MONTE CARLO, BRATISLAVA. Vyzerá rušivo, ale zvyšuje bezpečnosť a vo výhľade nezavadzia. Ochranný oblúk pred hlavou jazdca Formuly 1, pre ktorý sa zaužíval aj názov "halo", čiže "svätožiara", sa v pretekoch osvedčil.
Počas májových pretekov Formuly 2 v Barcelone vyšiel na monopost Tadasukeho Makina iný monopost - a ochranný oblúk zastavil koleso, aby netrafilo jazdcovu hlavu.
"Neviem, čo presne sa stalo, ale bez oblúka by zadné koleso trafilo moju hlavu. Veľmi ma to prekvapilo, ako mi svätožiara pomohla," povedal Makino pre web Motorsport.
Na novom videu je svätožiara zobrazená z pohľadu jazdca stajne Toro Rosso Pierra Gaslyho počas veľkej ceny Monaka.
Loading
...
Svätožiara jazdcom vo výhľade až tak neprekáža. Ako ukazuje staršie video, jazdec F1 sa pozerá priamo pred seba len minimálne a nahor prakticky vôbec - väčšinou sa sústredí na dianie šikmo vľavo alebo vpravo.

Dizajn "halo" pochádza z dielne Ferrari. Tvorí ho polkruhová bariéra okolo pretekárovej hlavy, ktorú ochraňuje pred väčšími úlomkami. Tento typ dostal prednosť pred priehľadným štítom, ktorý uzatvára celý kokpit.
FIA už dlhšie hľadala spôsob lepšej ochrany hlavy, svoje snahy zintenzívnila po smrti francúzskeho pilota F1 Julesa Bianchiho v júli 2015 a britského jazdca IndyCar Justina Wilsona o rok neskôr.