Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.

(Zdroj: Peter Kálmán)

Prísnejšie emisné normy tlačia automobilky do vývoja čistejších motorov, najmä naftových. Súčasná emisná norma Euro 6 znížila povolené množstvo zlúčenín oxidu dusíka pre dieselové motory z 0,18 g/km na 0,08 g/km. Jedným z efektívnych riešení, ako znížiť vysoké emisie oxidov dusíka, je systém SCR obsahujúci kvapalinu AdBlue.

Pôvodným zámerom automobiliek síce bolo nechať starosti s dopĺňaním AdBlue na servis, lenže v praxi to často tak nefunguje. Prinášame preto prehľad všetkého, čo by ste mali o kvapaline AdBlue vedieť.

Čo je to AdBlue a ako funguje systém SCR?

Ide o vstrekovanie roztoku močoviny do výfukového potrubia, z ktorého sa takýmto spôsobom odstránia škodlivé oxidy dusíka. AdBlue sa týka áut, ktoré majú systém SCR, čo je označenie pre selektívnu katalytickú redukciu. O čo vlastne ide?

Vstreknutím AdBlue medzi výfukové plyny sa uvoľňuje amoniak (NH3) a dochádza k reakcii s oxidom dusnatým (NO) a oxidom dusičitým (NO2), ktoré vznikajú pri vysokej teplote spaľovania. Výsledkom reakcie je neškodný dusík (N2). Ak je systém SCR dobre nastavený, jeho účinnosť by mala byť takmer stopercentná.

Článok pokračuje pod video reklamou

AdBlue dnes už nie je žiadnou novinkou. V kamiónoch sa používa od emisnej normy Euro 4, v osobných autách sa objavuje už 6 rokov. AdBlue sa zvykne chybne označovať za aditívum, hoci nikdy nedochádza k miešaniu s palivom a nalieva sa do samostatnej nádrže.

Zaužívaný názov je registrovaná obchodná značka Nemeckej automobilovej asociácie VDA, takže pri autách s týmto systémom sa stretávame s podobnými názvami dieselových motorov, napríklad koncern Daimler používa názov BlueTec alebo francúzske PSA BlueHDI.

Z čoho sa AdBlue skladá?

AdBlue z 32,5 percenta tvorí močovina, zvyšok je čistá deionizovaná voda. Systém SCR má svoje snímače, preto sa neoplatí experimentovať s inými alebo neodborne pripravenými roztokmi. Existuje iba jeden univerzálny pre staršie aj novšie autá s touto technológiou a mal by spĺňať normy ISO 22241-1:2006 a DIN 70070.

Čo robiť, keď sa AdBlue minie?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5AXC na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5AXC na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  5. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  6. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  7. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  8. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo
  1. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  2. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  3. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. V Tescu vlani zákazníci nakúpili až 700 miliónov sl. potravín
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  8. OMV ponúka kávu so sebou aj do opakovane použiteľných pohárov
  9. Pojistným podvodům při nehodě zabráníte s kamerou MiVue 733 WiFi
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 449
  2. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 22 554
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 024
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 17 000
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 14 464
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 633
  7. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 6 836
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 5 744
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 5 650
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 4 058

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Sonata

Opel sa vracia do Ruska, Peugeot po 30 rokoch do USA

Automobilky nechcú byť závislé od európskeho trhu.

Nová Mazda 3 dorazila na Slovensko, vyskúšali sme ju

Dobre žehlí nerovnosti aj s tuhou zadnou nápravou.

Mazda 3

James Bond nebude vytvárať emisie, dostane elektrický Aston Martin

Rapide E by mal vzniknúť len v 155-kusovej sérii.

Aston Martin Rapide E
Horský priechod Donovaly je neprejazdný.