Upozornenia o tom, že železničné priecestia patria medzi najrizikovejšie miesta na cestách, počúvame od orgánov dopravnej polície už od nepamäti.
Aj napriek tomu sa ročne na slovenských priecestiach udeje v priemere 30 nehôd ročne, pričom minulý rok to bolo 27 nehôd, z toho 13 smrteľných. Pozreli sme sa na to, čo treba robiť v krízových situáciách, kam zavolať a ako bezpečne prechádzať cez priecestia.
Nie je jedno, akou rýchlosťou idete
Pri prejazde priecestím je v prvom rade nutné dodržiavať maximálnu povolenú rýchlosť, ktorá je zvyčajne 30 až 50 km/h podľa typu priecestia. Maximálna rýchlosť 30 km/h platí v prípade, že na priecestí nesvieti biele prerušované svetlo. Vtedy je vodič povinný znížiť rýchlosť na najviac 30 km/h už 50 metrov pred priecestím.
Maximálna rýchlosť 50 km/h platí, ak na priecestí svieti biele prerušované svetlo, ktoré signalizuje, že je priecestie voľné.
Rýchlosť je však potrebné prispôsobiť aj počasiu a stavu vozovky. Aj napriek neustálym upozorneniam, že by mal vodič pred každým priecestím spomaliť, dôkladne sa rozhliadnuť a presvedčiť sa o príchode vlaku, sú vodiči, ktorí to ignorujú a spoliehajú sa na svetelnú signalizáciu.
Pri nechránených priecestiach, kde nie sú závory ani signalizácia, je to však iné. Mnohí vodiči si myslia, že aj vtedy stačí iba spomaliť a prejsť cez priecestie rýchlosťou 30 km/h. V tomto prípade je opak pravdou a vodič musí vždy zastaviť, rozhliadnuť sa na obe strany a až potom môže cezeň bezpečne prejsť.
Čo nám ukazujú svetlá?
Na chránených priecestiach je štandardne svetelná signalizácia, ktorá informuje vodičov a chodcov o blížiacom sa vlaku. Aj v tomto prípade sa množstvo vodičov mýli a svetelné znamenia si vysvetľujú podľa seba.
Situácie na priecestí:
- Blikajúce červené svetlá – Znamenajú, že sa blíži vlak a je povinnosť okamžite zastaviť. Táto povinnosť platí aj vtedy, keď sú závory zdvihnuté, alebo keď cez priecestie už vlak prešiel.
- Blikajúce biele svetlo – Signalizuje, že priecestie je v prevádzke a že sa k nemu práve neblíži vlak. Aj napriek tomu je potrebné pred prejazdom spomaliť a presvedčiť sa, či sa skutočne neblíži žiadny vlak.
- Neaktívne svetlá alebo porucha signalizácie – Vodič by mal priecestie považovať za nechránené, zastaviť, dôkladne sa rozhliadnuť a až potom pokračovať v jazde.
Ako uvádzajú Železnice Slovenskej republiky, výstražná zvuková (60 až 80 decibelov silný zvuk) a svetelná signalizácia (červené blikajúce svetlá) sú nastavené tak, aby aj to najdlhšie a najpomalšie cestné vozidlo, ktoré už nemohlo pred spustením výstrahy zastaviť pred priecestím, mohlo cezeň bezpečne prejsť.