INZERCIA

Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave

Vyrazte na kolesách za krásami Slovenska.

Slovensko je krajina plná kopcov, nížin aj roviniek. Ideálna kombinácia na poznávanie krajiny bicyklom. Mnoho cyklotrás začína priamo z miest, kam sa dá dopraviť autom. To znamená, že nemusíte šliapať do pedálov po hlavných cestách, ale bicykel, prípadne e-bicykel naložíte na nosič auta a po príjazde sa tešíte z peknej prírody a vetra vo vlasoch.

„Na Slovensku máme množstvo prirodzených nástupných miest, kde je možné parkovať a vyrážať na desiatky až stovky kilometrov trás. Spomeniem také miesta ako Vojenská nemocnica v Bratislave, Donovaly, Terchová, Kálnica, Piešťany, Snina, Poprad a mnohé iné,“ hovorí Michal Hlatký, predseda Slovenského cykloklubu a radí: „Dnes už je na internete dokopy zmapovaných viac ako 9000 km trás. Tie je možné stiahnuť si vo formáte GPS do mobilných zariadení či navigácii a vydať sa do prírody.“

My sme pre vás vytipovali trasy naprieč Slovenskom, na ktorých štart sa dostanete pohodlne autom a následne si užívate jazdu na bicykli, krásne výhľady aj zaujímavé zastávky.

Smer Topoľčianky

Jedna z príjemných rozjazdových jarných trás začína v meste Topoľčany, kde nie je žiadny problém s parkovaním, či prípadne ubytovaním, ak by ste sa tento kraj rozhodli spoznávať viac dní. Na zachytenie smeru z Topoľčian na Skýcov stačí jednoduchá mapa a máte pred sebou prvých 80 jarných kilometrov na bicykli. Prípadne sa autom môžete odviesť až do Klátovej Novej Vsi, kde sa začína prírodnejší terén.

„Za Klátovou Novou Vsou odbočíte do sedla pod Rakytou. Povrch cesty je rozbitý asfalt, no pri ceste do kopca to tak nevadí. Zo sedla je nádherný zjazd po nových asfaltkách. Zastávka je pri Zubrej obore, kde sa dá občerstviť v bufete a samozrejme pozrieť sa na Zubrov,“ opisuje krásy trasy smerom na Topoľčianky Peter Dragúň, predseda Klubu slovenských turistov.

Vyhraj E-bikeVyhraj E-bike (zdroj: Continental)

Do Topoľčianok dorazíte po vedľajších cestách okolo viacerých žrebčínov. „Trasu je výhodné absolvovať na prvého mája, kedy je v Topoľčiankach deň otvorených dverí,“ radí zo skúsenosti Dragúň a dodáva: „Zo zámockého parku v Topoľčiankach vychádzate po dobrej asfaltovej ceste k odbočke na Hrušovský hrad. Treba ho vidieť, je impozantný. Z hradu už schádzate do partizánskej obce Skýcov.

Vidíte pekne opravený kaštieľ a aj cesta okolo cintorína zaujme. Nie je na ňom napísaný nadpis Dom smútku, ale optimistickejší Dom nádeje. Hneď za ním sú postavené nové pece na pálenie vápna aj s náučnými tabuľami. Posledných 20 km je radosť pretekať s vetrom vo vlasoch,“ opisuje krásnu cyklotrasu Dragúň.

Najkrajšie trasy hornej Nitry

Z Topoľčian je to už do Prievidze kúsok. Cyklistika na strednom Slovensku má totiž svoju perličku práve na hornej Nitre. Táto oblasť ponúka nekonečné možnosti horskej aj cestnej cyklistiky. Okolie Prievidze a Bojníc je kvalitne vybavené na možnosti parkovania, keďže turistický ruch sem ťahá Bojnický zámok. Mimochodom, práve jeden z najkrajších zámkov Európy budete mať zo sedla bicykla na očiach pri mnohých trasách, či už po asfalte, alebo na horskom bicykli.

„Pre MTBajkerov je ideálna cyklotrasa Štyroch chotárov v pohorí Žiar, kam sa dá dostať od Nedožier - Brezian. Okolie Veľkej Lehôtky nad Prievidzou ponúka kvalitné terény aj pre enduro a XC nadšencov a každoročne sa tu koná Bike Fest. Zaujímavý je Pálfyho trail nad Bojnicami. Priam stvorený na kombináciu auto a bike. Auto necháte v Bojniciach a po turistickej značke sa treba na bicykli dostať do Šútovského sedla, kde cesta začína. Končí priamo na lúke nad Bojnickým zámkom, čo je pekné miesto na oddych a vychutnanie si okolia hornej Nitry,“ hovorí Braňo Karas, tréner a predseda klubu VELOSVET cycling team Prievidza.

Zároveň dodáva, že ak už budete v tejto oblasti, oplatí sa vyskúšať aj vybudované traily nad Lehotou pod Vtáčnikom. „V obci je potrebné dostať sa autom až k lyžiarskemu vleku, čo je východisková trasa pre všetky traily v okolí. Pri vleku sa nachádza orientačná mapka, ktorá vám dá presné informácie, ako sa dostať k trailom a tiež o ich dĺžke a obtiažnosti.​“

Veľkú Fatru treba obísť. Jedine na bicykli!

Okolie Veľkej Fatry patrí k oblastiam, ktoré ponúkajú skutočne až „alpský charakter“ v domácom prostredí. Tak to vidí aj Martin Imrich, cyklista z MTBIKER a ponúka hneď jeden z krásnych výletov:

„Skvelá cyklotrasa je na Kráľovu Studňu, kam vedie viacero možností. Či už od Harmaneckej jaskyne alebo z Veľkého Šturca. Komu bude málo, môže to potiahnuť až hore na vrchol Krížna do výšky 1574 metrov. Doslova nádherné a veľmi pekne značené trasy ponúka aj Špania Dolina neďaleko Banskej Bystrice. Parkovanie v obci nie je žiadny problém. Je tam doslova spleť zvážnic a dá sa prejsť až na horské stredisko Donovaly.“

Prípadne môžete vyjsť autom priamo na Donovaly a celé si to zjazdiť v opačnom smere. Je to už len na vás. O krásne výhľady opäť nebude núdza. Spoločnosť vám bude robiť Veľká Fatra a neskôr úvodná časť hrebeňa Nízkych Tatier.

Martin Imrich dodáva: „Každopádne ak si chcete dať poriadne do tela odporúčam stúpanie na Kráľovu hoľu k vysielaču do výšky 1946 metrov z dediny Šumiac. To je skutočne lahôdka a dokonca tam ide asfaltová cesta. Síce rozbitá a s množstvom úsekov výmoľov, ale to väčšina bicyklov bez problémov zvládne.“ Ak cestu absolvujete, odmení vás čarovný výhľad na Vysoké Tatry.

Gader je skutočne pre každého

Na ceste medzi Martinom a Turčianskymi Teplicami sa oplatí odbočiť na Blatnicu. V obci sa dostanete autom až na koncové horné parkovisko. Je to zároveň východisko pre cyklotrasu po upravenej asfaltke naprieč Gaderskou dolinou. Po pár metroch zavadíte o odbočku na hrad Blatnica, kam sa však dostanete len po vlastných. Ak pokračujete hlavnou trasou na bicykli, okolo vás neustále zurčí potok a po chvíli zastavíte na stanici Mlynčekovo.

Odpočívadlo plné malých mlynčekov v potoku, ktoré sú lákadlom hlavne pre deti, ale ani dospelí si nenechajú ujsť vodné mlynčeky v akcii. Celá trasa je v miernom stúpaní, ale na ľahšom prevode ju zvládne aj absolútny cyklistický začiatočník. Pohodlne sa tak dostanete až k horskému masívu Čertova brána. Za ním je trasa už skôr pre nadšencov pešej turistiky.

Cesta k tomuto bodu a naspať k autu je približne 20 krásnych kilometrov a najviac si užijete návrat. Ide o najkrajšiu časť výletu, keďže vďaka miernemu kopcu, ktorý ste zdolávali smerom hore, máte pred sebou približne desať kilometrov zjazdu bez potreby šliapať do pedálov. Ide o jednu z mála kvalitných asfaltiek, ktorá sa vinie v unikátnom horskom prostredí.

