Volkswagen e-Golf nepotrebuje zaujať vzhľadom (test)

Až na pohon je to stále dôverne známy Golf, s väčšou batériou patrí k najlepšie využiteľným elektromobilom.

(Zdroj: Peter Kálmán)
Volkswagen e-Golf - prehľad základných parametrov
Cena (eur)36 800
Spotreba výrobca (kWh/100km)12,7
Veľkosť kufra341
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2 629; 4 270; 2 027; 1 482

Existuje istá sorta ľudí, ktorí potrebujú dať celému svojmu okoliu vedieť o svojom zdravom životnom štýle či ekologickej domácnosti. Na sociálne siete denne pridávajú fotografie vegánskych jedál či videá z posilňovne.

Akýmsi ekvivalentom týchto ľudí v automobilovom svete sú elektromobily, mnohé z nich sa snažia za každú cenu zaujať. Ponúkajú netradičný dizajn, ktorý nie vždy vyzerá práve lákavo, väčšinou však dáva jasne najavo, že nejde o auto so spaľovacím motorom.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Ako sa darí predajom elektromobilov v Európe? Renault poráža Nissan

Typickým príkladom je napríklad predošlá generácia modelu Nissan Leaf, ktorá pod zámienkou aerodynamiky dostala nie príliš lichotivé tvary. Ďalším príkladom môže byť BMW i3, ktoré je vzhľadom niekde na polceste medzi automobilom a domácim spotrebičom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Potom sú tu elektromobily, ktoré sú síce samostatnými modelmi, no medzi ostatné autá v premávke zapadnú. Sem by sme zaradili napríklad Opel Ampera-E alebo Renault Zoe.

Nakoniec tu máme tie najmenej nápadné, ktoré vychádzajú z bežných sériových vozidiel so spaľovacími motormi ako je napríklad Kia Soul EV. A práve v nenápadnosti vládne testovaný e-Golf, ktorý na prvý pohľad iba ťažko rozoznať od akéhokoľvek iného Golfu.

Iba ďalší z mnohých Golfov

Ako je pri predvádzacích kusoch elektromobilov už tradícou, ani tento sa nevyhol výraznému polepu. Tento e-Golf však zašiel ešte o krok ďalej s personalizovaným evidenčným číslom.

Ide síce o drobnosti, ktoré pri iných autách takmer nezavážia, no k tomuto priťahovali až priveľa pozornosti. Bez nich by totiž vyzeral takmer rovnako ako zvyšných päť verzii hatchbacku Golf.

Práve táto podobnosť s autami, s ktorými sa stretávame na každom rohu je tým, čím sa odlišuje od konkurencie. Nemá potrebu nasilu hlásať svetu o svojej pohonnej jednotke s nulovými emisiami ani o svojom ekologicky zmýšľajúcom majiteľovi.

Vychádza z jedného z najbežnejších a najznámejších áut na svete. Dokonca sa od neho ani veľmi neodlišuje.

Mriežka medzi prednými svetlami bola nahradená celistvým kusom plastu, stále však otvor imituje svojou čiernou farbou. Pod ňou sa nachádza modrá línia pokračujúca až do svetiel, podobne ako pri hybridných modeloch GTE.

Čisto elektrický Golf dostal tiež nový nárazník s hladším dizajnom a integrovaným LED denným svietením. Dopĺňa prvky vo svetlách a e-Golfu tak dodáva unikátny svetelný podpis.

Cestu vám osvetlia plne LED svetlá, ktoré sa vďaka svojej nízkej spotrebe energie dostali už do základnej výbavy. Z rovnakého dôvodu sa bez príplatku montujú diódové svetlá aj dozadu.

Automobilky na svoje ekologické modely s obľubou montujú aerodynamické disky kolies, ktoré pripomínajú krájací kotúč na zeleninu. 16-palcové disky s takýmto dizajnom dostal aj e-Golf.

Vo vnútri sa nekonajú vôbec žiadne prekvapenia. Nenájdete tu futuristické dekorácie ani nezmyselné členenie interiéru na úkor ergonómie. Namiesto toho je tu úplne obyčajná kabína ako z lepšie vybaveného Golfu, elektromobil prezrádzajú iba detaily ako decentné modré prešívanie.

Známy pohľad sa naskytne aj po otvorení batožinového priestoru. Je však približne o 40 litrov menší ako pri iných motorizáciach, dvojité dno muselo ustúpiť batériam. Napriek tomu ponúka slušných 341 litrov objemu. Nutno dodať, že ešte pár litrov budete musieť obetovať káblom.

