Stáčanie kilometrov: Prečo je to problém a čo sa s tým dá robiť

Do registra budú prispievať servisy aj poisťovne.

Ilustračné foto. (Zdroj: Pixabay / CC)

V roku 2016 začali médiá písať o tom ako automobilka Ferrari dokáže manipulovať s počítadlom najazdených kilometrov.

Autoservisy Ferrari vedeli stav kilometrov znížiť či dokonca úplne vynulovať - zrejme aj tým, ktorí chceli svoje auto predať drahšie.

Automobilka sa nikdy nepriznala k tomu, či a koľkým autám naozaj nájazd upravila. Uznala však, že podobný softvér mala k dispozícii, túto funkciu po odhalení deaktivovala.

Na Slovensku je najznámejším autom s pravdepodobne stočenými kilometrami hnedé Bugatti Veyron, na ktorom jazdil Ladislav Bašternák.

Podľa údajov z technických kontrol stav najazdených kilometrov Bugatti medzi rokmi 2013-2015 klesol, v rokoch 2015-2017 stúpol len o 87 kilometrov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Stáčanie kilometrov je pravdepodobne najrozšírenejší podvod na trhu s jazdenými autami. Nevedia to len ľudia trestne stíhaní za daňové podvody či malé talianske automobilky.

Štát sa preto tento rok rozhodol, že stáčanie kilometrov skomplikuje. Nový zákon by mal pomôcť kupujúcim na Slovensku, v pláne je aj celoeurópska legislatíva.

Stočené kilometre nehovoria o stave auta nič

S tým, ako na počítadle kilometrov rastie nájazd, klesá hodnota každého auta. Počítadlo najazdených kilometrov by malo hovoriť o celkovom opotrebovaní auta, ale aj o tom, aké nákladné opravy čakajú budúceho majiteľa, keď si jazdené auto kúpi.

Na mnohých autách napríklad treba približne pri 160-tisíc kilometroch vymeniť rozvodový remeň, čo je väčší servisný úkon za niekoľko sto eur.

Rozdiel medzi autom s 80-tisícovým nájazdom a 120-tisícovým je v očiach kupujúceho v tom, že s tým prvým bude mať raz tak dlho pokoj od veľkých opráv.

Rizikom je to, že na prvý pohľad rozdiel medzi autom s 80- a 120-tisíc kilometrami nemusíte ani spoznať.

Na vizuálny, kozmetický stav vplýva hlavne to, ako sa s autom jazdilo a ako sa oň majiteľ staral.

Podobné je to s technickým stavom - auto, s ktorým niekto jazdil opatrne a po kvalitných cestách, bude v lepšom stave aj s vyšším nájazdom.

Najazdené kilometre tiež nehovoria nič o tom, či nie je auto po vážnej nehode a ako bolo opravené.

Pretože pozrieť sa na počet najazdených kilometrov je oveľa jednoduchšie, než zisťovať technický stav auta. Preto sa v poslednej dobe na trhu objavujú poradcovia, ktorí vám pomôžu pri prehliadke auta pred kúpou.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5EBJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5EBJ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše. Boli sme u posledného grófa Šternberka

Súkromný hrad patrí takmer osemsto rokov jednému rodu.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.