Dlhodobý test Seatu Leon: Ako správne zabehnúť nové auto?

Motor 1,4 TSI je tichý, silný a má lepšiu spotrebu ako novší 1,5 TSI.

Na necelé tri mesiace sa stal členom redakcie modrý Seat Leon. V časoch, kedy automobilky chrlia jedno SUV za druhým bolo príjemné pripomenúť si, že klasický hatchback má stále na trhu svoje miesto.

Leon by sme ľahko mohli odsúdiť ako lacnejší Volkswagen Golf, no v skutočnosti má španielske auto svoj vlastný charakter, páči sa nám, ako vyzerá aj ako jazdí.

Prečítajte si tiež: Zmerali sme rozdiel v spotrebe benzínového, dieselového a plynového Seatu Leon

Ako sme počas testovacieho obdobia zistili, Seat si dokonca v niektorých veciach dal na Leone záležať viac ako na svojom malom SUV Arona.

Výčitku máme jedine k najvyššiemu stupňu výbavy Xcellence, ktorý síce ponúka množstvo drobných cenných prvkov, ale zároveň neobsahuje nič hmatateľné, čo by opodstatňovalo jeho výber.

Na začiatku sme si však Seat museli poriadne zabehnúť.

Ako zajazdiť auto: Myslite na motor, prevodovku aj diferenciál

Po kúpe nového auta je dôležité jeho správne zabehnutie. Pod zabehnutím sa myslí najmä to, aby sa kovové diely, ktoré sa o seba trú (piesty a piestne krúžky vo valcoch a ozubené kolieska v diferenciáli či prevodovke), postupne zbrúsili a zapasovali do seba.

Článok pokračuje pod video reklamou

Od výroby totiž majú tieto diely na sebe mikroskopické výčnelky, ktoré, ak surový motor príliš zaťažíte, sa výraznejšie prehrejú.

To zvyšuje riziko ich náhleho odlomenia či vytvorenia takzvaných "hot spots" čiže miest, kde sa kov prehreje a zmení svoju štruktúru.

Postupné zabehnutie tiež zabezpečí najlepšie tesnenie medzi piestom a valcom. Na miestach, ktoré sú premazávané olejom, sa vytvorí akási trvalá ochranná vrstva medzi jednotlivými kovovými časťami.

Aj keď je dnes strojové spracovanie oveľa presnejšie ako kedysi, správny zábeh by sme nemali podceňovať. Menšie výrobné tolerancie znamenajú len to, že zábeh môže byť kratší, spravidla sa spomína tisíc až dvetisíc "zábehových" kilometrov, po ktorých môžeme motor postupne zaťažovať viac a viac.

Po absolvovaní "zábehových" kilometrov sme postupne začali motor zaťažovať - a Leon na nás zapôsobil ešte viac.

LED svetlá mu pomáhajú od začiatku

Hoci je súčasný Leon na trhu od roku 2012, relatívne vysoký vek by ste mu netipovali - najmä vtedy, ak si jeho majiteľ pred kúpou objednal príplatkové Full LED svetlá.

Leon bol jedným z prvých áut tohto segmentu s prednými LED svetlami v tomto segmente a práve ostré linky denného svietenia sú dnes niečo, čím sa na prvý pohľad odlišujú "nové" autá od "starých".

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5AB8 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5AB8 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Seat


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko väzní boháča z Ruska, ktorý hovoril o úplatkoch pre Kremeľ

Valentin Vinogradov sa mal dopustiť podvodu pri obchode s nehnuteľnosťou. Nikomu pritom nevznikla škoda.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kúpiť lístky na hokej cez web? Nemožné

Robili čo mohli, dopadlo to ako vždy.

Stĺpček Petra Schutza

O vydaní Vinogradova do Ruska by sa nemalo ani uvažovať

Rusko nie je právny štát.

ŠPORT

Trnava šokovala Brusel, hrdinom bol dvadsaťročný mladík

Senzácia pokračuje aj naďalej.

Neprehliadnite tiež

Podcast Za Volantom

Za volantom: Aké sú najväčšie chyby slovenských vodičov?

Spúšťame nový týždenný podcast o autách.

Centrum Paríža bude raz za mesiac bez áut

Opatrenia sa budú opakovať každú prvú nedeľu v mesiaci.

Peugeot zabalil budúcnosť do minulosti a predstavuje koncept e-Legend

Elektromobil zrýchli z nuly na sto pod štyri sekundy.

Doručovateľské dodávky chce Renault zmeniť na inteligentný vlak

Najnovší koncept EZ-PRO je jednou z vízií o preprave tovaru v budúcnosti.

Už si len tak nezatiahnete. Z áut sa vytráca ručná brzda

Mechanickú brzdu majú len malé lacné autá.