Okamžite nás zaujala veľkosť centrálneho dotykového displeja. Súčasťou sériovej výbavy tohto Golfu je totiž multimediálny systém Discover Pro s obrazovkou s uhlopriečkou 9,2 palca.

Tento systém sa môže hravo rovnať s týmiu najlepšími. Ponúka široké možnosti pripojenia externých zariadení, pevný disk s kapacitou 64 GB, či skvelú navigáciu s mapami pre Európu v cene. Zaujímavosťou je zobrazenie predpokladaného dojazdu na mape.

Okrem nich cena zahŕňa tiež bezplatné využívanie aplikácie Car-Net na tri roky. Prostredníctvom tejto aplikácie viete sledovať napríklad stav nabitia batérie či na diaľku spustiť klimatizáciu.

Prístroje ako z iného sveta nečakajte

Po stlačení štartovacieho tlačidla sa rozsvieti obrazovka Active Info Display pred vodičom a auto je okamžite pripravené na jazdu. Kým väčšina výrobcov volí futuristickú grafiku ako zo sci-fi, Golf opäť zostáva verný tradícii.

Hoci digitálna palubná doska ponúka množstvo možností si zobrazované údaje prispôsobiť, svojím rozložením stále imituje okrúhle analógové prístroje.

Vďaka tomuto všetkému sa vodič cíti ako doma aj keď možno sedí v elektrickom aute po prvý raz. Pri prvom pohybe sa však ukáže, že nejde o žiadne staromódne auto so spaľovacím motorom.

Najprv si všimnete ohromujúce ticho, ktorým vyniká aj v konkurencii ostatných elektromobilov. V nízkych rýchlostiach nepočuť takmer nič, okrem pískania úzkych pneumatík s nízkym valivým odporom.

S týmto zvukom sa pri rozbehu určite niekoľkokrát stretnete, keďže vďaka elektrickému pohonu je krútiaci moment 290 Nm dostupný okamžite.

Volkswagen na pohon používa elektromotor vlastnej výroby s výkonom 136 koní (100 kW). Ten poskytuje e-Golfu o čosi väčšiu pružnosť ako ponúka konkurencia.

Z pokoja zrýchli na stovku za 9,6 sekundy, čo neznie ako obdivuhodný čas. Podobne ako iné elektromobily, najživší je pri nižších rýchlostiach, na 80 km/h zrýchli za 6,9 sekundy, ručička sa zastaví až na 150 km/h.

To však nie sú hodnoty za ktoré by sa vo svojom prirodzenom prostredí, v meste, hanbiť. Zrýchlenie po stlačení pedálu je okamžité a lineárne vďaka priamemu prevodu. Prepletanie mestskou premávkou mu teda nerobí najmenší problém a z pokoja dokáže prekvapiť majiteľov omnoho silnejších áut.

Napriek absencii prevodových stupňov je páka na nerozoznanie od bežného voliča automatickej prevodovky. Prakticky jediným rozdielom je poloha "B", s ktorou sa bežne nestretávame.

V tejto pozícii sa naplno zapne regenerácia brzdnej energie. V bežnom režime sa dá voliť z ďalších troch stupňov intenzity rekuperácie.

V praxi sa rekuperácia energie prejavuje podobne ako brzdenie motorom. Pri najsilnejšom stupni dokonca dokážete jazdiť takmer bez používania brzdového pedálu.

Každý si tak vie vozidlo prispôsobiť svojmu štýlu jazdy, prípadne aktuálnym podmienkam. Batérie dobíja počas každého brzdenia, bez ohľadu na zvolený stupeň.

Pýši sa dojazdom 300 km, no priznáva aj realitu

E-Golf dostal nedávno novú, väčšiu batériu s kapacitou 35,8 kilowatthodín. Vďaka tomu sa predĺžil dojazd na 300 kilometrov (podľa testovacieho cyklu), čo prostredníctvom polepu hrdo vykrikoval do sveta.

Ako je však zvykom, v reálnom svete je dojazd podstatne nižší. V tomto prípade takmer o tretinu, Volkswagenu však slúži ku cti, že uvádza tiež praktický dojazd 200 km a túto hodnotu nie je problém ešte zlepšiť.

O koľko, to už závisí iba od spôsobu, akým s elektromobilom jazdíte. Pomôcť vám môžu dva šetrné režimy ECO a ECO+, ktoré obmedzujú maximálnu rýchlosť a výkon motora aj klimatizácie.

