V roku 2016 začali médiá písať o tom ako automobilka Ferrari dokáže manipulovať s počítadlom najazdených kilometrov.
Autoservisy Ferrari vedeli stav kilometrov znížiť či dokonca úplne vynulovať - zrejme aj tým, ktorí chceli svoje auto predať drahšie.
Automobilka sa nikdy nepriznala k tomu, či a koľkým autám naozaj nájazd upravila. Uznala však, že podobný softvér mala k dispozícii, túto funkciu po odhalení deaktivovala.
Na Slovensku je najznámejším autom s pravdepodobne stočenými kilometrami hnedé Bugatti Veyron, na ktorom jazdil Ladislav Bašternák.
Podľa údajov z technických kontrol stav najazdených kilometrov Bugatti medzi rokmi 2013-2015 klesol, v rokoch 2015-2017 stúpol len o 87 kilometrov.
Stáčanie kilometrov je pravdepodobne najrozšírenejší podvod na trhu s jazdenými autami. Nevedia to len ľudia trestne stíhaní za daňové podvody či malé talianske automobilky.
Štát sa preto tento rok rozhodol, že stáčanie kilometrov skomplikuje. Nový zákon by mal pomôcť kupujúcim na Slovensku, v pláne je aj celoeurópska legislatíva.
Stočené kilometre nehovoria o stave auta nič
S tým, ako na počítadle kilometrov rastie nájazd, klesá hodnota každého auta. Počítadlo najazdených kilometrov by malo hovoriť o celkovom opotrebovaní auta, ale aj o tom, aké nákladné opravy čakajú budúceho majiteľa, keď si jazdené auto kúpi.
Čo vplýva na technický stav auta okrem nájazdu:
- Servis auta, jeho pravidelnosť, kvalita použitých dielov a materiálu (napríklad motorového oleja)
- Nehody a škodové udalosti a kvalita ich opravy
- Jazdenie aj v zime a umývanie auta od soli
- Garážovanie auta
- Postupné zohrievanie motora pri studených štartoch
- Fajčenie v aute či prepravovanie zvierat (zápach, znečistenie)
- Lak auta sa opotrebúva viac pri jazdení po diaľnici (kde od kolies odletujú kamienky) a nešetrným umývaním (umývacie linky s kefami)
Na mnohých autách napríklad treba približne pri 160-tisíc kilometroch vymeniť rozvodový remeň, čo je väčší servisný úkon za niekoľko sto eur.
Rozdiel medzi autom s 80-tisícovým nájazdom a 120-tisícovým je v očiach kupujúceho v tom, že s tým prvým bude mať raz tak dlho pokoj od veľkých opráv.
Rizikom je to, že na prvý pohľad rozdiel medzi autom s 80- a 120-tisíc kilometrami nemusíte ani spoznať.
Na vizuálny, kozmetický stav vplýva hlavne to, ako sa s autom jazdilo a ako sa oň majiteľ staral.
Podobné je to s technickým stavom - auto, s ktorým niekto jazdil opatrne a po kvalitných cestách, bude v lepšom stave aj s vyšším nájazdom.
Najazdené kilometre tiež nehovoria nič o tom, či nie je auto po vážnej nehode a ako bolo opravené.
Pretože pozrieť sa na počet najazdených kilometrov je oveľa jednoduchšie, než zisťovať technický stav auta. Preto sa v poslednej dobe na trhu objavujú poradcovia, ktorí vám pomôžu pri prehliadke auta pred kúpou.