Staršie dieselové autá môžu v Nemecku skončiť už tento rok

Súd v Lipsku rozhodol, že ich zákaz je právne prípustný.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA/AP)

BERLÍN. Vodiči musia počítať so zákazmi jazdy starších naftových áut v niektorých nemeckých mestách. Spolkový správny súd v Lipsku rozhodol, že tieto zákazy sú právne prípustné. Prvé obmedzenie jazdy by podľa ochrancov životného prostredia z organizácie Deutsche Umwelthilfe, ktorá prípad iniciovala, mohlo prísť už tento rok.

Zákazy, ktoré môžu byť časovo a miestne ohraničené, sa do budúcnosti môžu týkať až niekoľkých desiatok miest. Očakáva sa, že verdikt bude mať dramatické dôsledky nielen na Nemecko.

Článok pokračuje pod video reklamou

Musia upraviť kvóty pre oxid uhličitý

Najvyšší správny súd prejednával dva prípady, v ktorých súdy nižšej inštancie nariadili zaľudneným oblastiam Severného Porýnia-Vestfálska a Bádensku-Württembersku, aby upravili plány čistoty ovzdušia pre Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tieto mestá čo najrýchlejšie začali dodržiavať hraničné hodnoty pre oxid dusičitý (NO2).

Súd v Stuttgarte pritom konštatoval, že zákazy jazdy naftových áut sú najefektívnejším opatrením na zlepšenie čistoty ovzdušia a je k nim možné pristúpiť bez ďalších legislatívnych zmien už teraz.

S tým v utorok vyslovil súhlas aj správny súd, keď odovolanie týkajúce sa dvojici miest odmietol. Ako Düsseldorf, tak aj Stuttgart teraz musia s prihliadnutím na primeranosť opatrení svoje plány čistoty ovzdušia prepracovať. Po novom by ich súčasťou mali byť aj zákazy jazdy týkajúce sa všetkých osobných naftových áut s výnimkou tých, ktoré spĺňajú súčasnú emisnú normu Euro 6.

Súd dal prednosť zdraviu občanov

"My sme v každom prípade šťastní a spokojní," povedal novinárom šéf Deutsche Umwelthilfe Jürgen Resch, podľa ktorého dal súd prednosť zdraviu občanov pred možnosťou pohybovať sa v špinavom aute.

"Po tomto rozsudku bude možné donútiť automobilový priemysel, aby časť svojho zisku využil na to, že dieselové vozidlá budú vylepšené a my relatívne rýchlo získame čistý vzduch," dodal Resch. Dnešok považuje za veľký deň pre čisté ovzdušie v Nemecku.

Stále nad prípustnými limitmi

Čistota ovzdušia sa síce v spolkovej republike postupne zlepšuje, ale približne 70 nemeckých miest ešte stále prekračuje limity povolenej maximálnej koncentrácie oxidu dusičitého.

Vplyv verdiktu bude mať zrejme rozsiahle následky. Pre vozidlá spĺňajúce normu Euro 4 a staršiu, majú podľa Rescha prísť zákazy už tento rok. Pre autá spĺňajúce normu Euro 5 prídu v druhej polovici budúceho roka.

V spolkovej republike je celkovo registrovaných okolo 15 miliónov osobných naftových vozidiel. Zhruba 2,7 milióna z nich spĺňa normu Euro 6, takže ich majitelia sa zákazov obávať nemusia.

Podľa prognóz môže rozsudok ovplyvniť aj okolité krajiny, kam môže smerovať množstvo starších dieselových áut z Nemecka, ktoré zrejme výrazne stratia na cene.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 246
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 771
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 969
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 762
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 167
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 014
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 630
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 614
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 357
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 755

Téma: Dieselgate


Článok je zaradený aj do ďalších tém Nemecko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.