SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Enzo Ferrari sa stal legendou z donútenia

Pred 120 rokmi sa narodil zakladateľ legendárnej talianskej značky.

Tento rok uplynie 120 rokov od narodenia Enza Ferrariho. (Zdroj: Archív Ferrari)

Stačili jedny automobilové preteky a o osude desaťročného chlapca z talianskej Modeny bolo rozhodnuté. No kým sa stal slávnym, stratil naraz otca i brata, prišiel o meno, skonfiškovali mu dielne, zbombardovali továrne, pochoval vlastné dieťa, narobil si nepriateľov a dourážal konkurentov.

Ak sa niekto na Slovensku volá Kováč, čo je jedno z najbežnejších priezvisk, alebo v Anglicku Smith, v druhom pláne za tým vidíme všedného, nezaujímavého človeka. Ibaže priezvisko Ferrari, odvodené z toho istého základu (ferro znamená železo), sa, naopak, stalo synonymom pre úspech, výnimočnosť a označenie toho najlepšieho svojho druhu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Enzo Ferrari, najznámejší nositeľ tohto mena, bude mať tento rok hneď dve výročia, 18. februára uplynie stodvadsať rokov od jeho narodenia a 14. augusta tridsať rokov od úmrtia.

Za zrodom jednej z najlegendárnejších značiek áut stojí príbeh plný sentimentu a smutných okolností. Ferrari dokonca spočiatku ani nemal v úmysle vyrábať autá.

Od diváka k vlastnej stajni

Enzo Ferrari sa narodil v roku 1898 - len štrnásť rokov po tom, ako si Nemec Karl Benz dal patentovať motorový koč, čiže vôbec prvé auto na svete. Ako desaťročný sa už Enzo zúčastnil ako divák na pretekoch v Bologni. Anekdota hovorí, že preteky áut sú takmer také staré, ako autá samotné, vznikli v momente, keď človek postavil druhé auto.

Enzov otec Alfredo nebol kováčom, no so železom pracoval. Automobilka píše, že jeho strojárska firma mala tridsať zamestnancov a vyrábala železné mosty a strechy pre železničné budovy. Alfredo a Enzov starší brat Alfredo Junior, ktorému familárne hovorili Dino, zomreli v roku 1916, keď počas prvej svetovej vojny v Taliansku vypukla epidémia chrípky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Enzo bol počas vojny v talianskom delostrelectve v Alpách, odkiaľ ho v roku 1917 - keď všetci takisto dostali chrípku - prepustili do civilu.

Po vojne, inšpirovaný zážitkom z pretekárskeho okruhu z detstva, sa Enzo zamestnal najprv ako testovací, neskôr ako súťažný jazdec talianskej automobilky Costruzioni Meccaniche Nazionali.

K autám ho pritiahlo pretekanie. Nesúťažné, cestné autá stáli mimo jeho záujmu.

Nikdy však nebol výnimočne dobrým pretekárom, zo 47 pretekov vyhral len trinásť. Hovorilo sa o ňom, že si pretekárske autá príliš váži, šetrí ich a na okruhu ich nechce ničiť.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pracovníčky Regionálneho úradu verejného zdravotníctva s políciou počas kontroly.

Od pondelka platí na pracoviskách OTP režim.


22 h
Zuzana Kepplová.

Nebude to ako počas druhej vlny, dušujú sa koaličníci. Vírus odpovedá.


43m
Milan Lučanský na archívnej snímke.

Stíhanie vedú pre päť trestných činov.


22 h
Dole vodou so Samom Marcom

Potrebovali sme lockdown spolu s intenzívnym očkovaním, dostali sme toto.


28. nov

Neprehliadnite tiež

Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


3 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Skryť Zatvoriť reklamu