BRATISLAVA. Záujemcov o nové auto lákajú vyšším posedom, pocitom bezpečia a cenou podobnou kombi typu Volkswagen Golf Variant.
Kompaktné SUV - segment, ktorý objemom predaja v Európe rastie už tretím rokom, hoci pomaly začína dosahovať svoj vrchol. Ako vyzerá súčasná ponuka na našom trhu, kto je najlacnejší a kto má najväčší kufor?
V celom segmente SUV je ešte stále trochu chaos, ale pomaly sa vykryštalizovali tri veľkosti a postupne sa rodí štvrtá, do ktorej sa dajú zaradiť Volkswagen T-Roc, Kia XCeed, Hyundai Kona či Mazda CX-30.
Medzi malé SUV radíme autá, ktoré rozmerom zodpovedajú B segmentu, teda napríklad Seat Aronu veľkosťou podobnú mestskému hatchbacku Ibiza.
Väčšina ponúkaných modelov má v tomto prípade iba pohon predných kolies, no objavujú sa aj výnimky so 4x4.
Segment stredne veľkých SUV je alternatívou ku kompaktným hatchbackom triedy C a možnosť pohonu všetkých kolies je takmer samozrejmosť. Príkladom je Hyundai i30 a podobne veľké SUV Hyundai Tucson.
Trieda malých a stredne veľkých SUV sa láme pri dĺžke približne 4,3 metra.
Treťou skupinou sú už veľké SUV, ktoré v ponuke často nahrádzajú rodinné MPV, takže ponúkajú väčšinou aj sedemmiestnu verziu. Alternatívou v strednej triede, napríklad k Škode Superb, sa tak stalo veľké SUV Škoda Kodiaq.
Teraz sa však budeme venovať iba stredne veľkým SUV. Tento populárny segment zaznamenal v roku 2018 v Európe 15-percentný nárast, čo znamená vyše 1,7 milióna predaných áut a 11,1-percentný podiel zo všetkých predaných áut.
Podobné výsledky sú aj pri malých SUV, ktorých predaje ale pokračujú v raste rýchlejšie.
Prehľad ponuky na našom trhu sme zoradili podľa najlepšie predávaných modelov v Európe.
Samostatnú kategóriu tvorí prémiový segment, ako BMW X1, Mercedes GLA či Volvo XC40. Ich základná cena štartuje o 10-tisíc eur vyššie, preto sa im budeme venovať v samostatnom článku.
Nissan Qashqai

Nissan s Qashqaiom stihol módnu vlnu SUV úplne ukážkovo, a tak si jeho druhá generácia udržiava prvenstvo v segmente. Minulý rok sa z neho v Európe predalo 229 382 kusov.
Po piatich rokoch na trhu je aktuálne v ponuke druhá generácia po facelifte, ktorá dostala lepšiu výbavu a minulý rok aj lepšie motory. Spolu s novou automatickou prevodovkou si tak Qashqai celkom úspešne kompenzuje priemerné jazdné vlastnosti.