Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lexus LC, jedno z áut, ktoré dotiahli výstrelky moderného dizajnu do extrému. (Zdroj: Lexus)

Dizajn áut je extrémne diskutovaná téma, napriek tomu, ako málo sa vlastne mení. Všetky autá majú štyri kolesá a volant, no aj to málo, s čím môžu dizajnéri pracovať, výrazne vplýva na to, či sa nám bude výsledok páčiť, alebo nie.

Základný tvar auta a umiestnenie najdôležitejších prvkov je v podstate pevne dané. Predpisy určujú, aká veľká musí byť kapota (slúžiaca ako deformačná zóna pri nárazoch), kde sú umiestnené svetlá, tabuľky s evidenčným číslom či spätné zrkadlá.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dizajn auta je obmedzený aj obyčajnou ergonómiou človeka a – najmä v prípade áut so spaľovacím motorom – aj technickou stránkou. Zaujímavosťou je, že ani pri elektromobiloch, ktorých pohonné ústrojenstvo nemá také špecifické nároky, sme zatiaľ nevideli žiaden mimoriadne revolučný dizajn, azda s výnimkou BMW i3 a i8 (pričom aj tie už sú na trhu štyri roky).

Popri tom automobilky bojujú s tým, aby sa dizajnovo čo najviac odlíšili. Ak sa pozrieme naprieč ponukou automobilov, zistíme, že na to, aby autá od seba odlíšili, dizajnéri používajú tie isté prvky .

Ak opomenieme historické prvky ako typické masky chladičov či tvary svetiel, jednoducho nájdeme spoločný dizajnový jazyk roku 2018. Automobilky čoraz častejšie používajú rovnaké finty, prispôsobujú sa jednej móde či jednému ideálu krásy. Zároveň pritom využívajú vyvíjajúce sa technológie (ako napríklad pri svetlách).

Pripravili sme prehľad trendov automobilového dizajnu roku 2018.

Široké boky

Ešte na prelome tisícročí boli v móde autá s takzvaným klinovitým tvarom (wedge shape). Mali malý a nízky predok a akoby sa od neho dozadu zväčšovali.

Dnes sa dizajnéri snažia o presný opak. Bočná línia auta sa začína relatívne vysokou kapotou, pokračuje úzkym pásom a končí sa výraznými zadnými blatníkmi – bokmi či zadkom auta.

V dizajnérskom žargóne sa toto tvarovanie pripodobňuje ku sklenenej fľaši od kokakoly (coke bottle shape). Tvar kokakolovej fľaše bol populárny na talianskych aj amerických šporotvých autách v šesťdesiatych rokoch a teraz sa opäť vrátil do módy.

Automobilky ho využívajú na autách rôznych segmentov, od mestských hatchbackov (Renault Clio) cez kombi (Volvo S60), SUV (Jaguar F-Pace, Volkswagen Touareg) až po, samozrejme, športové kupé (Kia Stinger, Mercedes-AMG GT).

Treba dodať, že tento trend sa začal aj pre bezpečnostné normy. Tie vyžadujú veľkú deformačnú zónu nad motorom pre prípad zrážky z chodcom.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5B43 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5B43 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Automobilový dizajn


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kandidujú inde, než bývajú. Pred komunálnymi voľbami čelia niektorí útokom

Mestský poslanec Hanulík sa presťahoval, v novom bydlisku kandiduje na starostu.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Posadnutosť Slovákov trvalým pobytom nemá hranice

Dobrý kandidát sa nespozná podľa občianskeho.

DOMOV

Kiska vymenoval za profesora aj usvedčeného plagiátora

Vanderka sotil dôchodcu a kopíroval texty.

NITRA

Horiaci vlak pred Šaľou zanechal škodu na dvoch kilometroch trate

Železnice ešte neodhadli výšku škôd.

Neprehliadnite tiež

Boli sme na premiére Seatu Tarraco. Aké sú prvé dojmy?

Ak nepotrebujete tretí rad sedadiel, kufor zhltne 760 litrov.

Auto zo skladu sa oplatí. Ušetríte čas, niekedy aj peniaze

Niektorí zákazníci sú vyberavejší ako iní.

Seat Ibiza FR nemá v segmente konkurenciu (test)

Najmenší Seat na našom trhu ponúka slušný výkon v celom spektre otáčok.

Vízia auta budúcnosti od BMW sa volá iNEXT

Nemecká automobilka vkladá do projektu veľké nádeje.