SME
Streda, 24. apríl , 2019

Stáčanie kilometrov: Prečo je to problém a čo sa s tým dá robiť

Do registra budú prispievať servisy aj poisťovne.

Ilustračné foto. (Zdroj: Pixabay / CC)

V roku 2016 začali médiá písať o tom ako automobilka Ferrari dokáže manipulovať s počítadlom najazdených kilometrov.

Autoservisy Ferrari vedeli stav kilometrov znížiť či dokonca úplne vynulovať - zrejme aj tým, ktorí chceli svoje auto predať drahšie.

Automobilka sa nikdy nepriznala k tomu, či a koľkým autám naozaj nájazd upravila. Uznala však, že podobný softvér mala k dispozícii, túto funkciu po odhalení deaktivovala.

Na Slovensku je najznámejším autom s pravdepodobne stočenými kilometrami hnedé Bugatti Veyron, na ktorom jazdil Ladislav Bašternák.

Podľa údajov z technických kontrol stav najazdených kilometrov Bugatti medzi rokmi 2013-2015 klesol, v rokoch 2015-2017 stúpol len o 87 kilometrov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Stáčanie kilometrov je pravdepodobne najrozšírenejší podvod na trhu s jazdenými autami. Nevedia to len ľudia trestne stíhaní za daňové podvody či malé talianske automobilky.

Štát sa preto tento rok rozhodol, že stáčanie kilometrov skomplikuje. Nový zákon by mal pomôcť kupujúcim na Slovensku, v pláne je aj celoeurópska legislatíva.

Stočené kilometre nehovoria o stave auta nič

S tým, ako na počítadle kilometrov rastie nájazd, klesá hodnota každého auta. Počítadlo najazdených kilometrov by malo hovoriť o celkovom opotrebovaní auta, ale aj o tom, aké nákladné opravy čakajú budúceho majiteľa, keď si jazdené auto kúpi.

Na mnohých autách napríklad treba približne pri 160-tisíc kilometroch vymeniť rozvodový remeň, čo je väčší servisný úkon za niekoľko sto eur.

Rozdiel medzi autom s 80-tisícovým nájazdom a 120-tisícovým je v očiach kupujúceho v tom, že s tým prvým bude mať raz tak dlho pokoj od veľkých opráv.

Rizikom je to, že na prvý pohľad rozdiel medzi autom s 80- a 120-tisíc kilometrami nemusíte ani spoznať.

Na vizuálny, kozmetický stav vplýva hlavne to, ako sa s autom jazdilo a ako sa oň majiteľ staral.

Podobné je to s technickým stavom - auto, s ktorým niekto jazdil opatrne a po kvalitných cestách, bude v lepšom stave aj s vyšším nájazdom.

Najazdené kilometre tiež nehovoria nič o tom, či nie je auto po vážnej nehode a ako bolo opravené.

Pretože pozrieť sa na počet najazdených kilometrov je oveľa jednoduchšie, než zisťovať technický stav auta. Preto sa v poslednej dobe na trhu objavujú poradcovia, ktorí vám pomôžu pri prehliadke auta pred kúpou.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5EBJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5EBJ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

Café Európa: Ako sa zmení Ukrajina a čo čakať od Zelenského (video)

Diskusia o ukrajinských prezidentských voľbách.

Volodymyr Zelenskyj.
Peter Tóth
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Uvedomuje si štát, aká bola hlboká Kočnerova nora?

Nevieme, či sledovanie novinárov bol ojedinelý prípad.

Šéfredaktorka SME Beata Balogová.
Píše Samuel Abrahám

Nie, Fico sa nezmenil. Zala fabuluje

Ad: Fico sa zmenil obsahovo aj ľudsky.

Boris Zala.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Swift Sport je hot hatch zo starej školy (test)

Nízka hmotnosť a vyšší výkon sú zaručeným receptom na zábavu.

Toyota Proace City

Volkswagen T-Cross je viac ako len zdvihnuté Polo (test)

Okrem dizajnu boduje konečne aj cenou.

Volkswagen T-Cross

Elektrické dodávky Renault EZ-FLEX vyrazia skúšobne do ulíc

Koncept využíva diely zo starších modelov.

Na niektorých cestách sa tvoria kolóny, vodiči hlásia zdržanie do štyridsať minút

Nehoda je hlasená za odbočkou na Medzibrod smerom do Podbrezovej.

Ilustračné foto