SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lexus LC, jedno z áut, ktoré dotiahli výstrelky moderného dizajnu do extrému. (Zdroj: Lexus)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Dizajn áut je extrémne diskutovaná téma, napriek tomu, ako málo sa vlastne mení. Všetky autá majú štyri kolesá a volant, no aj to málo, s čím môžu dizajnéri pracovať, výrazne vplýva na to, či sa nám bude výsledok páčiť, alebo nie.

Základný tvar auta a umiestnenie najdôležitejších prvkov je v podstate pevne dané. Predpisy určujú, aká veľká musí byť kapota (slúžiaca ako deformačná zóna pri nárazoch), kde sú umiestnené svetlá, tabuľky s evidenčným číslom či spätné zrkadlá.

Dizajn auta je obmedzený aj obyčajnou ergonómiou človeka a – najmä v prípade áut so spaľovacím motorom – aj technickou stránkou. Zaujímavosťou je, že ani pri elektromobiloch, ktorých pohonné ústrojenstvo nemá také špecifické nároky, sme zatiaľ nevideli žiaden mimoriadne revolučný dizajn, azda s výnimkou BMW i3 a i8 (pričom aj tie už sú na trhu štyri roky).

Popri tom automobilky bojujú s tým, aby sa dizajnovo čo najviac odlíšili. Ak sa pozrieme naprieč ponukou automobilov, zistíme, že na to, aby autá od seba odlíšili, dizajnéri používajú tie isté prvky .

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ak opomenieme historické prvky ako typické masky chladičov či tvary svetiel, jednoducho nájdeme spoločný dizajnový jazyk roku 2018. Automobilky čoraz častejšie používajú rovnaké finty, prispôsobujú sa jednej móde či jednému ideálu krásy. Zároveň pritom využívajú vyvíjajúce sa technológie (ako napríklad pri svetlách).

Pripravili sme prehľad trendov automobilového dizajnu roku 2018.

Široké boky

Ešte na prelome tisícročí boli v móde autá s takzvaným klinovitým tvarom (wedge shape). Mali malý a nízky predok a akoby sa od neho dozadu zväčšovali.

Dnes sa dizajnéri snažia o presný opak. Bočná línia auta sa začína relatívne vysokou kapotou, pokračuje úzkym pásom a končí sa výraznými zadnými blatníkmi – bokmi či zadkom auta.

V dizajnérskom žargóne sa toto tvarovanie pripodobňuje ku sklenenej fľaši od kokakoly (coke bottle shape). Tvar kokakolovej fľaše bol populárny na talianskych aj amerických šporotvých autách v šesťdesiatych rokoch a teraz sa opäť vrátil do módy.

Automobilky ho využívajú na autách rôznych segmentov, od mestských hatchbackov (Renault Clio) cez kombi (Volvo S60), SUV (Jaguar F-Pace, Volkswagen Touareg) až po, samozrejme, športové kupé (Kia Stinger, Mercedes-AMG GT).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Treba dodať, že tento trend sa začal aj pre bezpečnostné normy. Tie vyžadujú veľkú deformačnú zónu nad motorom pre prípad zrážky z chodcom.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5B43 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5B43 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Automobilový dizajn

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Papalášske hecovanie

Večný súboj politikov o to, kto ukáže väčšie pohŕdanie občanmi, priniesol dva mimoriadne výkony.

Jaroslav Haščák.

NAKA zadržala bývalého šéfa polície Lučanského

Zadržali ho po tom, ako prišiel na dohodnutý výsluch.

Bývalý policajný prezident Milan Lučanský.

Koronavírus: Na covid zomrel francúzsky exprezident Giscard d'Estaing (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 109-tisíc nakazených.

Valéry Giscard d'Estaing.

Neprehliadnite tiež

Nehoda v Lamači na Hodonínskej.

Nový Citroen C4 je už na Slovensku. Koľko stojí a čo ponúka?

Elektrická verzia pôjde do predaja neskôr.

Citroën C4

SsangYong Korando vie šikovne skryť svoj jediný problém (test)

Za rovnakú cenu a výbavu sa podobné auto ťažko zháňa.

SsangYong Korando
Dacia Lodgy Stepway budúci rok dostane terénnejšie sa tváriacu náhradu.