V Renaulte Koleos vám priestor ani pohodlie chýbať nebudú (test)

Chyby svojho predchodcu už neopakuje, v triede si trúfa aj na najlepších.

(Zdroj: Peter Kálmán)

Možno si ešte spomeniete na prvé SUV od Renaultu, ktoré sa pod názvom Koleos predávalo od roku 2008. Ak nie, nemožno sa veľmi čudovať. Napriek dvom faceliftom väčší predajný úspech nezaznamenalo.

Druhá generácia je však úplne iným autom. Renault medzičasom nabral množstvo skúseností pri stavbe svojich menších crossoverov Kadjar alebo Captur. K nim primiešal niečo zo svojich obľúbených a praktických MPV a celé to zabalil do atraktívneho zovňajšku.

Francúzskym automobilom sa nikdy nedal vytknúť nezaujímavý dizajn. Renault nie je výnimkou, aj keď niektoré ich modely nemusia byť každému po chuti. Dizajnový jazyk najnovších modelov je však skutočne trefou do čierneho.

Článok pokračuje pod video reklamou

Koleos z neho ťaží ako sa len dá. Typické denné svietenie v tvare písmena C zasahujú ešte hlbšie do predného nárazníka, vďaka čomu pôsobí vyššie a robustnejšie. Veľkú plochu predných blatníkov opticky delia chrómové lišty, ktoré začínajú pri predných svetlách a zakončené sú podobným tvarom C.

Podobné optické ilúzie na nás hrá aj pri pohľade zozadu, kde rozmery Koleosu zdôrazňujú svetlá tiahnuce sa po takmer celej šírke zadných dverí.

Medzi SUV je už tradíciou pokryť spodnú časť karosérie čiernym plastom, vďaka čomu auto získa opticky vyššiu svetlú výšku a pôsobí odolnejšie a masívnejšie. Hoci Koleos využíva všetky tieto triky aby pôsobil väčší, skutočne nejde o malé auto.

Až 35 litrov odkladacích priestorov

Ak by niekto bol stále na pochybách, stačí otvoriť dvere a ponoriť sa do pohodlných mäkkých sedadiel, ktoré pripomínajú skôr kreslá. V kabíne sa totiž naplno prejavia skúsenosti nadobudnuté rokmi výroby priestranných MPV.

Interiér pôsobí vzdušne a priestranne, bez ohľadu na to, či sa usadíte na predné alebo zadné sedadlá. Nevýhodou oproti konkurencii je nemožnosť sadnúť si do tretieho radu sedadiel, Koleos sa totiž v sedemmiestnom prevedení nevyrába. Ak túžite po Renaulte so siedmimi sedadlami, budete musieť siahnuť po modeloch Espace alebo Grand Scénic.

V zadnom rade nebudú mať ani tí najvyšší problém s priestorom nad hlavou, ani s priestorom na nohy. K pohodliu im dopomôžu výduchy klimatizácie, 12-voltová zásuvka a dva nabíjacie USB porty.

Kvalita interiéru je na prekvapivo vysokej úrovni, nič nie je uvoľnené ani nevrźga. Použité materiály sú príjemne na pohľad aj na dotyk, trocha nám vadila iba napodobenina dreva ktorá pôsobí akosi lacno a falošne. Lesklé čierne plochy zase vyzerajú vynikajúco kým sú čisté, no bije na nich do očí každé zrnko prachu.

Interiéru dominuje výrazne vertikálna palubná doska s 8,7-palcovým dotykovým displejom multimediálneho systému R-Link. Druhý displej sa nachádza pred vodičom a zastupuje funkciu tradičných analógových prístrojov.

V studených zimných mesiacoch bol nedoceniteľný zimný balík Winter, ktorý za príplatok 450 eur zahŕňa vyhrievané predné sedadlá, volant a čelné sklo. Takto vybavený Koleos patrí k tým príjemnejším autám do ktorých cez mrazivé rána môžete nasadnúť.

Na praktickosti kabíne pridáva aj množstvo rôznych odkladacích schránok a priehradok, podľa Renaultu majú odkladacie priestory v Koleose dohromady objem až 35 litrov. Nájdeme tu dokonca aj držiak na nápoje s funkciami chladenia a ohrievania.

Šikovný je tiež dobre tvarovaný batožinový priestor s plochým dnom. Ten ponúka 538 litrov objemu, po sklopení delených zadných sedadiel stúpne na 1 706 litrov.

Svoje rozmery pred vodičom neskryje

Všetok tento priestor a pohodlie si však vyberajú svoju daň pri šoférovaní veľkého SUV. Nedá sa povedať, že by sa s nim jazdilo zle, no pôsobí pomerne ťažkopádne. Podobne ako je posádka izolovaná od vonkajšieho sveta je izolovaný aj volant od diania pod kolesami automobilu.

Prečítajte si tiež: Renault Koleos je pohodlný ako veľká perina (prvá jazda)

Koleos aj tak nie je auto stvorené na rýchlu jazdu kľukatými cestami alebo prepletanie úzkymi uličkami historického mesta. Najlepšie sa cíti na diaľnici, kde perfektne izoluje hluk a vezie vás v perfektnom pohodlí.Iba o málo horší je na bežných cestách v meste či mimo neho.

