SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Ako sa klasifikujú autonómne autá? Automobilky využívajú stupnicu piatich úrovní

Zlom prichádza pri treťom stupni, kedy za vodiča začína rozmýšľať auto.

(Zdroj: Audi)

BRATISLAVA. Autonómne autá, ktoré sa na ceste zaobídu bez zásahov vodiča, znejú ešte stále ako hudba budúcnosti. V skutočnosti ich poloautonómne verzie stretávame na cestách už dnes. Ako vlastne určiť, kedy môže byť reč o autonómnom vozidle?

Automobilky nepretržite pracujú na zlepšení bezpečnosti na cestách. Je to istý záväzok, ktorým sa kompenzuje snaha predávať čoraz väčšie objemy nových áut. Viac áut znamená aj väčšie riziko nehôd, preto sa v nových autách objavuje čoraz viac jazdných asistentov, ktorí pomáhajú zvyšovať bezpečnosť v premávke a často zastúpia vodiča.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Keďže každá automobilka používa pre asistentov iné pomenovanie a nie sú súčasťou všetkých modelov, vzniká istý chaos v určovaní, či je auto aspoň čiastočne autonómne.

Situáciu nielen pre automobilky, ale aj úrady sprehľadnilo všeobecné prijatie americkej normy J3016_201609, ktorú vypracovala organizácia SAE International. Vozidlá sa tak podľa miery autonómie rozdelili do piatich úrovní, pričom auto začína za vodiča rozmýšľať pri treťom stupni.

Miera autonómneho vozidlaCharakteristikaBrzdenie a ovládanie volantuSledovanie dopravnej situácieKrízové riešenie dopravnej situácie
Úroveň 0Žiadna autonómiaVodičVodičVodič
Úroveň 1Jazdní asistentiVodič aj autoVodičVodič
Úroveň 2Čiastočná autonómiaAutoVodičVodič
Úroveň 3Podmienená autonómiaAutoAutoVodič
Úroveň 4Vysoká autonómiaAutoAutoAuto
Úroveň 5Úplná autonómiaAutoAutoAuto

Úroveň 0

Žiadna miera autonómie, vodič sa musí spoľahnúť sám na seba. Táto základná úroveň sa týka hlavne starších áut alebo nových áut s nižšou výbavou. Kritéria klasifikácie sa nevzťahujú na bezpečnostných asistentov ako napríklad ABS či ESP, ktoré sú dnes už štandardom. Príklad: Dacia Sandero, Fiat Punto

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C59Q6 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M59Q6 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 020
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 869
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 893
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 331
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 12 206
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 788
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 242
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 906
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 752
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 088
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Umelá inteligencia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Autonómne autá a budúcnosť dopravy
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Peter Tkačenko
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.