SME
Pondelok, 5. december, 2022 | Meniny má Oto

Enzo Ferrari sa stal legendou z donútenia

Pred 120 rokmi sa narodil zakladateľ legendárnej talianskej značky.

Tento rok uplynie 120 rokov od narodenia Enza Ferrariho. (Zdroj: Archív Ferrari)

Stačili jedny automobilové preteky a o osude desaťročného chlapca z talianskej Modeny bolo rozhodnuté. No kým sa stal slávnym, stratil naraz otca i brata, prišiel o meno, skonfiškovali mu dielne, zbombardovali továrne, pochoval vlastné dieťa, narobil si nepriateľov a dourážal konkurentov.

Ak sa niekto na Slovensku volá Kováč, čo je jedno z najbežnejších priezvisk, alebo v Anglicku Smith, v druhom pláne za tým vidíme všedného, nezaujímavého človeka. Ibaže priezvisko Ferrari, odvodené z toho istého základu (ferro znamená železo), sa, naopak, stalo synonymom pre úspech, výnimočnosť a označenie toho najlepšieho svojho druhu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Enzo Ferrari, najznámejší nositeľ tohto mena, bude mať tento rok hneď dve výročia, 18. februára uplynie stodvadsať rokov od jeho narodenia a 14. augusta tridsať rokov od úmrtia.

Za zrodom jednej z najlegendárnejších značiek áut stojí príbeh plný sentimentu a smutných okolností. Ferrari dokonca spočiatku ani nemal v úmysle vyrábať autá.

Od diváka k vlastnej stajni

Enzo Ferrari sa narodil v roku 1898 - len štrnásť rokov po tom, ako si Nemec Karl Benz dal patentovať motorový koč, čiže vôbec prvé auto na svete. Ako desaťročný sa už Enzo zúčastnil ako divák na pretekoch v Bologni. Anekdota hovorí, že preteky áut sú takmer také staré, ako autá samotné, vznikli v momente, keď človek postavil druhé auto.

Enzov otec Alfredo nebol kováčom, no so železom pracoval. Automobilka píše, že jeho strojárska firma mala tridsať zamestnancov a vyrábala železné mosty a strechy pre železničné budovy. Alfredo a Enzov starší brat Alfredo Junior, ktorému familárne hovorili Dino, zomreli v roku 1916, keď počas prvej svetovej vojny v Taliansku vypukla epidémia chrípky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Enzo bol počas vojny v talianskom delostrelectve v Alpách, odkiaľ ho v roku 1917 - keď všetci takisto dostali chrípku - prepustili do civilu.

Po vojne, inšpirovaný zážitkom z pretekárskeho okruhu z detstva, sa Enzo zamestnal najprv ako testovací, neskôr ako súťažný jazdec talianskej automobilky Costruzioni Meccaniche Nazionali.

K autám ho pritiahlo pretekanie. Nesúťažné, cestné autá stáli mimo jeho záujmu.

Nikdy však nebol výnimočne dobrým pretekárom, zo 47 pretekov vyhral len trinásť. Hovorilo sa o ňom, že si pretekárske autá príliš váži, šetrí ich a na okruhu ich nechce ničiť.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úplatky sa v zdravotníctve spomínajú hlavne v súvislosti s operáciami.

Hegerova vláda chce zriadiť protikorupčnú linku, ktorú už má.


20 h
Minister financií SR, krajiny, v ktorej vládne kultúra úcty.

Nedáva to zmysel, ale prečo by malo?


4. dec
Vizualizácia projektu Nový trh.

Projekt Nový trh získal dôležité povolenie, v lokalite môžu pribudnúť 250 bytov.


41m

Sledujte online prenos.


Sportnet 3 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec
SkryťZatvoriť reklamu