BRATISLAVA. V sobotu nadránom mali bratislavskí hasiči výjazd na Vajnorskú ulicu, kde horelo päť áut. Ako sa ukázalo, išlo o historické vozidlá, ktoré oheň úplne zničil.
K požiaru prišlo 12 hasičov a s ohňom bojovali hodinu a pol. Na mieste nikoho nenašli, no oheň pravdepodobne založili prespávajúci bezdomovci. Aké autá vlastne horeli?
Zhodou okolností sme na tieto autá natrafili niekoľko mesiacov dozadu, vrámci hľadania miesta pre fotenie testovaného auta. Na skrytom parkovisku za Vajnorskou ulicou sa nám naskytol zaujímavý pohľad na zbierku starých áut, z ktorých najnovšie boli vyrobené pred päťdesiatimi rokmi.
Väčšina z nich bola od toho istého výrobcu - dnes už neexistujúcej francúzskej značky Simca. Ponúkame preto galériu ich stavu pred a po požiari.
Ako prvá nám udrie do očí veľká luxusná Simca Ariane vyrábaná medzi rokmi 1957 až 1963. Bola odpoveďou na zlepšujúcu sa ekonomickú situáciu v Európe na konci 50. rokov. Auto poháňal buď štvorvalec z menších modelov Simca alebo vidlicový osemvalec pôvodom od Fordu, ktorému značka Simca vtedy patrila.
Auto bolo pre priestranný interiér vo Francúzsku obľúbené medzi taxikármi. Hoci niekoľko modelov Ariane jazdilo aj v Československu, biely exemplár s červenou strechou na Vajnorskej bol podľa evidenčných čísel vo vnútri dovezený z Francúzska.

Oheň nezničil všetky autá, žiaľ paradoxne tie najzachovalejšie. Medzi ne patrila aj tyrkysová Simca Aronde P60.
Oproti ostatným bola kompletná, hoci staré bratislavské evidenčné čísla prezrádzali, že v premávke sa už neobjavila minimálne od roku 2005, keď platnosť týchto značiek vypršala.
Aronde P60 prišla v roku 1958 a bola populárnym rodinným sedanom, ktorý sa od 60. rokov objavoval aj na našich cestách. Z auta po požiari ostali prakticky len poctivo chrómované nárazníky.
Už častejšie sa v Československu objavoval model 1300, z ktorého na parkovisku zhoreli dva kusy. Išlo o nástupcu Aronde a jeho modernizovanú verziu 1301 vlastnil napríklad aj Alexander Dubček. Medzi Simcami na Vajnorskej je aj Fiat 600 a Tatra 57 A vyrábaná v 30. rokoch.
Podľa vyjadrení majiteľa áut pre Televíziu Markíza autá slúžili iba ako zdroj náhradných dielov, preto mu vraj nevznikla škoda a polícia sa tak prípadom nebude zaoberať. Prečo adepti na krásnych veteránov chátrajú na mestskom pozemku a podliehajú postupnej skaze, je pre nás záhadou.