SME

Ako správne prechádzať cez železničné priecestie?

V prípade nehody dokáže pomôcť jedinečné identifikačné číslo.

Železničné priecestie bez závor v obci Michal na Ostrove.Železničné priecestie bez závor v obci Michal na Ostrove. (Zdroj: Peter Kálmán)

Upozornenia o tom, že železničné priecestia patria medzi najrizikovejšie miesta na cestách, počúvame od orgánov dopravnej polície už od nepamäti.

Aj napriek tomu sa ročne na slovenských priecestiach udeje v priemere 30 nehôd ročne, pričom minulý rok to bolo 27 nehôd, z toho 13 smrteľných. Pozreli sme sa na to, čo treba robiť v krízových situáciách, kam zavolať a ako bezpečne prechádzať cez priecestia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie je jedno, akou rýchlosťou idete

Pri prejazde priecestím je v prvom rade nutné dodržiavať maximálnu povolenú rýchlosť, ktorá je zvyčajne 30 až 50 km/h podľa typu priecestia. Maximálna rýchlosť 30 km/h platí v prípade, že na priecestí nesvieti biele prerušované svetlo. Vtedy je vodič povinný znížiť rýchlosť na najviac 30 km/h už 50 metrov pred priecestím. ​

SkryťVypnúť reklamu

Maximálna rýchlosť 50 km/h platí, ak na priecestí svieti biele prerušované svetlo, ktoré signalizuje, že je priecestie voľné.

Rýchlosť je však potrebné prispôsobiť aj počasiu a stavu vozovky. Aj napriek neustálym upozorneniam, že by mal vodič pred každým priecestím spomaliť, dôkladne sa rozhliadnuť a presvedčiť sa o príchode vlaku, sú vodiči, ktorí to ignorujú a spoliehajú sa na svetelnú signalizáciu.

Pri nechránených priecestiach, kde nie sú závory ani signalizácia, je to však iné. Mnohí vodiči si myslia, že aj vtedy stačí iba spomaliť a prejsť cez priecestie rýchlosťou 30 km/h. V tomto prípade je opak pravdou a vodič musí vždy zastaviť, rozhliadnuť sa na obe strany a až potom môže cezeň bezpečne prejsť.

Čo nám ukazujú svetlá?

Na chránených priecestiach je štandardne svetelná signalizácia, ktorá informuje vodičov a chodcov o blížiacom sa vlaku. Aj v tomto prípade sa množstvo vodičov mýli a svetelné znamenia si vysvetľujú podľa seba.

SkryťVypnúť reklamu

Ako uvádzajú Železnice Slovenskej republiky, výstražná zvuková (60 až 80 decibelov silný zvuk) a svetelná signalizácia (červené blikajúce svetlá) sú nastavené tak, aby aj to najdlhšie a najpomalšie cestné vozidlo, ktoré už nemohlo pred spustením výstrahy zastaviť pred priecestím, mohlo cezeň bezpečne prejsť.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5D7K na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 164
  2. Slováci oddnes nakupujú exotiku s BUBO za 50%. 6 909
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 862
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 288
  5. Ísť do kúpeľov je IN 4 789
  6. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 565
  7. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 431
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 160
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 7 výziev vo vzťahu, ktoré vás viac zblížia alebo odcudzia
  2. Miroslav Pollák: Marec 2025 a Slovensko 2.
  3. Juraj Tušš: Výzva 21. storočia
  4. Anna Miľanová: Moja ilustrácia súčasnosti...
  5. Milan Buno: Muž pribitý na kríži na poľskej strane Tatier! | 7 knižných tipov
  6. Alex Lupták: Maďarská otázka v rokoch 1990 až 1993 Časť I.
  7. Vladimír Krátky: Kartel ?
  8. Lukáš Majerčák: Belianske Tatry I. : okruh na Chatu Plesnivec (1 290 mnm)
  1. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 37 406
  2. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 300
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 13 589
  4. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 12 903
  5. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 9 923
  6. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 7 745
  7. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 718
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 625
  1. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  2. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  3. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  4. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  5. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  6. Tupou Ceruzou: Žandári
  7. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
  8. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.
SkryťZatvoriť reklamu