Dlhodobý test Seatu Leon: Ako správne zabehnúť nové auto?

Motor 1,4 TSI je tichý, silný a má lepšiu spotrebu ako novší 1,5 TSI.

Na necelé tri mesiace sa stal členom redakcie modrý Seat Leon. V časoch, kedy automobilky chrlia jedno SUV za druhým bolo príjemné pripomenúť si, že klasický hatchback má stále na trhu svoje miesto.

Leon by sme ľahko mohli odsúdiť ako lacnejší Volkswagen Golf, no v skutočnosti má španielske auto svoj vlastný charakter, páči sa nám, ako vyzerá aj ako jazdí.

Prečítajte si tiež: Zmerali sme rozdiel v spotrebe benzínového, dieselového a plynového Seatu Leon

Ako sme počas testovacieho obdobia zistili, Seat si dokonca v niektorých veciach dal na Leone záležať viac ako na svojom malom SUV Arona.

Výčitku máme jedine k najvyššiemu stupňu výbavy Xcellence, ktorý síce ponúka množstvo drobných cenných prvkov, ale zároveň neobsahuje nič hmatateľné, čo by opodstatňovalo jeho výber.

Na začiatku sme si však Seat museli poriadne zabehnúť.

Ako zajazdiť auto: Myslite na motor, prevodovku aj diferenciál

Po kúpe nového auta je dôležité jeho správne zabehnutie. Pod zabehnutím sa myslí najmä to, aby sa kovové diely, ktoré sa o seba trú (piesty a piestne krúžky vo valcoch a ozubené kolieska v diferenciáli či prevodovke), postupne zbrúsili a zapasovali do seba.

Článok pokračuje pod video reklamou

Od výroby totiž majú tieto diely na sebe mikroskopické výčnelky, ktoré, ak surový motor príliš zaťažíte, sa výraznejšie prehrejú.

To zvyšuje riziko ich náhleho odlomenia či vytvorenia takzvaných "hot spots" čiže miest, kde sa kov prehreje a zmení svoju štruktúru.

Postupné zabehnutie tiež zabezpečí najlepšie tesnenie medzi piestom a valcom. Na miestach, ktoré sú premazávané olejom, sa vytvorí akási trvalá ochranná vrstva medzi jednotlivými kovovými časťami.

Aj keď je dnes strojové spracovanie oveľa presnejšie ako kedysi, správny zábeh by sme nemali podceňovať. Menšie výrobné tolerancie znamenajú len to, že zábeh môže byť kratší, spravidla sa spomína tisíc až dvetisíc "zábehových" kilometrov, po ktorých môžeme motor postupne zaťažovať viac a viac.

Po absolvovaní "zábehových" kilometrov sme postupne začali motor zaťažovať - a Leon na nás zapôsobil ešte viac.

LED svetlá mu pomáhajú od začiatku

Hoci je súčasný Leon na trhu od roku 2012, relatívne vysoký vek by ste mu netipovali - najmä vtedy, ak si jeho majiteľ pred kúpou objednal príplatkové Full LED svetlá.

Leon bol jedným z prvých áut tohto segmentu s prednými LED svetlami v tomto segmente a práve ostré linky denného svietenia sú dnes niečo, čím sa na prvý pohľad odlišujú "nové" autá od "starých".

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5AB8 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5AB8 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan sa v cieli pýtal: A kto dnes vyhral?

Prvý deň v Alpách nepriniesol žiadne zmeny.

KOŠICE KORZÁR

Súd v Budapešti súhlasil so žiadosťou Varholíkovej o prepustenie na slobodu

Slovenka si odpykáva v Maďarsku trest.

Neprehliadnite tiež

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.

Extrémne rýchla kosačka zaujala na okruhu v Goodwoode

Jej maximálna rýchlosť je až 240 kilometrov za hodinu.

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje. Prestavba prináša zmeny

Treba sa pripraviť na väčšiu trpezlivosť.