V súčasnosti evidujú automobilky veľký záujem o autá s pohonom všetkých kolies. Takzvané štyri krát štyri vnímajú zákazníci ako vykúpenie zo všetkých nástrah snehu, zimy či terénu.
Pravdou je, že pohon všetkých kolies uľahčí rozbiehanie a zníži riziko zapadnutia, no ani on nie je všemohúci. Pokiaľ prirýchlo vletíte do zasneženej alebo zľadovatelej zákruty, nepomôže vám sebelepšia štvorkolka.
S pohonom všetkých kolies treba vedieť dobre narábať. Ako hovorí staré príslovie o ohni, podobne aj štvorkolka môže byť dobrý sluha, aj zlý pán.
Čo však príslovie už nespomína je, že so štvorkolkou môže byť aj ohromná zábava.
Učili sme sa od najlepších
Škoda nás pozvala do Fínska, kde nám ukázala, ako sa má jazdiť na snehu. Výber krajiny nebol náhodný - okrem toho, že na severe Fínska sa drží sneh päť mesiacov v roku, je to aj preto, že vďaka snehu majú Fíni k šoférovaniu veľmi špecifický vzťah.

Automobilka nám napríklad predstavila svojho najnovšieho továrenského rely jazdca, 21-ročného Fína Juusa Nordgrena. Šoférovať sa naučil ako dvanásťročný, svoje prvé auto - Ford Sierra s pohonom zadných kolies - si kúpil za sto eur ešte ako neplnoletý. Začínal s ním jazdiť na trati, ktorú miestnej mládeži na zasneženom poli vyfrézoval jeho sused.
Podobne vyfrézované polia nájdeme na rôznych miestach Fínska. Na jednom, pri meste Rovaniemi, sme sa jeden mrazivý februárový deň ocitli aj my.
Na pripravených tratiach, ktoré mali ľadový podklad a snehové bariéry, sme sa mali naučiť, ako správne jazdiť v šmykľavých podmienkach s pohonom 4x4 s medzinápravovou spojkou a pripojiteľnou zadnou nápravou - technikou, akú používa väčšina súčasných áut s pohonom všetkých kolies.