SME
Sobota, 21. september, 2019 | Meniny má Matúš

Staršie dieselové autá môžu v Nemecku skončiť už tento rok

Súd v Lipsku rozhodol, že ich zákaz je právne prípustný.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: SITA/AP)

BERLÍN. Vodiči musia počítať so zákazmi jazdy starších naftových áut v niektorých nemeckých mestách. Spolkový správny súd v Lipsku rozhodol, že tieto zákazy sú právne prípustné. Prvé obmedzenie jazdy by podľa ochrancov životného prostredia z organizácie Deutsche Umwelthilfe, ktorá prípad iniciovala, mohlo prísť už tento rok.

Zákazy, ktoré môžu byť časovo a miestne ohraničené, sa do budúcnosti môžu týkať až niekoľkých desiatok miest. Očakáva sa, že verdikt bude mať dramatické dôsledky nielen na Nemecko.

Článok pokračuje pod video reklamou

Musia upraviť kvóty pre oxid uhličitý

Najvyšší správny súd prejednával dva prípady, v ktorých súdy nižšej inštancie nariadili zaľudneným oblastiam Severného Porýnia-Vestfálska a Bádensku-Württembersku, aby upravili plány čistoty ovzdušia pre Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tieto mestá čo najrýchlejšie začali dodržiavať hraničné hodnoty pre oxid dusičitý (NO2).

Súd v Stuttgarte pritom konštatoval, že zákazy jazdy naftových áut sú najefektívnejším opatrením na zlepšenie čistoty ovzdušia a je k nim možné pristúpiť bez ďalších legislatívnych zmien už teraz.

S tým v utorok vyslovil súhlas aj správny súd, keď odovolanie týkajúce sa dvojici miest odmietol. Ako Düsseldorf, tak aj Stuttgart teraz musia s prihliadnutím na primeranosť opatrení svoje plány čistoty ovzdušia prepracovať. Po novom by ich súčasťou mali byť aj zákazy jazdy týkajúce sa všetkých osobných naftových áut s výnimkou tých, ktoré spĺňajú súčasnú emisnú normu Euro 6.

Súd dal prednosť zdraviu občanov

"My sme v každom prípade šťastní a spokojní," povedal novinárom šéf Deutsche Umwelthilfe Jürgen Resch, podľa ktorého dal súd prednosť zdraviu občanov pred možnosťou pohybovať sa v špinavom aute.

"Po tomto rozsudku bude možné donútiť automobilový priemysel, aby časť svojho zisku využil na to, že dieselové vozidlá budú vylepšené a my relatívne rýchlo získame čistý vzduch," dodal Resch. Dnešok považuje za veľký deň pre čisté ovzdušie v Nemecku.

Stále nad prípustnými limitmi

Čistota ovzdušia sa síce v spolkovej republike postupne zlepšuje, ale približne 70 nemeckých miest ešte stále prekračuje limity povolenej maximálnej koncentrácie oxidu dusičitého.

Vplyv verdiktu bude mať zrejme rozsiahle následky. Pre vozidlá spĺňajúce normu Euro 4 a staršiu, majú podľa Rescha prísť zákazy už tento rok. Pre autá spĺňajúce normu Euro 5 prídu v druhej polovici budúceho roka.

V spolkovej republike je celkovo registrovaných okolo 15 miliónov osobných naftových vozidiel. Zhruba 2,7 milióna z nich spĺňa normu Euro 6, takže ich majitelia sa zákazov obávať nemusia.

Podľa prognóz môže rozsudok ovplyvniť aj okolité krajiny, kam môže smerovať množstvo starších dieselových áut z Nemecka, ktoré zrejme výrazne stratia na cene.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  6. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  7. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  9. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  1. Nový Focus ST - exkluzívne vo Ford POP Up Store
  2. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  5. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  6. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  7. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  8. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  9. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  10. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 11 593
  2. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 11 059
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 9 493
  4. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 8 210
  5. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz 6 560
  6. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 6 376
  7. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 5 756
  8. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 664
  9. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 613
  10. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 582

Téma: Nemecko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Dieselgate

Hlavné správy zo Sme.sk

Predstavte si Mečiara ako prezidenta a Fica ako premiéra. Také peklo máme v Česku (rozhovor)

Oslabený Babiš Zemanovi vyhovuje, hovorí novinár Jaroslav Kmenta.

Jaroslav Kmenta.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Zeman prekračuje ďalšiu červenú čiaru

Český prezident sa správa ako Mečiar pri amnestiách.

Komentátor SME Peter Schutz.
Ladislav Tichý.
Peter Sagan (v popredí) na ilustračnej fotografii.

Neprehliadnite tiež

Citroen 2CV Sahara

Slovenský pretekár Maťo Homola je novým ambasádorom OMV

Mladý pretekár sa stal novým ambasádorom OMV.

Maťo Homola

V centre Berlína vznikla testovacia trasa pre automatizované vozidlá

K testovacej trase patria aj dva kruhové objazdy, ktoré sú považované za kritické nehodové úseky.

Technológia pokročila, no stále je potrebný dozor človeka.
BMW X2 M35i