SME
Streda, 24. apríl , 2019

Škoda nám vysvetlila, ako sa správne jazdí na snehu so 4x4

Elektronika najprv vodičovi pomôže, potom mu dovolí prejsť zákrutu šmykom.

(Zdroj: Škoda)
Článok pokračuje pod video reklamou

V súčasnosti evidujú automobilky veľký záujem o autá s pohonom všetkých kolies. Takzvané štyri krát štyri vnímajú zákazníci ako vykúpenie zo všetkých nástrah snehu, zimy či terénu.

Pravdou je, že pohon všetkých kolies uľahčí rozbiehanie a zníži riziko zapadnutia, no ani on nie je všemohúci. Pokiaľ prirýchlo vletíte do zasneženej alebo zľadovatelej zákruty, nepomôže vám sebelepšia štvorkolka.

S pohonom všetkých kolies treba vedieť dobre narábať. Ako hovorí staré príslovie o ohni, podobne aj štvorkolka môže byť dobrý sluha, aj zlý pán.

Čo však príslovie už nespomína je, že so štvorkolkou môže byť aj ohromná zábava.

Učili sme sa od najlepších

Škoda nás pozvala do Fínska, kde nám ukázala, ako sa má jazdiť na snehu. Výber krajiny nebol náhodný - okrem toho, že na severe Fínska sa drží sneh päť mesiacov v roku, je to aj preto, že vďaka snehu majú Fíni k šoférovaniu veľmi špecifický vzťah.

Prečítajte si tiež: V škole šmyku nám vysvetlili, ako správne šoférovať v zime

Automobilka nám napríklad predstavila svojho najnovšieho továrenského rely jazdca, 21-ročného Fína Juusa Nordgrena. Šoférovať sa naučil ako dvanásťročný, svoje prvé auto - Ford Sierra s pohonom zadných kolies - si kúpil za sto eur ešte ako neplnoletý. Začínal s ním jazdiť na trati, ktorú miestnej mládeži na zasneženom poli vyfrézoval jeho sused.

Podobne vyfrézované polia nájdeme na rôznych miestach Fínska. Na jednom, pri meste Rovaniemi, sme sa jeden mrazivý februárový deň ocitli aj my.

Na pripravených tratiach, ktoré mali ľadový podklad a snehové bariéry, sme sa mali naučiť, ako správne jazdiť v šmykľavých podmienkach s pohonom 4x4 s medzinápravovou spojkou a pripojiteľnou zadnou nápravou - technikou, akú používa väčšina súčasných áut s pohonom všetkých kolies.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C597Q na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C597Q na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Škoda Octavia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Zima v aute a ako ju zvládnuť, SUV, Škoda

Hlavné správy zo Sme.sk

Café Európa: Ako sa zmení Ukrajina a čo čakať od Zelenského (video)

Diskusia o ukrajinských prezidentských voľbách.

Volodymyr Zelenskyj.

Fotografie boli detailné. Novinári hovoria o tom, ako ich sledovali

Možno skúšali odsledovať, kto by bol najľahšia obeť, hovorí Zuzana Petková.

Zuzana Petková
Peter Tóth
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Uvedomuje si štát, aká bola hlboká Kočnerova nora?

Nevieme, či sledovanie novinárov bol ojedinelý prípad.

Šéfredaktorka SME Beata Balogová.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Swift Sport je hot hatch zo starej školy (test)

Nízka hmotnosť a vyšší výkon sú zaručeným receptom na zábavu.

Toyota Proace City

Volkswagen T-Cross je viac ako len zdvihnuté Polo (test)

Okrem dizajnu boduje konečne aj cenou.

Volkswagen T-Cross

Elektrické dodávky Renault EZ-FLEX vyrazia skúšobne do ulíc

Koncept využíva diely zo starších modelov.

Na niektorých cestách sa tvoria kolóny, vodiči hlásia zdržanie do štyridsať minút

Nehoda je hlasená za odbočkou na Medzibrod smerom do Podbrezovej.

Ilustračné foto