SME
Nedeľa, 4. december, 2022 | Meniny má Barbora, Barbara

Fiat Tipo má 30 rokov. Preslávila ho moderná technika aj rýchla korózia

Digitálna prístrojová doska bola ako zo sci-fi.

(Zdroj: Fiat Chrysler)

TURÍN. Fiat Tipo oslávil 26. januára presne 30 rokov od svojej premiéry. Bol posledným hranatým hatchbackom od Fiatu a na jeho trojročnom vývoji pracovalo vyše 2000 ľudí.

Počas testov najazdil takmer 9 miliónov kilometrov a za pokrokovú technológiu si vyslúžil titul Auto roka 1989.

Kompaktné Tipo bolo náhradou za Ritmo a posádke ponúklo veľkorysý priestor. Prístrojová doska verzie DGT bola vtedy ako zo sci-fi filmu, pretože všetky kontrolky boli digitálne.

Motorový základ tvoril 1,1-litrový štvorvalec, ktorý sa ukázal ako slabý, obľúbeným bol preto benzínový motor 1,4 s výkonom 70 koní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vstupenka medzi hot hatche

Vrcholom ponuky, ktorá tromfla aj vtedajší Volkswagen Golf GTI, bola verzia Sedicivalvole s dvojlitrovým šestnásťventilom a výkonom takmer 150 koní. Motor pochádzal z Lancie Thema a Tipo sa s ním zaradilo medzi hot hatche podobné Peugeotu 205 GTI či Fordu Escort RS Turbo.

Hranatú troj- alebo päťdverovú karosériu navrhol vrámci dizajnového centra I.DE.A Ercole Spada, autor mnohých krásnych áut 60. rokov, ale aj neskorších limuzín BMW E32 a E34. Tipo malo okrem Európy úspech aj Brazílii, kde jeho výroba po facelifte ešte niekoľko rokov pokračovala.

Prečítajte si tiež: Poľské Fiaty majú výročie. Vyrábali sa oveľa dlhšie, než sa plánovalo Čítajte 

Súrodencami kompaktného Fiatu bola nevýrazná Lancia Delta druhej generácie a Alfa Romeo 145. Obe autá využili podvozkovú platformu nazvanú Tipo Due.

Napriek tomu, že automobilka sa chválila pozinkovaným podvozkom, Tipo hrdzavelo podobne rýchlo ako staršie Ritmo a dnes ho na našich cestách stretneme už len zriedkavo.

SkryťVypnúť reklamu

Hranatý Fiat sa dal v Československu kúpiť cez Tuzex a oproti Škode Favorit ponúkal bohatú výbavu, napríklad centrálne zamykanie, pohodlné sedadlá či elektricky ovládané okná.

Príbuzný zo Srbska

Na základe Fiatu Tipo vznikla v Juhoslávii jednoduchšia verzia pod názvom Zastava Florida. Mala odlišnú karosériu, ktorú navrhlo Giugiarovo štúdio Italdesign. Na rozdiel od Tipa nahradeného v roku 1996 modelmi Bravo a Brava, vydržala neskôr už v Srbsku vyrábaná Florida vo výrobe až do roku 2008.

Fiat sa v roku 2015 rozhodol vrátiť na trh s názvom Tipo. V súčasnosti sa predáva v troch karosárskych verziách, ako kompaktný hatchback, sedan a rodinné kombi. Výroba sa však z Talianska presunula do tureckej Bursy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 13 472
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 9 015
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 6 728
  4. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 850
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 366
  6. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 129
  7. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 634
  8. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 1 630
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Osobná a verejná doprava...
  2. Matej Farkas: Muž z Hradného kopca
  3. Štefan Vidlár: Huj, Duj, Luj
  4. Ivan Mlynár: Falošný recept na spásu Róberta Fica od pána dekana.
  5. Martin Sústrik: Čínska výchova
  6. Tomáš Vodvářka: Setkání - adventní příběh
  7. Martin Plesch: A čo učitelia a vedci?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 247 163
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 382
  3. Jana Melišová: V závoji hmly 3 976
  4. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 689
  5. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 2 887
  6. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 652
  7. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 2 641
  8. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 1 977
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
SkryťZatvoriť reklamu