Samotné nabíjanie trvá pri použití domácej či verejnej stanice na striedavý prúd približne šesť hodín. Nabíjačky s jednosmerným prúdom umožňujú batériu nabiť na 80% už za 45 minút.

Skôr núdzovým riešením je potom nabíjanie priamo z domácej zásuvky. Na plné nabitie totiž potrebuje takmer 20 hodín.

Aj keď Golf pridaním lítium-iónových batérií pribral na váhe, zachoval si skvelé jazdné vlastnosti. Batérie posúvajú ťažisko nižšie a zlepšujú celkové rozloženie hmotnosti.

Problémy mu nerobia ani nerovnosti, cez ktoré svoju posádku prevezie bez dramatických otrasov. V tomto smere mu určite neškodia ani pneumatiky s pomerne vysokým profilom.

Skvelý spoločník do mesta

Volkswagen e-Golf je skvelou alternatívou pre tých, ktorí zvažujú kúpu elektromobilu, no vadí im výstrednosť ponúkaných modelov.

Ponúka stále takmer všetko, čo aj jeho súrodenci spaľujúci fosílne palivá. Žiadne zbytočné experimenty, stiesnený priestor pre posádku, ani malý batožinový priestor. V niektorých veciach je dokonca praktickejší.

Najmä v mrazivých teplotách je nedoceniteľná možnosť nechať si auto vyhriať, nehovoriac o okamžitom kúrení. Kým susedia stále odstraňujú námrazu z okien, vy už sa vo vyhriatom sedadle potichu plížite preč z parkoviska.

Elektromobilita samozrejme stále prináša mnohé obmedzenia, jedným z ktorých je cena. Tá začína na úrovni 36 800 eur, čo nie je málo ak vezmeme do úvahy, že je využiteľný najmä ako druhé auto. S aktuálnou akciou a štátnou podporou 5 000 eur sa cena dostane tesne pod hranicu 30 000 eur.

Napríklad taký Renault Zoe je o niekoľko tisícok lacnejší a ponúka omnoho lepší dojazd. Je síce aj podstatne menší, no hlavný rozdiel je inde.

V ňom vás totiž prekvapí to, ako blízko má k "normálnemu" autu. Volkswagen vás prekvapí iba tým, aký je tento Golf tichý.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelVolkswagen e-Golf
VerziaComfortline
Cena modelu od (eur)36 800
Výkon - kw(k) / pri otáčkach (ot./min)100 (136) / 3 000 - 12 000
Typ prevodovkyPriamy pohon
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)9,6
Spotreba - výrobca (kWh/100km)12,7
Kapacita batérií (kWh)35,8
Rozmer pneumatík205/55 R16
Pohotovostná hmotnosť / úžitková (kg)1 615 / 480
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l)341 / 1 231
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2 629; 4 270; 2 027; 1 482

Téma: Elektromobily


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autá Volkswagen, Golf

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Opozícia neuspela, ministerka Matečná zostáva vo funkcii

Za vyslovenie nedôvery hlasovalo len 60 poslancov zo 134 prítomných.

SVET

Trump zrušil summit, čo bude ďalej? Štyri scenáre vývoja

Možné je všetko. Že sa nezmení prakticky nič, ale aj to, že vypukne vojna.

SVET

Minister Stropnický: Politiku ovládol kazisvet, odchádzam

Politici sa len tvária, že riešia problémy občanov, to ja neviem, hovorí.

KOMENTÁR DÁVIDA TVRDOŇA

Zuckerberg sa vysmial Európe nevídaným spôsobom

Opäť sme sa nič nové nedozvedeli.

Neprehliadnite tiež

Volvo už do nových modelov nebude montovať naftové motory

Švédska automobilka sa sústredí na elektrifikáciu svojich modelov.

Pod Prístavným mostom havaroval linkový autobus

Kĺbová Karosa sa po zrážke s osobným autom skoro prevrátila do priekopy.

Peugeot Traveller Business VIP: Podarený útok na Multivan (test)

Šesťmiestna verzia je dobrým spoločníkom na veľké výlety aj pojazdnou kanceláriou.

Problémy s STK pokračujú, Érsek čiastočne ustúpi vodičom

Ministerstvo dopravy zmenilo pravidlá pre stanice technickej kontroly.

Z Dacie Duster sa stala praktická dodávka do terénu

Dacia Duster Fiskal sa vracia aj v druhej generácii modelu, vymenila zadné sedadlá za nákladný priestor.