Komfortne naladený podvozok síce prispieva k ťažkopádnosti, kompenzuje to ale vynikajúcim filtrovaním nerovností. Okoloidúce autá dokázali stojaci Koleos celkom výrazne rozkolísať, čo je spolu s výraznejšími náklonmi pri rýchlych prejazdoch zákrutami daň za pohodlný mäkký podvozok.

Podobné pocity v nás vyvolal aj dvojlitrový turbodiesel s výkonom 177 koní. Veľké SUV rozhýbe bez prílišnej námahy, no šprint na stovku za 10,7 sekundy nepatrí k najrýchlejším. Jeho chod je však veľmi kultivovaný a na auto týchto rozmerov dosahuje aj celkom slušnú spotrebu, pri jazde v meste sme sa pohybovali okolo úrovne 7 litrov na 100 kilometrov.

V ponuke je okrem dvojlitra ešte menší motor s objemom 1,6 litra a výkonom 130 koní. Oba ponúkané motory sú naftové štvorvalce, benzín do Koleosu tankovať nebudete.

Pred dynamikou dostal prednosť komfort

Hoci opis jazdnej dynamiky znie celkom negatívne, svoj účel spĺňa veľký Renault na výbornú. Škoda iba manuálnej prevodovky, ktorá sa k charakteru auta príliš nehodí. Radšej by sme volili CVT prevodovku, ktorá je dostupná za príplatok k silnejšiemu motoru.

Technicky Koleos vychádza z modelu Nissan X-Trail, s ktorým zdieľa platformu CMF. Na rovnakej platforme stoja napríklad aj modely Mégane, Espace, alebo Nissan Qashqai.

Predný náhon je exkluzívny pre slabšiu motorizáciu, pohon oboch náprav zase dostanete iba k dvojlitru. Pomocou prepínača viete voliť medzi režimom pohonu prednej nápravy, automatickým rozdeľovaním sily na obe nápravy alebo stálym rozdelením krútiaceho momentu v pomere 50:50. Podobne ako mnohé iné SUV, prejazdy ľahkým terénom zvláda vynikajúco, ale čistokrvný teréniak to nie je.

V čom Koleos za konkurenciou zaostáva sú technológie. Síce už v základe ponúka rôzne bezpečnostné systémy ako sledovanie únavy vodiča alebo rozpoznávanie dopravných značiek, no napríklad adaptívny tempomat by ste tu hľadali márne. Podobne ponúka systém varovania pred opustením jazdného pruhu ale aktívne vás v ňom udržiavať nedokáže.

Absencia týchto technológií v ponuke nás trocha zarazila, keďže samotný Renault ich ponúka pre iné modely. Takisto ich majú v ponuke aj mnohí priami konkurenti Koleosu.

Testovaný Koleos bol v prostrednej výbave Intens, ktorá oproti základu zahŕňa napríklad sledovanie mŕtveho uhla, automatické diaľkové svetlá či cúvaciu kameru. Z príplatkovej výbavy dostal iba spomínaný zimný balík a dojazdovú rezervu, ktorú sme žiaľbohu boli nútení tiež otestovať.

Až na pár vecí je teda Koleos skutočne dobrým autom. Nepatrí síce k absolútnej špičke segmentu a neponúka tretí rad sedadiel, no všetko vynahrádza vynikajúcim pohodlím a nadpriemerne bohatým priestorom pre pasažierov v zadnom rade.

Nie je to auto, pri ktorom sa budete tešiť na jazdu samotnú, na zážitok za volantom. Je to auto, v ktorom sa chcete pohodlne odviezť domov po náročnom dni v práci, auto ktoré robí niekoľkohodinovú cestu na lyžovačku oveľa príjemnejšou.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelRenault Koleos Intens Energy dCi 175 4x4
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur)26 490 / 32 490 / 33 060
MotorNaftový štvorvalec s turbom, 1 995 cm3
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.)130 (177) / 3 750
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)380 / 2 000
Typ prevodovky / počet stupňovManuálna / 6
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s)10,7
Spotreba mesto - výrobca / test (l / 100km)6,0 / 7,2
Objem palivovej nádrže (l)60
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 696
Objem batožinového priestoru / po sklopení (l)538 / 1 706
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2 705; 4 673; 1 843; 1 678

Téma: Renault


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Hrdina Trnavy: Hrám v tretej lige a o pár dní rozhodnem proti Bruselu

Slávny Anderlecht zaskočil najmladší Trnavčan.

ŠPORT

Trnava šokovala Brusel, hrdinom bol dvadsaťročný mladík

Senzácia pokračuje aj naďalej.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Za jeden zápas Slovenska pýtajú tristo eur

Robili čo mohli, dopadlo to ako vždy.

Neprehliadnite tiež

Podcast Za Volantom

Za volantom: Aké sú najväčšie chyby slovenských vodičov?

Spúšťame nový týždenný podcast o autách.

Centrum Paríža bude raz za mesiac bez áut

Opatrenia sa budú opakovať každú prvú nedeľu v mesiaci.

Peugeot zabalil budúcnosť do minulosti a predstavuje koncept e-Legend

Elektromobil zrýchli z nuly na sto pod štyri sekundy.

Doručovateľské dodávky chce Renault zmeniť na inteligentný vlak

Najnovší koncept EZ-PRO je jednou z vízií o preprave tovaru v budúcnosti.

Už si len tak nezatiahnete. Z áut sa vytráca ručná brzda

Mechanickú brzdu majú len malé lacné autá.