Dá sa spoľahnúť na adaptívny tempomat? Nemci spravili test

Okrem manažérskych limuzín sa testu zúčastnilo aj rodinné MPV.

(Zdroj: Volkswagen)

BERLÍN. Európska únia nedávno zverejnila zoznam bezpečnostných prvkov, ktoré by od roku 2021 mali byť povinné v každom novom aute. Ide napríklad o antikolízny systém, ktorý pomocou radaru sníma situáciu pred vozidlom a v prípade, že vodič nereaguje na blížiacu sa prekážku, auto začne samo brzdiť. Pribudnúť by mal aj detektor alkoholu s blokovaním štartéra či detektor únavy vodiča.

Nemecký autoklub ADAC tvrdí, že štvrtina všetkých nehôd je zapríčinená nedodržaním dostatočnej vzdialenosti medzi vozidlami. Je preto pochopiteľné, že vo výbave nových modelov sa čoraz častejšie objavuje adaptívny tempomat, ktorý dokáže popri nastavenej rýchlosti sledovať aj vzdialenosť vpredu idúceho vozidla.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zaužívanou skratkou je ACC, teda Adaptive Cruise Control. K jeho základnému fungovaniu sa pridávajú aj ďalšie funkcie, auto tak dokáže prispôsobiť rýchlosť na základe mapových podkladov alebo čítaní dopravných značiek.

Údaje z GPS neslúžia iba na sledovanie povolenej rýchlosti, ale aj na prispôsobenie sa terénu, napríklad spomaleniu v prudkej zákrute. Vtedy už nehovoríme iba o adaptívnom tempomate, ale o systéme ISA (Intelligent Speed Adaptation).

Či sa dá reálne spoľahnúť na systém, ktorý je už iba krok od autonómnych áut, zisťoval ADAC v spolupráci s rakúskym ÖAMTC.

Značky si auto všíma aj za vodiča

Do testu zapojil päť nových áut rôznych značiek a skúmal, či sa dá na inteligenciu auta spoľahnúť. Adaptívny tempomat skúšali v Audi A4, BMW radu 7, v Mercedese triedy S, vo Volkswagene Arteon a vo Forde Galaxy.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5D5S na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5D5S na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 692
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 716
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 16 962
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 438
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 570
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 561
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 525
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 490
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 014
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 659

Téma: Adaptívny tempomat


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autonómne autá a budúcnosť dopravy, Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše. Boli sme u posledného grófa Šternberka

Súkromný hrad patrí takmer osemsto rokov jednému rodu.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.