TURÍN. Fiat Tipo oslávil 26. januára presne 30 rokov od svojej premiéry. Bol posledným hranatým hatchbackom od Fiatu a na jeho trojročnom vývoji pracovalo vyše 2000 ľudí.
Počas testov najazdil takmer 9 miliónov kilometrov a za pokrokovú technológiu si vyslúžil titul Auto roka 1989.
Kompaktné Tipo bolo náhradou za Ritmo a posádke ponúklo veľkorysý priestor. Prístrojová doska verzie DGT bola vtedy ako zo sci-fi filmu, pretože všetky kontrolky boli digitálne.
Motorový základ tvoril 1,1-litrový štvorvalec, ktorý sa ukázal ako slabý, obľúbeným bol preto benzínový motor 1,4 s výkonom 70 koní.
Vstupenka medzi hot hatche
Vrcholom ponuky, ktorá tromfla aj vtedajší Volkswagen Golf GTI, bola verzia Sedicivalvole s dvojlitrovým šestnásťventilom a výkonom takmer 150 koní. Motor pochádzal z Lancie Thema a Tipo sa s ním zaradilo medzi hot hatche podobné Peugeotu 205 GTI či Fordu Escort RS Turbo.
Hranatú troj- alebo päťdverovú karosériu navrhol vrámci dizajnového centra I.DE.A Ercole Spada, autor mnohých krásnych áut 60. rokov, ale aj neskorších limuzín BMW E32 a E34. Tipo malo okrem Európy úspech aj Brazílii, kde jeho výroba po facelifte ešte niekoľko rokov pokračovala.

Súrodencami kompaktného Fiatu bola nevýrazná Lancia Delta druhej generácie a Alfa Romeo 145. Obe autá využili podvozkovú platformu nazvanú Tipo Due.
Napriek tomu, že automobilka sa chválila pozinkovaným podvozkom, Tipo hrdzavelo podobne rýchlo ako staršie Ritmo a dnes ho na našich cestách stretneme už len zriedkavo.
Hranatý Fiat sa dal v Československu kúpiť cez Tuzex a oproti Škode Favorit ponúkal bohatú výbavu, napríklad centrálne zamykanie, pohodlné sedadlá či elektricky ovládané okná.
Príbuzný zo Srbska
Na základe Fiatu Tipo vznikla v Juhoslávii jednoduchšia verzia pod názvom Zastava Florida. Mala odlišnú karosériu, ktorú navrhlo Giugiarovo štúdio Italdesign. Na rozdiel od Tipa nahradeného v roku 1996 modelmi Bravo a Brava, vydržala neskôr už v Srbsku vyrábaná Florida vo výrobe až do roku 2008.
Fiat sa v roku 2015 rozhodol vrátiť na trh s názvom Tipo. V súčasnosti sa predáva v troch karosárskych verziách, ako kompaktný hatchback, sedan a rodinné kombi. Výroba sa však z Talianska presunula do tureckej Bursy.