Ako sa klasifikujú autonómne autá? Automobilky využívajú stupnicu piatich úrovní

Zlom prichádza pri treťom stupni, kedy za vodiča začína rozmýšľať auto.

(Zdroj: Audi)

BRATISLAVA. Autonómne autá, ktoré sa na ceste zaobídu bez zásahov vodiča, znejú ešte stále ako hudba budúcnosti. V skutočnosti ich poloautonómne verzie stretávame na cestách už dnes. Ako vlastne určiť, kedy môže byť reč o autonómnom vozidle?

Automobilky nepretržite pracujú na zlepšení bezpečnosti na cestách. Je to istý záväzok, ktorým sa kompenzuje snaha predávať čoraz väčšie objemy nových áut. Viac áut znamená aj väčšie riziko nehôd, preto sa v nových autách objavuje čoraz viac jazdných asistentov, ktorí pomáhajú zvyšovať bezpečnosť v premávke a často zastúpia vodiča.

Článok pokračuje pod video reklamou

Keďže každá automobilka používa pre asistentov iné pomenovanie a nie sú súčasťou všetkých modelov, vzniká istý chaos v určovaní, či je auto aspoň čiastočne autonómne.

Situáciu nielen pre automobilky, ale aj úrady sprehľadnilo všeobecné prijatie americkej normy J3016_201609, ktorú vypracovala organizácia SAE International. Vozidlá sa tak podľa miery autonómie rozdelili do piatich úrovní, pričom auto začína za vodiča rozmýšľať pri treťom stupni.

Miera autonómneho vozidlaCharakteristikaBrzdenie a ovládanie volantuSledovanie dopravnej situácieKrízové riešenie dopravnej situácie
Úroveň 0Žiadna autonómiaVodičVodičVodič
Úroveň 1Jazdní asistentiVodič aj autoVodičVodič
Úroveň 2Čiastočná autonómiaAutoVodičVodič
Úroveň 3Podmienená autonómiaAutoAutoVodič
Úroveň 4Vysoká autonómiaAutoAutoAuto
Úroveň 5Úplná autonómiaAutoAutoAuto

Úroveň 0

Žiadna miera autonómie, vodič sa musí spoľahnúť sám na seba. Táto základná úroveň sa týka hlavne starších áut alebo nových áut s nižšou výbavou. Kritéria klasifikácie sa nevzťahujú na bezpečnostných asistentov ako napríklad ABS či ESP, ktoré sú dnes už štandardom. Príklad: Dacia Sandero, Fiat Punto

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C59Q6 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C59Q6 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 450
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 860
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 167
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 144
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 7 248
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 949
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 466
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 673
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 822
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 147

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan pridal tretí etapový triumf, tesne porazil Kristoffa

O víťazovi rozhodol záverečný špurt.

ŠPORT

Sagan vysvetlil, prečo správu o rozchode oznámil počas Tour

Reagoval na vymyslený anonymný list.

Neprehliadnite tiež

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.

Kia začala v Žiline vyrábať prvé elektrifikované auto

Nový je motor, dizajn, volant aj výbava