SME

Ako správne prechádzať cez železničné priecestie?

V prípade nehody dokáže pomôcť jedinečné identifikačné číslo.

Železničné priecestie bez závor v obci Michal na Ostrove.Železničné priecestie bez závor v obci Michal na Ostrove. (Zdroj: Peter Kálmán)

Upozornenia o tom, že železničné priecestia patria medzi najrizikovejšie miesta na cestách, počúvame od orgánov dopravnej polície už od nepamäti.

Aj napriek tomu sa ročne na slovenských priecestiach udeje v priemere 30 nehôd ročne, pričom minulý rok to bolo 27 nehôd, z toho 13 smrteľných. Pozreli sme sa na to, čo treba robiť v krízových situáciách, kam zavolať a ako bezpečne prechádzať cez priecestia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie je jedno, akou rýchlosťou idete

Pri prejazde priecestím je v prvom rade nutné dodržiavať maximálnu povolenú rýchlosť, ktorá je zvyčajne 30 až 50 km/h podľa typu priecestia. Maximálna rýchlosť 30 km/h platí v prípade, že na priecestí nesvieti biele prerušované svetlo. Vtedy je vodič povinný znížiť rýchlosť na najviac 30 km/h už 50 metrov pred priecestím. ​

SkryťVypnúť reklamu

Maximálna rýchlosť 50 km/h platí, ak na priecestí svieti biele prerušované svetlo, ktoré signalizuje, že je priecestie voľné.

Rýchlosť je však potrebné prispôsobiť aj počasiu a stavu vozovky. Aj napriek neustálym upozorneniam, že by mal vodič pred každým priecestím spomaliť, dôkladne sa rozhliadnuť a presvedčiť sa o príchode vlaku, sú vodiči, ktorí to ignorujú a spoliehajú sa na svetelnú signalizáciu.

Pri nechránených priecestiach, kde nie sú závory ani signalizácia, je to však iné. Mnohí vodiči si myslia, že aj vtedy stačí iba spomaliť a prejsť cez priecestie rýchlosťou 30 km/h. V tomto prípade je opak pravdou a vodič musí vždy zastaviť, rozhliadnuť sa na obe strany a až potom môže cezeň bezpečne prejsť.

Čo nám ukazujú svetlá?

Na chránených priecestiach je štandardne svetelná signalizácia, ktorá informuje vodičov a chodcov o blížiacom sa vlaku. Aj v tomto prípade sa množstvo vodičov mýli a svetelné znamenia si vysvetľujú podľa seba.

SkryťVypnúť reklamu

Ako uvádzajú Železnice Slovenskej republiky, výstražná zvuková (60 až 80 decibelov silný zvuk) a svetelná signalizácia (červené blikajúce svetlá) sú nastavené tak, aby aj to najdlhšie a najpomalšie cestné vozidlo, ktoré už nemohlo pred spustením výstrahy zastaviť pred priecestím, mohlo cezeň bezpečne prejsť.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5D7K na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Nehody

Dopravná nehoda na obchvate Bánoviec nad Bebravou si vyžiadala ľudský život.

Na cestách Trenčianskeho samosprávneho kraja sa minulý týždeň stalo 14 dopravných nehôd.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  2. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  3. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 825
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 801
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 609
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 423
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 103
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 3 097
  7. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 2 146
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 1 949
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Tragédia človeka: Maďarský Faust, ktorý vznikol na Slovensku a my o ňom takmer nič nevieme
  2. Martin Turčan: O čom svedčí aféra Hacienda. O neutralite a zbrojení
  3. Erik Kriššák: Michael McDowell – Blackwater, kniha první
  4. Branislav Hláčik: Superpozícia 6
  5. Lukáš Jankovič: 5 grafov o Slovensku v roku 2025
  6. Jozef Huljak: V tieni rastúceho napätia: Prečo je Han Kuang dôležitejší než kedykoľvek predtým
  7. Tomáš Kiebel: Platba cez kľúčenku? Vitaj vo svete Bitcoinu a bleskových platieb!
  8. Štefan Šturdzík: S každej strany zlé správy do čerta !! Alebo zle počujem ??
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 18 269
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 15 313
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 12 806
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 8 410
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 6 098
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 395
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 107
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 010
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
SkryťZatvoriť reklamu