Slovenský dizajnér: O plechový strešný box sa doteraz nikto nepokúsil

Vyskúšali sme 25 prototypov, hovorí pre SME dizajnér Juraj Andraščík.

Juraj Andraščík pri strešnom boxe Alumined. (Zdroj: Michael Kasarda)

Na autosalóne v Bratislave neboli jedinými premiérami zo Slovenska žilinská Kia Ceed a bratislavský Volkswagen Touareg. Okrem nich v Inchebe predstavili aj slovenský hliníkový strešný box. Firma Alumined ho vyrába vo Sabinove a za jeho tvarom stojí dizajnér a sochár JURAJ ANDRAŠČÍK.

Ako ste sa k navrhovaniu hliníkového strešného boxu dostali?

Pochádzam z dizajnérskeho prostredia. Mám projekty aj zo softvérového priemyslu, z oblasti počítačových hier, kde som sa tiež venoval dizajnu a grafike. Dostal som sa aj k sochám.

Článok pokračuje pod video reklamou

Jedného dňa ma oslovila firma, ktorá na Slovensku vyrába plastové strešné boxy, aby som im pomohol navrhnúť dizajn nového boxu. Dizajn som nachystal, odovzdal, mal som ešte pripraviť prototyp, podľa ktorého vznikne forma na odlievanie plastu.

Túto zákazku som spravil, ale neprestal som rozmýšľať nad tým, prečo sú strešné boxy vždy z plastu. Pri sochárčení som získal skúsenosti aj s kovom, tak som s ním začal experimentovať aj pri strešných boxoch. Vytvoril som prvý prototyp strešného boxu z nehrdzavejúcej ocele, no zistil som, že na výrobu boxov nie je úplne vhodná.

Od ocele som prešiel k hliníku, vystriedal som rôzne metódy nitovania, lepenia a zvárania, pri ktorom som skončil.

Strešnému boxu som sa začal venovať na plný úväzok a z vlastného rodinného rozpočtu. Po 25 prototypoch som dospel k finálnej verzii, dnes už máme investorov, do firmy vstúpil kamarát Tomáš Rosputinský a nejako sme vytvorili celú firmu.

Ste aj vyštudovaný sochár alebo inžinier?

Študoval som na Škole úžitkového výtvarníctva v Košiciach, po nej som išiel študovať dizajn do Austrálie, kde som strávil rok. Už tam som začal podnikať s dizajnom v multimédiách. Po návrate na Slovensko som pracoval s počítačovými hrami, s grafikou, až kým som sa nedostal sem.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5BPQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5BPQ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Automobilový dizajn


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Druhé, menej známe Pompeje. Prečo zanikli tak rýchlo

Ostia patrila ku kľúčovým miestam Rímskej ríše.

DOMOV

Pozadie protestov riešili aj pri Gorile. Bol za tým Kočner

V zákulisí operoval Kočnerov komplic.

ŠPORT

Opäť sa ukázalo, že Shiffrinová sa dá zdolať, tvrdila Vlhová

Vlhovú predstihla o 58 stotín sekundy.

Neprehliadnite tiež

Kia spustila výrobu nového modelu ProCeed

Tretia generácia modelu sa začne predávať exkluzívne v Európe.

Piata generácia Hondy CR-V neostala povesti úspešného SUV nič dlžná (test)

Novinka zaujala priestrannosťou i jazdnými vlastnosťami.

Rodina Toyoty Corolla je po predstavení sedanu už kompletná

Prvýkrát príde aj v hybridnej verzii.

Podcast Za volantom

Za volantom: Ako funguje automobilová reklama?

Hosťom je Marek Kopča, marketingový manažér Hyundaiu.