Prísnejšie emisné normy tlačia automobilky do vývoja čistejších motorov, najmä naftových. Súčasná emisná norma Euro 6 znížila povolené množstvo zlúčenín oxidu dusíka pre dieselové motory z 0,18 g/km na 0,08 g/km.
Jedným z efektívnych riešení, ako znížiť vysoké emisie oxidov dusíka, je systém SCR obsahujúci kvapalinu AdBlue.
Pôvodným zámerom automobiliek síce bolo nechať starosti s dopĺňaním AdBlue na servis, lenže v praxi to často tak nefunguje. Prinášame preto prehľad všetkého, čo by ste mali o kvapaline AdBlue vedieť.
Čo je to AdBlue a ako funguje systém SCR?
Ide o vstrekovanie roztoku močoviny do výfukového potrubia, z ktorého sa takýmto spôsobom odstránia škodlivé oxidy dusíka. AdBlue sa týka áut, ktoré majú systém SCR, čo je označenie pre selektívnu katalytickú redukciu. O čo vlastne ide?
Vstreknutím AdBlue medzi výfukové plyny sa uvoľňuje amoniak (NH3) a dochádza k reakcii s oxidom dusnatým (NO) a oxidom dusičitým (NO2), ktoré vznikajú pri vysokej teplote spaľovania. Výsledkom reakcie je neškodný dusík (N2). Ak je systém SCR dobre nastavený, jeho účinnosť by mala byť takmer stopercentná.
AdBlue dnes už nie je žiadnou novinkou. V kamiónoch sa používa od emisnej normy Euro 4, v osobných autách sa objavuje už 6 rokov. AdBlue sa zvykne chybne označovať za aditívum, hoci nikdy nedochádza k miešaniu s palivom a nalieva sa do samostatnej nádrže.
Zaužívaný názov je registrovaná obchodná značka Nemeckej automobilovej asociácie VDA, takže pri autách s týmto systémom sa stretávame s podobnými názvami dieselových motorov, napríklad koncern Daimler používa názov BlueTec alebo francúzske PSA BlueHDI.
Z čoho sa AdBlue skladá?
AdBlue z 32,5 percenta tvorí močovina, zvyšok je čistá deionizovaná voda. Systém SCR má svoje snímače, preto sa neoplatí experimentovať s inými alebo neodborne pripravenými roztokmi. Existuje iba jeden univerzálny pre staršie aj novšie autá s touto technológiou a mal by spĺňať normy ISO 22241-1:2006 a DIN 70070.