SME

Ako s autom správne jazdiť pri prietrži mračien?

Zachovajte chladnú hlavu a prejazd zaplaveným úsekom dobre zvážte.

(Zdroj: Seat)

Málokto by dobrovoľne vošiel so svojim autom do vody, no silné letné búrky pre vodičov občas pripravia aj takúto nástrahu. Ak sa už za volantom dostaneme do takejto situácie, je dobré dodržiavať isté zásady.

Riziko spojené s vodou prichádza už s prvými kvapkami. Pokiaľ predtým dlho nepršalo a cesta je zaprášená, začne sa na nej tvoriť šmykľavá vrstva zo zmesi vody a prachu.

Mnoho vodičov si túto skutočnosť neuvedomuje a naďalej dobrzďuje ako pri suchej ceste, čo je chyba. Brzdiť treba už skôr a najmä plynulo.

SkryťVypnúť reklamu

Pozor na aquaplaning

Ďalšou nástrahou je takzvaný aquaplaning, ku ktorému môže dôjsť najmä na vyťažených úsekoch, kde sú vo vozovke vyjazdené koľaje. Pred rizikami aquaplaningu varuje aj znalec v odbore cestnej dopravy, Milan Holéci.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Väčšie množstvo vody na povrchu vozovky vytvára podmienky na stratu smerovej a pozdĺžnej stability vozidla vplyvom aquaplaningu, to znamená straty kontaktu vozidla s vozovkou vplyvom vrstvy vody. Takýto jav môže nastať už pri rýchlostiach okolo 80 kilometrov za hodinu a viac na ktoromkoľvek povrchu a na ktoromkoľvek kolese vozidla,“ vysvetlil.

„Znamená to, že v určitom prípade, napríklad pri pohybe vozidla rýchlosťou vyššou ako 80 kilometrov za hodinu za dažďa už pohyb nie je bezpečný, je to pohyb so zvýšeným rizikom," zdôraznil.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ auto musí úplne zabrzdiť zo šesťdesiatkilometrovej rýchlosti, na suchom asfalte potrebuje približne 13-metrovú dráhu, na mokrom až 16-metrovú.

Prejazd zaplavenými úsekmi zbytočne neriskujte

Prívalové dažde so sebou prinášajú aj ďalšie rizika - náhle nahromadenie veľkého objemu zrážok. Kanalizácie v takom prípade nestíhajú odtekať alebo sa rýchlo upchajú nečistotami a na ceste začne vznikať potopa.

Ak je už voda vyššia ako obrubníky, treba zvážiť prejazd, pretože riskujete poškodenie motora. Zradné sú najmä podjazdy, ktoré zaplaví ako prvé. Ak sa vodu rozhodnete prejsť, choďte pomaly, ale zároveň zbytočne nezastavujte, aby ste neuviazli.

Voda pri prietrži mračien býva väčšinou kalná, preto ako si netrúfate odhadnúť jej hĺbku a neviete, či na dne nie sú naplaveniny, radšej zbytočne neriskujte.

SkryťVypnúť reklamu

Najnebezpečnejší je silný prúd vody, napríklad stekajúci z kopcovitého terénu na cestu. Jeho silu netreba podceňovať, okrem poškodenia auta už v niektorých prípadoch hrozí aj strhnutie z cesty.

Pri prietrži mračien treba by ohľaduplný najmä k chodcom. Pri tvorbe kaluží preto spomaľte a jazdite obozretne. Každý chce byť predsa čo najskôr doma v suchu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  2. Drobné čiary na stene? Niekedy je to začiatok veľkého problému
  3. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  6. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  1. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  2. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  3. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  4. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  6. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  7. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  8. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 10 608
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 055
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 5 117
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 792
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 773
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 501
  7. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 4 009
  8. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 3 843
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Kresák: Degrowth po slovensky: súdruh Kamenický opäť úraduje
  2. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LIII.
  3. Tomáš Kuvik: Najväčší Slovák v nás
  4. Martin Fronk: František Jozef I. vtedy a dnes
  5. Michal Fiabane: Fukuyama sa mýlil. Dejiny nekončia - začínajú byť opäť desivé.
  6. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné párvo. Časť 1.
  7. Jozef Černek: Na vrchole, kde končia deti a začínajú otcovia
  8. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou
  1. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 10 258
  2. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 8 455
  3. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 7 743
  4. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 7 628
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 7 584
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 510
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 775
  8. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 4 342
  1. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  2. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  3. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  4. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  5. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  6. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  7. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  8. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
SkryťZatvoriť reklamu