SME
Sobota, 27. február, 2021 | Meniny má AlexanderKrížovkyKrížovky

Automobilkám hrozí, že o pár rokov nedokážu splniť emisné limity

Z jedenástich automobiliek dokážu znížiť emisie len štyri.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Michael Kasarda)

LONDÝN. Automobilky majú tri roky na to, aby svoje autá prispôsobili novým emisným limitom. Odborníci sa však zhodujú na tom, že prísnejšie merania, emisná kauza Dieselgate, a veľká popularita SUV znemožňuje predpísané limity dosiahnuť.

Automobilkám tak hrozia pokuty vo výške stoviek miliónov eur, píše britský web Autocar. Limity, ktoré stanovila Európska únia, nepočítali s viacerými zmenami na trhu.

Značky musia v najbližších rokoch vynaložiť veľa úsilia na to, aby vyvinuli vozidlá s nízkymi emisiami. Ešte viac úsilia však bude stáť presviedčanie zákazníkov, aby ich uprednostnili pred veľkými SUV.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Emisný limit? Spotreba pod štyri litre

Prečítajte si tiež: Nekupujte si ďalšie auto na naftu. Zakážu im vjazd do mesta a budú bezcenné Čítajte 

Európska únia stanovila v roku 2012 cieľ, aby do roku 2021 mali nové autá predané v EÚ emisie oxidu uhličitého v priemere menej ako 95 gramov na kilometer. Každá automobilka dostala špecifický cieľ podľa toho, aké autá vyrába a koľko ich ročne predá.

Jaguar Land Rover s 300-tisíc predanými autami musí stlačiť priemerné emisie svojich áut pod 132 gramov na kilometer, koncern Fiat Chrysler (1,045 milióna áut) má cieľ 91,1 g/km. Do týchto priemerných emisií sa rátajú aj elektrické či hybridné autá.

Emisie oxidu uhličitého sú (na rozdiel od oxidov dusíka či pevných častíc) priamo úmerné spotrebovanému palivu. 95 gramov CO2 na kilometer vypúšťa auto, ktoré spotrebuje 4,1 litra benzínu alebo 3,6 litra nafty na sto kilometrov.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C59PV na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M59PV na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 15 370
  2. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 12 341
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 497
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 7 409
  5. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 6 939
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 903
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 284
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 842
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 4 875
  10. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 4 631
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Kauza emisie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Dieselgate
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ národnej protizločineckej jednotky NAKA Branislav Zurian.

Svedčí proti nemu bývalý námestník SIS Boris Beňa.

8 h

Ktorá stratégia je tá správna?

9 h

Rok od prvého prípadu zaznamenali takmer dvadsaťtisíc mŕtvych.

5 h
Robbie Williams.

Michael Gracey napísal scenár z osobných rozhovorov.

25. feb

Neprehliadnite tiež

BMW 545e xDrive

Pohon v tomto aute dokáže zaujať aj zarytých odporcov.

25. feb
McLaren Artura

Prevodovka nového superšportu nemá spiatočku.

25. feb
Nové logo Peugeot.

Prvýkrát firma použila logo s levom v roku 1847.

25. feb
Maskovaná Škoda Fabia

Známe sú už motory aj rozmery auta.

25. feb