GOODWOOD. Rolls-Royce bol jednou z posledných značiek, ktorá odolávala móde SUV a roky ostávala verná klasickým typom karosérií sedan, kupé a kabriolet. Časy sa však menia - prichádza údajne najlepšie SUV na Zemi - Rolls-Royce Cullinan.
Poriadna porcia britského luxusu dostala pomenovanie po historicky najväčšom nájdenom diamante z Južnej Afriky, ktorý váži 3 106 metrických karátov. Dnes je súčasťou britských kráľovských klenotov.
Rolls-Royce sa s príchodom terénneho modelu neponáhľal a dal si skutočne záležať. Automobilka patriaca pod krídla BMW začala nový model testovať už na jar 2016, ale až doteraz internet zaplavovali iba fotografie maskovaného auta. Teraz opona padá a prichádza čas na podrobnosti.
Ak sa pýtate, prečo potrebuje aj značka ako Rolls-Royce mať v ponuke SUV, dôvod je jednoduchý: Ponúknuť majiteľom limuzín alternatívu a vychádzať maximálne v ústrety majetnej klientele na Blízkom východe.
Prvý rodinný Rolls-Royce
Aj preto dostal Cullinan terénne schopnosti, výstrednejší dizajn a samozrejme pod kapotu poriadny vidlicový dvanásťvalec s výkonom 563 koní. Automobilka uvádza, že ide o najpraktickejší Rolls-Royce všetkých čias a neváhala ho označiť za prvé rodinné auto vo svojej ponuke.
Tomuto zameraniu zodpovedá aj 560-litrový batožinový priestor. Zadné sedadlá môžu byť v usporiadaní Individual pre dvoch alebo v prípade Lounge aj troch pasažierov. Prvotinou pre Rolls-Royce je aj fakt, že sa sedadlá dajú sklopiť.

Dvere batožinového priestoru sú podobne ako pri Range Roveri rozdelené na spodnú a vrchnú časť, čo uľahčuje vykladanie predmetov, napríklad umeleckých diel z aukcie. Spodná časť dverí po sklopení ponúka dve malé sedadlá, aby si posádka mohla vychutnať posedenie v prírode.
Nováčik medzi SUV aj pohonom 4x4
Trochu rozporuplne na celom Cullinane pôsobí prístrojová doska. Je mohutná, ako sa na poriadne SUV patrí, ale zároveň príliš nekorešponduje so zvyškom dizajnu interiéru. Pri vypnutom motore nebije do očí žiadna dotyková obrazovka, vďaka čomu vyniknú kvalitné materiály, ako ručne opracované drevo.
Po technickej stránke je Cullinan s hliníkovou karosériou odvodený od Phantomu, s ktorým zdieľa dvanásťvalcový motor aj novú podvozkovú platformu. Ide síce o prvý Rolls-Royce s pohonom všetkých kolies, ale automobilka už teraz tvrdí, že jazdu v teréne hravo zvláda.

Auto váži až 2 660 kilogramov, kvôli zachovaniu komfortu na cestách aj v teréne bolo nanovo vyladené vzduchové pruženie, ktoré má byť hladké ako jazda na lietajúcom koberci.
Už limuzíny Rolls-Royce sú impozantné svojimi rozmermi, Cullinan pocit robustnosti ešte znásobil. S dĺžkou 5 341 milimetrov je takmer rovnako dlhý, ako Ghost, no výrazne širší, presnejšie o 216 milimetrov, čo už znamená celkovú šírku 2164 milimetrov. Cenovo sa má zaradiť nad Ghost a pod vlajkovú loď Phantom, čo znamená pre zákazníka sumu približne 350-tisíc eur.