SME
Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Automobilky začínajú znovu vyrábať autá z 50. a 60. rokov

Fajnšmekrov už nové autá nezaujímajú, ovládajú sa príliš ľahko.

Ponuka modelov značky Morgan (Zdroj: Michael Kasarda)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ak máte na účte stotisíce eur, môžete si kúpiť Bugatti z dvadsiatych rokov, Morgan z tridsiatych rokov alebo Jaguar z päťdesiatych rokov - vyrobené v roku 2018.

Ak sa vám nepáči ani jedno z ponuky veľkých luxusných SUV, za rovnaké peniaze si môžete vybrať Mini, britské miniauto z päťdesiatych rokov.

Automobilovým fajnšmekrom sa prestáva páčiť, ako súčasné autá vyzerajú a aké sú jednoduché na ovládanie. Keďže veterány začali v posledných rokoch ohromne rásť na cene, na scéne sa objavili firmy, ktoré vyrabajú nové autá, ktoré vyzerajú a správajú sa ako staré.

Autá dneška sú až ohromne prívetivé. Dokážu stabilne ísť vysokou rýchlosťou bez prehrievania, vďaka posilňovačom bŕzd a riadenia ľahko spomaľujú a zatáčajú, o bezpečnosť a komfort sa stará množstvo elektroniky a vďaka automatickej prevodovke netreba rozmýšľať ani nad spojkou a radením rýchlostí.

Komu prekáža pohodlie nového auta a má dosť peňazí na účte, má na výber staro pôsobiace autá od viacerých značiek. Na jarnom autosalóne v Ženeve vyrástli stánky týchto značiek ako huby po daždi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Historické autá sú príliš drahé

Príbeh "starých nových" áut by sme mohli prirovnať k hodinkám. V osemdesiatych rokoch sa na zápästiach či stenách rozmohli elektronické, quartzové hodinky, ktoré boli poháňané batériou. Sú lacnejšie, presnejšie, spoľahlivejšie a na batériu idú roky, nie dni ako tie automatické alebo ručne naťahované.

Mnoho ľudí nosí na zápästiach hodinky značiek Casio či Timex, prípadne ich dnešný ekvivalent - smart hodinky napríklad od Apple alebo Samsungu.

Prečítajte si tiež: Auto ako investícia? Na čo by ste si mali dať pozor pri výbere Čítajte 

Majetní labužníci ostávajú verní mechanickým hodinkám švajčiarskych značiek, ktoré môžu stáť tisíce eur, no objektívne nie sú v ničom lepšie než baterkové hodinky za dvojcifernú sumu. Utešuje ich však predstava, že mechanický strojček je azda autentickejší, krajší či romantickejší, než ten quartzový.

Staromilstvo sa začína rozmáhať aj v autách. Dôvodom, prečo sa obnovuje výroba "mechanických" či "analógových" áut, sú rastúce ceny veteránov. R. M. Sotheby's, jeden z aukčných domov špecializujúcich sa na veterány v januári oznámil, že v roku 2017 vydražil autá v celkovej hodnote približne 442 miliónov eur - o 17 percent viac, ako rok predtým.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger, minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Lengvarský do mesiaca preverí ako zaviesť povinné očkovanie.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako zvládajú obchody a obchodníci pandémiu.


a 2 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


13 h
Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


6. dec
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu, alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Skryť Zatvoriť reklamu