SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Fiat Tipo má 30 rokov. Preslávila ho moderná technika aj rýchla korózia

Digitálna prístrojová doska bola ako zo sci-fi.

(Zdroj: Fiat Chrysler)

TURÍN. Fiat Tipo oslávil 26. januára presne 30 rokov od svojej premiéry. Bol posledným hranatým hatchbackom od Fiatu a na jeho trojročnom vývoji pracovalo vyše 2000 ľudí.

Počas testov najazdil takmer 9 miliónov kilometrov a za pokrokovú technológiu si vyslúžil titul Auto roka 1989.

Kompaktné Tipo bolo náhradou za Ritmo a posádke ponúklo veľkorysý priestor. Prístrojová doska verzie DGT bola vtedy ako zo sci-fi filmu, pretože všetky kontrolky boli digitálne.

Motorový základ tvoril 1,1-litrový štvorvalec, ktorý sa ukázal ako slabý, obľúbeným bol preto benzínový motor 1,4 s výkonom 70 koní.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Vstupenka medzi hot hatche

Vrcholom ponuky, ktorá tromfla aj vtedajší Volkswagen Golf GTI, bola verzia Sedicivalvole s dvojlitrovým šestnásťventilom a výkonom takmer 150 koní. Motor pochádzal z Lancie Thema a Tipo sa s ním zaradilo medzi hot hatche podobné Peugeotu 205 GTI či Fordu Escort RS Turbo.

Hranatú troj- alebo päťdverovú karosériu navrhol vrámci dizajnového centra I.DE.A Ercole Spada, autor mnohých krásnych áut 60. rokov, ale aj neskorších limuzín BMW E32 a E34. Tipo malo okrem Európy úspech aj Brazílii, kde jeho výroba po facelifte ešte niekoľko rokov pokračovala.

Prečítajte si tiež: Poľské Fiaty majú výročie. Vyrábali sa oveľa dlhšie, než sa plánovalo Čítajte 

Súrodencami kompaktného Fiatu bola nevýrazná Lancia Delta druhej generácie a Alfa Romeo 145. Obe autá využili podvozkovú platformu nazvanú Tipo Due.

Napriek tomu, že automobilka sa chválila pozinkovaným podvozkom, Tipo hrdzavelo podobne rýchlo ako staršie Ritmo a dnes ho na našich cestách stretneme už len zriedkavo.

Skryť Vypnúť reklamu

Hranatý Fiat sa dal v Československu kúpiť cez Tuzex a oproti Škode Favorit ponúkal bohatú výbavu, napríklad centrálne zamykanie, pohodlné sedadlá či elektricky ovládané okná.

Príbuzný zo Srbska

Na základe Fiatu Tipo vznikla v Juhoslávii jednoduchšia verzia pod názvom Zastava Florida. Mala odlišnú karosériu, ktorú navrhlo Giugiarovo štúdio Italdesign. Na rozdiel od Tipa nahradeného v roku 1996 modelmi Bravo a Brava, vydržala neskôr už v Srbsku vyrábaná Florida vo výrobe až do roku 2008.

Fiat sa v roku 2015 rozhodol vrátiť na trh s názvom Tipo. V súčasnosti sa predáva v troch karosárskych verziách, ako kompaktný hatchback, sedan a rodinné kombi. Výroba sa však z Talianska presunula do tureckej Bursy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  3. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  6. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  7. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  8. Nie je to len chlapská záležitosť
  9. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  10. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 177
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 486
  3. Aká je chémia vôní 12 847
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 656
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 449
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 975
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 680
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 282
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 841
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 6 748
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: História áut

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

NAKA zadržala bývalého šéfa polície Lučanského

Zadržali ho po tom, ako prišiel na dohodnutý výsluch.

Bývalý policajný prezident Milan Lučanský.

Koronavírus: Na covid zomrel francúzsky exprezident Giscard d'Estaing (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 109-tisíc nakazených.

Valéry Giscard d'Estaing.
CYNICKÁ OBLUDA

Papalášske hecovanie

Večný súboj politikov o to, kto ukáže väčšie pohŕdanie občanmi, priniesol dva mimoriadne výkony.

Neprehliadnite tiež

Nehoda v Lamači na Hodonínskej.

Nový Citroen C4 je už na Slovensku. Koľko stojí a čo ponúka?

Elektrická verzia pôjde do predaja neskôr.

Citroën C4

SsangYong Korando vie šikovne skryť svoj jediný problém (test)

Za rovnakú cenu a výbavu sa podobné auto ťažko zháňa.

SsangYong Korando
Dacia Lodgy Stepway budúci rok dostane terénnejšie sa tváriacu náhradu.