Jazdili sme so Scaniou XT. Ako sa šoféruje naložený nákladiak v teréne?

Kolos so 450-koňovým motorom je pohodlný aj na off-roadovej dráhe.

BRATISLAVA. Švédsky výrobca nákladiakov Scania pokračuje v obmene svojho modelového radu. Po predstavení nového dizajnu v roku 2016 postupne prichádzajú ďalšie verzie. Tou najnovšou, orientovanou na ťažkú prácu na stavbe, je rad XT, ktorý sme si vyskúšali na off-roadovom polygóne v Orechovej Potôni.

Bežne testujeme iba osobné autá a tak najväčšími vozidlami sú pre nás zvyčajne dodávky do 3,5 tony. Prečo si však občas nevyskúšať aj čosi väčšie? Napríklad nákladiak s výkonom 450 koní naložený zeminou.

Článok pokračuje pod video reklamou

Scania už roky vychádza v ústrety rozmanitým požiadavkám svojich zákazníkov, takže ponúka nákladiaky presne podľa ich predstáv. V ponuke tak má nielen široký modelový rad, ale aj viacero typov kabín rôznych veľkostí, podvozkov, motorov, prevodoviek či počtu náprav. Na podujatí boli vystavené ťahače pre diaľkovú dopravu, my sme si však vyskúšali pracovné verzie XT.

Spoločník do ťažkého terénu

Práca v náročných podmienkach, akými sú stavby, lomy, či lesy, si vyžadujú aj špecifickú výbavu. Scania XT napríklad ponúka masívny oceľový nárazník, ktorý zlepšuje nájazdové uhly a v prípade poškodenia sa dá ľahko vymeniť. V jeho strede je pod evidenčným číslom ukrytý čap s vlečnou kapacitou až 40 ton. Ak sa teda jeden z nákladiakov dostane do problémov, môže ho ďalší vyslobodiť, aj bez nutnosti vyložiť náklad či volať pomoc.

Ďalším špecifikom je uzamykateľný priestor za dverami určený na menšie predmety alebo ho podľa výbavy nahrádza schodík. Vďaka nemu a držiaku na streche, ktorý pripomína strešný nosič, môže vodič s menšou dávkou akrobacie vyliezť na bok kabíny a skontrolovať náklad na korbe.

Štartujeme

Vyštveráme sa po schodíkoch do kabíny a inštruktor Scanie Emil Šofranko nám vysvetľuje, ako veľký kolos ovládať. Postup sa v zásade príliš nelíši od osobného auta, no napriek tomu má svoje špecifiká. Ako prvé si nastavíme vzduchom odpružené sedadlo, ktoré vie krásne eliminovať otrasy pri jazde nespevneným terénom. Niečo podobné by sa zišlo aj mnohým SUV s tvrdým podvozkom.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5BK9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5BK9 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  2. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  3. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  4. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  5. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  6. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  7. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  8. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  9. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  10. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  1. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  2. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  3. Vyhlásenie Vedeckej rady EU v Bratislave
  4. 5 skvelých interiérových trendov pre rok 2019
  5. Functional spaces for creative dwellers
  6. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  7. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  8. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  9. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  10. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 20 671
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 15 750
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 13 231
  4. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 12 476
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 8 785
  6. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 7 766
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 6 253
  8. Jedli ste už ružovú čokoládu? 6 193
  9. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 4 260
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 2 490

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Zabije trikrát viac Slovákov ako autonehody

Ako funguje očkovanie a prečo sú antivakcinačné hnutia.

Komentár Zuzany Kepplovej

Prečo si Tóth myslí, že nepochybil

Podľa Kočnerovho informátora žiadny verejný záujem neexistuje.

Neprehliadnite tiež

Podobu nového Renaultu Clio a Peugeotu 208 prezradila náhoda

Obe novinky sa oficiálne predstavia až na jar v Ženeve.

Mercedes Sprinter Tourer: Najmenší autobus ponúka najväčšie zážitky

Luxusný mikrobus pohodlne odvezie až 9 pasažierov.

Šofér v Bratislave unikal polícii, nereagoval ani na varovné výstrely

Naháňačku ukončil náraz vozidla do vyvýšeného obrubníka.