Automobilky začínajú znovu vyrábať autá z 50. a 60. rokov

Fajnšmekrov už nové autá nezaujímajú, ovládajú sa príliš ľahko.

Ponuka modelov značky Morgan (Zdroj: Michael Kasarda)

Ak máte na účte stotisíce eur, môžete si kúpiť Bugatti z dvadsiatych rokov, Morgan z tridsiatych rokov alebo Jaguar z päťdesiatych rokov - vyrobené v roku 2018.

Ak sa vám nepáči ani jedno z ponuky veľkých luxusných SUV, za rovnaké peniaze si môžete vybrať Mini, britské miniauto z päťdesiatych rokov.

Automobilovým fajnšmekrom sa prestáva páčiť, ako súčasné autá vyzerajú a aké sú jednoduché na ovládanie. Keďže veterány začali v posledných rokoch ohromne rásť na cene, na scéne sa objavili firmy, ktoré vyrabajú nové autá, ktoré vyzerajú a správajú sa ako staré.

Článok pokračuje pod video reklamou

Autá dneška sú až ohromne prívetivé. Dokážu stabilne ísť vysokou rýchlosťou bez prehrievania, vďaka posilňovačom bŕzd a riadenia ľahko spomaľujú a zatáčajú, o bezpečnosť a komfort sa stará množstvo elektroniky a vďaka automatickej prevodovke netreba rozmýšľať ani nad spojkou a radením rýchlostí.

Komu prekáža pohodlie nového auta a má dosť peňazí na účte, má na výber staro pôsobiace autá od viacerých značiek. Na jarnom autosalóne v Ženeve vyrástli stánky týchto značiek ako huby po daždi.

Historické autá sú príliš drahé

Príbeh "starých nových" áut by sme mohli prirovnať k hodinkám. V osemdesiatych rokoch sa na zápästiach či stenách rozmohli elektronické, quartzové hodinky, ktoré boli poháňané batériou. Sú lacnejšie, presnejšie, spoľahlivejšie a na batériu idú roky, nie dni ako tie automatické alebo ručne naťahované.

Mnoho ľudí nosí na zápästiach hodinky značiek Casio či Timex, prípadne ich dnešný ekvivalent - smart hodinky napríklad od Apple alebo Samsungu.

Prečítajte si tiež: Auto ako investícia? Na čo by ste si mali dať pozor pri výbere

Majetní labužníci ostávajú verní mechanickým hodinkám švajčiarskych značiek, ktoré môžu stáť tisíce eur, no objektívne nie sú v ničom lepšie než baterkové hodinky za dvojcifernú sumu. Utešuje ich však predstava, že mechanický strojček je azda autentickejší, krajší či romantickejší, než ten quartzový.

Staromilstvo sa začína rozmáhať aj v autách. Dôvodom, prečo sa obnovuje výroba "mechanických" či "analógových" áut, sú rastúce ceny veteránov. R. M. Sotheby's, jeden z aukčných domov špecializujúcich sa na veterány v januári oznámil, že v roku 2017 vydražil autá v celkovej hodnote približne 442 miliónov eur - o 17 percent viac, ako rok predtým.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5AJP na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5AJP na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Autosalón Ženeva 2018


Článok je zaradený aj do ďalších tém Veterány

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Chorvátsky novinár pre SME: Nie som šťastný z futbalového úspechu

Tréner Zlatko Dalič premrhal možnosť zmeniť veci.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Neprehliadnite tiež

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.

Extrémne rýchla kosačka zaujala na okruhu v Goodwoode

Jej maximálna rýchlosť je až 240 kilometrov za hodinu.

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje. Prestavba prináša zmeny

Treba sa pripraviť na väčšiu trpezlivosť.