SME
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Ako s autom správne jazdiť pri prietrži mračien?

Zachovajte chladnú hlavu a prejazd zaplaveným úsekom dobre zvážte.

(Zdroj: Seat)

Málokto by dobrovoľne vošiel so svojim autom do vody, no silné letné búrky pre vodičov občas pripravia aj takúto nástrahu. Ak sa už za volantom dostaneme do takejto situácie, je dobré dodržiavať isté zásady.

Riziko spojené s vodou prichádza už s prvými kvapkami. Pokiaľ predtým dlho nepršalo a cesta je zaprášená, začne sa na nej tvoriť šmykľavá vrstva zo zmesi vody a prachu.

Mnoho vodičov si túto skutočnosť neuvedomuje a naďalej dobrzďuje ako pri suchej ceste, čo je chyba. Brzdiť treba už skôr a najmä plynulo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pozor na aquaplaning

Ďalšou nástrahou je takzvaný aquaplaning, ku ktorému môže dôjsť najmä na vyťažených úsekoch, kde sú vo vozovke vyjazdené koľaje. Pred rizikami aquaplaningu varuje aj znalec v odbore cestnej dopravy, Milan Holéci.

„Väčšie množstvo vody na povrchu vozovky vytvára podmienky na stratu smerovej a pozdĺžnej stability vozidla vplyvom aquaplaningu, to znamená straty kontaktu vozidla s vozovkou vplyvom vrstvy vody. Takýto jav môže nastať už pri rýchlostiach okolo 80 kilometrov za hodinu a viac na ktoromkoľvek povrchu a na ktoromkoľvek kolese vozidla,“ vysvetlil.

„Znamená to, že v určitom prípade, napríklad pri pohybe vozidla rýchlosťou vyššou ako 80 kilometrov za hodinu za dažďa už pohyb nie je bezpečný, je to pohyb so zvýšeným rizikom," zdôraznil.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ auto musí úplne zabrzdiť zo šesťdesiatkilometrovej rýchlosti, na suchom asfalte potrebuje približne 13-metrovú dráhu, na mokrom až 16-metrovú.

Prejazd zaplavenými úsekmi zbytočne neriskujte

Prívalové dažde so sebou prinášajú aj ďalšie rizika - náhle nahromadenie veľkého objemu zrážok. Kanalizácie v takom prípade nestíhajú odtekať alebo sa rýchlo upchajú nečistotami a na ceste začne vznikať potopa.

Ak je už voda vyššia ako obrubníky, treba zvážiť prejazd, pretože riskujete poškodenie motora. Zradné sú najmä podjazdy, ktoré zaplaví ako prvé. Ak sa vodu rozhodnete prejsť, choďte pomaly, ale zároveň zbytočne nezastavujte, aby ste neuviazli.

Voda pri prietrži mračien býva väčšinou kalná, preto ako si netrúfate odhadnúť jej hĺbku a neviete, či na dne nie sú naplaveniny, radšej zbytočne neriskujte.

SkryťVypnúť reklamu

Najnebezpečnejší je silný prúd vody, napríklad stekajúci z kopcovitého terénu na cestu. Jeho silu netreba podceňovať, okrem poškodenia auta už v niektorých prípadoch hrozí aj strhnutie z cesty.

Pri prietrži mračien treba by ohľaduplný najmä k chodcom. Pri tvorbe kaluží preto spomaľte a jazdite obozretne. Každý chce byť predsa čo najskôr doma v suchu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 702
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 11 131
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 343
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 639
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 390
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 792
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 744
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 040
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Veľká časť túžby po ochrane všetkého živého je predovšetkým podvedomou traumou.


29. jún
Verejnosť očakáva zmenu.

Celá verejnosť čaká zmenu.


30. jún
Peter Sagan dnes na Tour de France 2022 - 1. etapa LIVE cez online prenos.

Sledujte online prenos z prvej etapy.


Sportnet 7 h

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 6 ďalší 16 h

Neprehliadnite tiež

Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


5 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  2. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  3. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  4. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  5. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  6. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  7. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  8. Peter Svoreň: Ako sa darí farmaceutickým spoločnostiam, po tom ako sa Covid upokojil
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 509
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 620
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 7 575
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 961
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 176
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 801
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 613
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 153
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu