SME
Streda, 1. február, 2023 | Meniny má Tatiana

Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave

Vyrazte na kolesách za krásami Slovenska.

Slovensko je krajina plná kopcov, nížin aj roviniek. Ideálna kombinácia na poznávanie krajiny bicyklom. Mnoho cyklotrás začína priamo z miest, kam sa dá dopraviť autom. To znamená, že nemusíte šliapať do pedálov po hlavných cestách, ale bicykel, prípadne e-bicykel naložíte na nosič auta a po príjazde sa tešíte z peknej prírody a vetra vo vlasoch.

„Na Slovensku máme množstvo prirodzených nástupných miest, kde je možné parkovať a vyrážať na desiatky až stovky kilometrov trás. Spomeniem také miesta ako Vojenská nemocnica v Bratislave, Donovaly, Terchová, Kálnica, Piešťany, Snina, Poprad a mnohé iné,“ hovorí Michal Hlatký, predseda Slovenského cykloklubu a radí: „Dnes už je na internete dokopy zmapovaných viac ako 9000 km trás. Tie je možné stiahnuť si vo formáte GPS do mobilných zariadení či navigácii a vydať sa do prírody.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

My sme pre vás vytipovali trasy naprieč Slovenskom, na ktorých štart sa dostanete pohodlne autom a následne si užívate jazdu na bicykli, krásne výhľady aj zaujímavé zastávky.

Smer Topoľčianky

Jedna z príjemných rozjazdových jarných trás začína v meste Topoľčany, kde nie je žiadny problém s parkovaním, či prípadne ubytovaním, ak by ste sa tento kraj rozhodli spoznávať viac dní. Na zachytenie smeru z Topoľčian na Skýcov stačí jednoduchá mapa a máte pred sebou prvých 80 jarných kilometrov na bicykli. Prípadne sa autom môžete odviesť až do Klátovej Novej Vsi, kde sa začína prírodnejší terén.

„Za Klátovou Novou Vsou odbočíte do sedla pod Rakytou. Povrch cesty je rozbitý asfalt, no pri ceste do kopca to tak nevadí. Zo sedla je nádherný zjazd po nových asfaltkách. Zastávka je pri Zubrej obore, kde sa dá občerstviť v bufete a samozrejme pozrieť sa na Zubrov,“ opisuje krásy trasy smerom na Topoľčianky Peter Dragúň, predseda Klubu slovenských turistov.

SkryťVypnúť reklamu
Vyhraj E-bike Vyhraj E-bike (zdroj: Continental)

Do Topoľčianok dorazíte po vedľajších cestách okolo viacerých žrebčínov. „Trasu je výhodné absolvovať na prvého mája, kedy je v Topoľčiankach deň otvorených dverí,“ radí zo skúsenosti Dragúň a dodáva: „Zo zámockého parku v Topoľčiankach vychádzate po dobrej asfaltovej ceste k odbočke na Hrušovský hrad. Treba ho vidieť, je impozantný. Z hradu už schádzate do partizánskej obce Skýcov.

Vidíte pekne opravený kaštieľ a aj cesta okolo cintorína zaujme. Nie je na ňom napísaný nadpis Dom smútku, ale optimistickejší Dom nádeje. Hneď za ním sú postavené nové pece na pálenie vápna aj s náučnými tabuľami. Posledných 20 km je radosť pretekať s vetrom vo vlasoch,“ opisuje krásnu cyklotrasu Dragúň.

Najkrajšie trasy hornej Nitry

Z Topoľčian je to už do Prievidze kúsok. Cyklistika na strednom Slovensku má totiž svoju perličku práve na hornej Nitre. Táto oblasť ponúka nekonečné možnosti horskej aj cestnej cyklistiky. Okolie Prievidze a Bojníc je kvalitne vybavené na možnosti parkovania, keďže turistický ruch sem ťahá Bojnický zámok. Mimochodom, práve jeden z najkrajších zámkov Európy budete mať zo sedla bicykla na očiach pri mnohých trasách, či už po asfalte, alebo na horskom bicykli.

SkryťVypnúť reklamu

„Pre MTBajkerov je ideálna cyklotrasa Štyroch chotárov v pohorí Žiar, kam sa dá dostať od Nedožier - Brezian. Okolie Veľkej Lehôtky nad Prievidzou ponúka kvalitné terény aj pre enduro a XC nadšencov a každoročne sa tu koná Bike Fest. Zaujímavý je Pálfyho trail nad Bojnicami. Priam stvorený na kombináciu auto a bike. Auto necháte v Bojniciach a po turistickej značke sa treba na bicykli dostať do Šútovského sedla, kde cesta začína. Končí priamo na lúke nad Bojnickým zámkom, čo je pekné miesto na oddych a vychutnanie si okolia hornej Nitry,“ hovorí Braňo Karas, tréner a predseda klubu VELOSVET cycling team Prievidza.

Zároveň dodáva, že ak už budete v tejto oblasti, oplatí sa vyskúšať aj vybudované traily nad Lehotou pod Vtáčnikom. „V obci je potrebné dostať sa autom až k lyžiarskemu vleku, čo je východisková trasa pre všetky traily v okolí. Pri vleku sa nachádza orientačná mapka, ktorá vám dá presné informácie, ako sa dostať k trailom a tiež o ich dĺžke a obtiažnosti.​“

SkryťVypnúť reklamu

Veľkú Fatru treba obísť. Jedine na bicykli!

Okolie Veľkej Fatry patrí k oblastiam, ktoré ponúkajú skutočne až „alpský charakter“ v domácom prostredí. Tak to vidí aj Martin Imrich, cyklista z MTBIKER a ponúka hneď jeden z krásnych výletov:

„Skvelá cyklotrasa je na Kráľovu Studňu, kam vedie viacero možností. Či už od Harmaneckej jaskyne alebo z Veľkého Šturca. Komu bude málo, môže to potiahnuť až hore na vrchol Krížna do výšky 1574 metrov. Doslova nádherné a veľmi pekne značené trasy ponúka aj Špania Dolina neďaleko Banskej Bystrice. Parkovanie v obci nie je žiadny problém. Je tam doslova spleť zvážnic a dá sa prejsť až na horské stredisko Donovaly.“

Prípadne môžete vyjsť autom priamo na Donovaly a celé si to zjazdiť v opačnom smere. Je to už len na vás. O krásne výhľady opäť nebude núdza. Spoločnosť vám bude robiť Veľká Fatra a neskôr úvodná časť hrebeňa Nízkych Tatier.

SkryťVypnúť reklamu

Martin Imrich dodáva: „Každopádne ak si chcete dať poriadne do tela odporúčam stúpanie na Kráľovu hoľu k vysielaču do výšky 1946 metrov z dediny Šumiac. To je skutočne lahôdka a dokonca tam ide asfaltová cesta. Síce rozbitá a s množstvom úsekov výmoľov, ale to väčšina bicyklov bez problémov zvládne.“ Ak cestu absolvujete, odmení vás čarovný výhľad na Vysoké Tatry.

Gader je skutočne pre každého

Na ceste medzi Martinom a Turčianskymi Teplicami sa oplatí odbočiť na Blatnicu. V obci sa dostanete autom až na koncové horné parkovisko. Je to zároveň východisko pre cyklotrasu po upravenej asfaltke naprieč Gaderskou dolinou. Po pár metroch zavadíte o odbočku na hrad Blatnica, kam sa však dostanete len po vlastných. Ak pokračujete hlavnou trasou na bicykli, okolo vás neustále zurčí potok a po chvíli zastavíte na stanici Mlynčekovo.

SkryťVypnúť reklamu

Odpočívadlo plné malých mlynčekov v potoku, ktoré sú lákadlom hlavne pre deti, ale ani dospelí si nenechajú ujsť vodné mlynčeky v akcii. Celá trasa je v miernom stúpaní, ale na ľahšom prevode ju zvládne aj absolútny cyklistický začiatočník. Pohodlne sa tak dostanete až k horskému masívu Čertova brána. Za ním je trasa už skôr pre nadšencov pešej turistiky.

Cesta k tomuto bodu a naspať k autu je približne 20 krásnych kilometrov a najviac si užijete návrat. Ide o najkrajšiu časť výletu, keďže vďaka miernemu kopcu, ktorý ste zdolávali smerom hore, máte pred sebou približne desať kilometrov zjazdu bez potreby šliapať do pedálov. Ide o jednu z mála kvalitných asfaltiek, ktorá sa vinie v unikátnom horskom prostredí.

Na sever Slovenska s dostatkom kondície

Ak už zamierite na Gader, nie je to ďaleko do Žiliny a aj tento kraj stojí za spoznávanie z cyklistického sedla. Keďže ide o sever Slovenska, dominovať budú kopce, no nie tak vysoké ako napríklad v oblasti Tatier. Už len v okolí Žiliny je toho skutočne veľa a keďže korením cyklistiky sú kopce, Martin Imrich ponúka dve trasy pre tých, čo sa plánujú trochu zapotiť:

SkryťVypnúť reklamu

„Skúste výjazd na chatu pod Suchým z Varína, teda nie okolo Starého hradu, čo neznalých veľmi často pletie. Z Varína je to krásne stúpanie, miestami síce trochu strmšie, ale vždy predsa môžete chvíľu potlačiť. Odmenou bude posedenie na chate a výborné občerstvenie. Čarovným je aj stúpanie do sedla Javorina a to z dvoch trás. Buď zo Strečna, čo je trochu viac po teréne, alebo po starej rozbitej asfaltke zo Stráňav. Každopádne odmenou sú nádherné výhľady na Malú Fatru a celú Žilinskú kotlinu, ktorá je ako na dlani.“

Nikdy nezabudnite na prípravu

Pred tým, ako vyrazíte preskúmať jednotlivé cyklotrasy, je potrebné pripraviť telo aj bicykel. Po zime totiž nemusia mať najlepšiu kondíciu. „Vždy je vhodné sa na sezónu pripraviť či už po materiálnej stránke, teda prejsť kontrolou bicykla a dôkladným servisom, ale taktiež sa treba pripraviť aj fyzicky. Nohy, ruky, aj brucho, chrbát, core tela,“ radí Branislav Karas.

SkryťVypnúť reklamu

Michal Hlatký prízvukuje, že medzi najdôležitejšie aspekty patrí bezpečnosť: „Stále sa nájde množstvo turistov, ktorí jazdia bez prilby a základných reflexných prvkov. Preto by každý začiatočník mal mať určite prilbu a minimálne základné reflexné prvky. Odporúčam takisto okuliare, ktoré chránia zrak, keďže kedykoľvek môže do oka niečo vletieť. Takisto sú dôležité svetlá, najmä pri výjazdoch, keď už môže cyklistov zastihnúť tma.“

Do výbavy si určite zoberte základné minimum, ktoré odporúča Martin Imrich: „Nezabudnite aspoň základné veci na opravu defektu. Duša, pumpa, lepenie a nejaké malé náradie. Nie je totiž nič horšie, ako zabaliť krásny výlet pre smiešnu poruchu ako defekt, alebo slabo utiahnuté sedlo.“

Jednu z posledných rád, ale o to dôležitejších, ponúka aj Peter Dragúň: „Aby ste z jazdy na bicykli mali radosť, skontrolujte si výšku sedla. Základné pravidlo pre amatérov je, že ak sedíte na sedle, pätu dajte na pedál. Noha v kolene by mala byť vyrovnaná. Zabránite tým rýchlej únave svalov.“

SkryťVypnúť reklamu

Zoberte si do prírody e-bike, ktorý vám pomôže prekonať aj kopce a dlhšie vzdialenosti. Takéhoto pomocníka na cyklotrasy môžete vyhrať od 1. apríla 2018, ak nezabudnete prezuť vaše auto na letné pneumatiky s Continentalom.

Tento článok vám prináša Continental.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  3. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  4. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  5. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  7. Svalovice sa netreba obávať
  8. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 7 251
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 086
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 563
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 462
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 153
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 107
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalá štátna tajomníčka Monika Jankovská v sprievode svojho obhajcu Petra Erdösa.

Dve obžaloby sú už na súde. Na procesy so sudcami sa čaká.


7 h
Ján Budaj sa Košičanom prihovára z balkóna vedeckej knižnice.

V dokumente sa zaviazal, že bude aj donášať.


3 h
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


6 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Parlament rozhodoval medzi májovým, júnovým a septembrovým termínom.


a 3 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


6 h
Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


10 h
Toyota RAV4 Adventure

Na výsledku sa podpisuje hmotnosť auta.


30. jan
Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan

Blogy SME

  1. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova?
  2. Anna Miľanová: Kresby prírodným uhlíkom...
  3. Matúš Mathis: Ponuka bytov v Košiciach po prvýkrát od septembra 2022 klesla - Píše Matúš Mathis
  4. Jozef Stasík: Niekto zhasína a niekto myslel dopredu
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Veľké Rovné
  6. Peter Maroncik: Tak už máme v Čechách nového, dobrého prezidenta.
  7. Anna Miľanová: Snívanie... 2022
  8. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 9 518
  2. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 5 799
  3. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 062
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 694
  5. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 3 742
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 561
  7. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 356
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 232
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu