V roku 2003 uviedol Volkswagen na trh kompaktné MPV Touran, ktoré síce prišlo neskôr, ako konkurencia, ale stalo sa najpredávanejším v segmente. Dnes má na konte vyše 2,3 milióny predaných kusov a okrem rodín si ho obľúbili napríklad aj taxikári.
V čase príchodu Touranu už Renault chystal druhú generáciu Scénicu, Citroen úspešne predával Xaru Picasso, Opel prvú generáciu Zafiry a Fiat dnes už legendárnu Multiplu. Do segmentu sa síce oneskorene, ale isto rozhodol vstúpiť aj Volkswagen.
V ponuke nemeckej značky bolo dovtedy iba veľké MPV Sharan a dodávka Caravelle, ale nič, čo by bolo rodinnou alternatívou kompaktného Golfu.
Nový model dostal názov Touran, ktorý vzišiel spojením anglického slova tour (cestovanie) a rodinného modelu Sharan.
Nebolo riskantné prísť do tohto typu segmentu, skôr v ňom uspieť spomedzi konkurencie. Podobný scenár teraz Volkswagen zažíva na poli malých SUV s modelom T-Roc.
Nová podvozková platforma PQ35 umožnila koncernu Volkswagen väčšiu flexibilitu, ako predošlá konštrukcia, čo urýchlilo príchod nových modelov využívajúcich rovnaký základ. Na jar 2003 sa tak predstavil rodinný Touran, na jeseň piata generácia Golfu a v záver roka úžitkový Caddy. Všetky tri autá mali po technickej stránke veľa spoločného.