsenosti má a hoci po ambicióznom prvom modeli prišiel bankrot, teraz sa snaží znovu uspieť - je ňou americký Fisker.
Fisker Karma bol jedným z prvých sériovo vyrábaných plug-in hybridov. Jeho dizajnér a zakladateľ spoločnosti v jednej osobe, Henrik Fisker, mal podobnú víziu ako Elon Musk s Teslou. Na rozdiel od neho nakoniec Fisker ostal pri jedinom modeli a ďalšie sa už do výroby nedostali.
Po uvedení na trh v roku 2011 prišlo nadšenie, aké dnes zažíva Tesla. S Fiskerom Karma jazdili hviezdy ako Ashton Kutcher, Leonardo DiCaprio či Justin Bieber. Na rozdiel od Tesly nemal Fisker vlastnú technológiu a musel ju riešiť cez dodávateľov, čo sa nakoniec stalo kameňom úrazu.
Nastali problémy s výrobou aj kvalitou, spoločnosť sa zadĺžila a v roku 2013 vyhlásila bankrot. Lenže bývalý dizajnér Astonov Martin či BMW Z8 sa nevzdáva.

V čase príchodu množstva čínskych projektov luxusných elektromobilov, ohlásil návrat aj Fisker. Jeho tromfom má byť emotívny dizajn, autonómne riadenie aj nová generácia batérií.
Majú obsahovať pevný elektrolyt, ktorý nahradí tekutý či gélový používaný v súčasných lítium-íonových batériách. Hlavnou prednosťou je rýchle nabitie v priebehu niekoľkých minút.
Na podobnej technológii pracujú už viaceré automobilky, napríklad Toyota.
Emotion bude konkurentom pre Teslu model S, ale trúfne si aj na Mercedes, tvrdí Fisker. Ďalšie technické podrobnosti konceptu Emotion Fisker zatiaľ neprezradil.
Známa je zatiaľ maximálna rýchlosť 260 kilometrov za hodinu a dojazd na jedno nabitie 640 kilometrov. Sériový model by mal od konceptu prevziať aj motýlikové otváranie dverí a plne autonómne riadenie. Automobilka už teraz prijíma objednávky, cena začína pri sume 106-tisíc eur a výroba v USA začne na budúci rok.