SME

Elektronické mýto v Chorvátsku: Ako funguje systém ENC?

Palubná jednotka urýchli cestu aj ušetrí za poplatky.

(Zdroj: Michael Kasarda)

Chorvátsky diaľničný systém ponúka spôsob, ako ušetriť čas aj peniaze najmä pre tých, ktorí krajinu navštevujú aj viackrát do roka. Motoristi ho poznajú pod skratkou ENC a jeho fungovanie prežije aj zavedenie nového platobného systému v roku 2026.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo je to ENC?

Skratka ENC znamená v chorvátčine "elektronička naplata cestarine", teda elektronický výber mýta. Stretnúť sa môžeme aj so skratkou ETC - Electronic Toll Collection, čo je anglické označenie rovnakého systému. Kto chodí pravidelne k jadranskému moru vie, že nejde o žiadnu novinku, ENC Chorvátsko používa od roku 2006.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo si kupovať ENC?

Okrem bežného platenia v hotovosti alebo bezkontaktne kreditnou či debetnou kartou na mýtnych bránach v Chorvátsku, si môžu motoristi zaobstarať aj malú škatuľku s čipom.

Vďaka nej sa nemusia zdržiavať zastavovaním a platbou pri prejdení každého mýtneho úseku. Čas šetrí najmä v hlavnej dovolenkovej sezóne, kedy mýtne brány musia zvládať veľký nápor áut a tvoria sa tak kolóny. Vo väčšine prípadov sa dá čakanie skrátiť použitím vyznačenej ENC brány, ktorá má vyššiu priepustnosť áut.

Súvisiaci článok Ideme autom do Chorvátska, koľko stojí cesta cez Maďarsko alebo Rakúsko? Čítajte 

Okrem času ide aj o šetrenie financií. Jednorazové zaobstaranie zariadenia síce stojí 15 eur, no potom pri každom platení mýta je zľava 21,74 %. Kto napríklad využije celú diaľnicu A1 od maďarských hraníc až po mýtnu bránu na juhu pri meste Ploče, ušetrí s ENC na jednej ceste 8,70 eur.

SkryťVypnúť reklamu
Najpoužívanejšie mýtne úseky chorvátskych diaľnic kilometrecena
A1Maďarské hranice (Goričan) - Záhreb (Sveta Helena)76 km6,40 €
A2Slovinské hranice (Macelj) - Záhreb (Zaprešić)52 km6,70 €
A6Záhreb (Lučko) - Rijeka147 km10,10 €
A1Záhreb(Lučko) - Zadar (západ)261 km17,60 €
A1Záhreb (Lučko) - Šibenik325 km22,10 €
A1Záhreb (Lučko) - Split (Dugopolje)384 km26,40 €
A1Záhreb (Lučko) - Makarska (Šestanovac)421 km29 €
A1Záhreb (Lučko) - Ploče (Karamatići)487 km33,70 €
A9Umag - Pula79 km7,20 €

Kde sa dá ENC zariadenie kúpiť?

Mýtnu jednotku predávajú na diaľničných priechodoch a čerpacích staniciach. Presný zoznam predajných miest nájdete na stránke správcu diaľnic HAC.

Jednotka sa lepí sa na čelné sklo. Pokiaľ je sklo vyhrievané, je dobré si overiť správne fungovanie zariadenia. Uvádzaná výdrž batérie je okolo päť rokov, v prípade vybitia si musíte vymeniť palubnú jednotku za novú, čo by malo byť bezplatné.

Ako funguje ENC?

Pri elektronickom mýte ENC sa dobíja cez poukážky v minimálnej hodnote 20 eur, maximálne 160 eur.

Na rozdiel od diaľničných známok v iných krajinách má ENC kredit neobmedzenú platnosť, vodiči teda môžu zariadenie používať roky. Občas však treba vymeniť baterky v zariadení, na predajných miestach ENC spravia výmenu na počkanie.

SkryťVypnúť reklamu

Dobíjanie poukážok sa po zaobstaraní zariadenia a registrácií dá robiť viacerými spôsobmi, napríklad online cez HAC Portal alebo cez mobilnú aplikáciu HAC ENC pre Android aj iOS.

Súvisiaci článok Diaľničné známky: Aktuálny prehľad cien na Slovensku a v zahraničí Čítajte 

Viete si v nej sledovať zostatok kreditu aj zistiť, koľko stála cesta. Dobitie poukážok pre ENC sa dá spraviť aj kupónmi na chorvátskych čerpacích staniciach alebo cez internet banking.

Na čo si dať pri ENC pozor?

Elektronický mýtny systém ENC v Chorvátsku nie je viazaný na evidenčné číslo vozidla, ale má preddefinovanú jednu zo štyroch kategórií. Osobné autá do 3,5 tony a s výškou do 1,9 metra patria do kategórie 1.

Chorvátske diaľnice spravujú tri rôzne spoločnosti - HAC (Hrvatske autoceste), Bina-Istra a AZM (Autocesta Zagreb-Macelj).

Každá z nich má vlastné vernostné programy a zľavy a nie všade sa dá ENC uplatniť. S platbou na mýtnej bráne preto musíte počítať na diaľnici A2 od slovinsko-chorvátskeho hraničného priechodu Macelj po Záhreb.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobrou správou je, že na diaľniciach A8 a A9, ktoré sú v správe Bina-Istra, je ENC kompatibilné s diaľnicami v správe HAC.

Dovolenka v Chorvátsku

Stredomorská strava pod ochranou UNESCO

Nechajte chuťové bunky, aby sa stali vašimi sprievodcami po Chorvátsku.


SME Creative a 1 ďalší 4
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Čo majú spoločné roboty s legom? Prekvapivo veľa
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 18 389
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 786
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 676
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 328
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 811
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 734
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 143
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 938
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľubica Adamková: Gaslighting: Keď uveríš, že tvoja pravda je lož
  2. Branislav Hláčik: Superpozícia 7
  3. Ľubica Adamková: Spotrebné dane a spotrebované duše
  4. Ľubor Šešera: Najkrajšie bicyklovanie v Rakúsku (pre lenivých) - 1. časť
  5. Ján Valchár: Delúzia solúnskych bratov plus novinky z frontu
  6. Vladimír Bojničan: Mentálna pedofília: Najzákernejší zločin dogmatických ideológií
  7. Iveta Grootová: Kvetinárka
  8. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 065
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 22 627
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 888
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 940
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 10 838
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 765
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 855
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 5 084
  1. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  3. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  6. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  7. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  8. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
SkryťZatvoriť reklamu