Na sever Slovenska s dostatkom kondície

Ak už zamierite na Gader, nie je to ďaleko do Žiliny a aj tento kraj stojí za spoznávanie z cyklistického sedla. Keďže ide o sever Slovenska, dominovať budú kopce, no nie tak vysoké ako napríklad v oblasti Tatier. Už len v okolí Žiliny je toho skutočne veľa a keďže korením cyklistiky sú kopce, Martin Imrich ponúka dve trasy pre tých, čo sa plánujú trochu zapotiť:

„Skúste výjazd na chatu pod Suchým z Varína, teda nie okolo Starého hradu, čo neznalých veľmi často pletie. Z Varína je to krásne stúpanie, miestami síce trochu strmšie, ale vždy predsa môžete chvíľu potlačiť. Odmenou bude posedenie na chate a výborné občerstvenie. Čarovným je aj stúpanie do sedla Javorina a to z dvoch trás. Buď zo Strečna, čo je trochu viac po teréne, alebo po starej rozbitej asfaltke zo Stráňav. Každopádne odmenou sú nádherné výhľady na Malú Fatru a celú Žilinskú kotlinu, ktorá je ako na dlani.“

Nikdy nezabudnite na prípravu

Pred tým, ako vyrazíte preskúmať jednotlivé cyklotrasy, je potrebné pripraviť telo aj bicykel. Po zime totiž nemusia mať najlepšiu kondíciu. „Vždy je vhodné sa na sezónu pripraviť či už po materiálnej stránke, teda prejsť kontrolou bicykla a dôkladným servisom, ale taktiež sa treba pripraviť aj fyzicky. Nohy, ruky, aj brucho, chrbát, core tela,“ radí Branislav Karas.

Michal Hlatký prízvukuje, že medzi najdôležitejšie aspekty patrí bezpečnosť: „Stále sa nájde množstvo turistov, ktorí jazdia bez prilby a základných reflexných prvkov. Preto by každý začiatočník mal mať určite prilbu a minimálne základné reflexné prvky. Odporúčam takisto okuliare, ktoré chránia zrak, keďže kedykoľvek môže do oka niečo vletieť. Takisto sú dôležité svetlá, najmä pri výjazdoch, keď už môže cyklistov zastihnúť tma.“

Do výbavy si určite zoberte základné minimum, ktoré odporúča Martin Imrich: „Nezabudnite aspoň základné veci na opravu defektu. Duša, pumpa, lepenie a nejaké malé náradie. Nie je totiž nič horšie, ako zabaliť krásny výlet pre smiešnu poruchu ako defekt, alebo slabo utiahnuté sedlo.“

Jednu z posledných rád, ale o to dôležitejších, ponúka aj Peter Dragúň: „Aby ste z jazdy na bicykli mali radosť, skontrolujte si výšku sedla. Základné pravidlo pre amatérov je, že ak sedíte na sedle, pätu dajte na pedál. Noha v kolene by mala byť vyrovnaná. Zabránite tým rýchlej únave svalov.“

Zoberte si do prírody e-bike, ktorý vám pomôže prekonať aj kopce a dlhšie vzdialenosti. Takéhoto pomocníka na cyklotrasy môžete vyhrať od 1. apríla 2018, ak nezabudnete prezuť vaše auto na letné pneumatiky s Continentalom.

Tento článok vám prináša Continental.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  3. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  4. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  8. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  9. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  10. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  1. Vyberáme správny názov firmy
  2. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  3. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  4. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  5. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  6. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  7. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  8. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  9. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  10. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 786
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 603
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 379
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 13 222
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 10 448
  6. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 4 716
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 4 709
  8. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 739
  9. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 3 202
  10. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu 3 066

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cez čiaru: Hlas za chlieb a čučo, takto sa volilo na východe

Rómom ponúkali za volebný hlas 5 eur aj horčicu.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Smer má páku na Lajčáka

Súmračnej radíme krotiť optimizmus.

KULTÚRA

Gott už nie je boh. Česi si za celebritu storočia vybrali Sagana

Slovenský športovec porazil zástup českých umelcov.

AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

O reportáži, ktorá nevznikla, ale zaslúžila by si

Prečo sa Slovák stará o cudzie deti v Afrike?

Neprehliadnite tiež

Malé Suzuki Jimny sa môže jednoducho premeniť na Mercedes či Land Rover

Japonský úpravca začne konverziu ponúkať budúci rok.

Výroba Volkswagenu Passat sa presunie do Česka k Škode Superb

Nové rodisko sa hľadá pre Škodu Karoq a Seat Ateca.

Kia spustila výrobu nového modelu ProCeed

Tretia generácia modelu sa začne predávať exkluzívne v Európe.