SME

Fiat Tipo má 30 rokov. Preslávila ho moderná technika aj rýchla korózia

Digitálna prístrojová doska bola ako zo sci-fi.

(Zdroj: Fiat Chrysler)

TURÍN. Fiat Tipo oslávil 26. januára presne 30 rokov od svojej premiéry. Bol posledným hranatým hatchbackom od Fiatu a na jeho trojročnom vývoji pracovalo vyše 2000 ľudí.

Počas testov najazdil takmer 9 miliónov kilometrov a za pokrokovú technológiu si vyslúžil titul Auto roka 1989.

Kompaktné Tipo bolo náhradou za Ritmo a posádke ponúklo veľkorysý priestor. Prístrojová doska verzie DGT bola vtedy ako zo sci-fi filmu, pretože všetky kontrolky boli digitálne.

Motorový základ tvoril 1,1-litrový štvorvalec, ktorý sa ukázal ako slabý, obľúbeným bol preto benzínový motor 1,4 s výkonom 70 koní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vstupenka medzi hot hatche

Vrcholom ponuky, ktorá tromfla aj vtedajší Volkswagen Golf GTI, bola verzia Sedicivalvole s dvojlitrovým šestnásťventilom a výkonom takmer 150 koní. Motor pochádzal z Lancie Thema a Tipo sa s ním zaradilo medzi hot hatche podobné Peugeotu 205 GTI či Fordu Escort RS Turbo.

Hranatú troj- alebo päťdverovú karosériu navrhol vrámci dizajnového centra I.DE.A Ercole Spada, autor mnohých krásnych áut 60. rokov, ale aj neskorších limuzín BMW E32 a E34. Tipo malo okrem Európy úspech aj Brazílii, kde jeho výroba po facelifte ešte niekoľko rokov pokračovala.

Prečítajte si tiež: Poľské Fiaty majú výročie. Vyrábali sa oveľa dlhšie, než sa plánovalo Čítajte 

Súrodencami kompaktného Fiatu bola nevýrazná Lancia Delta druhej generácie a Alfa Romeo 145. Obe autá využili podvozkovú platformu nazvanú Tipo Due.

Napriek tomu, že automobilka sa chválila pozinkovaným podvozkom, Tipo hrdzavelo podobne rýchlo ako staršie Ritmo a dnes ho na našich cestách stretneme už len zriedkavo.

SkryťVypnúť reklamu

Hranatý Fiat sa dal v Československu kúpiť cez Tuzex a oproti Škode Favorit ponúkal bohatú výbavu, napríklad centrálne zamykanie, pohodlné sedadlá či elektricky ovládané okná.

Príbuzný zo Srbska

Na základe Fiatu Tipo vznikla v Juhoslávii jednoduchšia verzia pod názvom Zastava Florida. Mala odlišnú karosériu, ktorú navrhlo Giugiarovo štúdio Italdesign. Na rozdiel od Tipa nahradeného v roku 1996 modelmi Bravo a Brava, vydržala neskôr už v Srbsku vyrábaná Florida vo výrobe až do roku 2008.

Fiat sa v roku 2015 rozhodol vrátiť na trh s názvom Tipo. V súčasnosti sa predáva v troch karosárskych verziách, ako kompaktný hatchback, sedan a rodinné kombi. Výroba sa však z Talianska presunula do tureckej Bursy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 17 736
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 142
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 786
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 356
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 463
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 745
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 590
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 2 570
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Po Trumpovom ohlásení ciel začali burzy padať.

V akej fáze sa trhy nachádzajú a v čom sú rozdiely s finančnou krízou.


55
Peter Tkačenko.

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.


24
Akciové trhy prudko klesajú.

Pohľad na portfóliá investorov nepotešia.


159
Oslavy 80. výročia oslobodenia Bratislavy na Slavíne.

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?


85
reklama
  1. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  2. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  3. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  4. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  5. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  6. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  7. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  8. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 706
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 303
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 71 655
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 644
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 18 210
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 224
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 726
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 357
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu