Ako sa klasifikujú autonómne autá? Automobilky využívajú stupnicu piatich úrovní

Zlom prichádza pri treťom stupni, kedy za vodiča začína rozmýšľať auto.

(Zdroj: Audi)

BRATISLAVA. Autonómne autá, ktoré sa na ceste zaobídu bez zásahov vodiča, znejú ešte stále ako hudba budúcnosti. V skutočnosti ich poloautonómne verzie stretávame na cestách už dnes. Ako vlastne určiť, kedy môže byť reč o autonómnom vozidle?

Automobilky nepretržite pracujú na zlepšení bezpečnosti na cestách. Je to istý záväzok, ktorým sa kompenzuje snaha predávať čoraz väčšie objemy nových áut. Viac áut znamená aj väčšie riziko nehôd, preto sa v nových autách objavuje čoraz viac jazdných asistentov, ktorí pomáhajú zvyšovať bezpečnosť v premávke a často zastúpia vodiča.

Článok pokračuje pod video reklamou

Keďže každá automobilka používa pre asistentov iné pomenovanie a nie sú súčasťou všetkých modelov, vzniká istý chaos v určovaní, či je auto aspoň čiastočne autonómne.

Situáciu nielen pre automobilky, ale aj úrady sprehľadnilo všeobecné prijatie americkej normy J3016_201609, ktorú vypracovala organizácia SAE International. Vozidlá sa tak podľa miery autonómie rozdelili do piatich úrovní, pričom auto začína za vodiča rozmýšľať pri treťom stupni.

Miera autonómneho vozidlaCharakteristikaBrzdenie a ovládanie volantuSledovanie dopravnej situácieKrízové riešenie dopravnej situácie
Úroveň 0Žiadna autonómiaVodičVodičVodič
Úroveň 1Jazdní asistentiVodič aj autoVodičVodič
Úroveň 2Čiastočná autonómiaAutoVodičVodič
Úroveň 3Podmienená autonómiaAutoAutoVodič
Úroveň 4Vysoká autonómiaAutoAutoAuto
Úroveň 5Úplná autonómiaAutoAutoAuto

Úroveň 0

Žiadna miera autonómie, vodič sa musí spoľahnúť sám na seba. Táto základná úroveň sa týka hlavne starších áut alebo nových áut s nižšou výbavou. Kritéria klasifikácie sa nevzťahujú na bezpečnostných asistentov ako napríklad ABS či ESP, ktoré sú dnes už štandardom. Príklad: Dacia Sandero, Fiat Punto

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C59Q6 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C59Q6 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  2. Najužitočnejšia appka
  3. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  6. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  7. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  8. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu
  10. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur
  1. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  2. DEXIS SLOVAKIA má nového generálneho riaditeľa
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  4. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  5. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. Otvorenie akademického roka 2018/2019 na EU v Bratislave
  10. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 22 556
  2. Najužitočnejšia appka 15 493
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 407
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 9 590
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 8 281
  6. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 6 914
  7. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 6 426
  8. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 5 688
  9. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 498
  10. Zmenky a dlhopisy s fixným výnosom 5 – 6,6 % p.a. 2 642

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Imrecze rezignuje z postu prezidenta Finančnej správy

Rozhodnutie prišlo podľa jeho slov spontánne.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Nebojte sa, oni Imreczemu niečo nájdu

Nový guvernér bude potrebovať pomoc.

DOMOV

Ako (ne)funguje bikesharing v Bratislave po prvom týždni

Pre ľudí sú žlté bicykle najmä atrakcia.

ŽENA

Deti generácie Z začínajú odmietať sociálne médiá. Prečo?

Strácajú záujem a nechcú byť nonstop online.

Neprehliadnite tiež

Auto zo skladu sa oplatí. Ušetríte čas, niekedy aj peniaze

Niektorí zákazníci sú vyberavejší ako iní.

Seat Ibiza FR dostala nový štvorvalec (test)

Najmenší Seat na našom trhu ponúka slušný výkon v celom spektre otáčok.

Vízia auta budúcnosti od BMW sa volá iNEXT

Nemecká automobilka vkladá do projektu veľké nádeje.