SME
Pondelok, 9. december, 2019 | Meniny má Izabela

Jazdili sme so Scaniou XT. Ako sa šoféruje naložený nákladiak v teréne?

Kolos so 450-koňovým motorom je pohodlný aj na off-roadovej dráhe.

BRATISLAVA. Švédsky výrobca nákladiakov Scania pokračuje v obmene svojho modelového radu. Po predstavení nového dizajnu v roku 2016 postupne prichádzajú ďalšie verzie. Tou najnovšou, orientovanou na ťažkú prácu na stavbe, je rad XT, ktorý sme si vyskúšali na off-roadovom polygóne v Orechovej Potôni.

Bežne testujeme iba osobné autá a tak najväčšími vozidlami sú pre nás zvyčajne dodávky do 3,5 tony. Prečo si však občas nevyskúšať aj čosi väčšie? Napríklad nákladiak s výkonom 450 koní naložený zeminou.

Článok pokračuje pod video reklamou

Scania už roky vychádza v ústrety rozmanitým požiadavkám svojich zákazníkov, takže ponúka nákladiaky presne podľa ich predstáv. V ponuke tak má nielen široký modelový rad, ale aj viacero typov kabín rôznych veľkostí, podvozkov, motorov, prevodoviek či počtu náprav. Na podujatí boli vystavené ťahače pre diaľkovú dopravu, my sme si však vyskúšali pracovné verzie XT.

Spoločník do ťažkého terénu

Práca v náročných podmienkach, akými sú stavby, lomy, či lesy, si vyžadujú aj špecifickú výbavu. Scania XT napríklad ponúka masívny oceľový nárazník, ktorý zlepšuje nájazdové uhly a v prípade poškodenia sa dá ľahko vymeniť. V jeho strede je pod evidenčným číslom ukrytý čap s vlečnou kapacitou až 40 ton. Ak sa teda jeden z nákladiakov dostane do problémov, môže ho ďalší vyslobodiť, aj bez nutnosti vyložiť náklad či volať pomoc.

Ďalším špecifikom je uzamykateľný priestor za dverami určený na menšie predmety alebo ho podľa výbavy nahrádza schodík. Vďaka nemu a držiaku na streche, ktorý pripomína strešný nosič, môže vodič s menšou dávkou akrobacie vyliezť na bok kabíny a skontrolovať náklad na korbe.

Štartujeme

Vyštveráme sa po schodíkoch do kabíny a inštruktor Scanie Emil Šofranko nám vysvetľuje, ako veľký kolos ovládať. Postup sa v zásade príliš nelíši od osobného auta, no napriek tomu má svoje špecifiká. Ako prvé si nastavíme vzduchom odpružené sedadlo, ktoré vie krásne eliminovať otrasy pri jazde nespevneným terénom. Niečo podobné by sa zišlo aj mnohým SUV s tvrdým podvozkom.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5BK9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5BK9 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  2. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  3. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  5. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  7. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  8. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  9. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  10. Aké vianočné darčeky nakúpiť a zaplatiť len za dva z troch?
  1. Prohibition of competition after employment termination
  2. Family winter paradise - Bachledka Ski & Sun
  3. Čo znamená spomalenie hospodárskeho rastu pre Slovensko?
  4. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  5. Zálohovanie PET fliaš je úspech, stopka výrubom bola prioritou
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  7. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  8. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  9. Tipy na darčeky z Tokaja...
  10. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  1. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 14 770
  2. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 12 267
  3. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 11 678
  4. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 9 464
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 9 044
  6. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 8 593
  7. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 509
  8. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 813
  9. Večer bola voda pitná, ráno už nie 7 260
  10. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 7 174

Hlavné správy zo Sme.sk

Zničenú bytovku na Mukačevskej 7 postupne oplocujú.
Prezident WADA Craig Reedie.
Generálny riaditeľ Orangeu Slovensko Federico Colom
Predvolebná debata SME
Cynická obluda

Klasika pre predsedu

Len samotné zjavné mentálne problémy nemusia byť jediným dôsledkom rokov nepoctivého života.

Neprehliadnite tiež

Francúzsky crossover Peugeot 2008 narástol a dozrel (prvá jazda)

Benzínovú a naftovú verziu dopĺňa elektromobil.

Peugeot 2008

Zomrel Gérard Detourbet, otec cenovo dostupných áut Dacia

Stál za vznikom rumunského Logana aj indického Kwidu.

Gérard Detourbet
Suzuki Jimny