Dlhodobý test Seatu Leon: Ako správne zabehnúť nové auto?

Motor 1,4 TSI je tichý, silný a má lepšiu spotrebu ako novší 1,5 TSI.

Na necelé tri mesiace sa stal členom redakcie modrý Seat Leon. V časoch, kedy automobilky chrlia jedno SUV za druhým bolo príjemné pripomenúť si, že klasický hatchback má stále na trhu svoje miesto.

Leon by sme ľahko mohli odsúdiť ako lacnejší Volkswagen Golf, no v skutočnosti má španielske auto svoj vlastný charakter, páči sa nám, ako vyzerá aj ako jazdí.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Zmerali sme rozdiel v spotrebe benzínového, dieselového a plynového Seatu Leon

Ako sme počas testovacieho obdobia zistili, Seat si dokonca v niektorých veciach dal na Leone záležať viac ako na svojom malom SUV Arona.

Výčitku máme jedine k najvyššiemu stupňu výbavy Xcellence, ktorý síce ponúka množstvo drobných cenných prvkov, ale zároveň neobsahuje nič hmatateľné, čo by opodstatňovalo jeho výber.

Na začiatku sme si však Seat museli poriadne zabehnúť.

Ako zajazdiť auto: Myslite na motor, prevodovku aj diferenciál

Po kúpe nového auta je dôležité jeho správne zabehnutie. Pod zabehnutím sa myslí najmä to, aby sa kovové diely, ktoré sa o seba trú (piesty a piestne krúžky vo valcoch a ozubené kolieska v diferenciáli či prevodovke), postupne zbrúsili a zapasovali do seba.

Článok pokračuje pod video reklamou

Od výroby totiž majú tieto diely na sebe mikroskopické výčnelky, ktoré, ak surový motor príliš zaťažíte, sa výraznejšie prehrejú.

To zvyšuje riziko ich náhleho odlomenia či vytvorenia takzvaných "hot spots" čiže miest, kde sa kov prehreje a zmení svoju štruktúru.

Postupné zabehnutie tiež zabezpečí najlepšie tesnenie medzi piestom a valcom. Na miestach, ktoré sú premazávané olejom, sa vytvorí akási trvalá ochranná vrstva medzi jednotlivými kovovými časťami.

Aj keď je dnes strojové spracovanie oveľa presnejšie ako kedysi, správny zábeh by sme nemali podceňovať. Menšie výrobné tolerancie znamenajú len to, že zábeh môže byť kratší, spravidla sa spomína tisíc až dvetisíc "zábehových" kilometrov, po ktorých môžeme motor postupne zaťažovať viac a viac.

Po absolvovaní "zábehových" kilometrov sme postupne začali motor zaťažovať - a Leon na nás zapôsobil ešte viac.

LED svetlá mu pomáhajú od začiatku

Hoci je súčasný Leon na trhu od roku 2012, relatívne vysoký vek by ste mu netipovali - najmä vtedy, ak si jeho majiteľ pred kúpou objednal príplatkové Full LED svetlá.

Leon bol jedným z prvých áut tohto segmentu s prednými LED svetlami v tomto segmente a práve ostré linky denného svietenia sú dnes niečo, čím sa na prvý pohľad odlišujú "nové" autá od "starých".

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5AB8 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5AB8 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

ŠPORT

Kužmová po veľkej dráme zdolala bieloruskú jednotku

Napínavý duel musel rozhodnúť až tajbrejk tretieho setu.

TECH

Kde sú všetci? Prečo sme ešte nenarazili na mimozemský život

Podľa hypotézy môže byť ľudstvo jednou z prvých civilizácií vo vesmíre.

EKONOMIKA

Alkohol u cyklistov tolerujú, ale nie všade

Vlani nafúkali stovky cyklistov, väčšinou viac ako jedno promile.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.