Enzo Ferrari sa stal legendou z donútenia

Pred 120 rokmi sa narodil zakladateľ legendárnej talianskej značky.

Tento rok uplynie 120 rokov od narodenia Enza Ferrariho. (Zdroj: Archív Ferrari)

Stačili jedny automobilové preteky a o osude desaťročného chlapca z talianskej Modeny bolo rozhodnuté. No kým sa stal slávnym, stratil naraz otca i brata, prišiel o meno, skonfiškovali mu dielne, zbombardovali továrne, pochoval vlastné dieťa, narobil si nepriateľov a dourážal konkurentov.

Ak sa niekto na Slovensku volá Kováč, čo je jedno z najbežnejších priezvisk, alebo v Anglicku Smith, v druhom pláne za tým vidíme všedného, nezaujímavého človeka. Ibaže priezvisko Ferrari, odvodené z toho istého základu (ferro znamená železo), sa, naopak, stalo synonymom pre úspech, výnimočnosť a označenie toho najlepšieho svojho druhu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Enzo Ferrari, najznámejší nositeľ tohto mena, bude mať tento rok hneď dve výročia, 18. februára uplynie stodvadsať rokov od jeho narodenia a 14. augusta tridsať rokov od úmrtia.

Za zrodom jednej z najlegendárnejších značiek áut stojí príbeh plný sentimentu a smutných okolností. Ferrari dokonca spočiatku ani nemal v úmysle vyrábať autá.

Od diváka k vlastnej stajni

Enzo Ferrari sa narodil v roku 1898 - len štrnásť rokov po tom, ako si Nemec Karl Benz dal patentovať motorový koč, čiže vôbec prvé auto na svete. Ako desaťročný sa už Enzo zúčastnil ako divák na pretekoch v Bologni. Anekdota hovorí, že preteky áut sú takmer také staré, ako autá samotné, vznikli v momente, keď človek postavil druhé auto.

Enzov otec Alfredo nebol kováčom, no so železom pracoval. Automobilka píše, že jeho strojárska firma mala tridsať zamestnancov a vyrábala železné mosty a strechy pre železničné budovy. Alfredo a Enzov starší brat Alfredo Junior, ktorému familárne hovorili Dino, zomreli v roku 1916, keď počas prvej svetovej vojny v Taliansku vypukla epidémia chrípky.

Enzo bol počas vojny v talianskom delostrelectve v Alpách, odkiaľ ho v roku 1917 - keď všetci takisto dostali chrípku - prepustili do civilu.

Po vojne, inšpirovaný zážitkom z pretekárskeho okruhu z detstva, sa Enzo zamestnal najprv ako testovací, neskôr ako súťažný jazdec talianskej automobilky Costruzioni Meccaniche Nazionali.

K autám ho pritiahlo pretekanie. Nesúťažné, cestné autá stáli mimo jeho záujmu.

Nikdy však nebol výnimočne dobrým pretekárom, zo 47 pretekov vyhral len trinásť. Hovorilo sa o ňom, že si pretekárske autá príliš váži, šetrí ich a na okruhu ich nechce ničiť.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C58PK na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C58PK na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Ferrari


Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Kia spustila výrobu nového modelu ProCeed

Tretia generácia modelu sa začne predávať exkluzívne v Európe.

Piata generácia Hondy CR-V neostala povesti úspešného SUV nič dlžná (test)

Novinka zaujala priestrannosťou i jazdnými vlastnosťami.

Rodina Toyoty Corolla je po predstavení sedanu už kompletná

Prvýkrát príde aj v hybridnej verzii.

Podcast Za volantom

Za volantom: Ako funguje automobilová reklama?

Hosťom je Marek Kopča, marketingový manažér Hyundaiu.