Automobilky začínajú znovu vyrábať autá z 50. a 60. rokov

Fajnšmekrov už nové autá nezaujímajú, ovládajú sa príliš ľahko.

Ponuka modelov značky Morgan (Zdroj: Michael Kasarda)

Ak máte na účte stotisíce eur, môžete si kúpiť Bugatti z dvadsiatych rokov, Morgan z tridsiatych rokov alebo Jaguar z päťdesiatych rokov - vyrobené v roku 2018.

Ak sa vám nepáči ani jedno z ponuky veľkých luxusných SUV, za rovnaké peniaze si môžete vybrať Mini, britské miniauto z päťdesiatych rokov.

Automobilovým fajnšmekrom sa prestáva páčiť, ako súčasné autá vyzerajú a aké sú jednoduché na ovládanie. Keďže veterány začali v posledných rokoch ohromne rásť na cene, na scéne sa objavili firmy, ktoré vyrabajú nové autá, ktoré vyzerajú a správajú sa ako staré.

Článok pokračuje pod video reklamou

Autá dneška sú až ohromne prívetivé. Dokážu stabilne ísť vysokou rýchlosťou bez prehrievania, vďaka posilňovačom bŕzd a riadenia ľahko spomaľujú a zatáčajú, o bezpečnosť a komfort sa stará množstvo elektroniky a vďaka automatickej prevodovke netreba rozmýšľať ani nad spojkou a radením rýchlostí.

Komu prekáža pohodlie nového auta a má dosť peňazí na účte, má na výber staro pôsobiace autá od viacerých značiek. Na jarnom autosalóne v Ženeve vyrástli stánky týchto značiek ako huby po daždi.

Historické autá sú príliš drahé

Príbeh "starých nových" áut by sme mohli prirovnať k hodinkám. V osemdesiatych rokoch sa na zápästiach či stenách rozmohli elektronické, quartzové hodinky, ktoré boli poháňané batériou. Sú lacnejšie, presnejšie, spoľahlivejšie a na batériu idú roky, nie dni ako tie automatické alebo ručne naťahované.

Mnoho ľudí nosí na zápästiach hodinky značiek Casio či Timex, prípadne ich dnešný ekvivalent - smart hodinky napríklad od Apple alebo Samsungu.

Prečítajte si tiež: Auto ako investícia? Na čo by ste si mali dať pozor pri výbere

Majetní labužníci ostávajú verní mechanickým hodinkám švajčiarskych značiek, ktoré môžu stáť tisíce eur, no objektívne nie sú v ničom lepšie než baterkové hodinky za dvojcifernú sumu. Utešuje ich však predstava, že mechanický strojček je azda autentickejší, krajší či romantickejší, než ten quartzový.

Staromilstvo sa začína rozmáhať aj v autách. Dôvodom, prečo sa obnovuje výroba "mechanických" či "analógových" áut, sú rastúce ceny veteránov. R. M. Sotheby's, jeden z aukčných domov špecializujúcich sa na veterány v januári oznámil, že v roku 2017 vydražil autá v celkovej hodnote približne 442 miliónov eur - o 17 percent viac, ako rok predtým.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5AJP na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5AJP na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Autosalón Ženeva 2018


Článok je zaradený aj do ďalších tém Veterány

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Sonata

Opel sa vracia do Ruska, Peugeot po 30 rokoch do USA

Automobilky nechcú byť závislé od európskeho trhu.

Nová Mazda 3 dorazila na Slovensko, vyskúšali sme ju

Dobre žehlí nerovnosti aj s tuhou zadnou nápravou.

Mazda 3

James Bond nebude vytvárať emisie, dostane elektrický Aston Martin

Rapide E by mal vzniknúť len v 155-kusovej sérii.

Aston Martin Rapide E
Horský priechod Donovaly je neprejazdný.